8nnemiek schreef:Natuurlijk zijn er ook mensen die goed bezig zijn.. maar geef de gemiddelde Nederlander de keus tussen een stuk vlees of een appel, tussen de auto of de fiets, tussen de verwarming op 16 of 20 graden, en de meeste mensen zullen toch voor de luxe gaan. Vaak ook nog met een standaard smoesje erbij als 'maar ik heb toch geen kinderen' of 'maar die andere landen dan'..
Het is goed dat er langzaam verandering komt, maar we moeten niet vergeten dat we geen decennia de tijd hebben om rustig ons gedrag te veranderen.
Ik vraag me echt af of dat zo is....
En dan de vraag hoe dat komt, komt dat idd doordat men verwend is, of dat men niet beter weet (wat ís de gezonde keus (ook met het oog op een enorme toename obesitas), wat is de reistijd, wat kost het OV, heb je genoeg tijd om je ergens anders zorgen over te maken dan over je eigen situatie (mensen met veel zorgen zullen klimaat niet op prio 1 hebben), en hoeveel mensen betreft het dan..
Ik denk dat er een dunne bovenlaag is die alles zo voor elkaar hebben dat ze de juiste dingen (menen) te kunnen doen.. maar ook dat is gevoelsmatig, ik kan dat niet met cijfers onderbouwen.
Ik denk dat als alles een beetje beter gaat, dat er voor de dingen die jij noemt, ook meer aandacht kan komen bij meer mensen. Maar nogmaals, dat denk ik, ik weet dat niet zeker..
Daarom ben ik ook heel benieuwd of een frisse wind ook meer 'samen' kan gaan betekenen, ipv polariserend. Maar hoe dat dan echt geregeld zou moeten worden, zou ik ook echt niet weten..