Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:25

pien_2010 schreef:
Klopt. Dat heeft te maken met de bloedlijn van de moeder die haar genen doorgeeft aan de kinderen. Die bloedlijn is belangrijk,zie Genesis oude testament.

Mijn kinderen hun overgrootmoeder was Joods. Hun niet gekende opa is getrouwd met een Christen. Dus hun vader (zag er wel 100 % Joods uit) was dus niet Joods volgens die regels. Zijn en mijn kinderen dus ook niet.

Terwijl volgens onze redenatie, overgroot opa 100% Joods was, opa 100%, vader 50% en zijzelf 25% .
Ik heb mijn zoon dit verteld tijdens het demonstreren en vaag had hij daar over gehoord.

Dus het Joods-zijn is meer een geloof-ding dan iets genetisch? Technisch gezien kan je via de moederlijn dan 100% Joods zijn en tegelijk genetisch maar 6,25% (of minder)?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:40

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:02

Tuurlijk die Poetin heeft belang bij zoveel mogelijk chaos.

Er is vast iemand die dat beter kan uitleggen over de bloedlijn en hoe daar naar gekeken wordt. Is het niet zo dat het Joodse volk nog steeds verwacht de verlosser voort te brengen. Want Christus wordt niet erkend toch als "de verlosser door het Joodse geloof,"?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:13

Citaat:
Klopt, mijn man is vanwege zijn moeder joods en mijn oma niet ook al was haar vader wel (praktiserend) joods. Maar hij is niet Israëlisch.

Joods-zijn gaat van moeder op kind.
Citaat:
Is dat dan als godsdienst? Of is het ziets als een nationaliteit? Waar wordt zoiets dan vastgelegd? Sorry als het heel domme vragen zijn maar ik weet het echt niet.

Dat zijn de Joodse regels der kunst. Vastgelegd in de klassieke geschriften.

Freud benoemde het als 'vaderschap is een hypothese, moederschap een zekerheid'. Zelf zie ik het als een soort bescherming bij verkrachting.
De oude geschriften zelf stellen het 'enkel en gewoon' zo vast.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:25

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:35

Afbeelding

Heftig....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:40

FiveSports schreef:
mysa schreef:
https://www.newarab.com/news/we-want-li ... inst-hamas

Blijkbaar toch ook binnenlands protest in Gaza.

Oud bericht, 2022.... Zie direct onder te titel.

Klopt. Maar ik kwam erop via Twitter en daar werd gezegd dat dit weer actueel onder de aandacht werd gebracht. Ik wilde de bron zelf bekijken dus daarom heb ik op die pagina geklikt en gedeeld en niet het Twitter bericht.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:00

pien_2010 schreef:

Er is vast iemand die dat beter kan uitleggen over de bloedlijn en hoe daar naar gekeken wordt. Is het niet zo dat het Joodse volk nog steeds verwacht de verlosser voort te brengen. Want Christus wordt niet erkend toch als "de verlosser door het Joodse geloof,"?

Dat klopt Pien, Jezus wordt niet gezien als de Messias. Binnen het Jodendom is er wel verschil van mening over wie dan wel de Verlosser zal worden. Het enige dat vaststaat is dat hij onbekend is. Orthodoxe joden geloven over het algemeen dat de Messias voort moet komen uit de bloedlijn van Koning David (een patrilineaire afkomst!). Deze Messias zal onder andere de Joodse gemeenschap terug naar het land van melk en honing brengen, de Derde Tempel bouwen, de Sandrehin in Israël herstellen, en veel vrede en voorspoed brengen.

Er zijn drie hoofdelementen binnen het Jodendom: de Schepping, de Openbaring, en de Verlossing. De laatste wordt door verschillende stromingen anders ingevuld. Progressief Jodendom (Reform Judaism) en Reconstructionistisch Jodendom geloven namelijk weer niet echt in een Messias, maar wel in een periode van Verlossing.

Ten aanzien van het doorgeven van de Joodse identiteit: er is een groep Amerikaanse rabbi's die al sinds 1983 pleiten voor het laten overgaan van de Joodse identiteit via de vader in plaats van alleen de moeder. Dit werd gezien als een soort reformatie. Een van de argumenten om dit te doen is omdat de vaderlijn ook altijd centraal staat in de Torah (deze leer wordt onder andere aangehangen door karaïtische Joden, een hele kleine stroming), en een ander argument is heel praktisch: er zijn steeds meer gemengde huwelijken, waardoor veel kinderen buiten de boot vallen, terwijl ze wél Joods worden opgevoed. De reformerende rabbi's pleiten ook dat de Joodse identiteit pas écht kan worden doorgegeven als kinderen in de traditie worden onderwezen en opgevoed, alleen geboren worden als kind van een Joodse moeder zou niet genoeg mogen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:03

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:09

Zoveelste journalist die gericht vermoord is door Israël...
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:38

Bedankt Lau!!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:11

FiveSports schreef:
Zoveelste journalist die gericht vermoord is door Israël...
[ [url=m/EuaNlV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Correctie, familie van de journalist... Nog triester

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:04

maaikemuis schreef:
Daar zal dan op teruggekomen moeten worden. Maar ik denk dat het wel een van de punten gaat zijn waar vrede mee gaat beginnen.

En het kan wel! Sinn Fhein en de FARC bewijzen dat het wel kan. Niet in de vorm van rozengeur en maneschijn, maar het kan wel. Alleen moeten alle partijen willen.

Ik geloof ook zeker dat het kan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:16

pien_2010 schreef:

Ik stem voor Zelensky {:}

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:28

pien_2010 schreef:
Klopt. Dat heeft te maken met de bloedlijn van de moeder die haar genen doorgeeft aan de kinderen. Die bloedlijn is belangrijk,zie Genesis oude testament.

Mijn kinderen hun overgrootmoeder was Joods. Hun niet gekende opa is getrouwd met een Christen. Dus hun vader (zag er wel 100 % Joods uit) was dus niet Joods volgens die regels. Zijn en mijn kinderen dus ook niet.

Terwijl volgens onze redenatie, overgroot opa 100% Joods was, opa 100%, vader 50% en zijzelf 25% .
Ik heb mijn zoon dit verteld tijdens het demonstreren en vaag had hij daar over gehoord.

Pien, volgens deze meneer (zie onderstaande link) mogen jouw kinderen ook in Israel komen wonen als ze in hun huidige land vervolgd zouden worden (ik ga er even van uit dat wanneer overgrootmoeder Joods was, hun opa dus ook Joods was). Tenzij ze een ander geloof zijn aangegaan dan mogen ze geen aanspraak maken op die wet. Maar als ze atheïst zijn dan weer wel :?
https://niw.nl/wie-is-joods/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:53

Maakt niet uit of hun opa ook joods is/was. Eén joodse grootouder is genoeg. Kan me nauwelijks voorstellen dat er dergelijke mensen zijn die ernaar toe gaan. Al heeft m'n zus toen ze jong was wel een tijdje in een kibboets gewerkt. Maar er wonen zou ze ook niet willen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:17

mysa schreef:
Maakt niet uit of hun opa ook joods is/was. Eén joodse grootouder is genoeg.

.... is dit echt zo?

(Het is letterlijk het criterium dat de nazi's hanteerden.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:28

Ja, zegt de link hierboven ook:

"Ieder die één Joodse grootouder heeft, ongedacht of dat via de vader of via de moederlijn loopt, kan aanspraak maken op de ‘wet op de terugkeer’ en dus Israel als Jood binnenkomen. Terecht, want die wet is gemaakt om Joden die in hun geboorteland, waar ze vaak al eeuwenlang wonen, vervolgd worden een toevluchtsoord te bieden."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:30

OK.

Voor 'vaderjoden' is dit uiteraard fijn.
(Mensen die volgens de halacha niet Joods zijn want geen Joodse moeder/ grootmoeder.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:32

Janneke2 schreef:
mysa schreef:
Maakt niet uit of hun opa ook joods is/was. Eén joodse grootouder is genoeg.

.... is dit echt zo?

(Het is letterlijk het criterium dat de nazi's hanteerden.)

Het is letterlijk wat de opperrabijn schrijft in de link die Irmaz deelt.

Mijn tantes hebben vroeger in een kibboets gewoond en gewerkt, zijn mooie verhalen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:48

Tel Aviv ook, super hippe leuke stad… Had het daar erg naar mijn zin

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:50

Mijn moeder ook, die heeft in Yotvata gewoond. Ze heeft het er nog heel vaak over en kijkt er met veel plezier op terug. De kibboets kent een hele fijne sfeer, het is een soort microgemeenschap waar iedereen alles met en voor elkaar doet. Ik heb er een paar bezocht, en de sfeer was overal heel erg prettig.

De wet op terugkeer is voor veel mensen ook belangrijk omdat zij door bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog geen link meer hebben met het 'vaderland' omdat de oudere generaties zijn weggevaagd. In sommige gezinnen zijn vier generaties volledig weggevaagd, waardoor de overlevenden/achterblijvers geen link meer hebben met de cultuur van hun voorvaderen. Tot op de dag van vandaag zijn er mensen die terugkeren naar Israël om zo de link met hun verleden en identiteit te herstellen. Toen ik er vorig jaar maart naartoe ging zat ik in het vliegtuig met een oud omaatje van in de 80 die vanuit NL immigreerde. Ze noemen dat ook wel 'Aliyah' (Het opgaan, de terugkeer, de beklimming). Enfin, zij maakte dus Aliyah en toen ik vroeg of ze het niet moeilijk vond om zo laat in haar leven (na heel veel te hebben opgebouwd in een ander land) alles op te pakken en achter te laten zei ze heel lief: 'nee hoor kind, ik ga eindelijk naar huis.' Heel ontroerend vond ik dat. Het ging haar dus totaal niet om dat fysieke stukje land, het ging voor haar vooral om de culturele gemeenschap met dezelfde identiteit als zij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:53

Wat een tegenstelling als je dan de mensen in Palestina ziet. Die zijn nergens welkom.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:58

Popstra schreef:
Wat een tegenstelling als je dan de mensen in Palestina ziet. Die zijn nergens welkom.

De mensen die daar weggejaagd zijn hebben soms al tientallen jaren nog de sleutel van hun woning met de hoop dat ze ooit terug kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:58

Gelukkig zijn mijn kinderen op hun plek hier in Europa. Ik moet er niet aan denken dat ze naar Israël zouden willen. Dat land heeft veel te veel problemen en die regering gaat nogal tekeer op het moment in Gaza. Niet bepaald een land om trots op te zijn .
Die oude roots worden totaal niet beleefd door ze. Mijn zoon wist niet eens precies hoe het zat.