Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:26

Het lijkt nu net alsof het westen helemaal verdorven is..maar het is wel dankzij de luxe dat er weer over andere dingen nagedacht kan worden.. althans, zo heb ik het ook wel eens gelezen..
dat mensen kunnen nadenken over verduurzaming enzo, dingen kunnen uitvinden, andere oplossingen kunnen bedeken..

Citaat:
En mensen zijn helaas te egoïstisch om er zelf iets aan te doen

Jij bent toch ook bezig met verduurzaming?

En, ligt het trouwens aan de mensen of ligt het aan diezelfde overheden die handelsverdragen afgesloten hebben, of andersoortige belastingvoordelen, quota, beperkingen en of verplichtingen waardoor sommige beroepsgroepen in de knoei komen en andere beroepsgroepen geld met bakken verdienen?

Dat boze geroep, ik vind dat zelf soms te makkelijk :j

Wat dat betreft ben ik zelf heel benieuw hoe andere, nieuwe partijen dat enorm in elkaar verweven geheel en lopende afspraken enzo zouden kunnen vernieuwen.. :j

8nnemiek

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:37

Natuurlijk zijn er ook mensen die goed bezig zijn.. maar geef de gemiddelde Nederlander de keus tussen een stuk vlees of een appel, tussen de auto of de fiets, tussen de verwarming op 16 of 20 graden, en de meeste mensen zullen toch voor de luxe gaan. Vaak ook nog met een standaard smoesje erbij als 'maar ik heb toch geen kinderen' of 'maar die andere landen dan'..
Het is goed dat er langzaam verandering komt, maar we moeten niet vergeten dat we geen decennia de tijd hebben om rustig ons gedrag te veranderen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:39

nps schreef:
juval schreef:
nogmaals, we importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. DAT IS TOCH RAAR?

Nee hoor, we mogen het best, maar het is goedkoper om te importeren dan om zelf te produceren. Dat heet nou marktwerking :)

Was het maar zo simpel. Die verdragen worden wel onder de noemer marktwerking gesloten, maar ondertussen wordt de productie hier steeds strengere normen opgelegd terwijl in de concurrerende landen de productie op manieren met middelen goedkoper wordt gedaan.
In die zin ben ik het wel eens met de opmerking dat we importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. En eigenlijk zeggen jullie dus min of meer hetzelfde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:48

8nnemiek schreef:
Natuurlijk zijn er ook mensen die goed bezig zijn.. maar geef de gemiddelde Nederlander de keus tussen een stuk vlees of een appel, tussen de auto of de fiets, tussen de verwarming op 16 of 20 graden, en de meeste mensen zullen toch voor de luxe gaan. Vaak ook nog met een standaard smoesje erbij als 'maar ik heb toch geen kinderen' of 'maar die andere landen dan'..
Het is goed dat er langzaam verandering komt, maar we moeten niet vergeten dat we geen decennia de tijd hebben om rustig ons gedrag te veranderen.

Ik vraag me echt af of dat zo is....

En dan de vraag hoe dat komt, komt dat idd doordat men verwend is, of dat men niet beter weet (wat ís de gezonde keus (ook met het oog op een enorme toename obesitas), wat is de reistijd, wat kost het OV, heb je genoeg tijd om je ergens anders zorgen over te maken dan over je eigen situatie (mensen met veel zorgen zullen klimaat niet op prio 1 hebben), en hoeveel mensen betreft het dan..
Ik denk dat er een dunne bovenlaag is die alles zo voor elkaar hebben dat ze de juiste dingen (menen) te kunnen doen.. maar ook dat is gevoelsmatig, ik kan dat niet met cijfers onderbouwen.

Ik denk dat als alles een beetje beter gaat, dat er voor de dingen die jij noemt, ook meer aandacht kan komen bij meer mensen. Maar nogmaals, dat denk ik, ik weet dat niet zeker..

Daarom ben ik ook heel benieuwd of een frisse wind ook meer 'samen' kan gaan betekenen, ipv polariserend. Maar hoe dat dan echt geregeld zou moeten worden, zou ik ook echt niet weten..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:00

juval schreef:
8nnemiek, wat bedoel je dan met 'intensieve veeteeld' ?
Op dit moment ligt de focus voornamelijk op de kleinere en gemiddelde melkveebedrijven die met uitkoop/onteigening worden bedreigd. Dat zijn geen intensieve bedrijven, meestal zelfs grondgebonden. Daar wordt op dit moment het hardst tegenaan geschopt.

Citaat:
Centraal in het BBB-programma staat een eerlijk verhaal over voedselproductie in Nederland. Eerlijk voedsel kort gezegd. Uitgangspunt is het bestaansrecht van de Nederlandse voedselmakers. Want als we zo doorgaan, dan komt de dag dat de laatste boer hier het licht uit doet. En wat hebben we dan als alternatief?

Niet alleen zal voedsel worden geïmporteerd uit landen waarvan we niet weten hoe het voedsel is geproduceerd en wat er allemaal in zit. Daarnaast zal het verdwijnen van de boeren uit ons landschap grote gevolgen hebben. Voor de economie, voor de werkgelegenheid, voor het landschap, voor de natuur, voor de bodem, voor de sociale cohesie en leefbaarheid op het platteland. Dat wil niemand. Dus de tijd was nooit rijper om nú in Den Haag het verschil te gaan maken. Voor boer én burger.

Eerlijk voedsel resulteert kortom in een gezonde bodem, gezonde planten, gezonde dieren, gezonde boeren, gezonde burgers, een gezonde economie, gezond onderwijs en een gezonde maatschappij.

nogmaals, we importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. DAT IS TOCH RAAR?

Vinden we het overigens niet een tikkeltje overdreven om het te hebben over "Daarnaast zal het verdwijnen van de boeren uit ons landschap grote gevolgen hebben." en "Want als we zo doorgaan, dan komt de dag dat de laatste boer hier het licht uit doet."
Volgens mij zijn er geen serieuze plannen in de politiek die het hebben over álle boeren weg. Dan vind ik het nogal paniekzaaierig/populistisch van de BBB om zoiets wel als voorbeeld te benoemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:02

Ik denk dat het e.a ook uit elkaar gerafeld moet worden...

De handel is goed voor de economie, economie is belangrijk om de welvaart hoog te houden. Nederland is een welvaarts land. Dan zou er dus eerst gekeken moeten worden hoe die welvaart behouden kan blijven terwijl de economie anders ingericht wordt.

Die handel en economie zoals het nu is, is slecht voor het milieu en het klimaat. Maar kan pas anders ingericht worden als bovenstaande anders ingericht wordt wil dezelfde welvaart behouden blijven.

Je kan als overheid niet de burger overal voor laten betalen, wil je gezond en beter eten bijv. stimuleren dan zou biologisch goedkoper moeten worden dan regulier. Dan moet er een tax op ongezonde, milieu vervuilende producten en zullen de betere producten goedkoper gemaakt moeten worden. Het begint allemaal met een beleid en vooruit kijken/ lange termijn oplossingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:03

Cer schreef:
8nnemiek schreef:

Ik vraag me echt af of dat zo is....

En dan de vraag hoe dat komt, komt dat idd doordat men verwend is, of dat men niet beter weet (wat ís de gezonde keus (ook met het oog op een enorme toename obesitas), wat is de reistijd, wat kost het OV, heb je genoeg tijd om je ergens anders zorgen over te maken dan over je eigen situatie (mensen met veel zorgen zullen klimaat niet op prio 1 hebben), en hoeveel mensen betreft het dan..
Ik denk dat er een dunne bovenlaag is die alles zo voor elkaar hebben dat ze de juiste dingen (menen) te kunnen doen.. maar ook dat is gevoelsmatig, ik kan dat niet met cijfers onderbouwen.

Ik denk dat als alles een beetje beter gaat, dat er voor de dingen die jij noemt, ook meer aandacht kan komen bij meer mensen. Maar nogmaals, dat denk ik, ik weet dat niet zeker..

Daarom ben ik ook heel benieuwd of een frisse wind ook meer 'samen' kan gaan betekenen, ipv polariserend. Maar hoe dat dan echt geregeld zou moeten worden, zou ik ook echt niet weten..

Ik heb ook geen idee of daar ooit onderzoeken naar gedaan zijn.
Onwetendheid zal zeker ook mee spelen. Ik ken ook zat mensen die trots vertellen hoe ze wel eens vegetarisch eten, of met de fiets naar het werk gaan, of bij de bio boer om de hoek hun groente kopen.. om dan bijvoorbeeld wel in een goedkoop shirt uit India rond te lopen en met een nieuwe mobiel in de hand omdat die andere al twee jaar oud was. Ik geloof ook zeker niet dat mensen dat bewust doen. Er zijn gewoon zó veel dingen in ons dagelijks leven die veel vervuilender zijn dan je zou verwachten, en het zijn er zo veel dat het haast onmogelijk is om daar telkens bij stil te staan.
Dat is inderdaad iets wat de politiek moet oplossen. Maar hoe, dat wordt zeker heel lastig :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:07

Over dat geimporteerde voedsel, dat vind ik wel een punt..
Er komt toch al genoeg kilo knaller zooi binnen?

En is er al bekend wat er met grond zou moeten gebeuren als er boeren vertrekken? Wordt dat natuur, of wordt dat toch bouwgrond, of zonnepanelen/windmolengrond?

Eigenlijk is niks echt nog zeker? En paniekzaaien doen alle kanten, helaas... (volgens mij is dat ook al uitgebreid aan bod gekomen. Veel geroep, weinig actie, een beetje partij eigen toch? en men moet ook nog compromissen sluiten )

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:07

Mensen handelen niet op basis van kennis, wij zijn niet rationeel. Hier is de psychologie allang achter gekomen. En marketing is hier mooi mee aan de haal gegaan.

Daarom doet populisme het ook zo goed. Dat heeft Pim Fortuyn (Nederlands eerste populist in de moderne geschiedenis, grof gezegd) ook scherp opgemerkt en wat mee gedaan.

Dat mensen met meer kennis een andere keuze zullen maken is een volledige utopie.

Ho: wat voor Annemiek bedoeld

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:30

Cer schreef:
En is er al bekend wat er met grond zou moeten gebeuren als er boeren vertrekken? Wordt dat natuur, of wordt dat toch bouwgrond, of zonnepanelen/windmolengrond?

Een beetje van alles, maar voor het overgrote deel gewoon landbouwgrond natuurlijk. Als we meer grond beschikbaar hebben dan kunnen we meer eten verbouwen in Nederland, van voedsel voor vleesvervangers tot veevoer. Voor windmolens is weinig landbouwgrond nodig. Wat zou dat zijn? 20x20 meter? Verwaarloosbaar. Zonnepanelen horen op daken en parkeergarages vind ik.

Meer dan de helft van Nederland is agrarisch gebied waarvan 70% voor de veeteelt. 15% is bebouwd waarvan ook nog een groot deel door industrie. Dus je zou qua woningen het aantal inwoners kunnen verdubbelen en nog steeds landbouwgrond voor veeteelt over hebben bij wijze van spreken.

Van mij mag een groot deel sowieso naar de natuur terug.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-07-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:31

Zonnepanelen kunnen wel op landbouwgrond, maar wel specifieke landbouw. Denk aan fruit etc, waar nu plastic overheen hangt. in plaats van plastic zie je nu ook zonnepanelen gebruikt worden, dan heb je een win-win :)

(ik zou zonnepanelen bijv ook over parkeerplaatsen zetten als ik de overheid was, dat houdt de auto's koeler en dan gebruik je die ruimte ook dubbel....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:32

Dat is nog een mooie optie inderdaad. Die innovaties gaan zo hard dat je uiteindelijk waarschijnlijk volledig transparante panelen kan kopen die gewoon op de kassen kunnen liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:06

Als je zonnepanelen op landbouwgrond plaatst dan groeit er niks meer onder...zonde.

Kunnen beter op daken en over parkeerplaatsen vind ik ook een goed idee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:11

Er zal dan ook nog veel moeten gebeuren op het netwerk op orde te brengen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:21

8nnemiek schreef:

Ja ik vind het toch wel jammer dat het zo ver moet komen. Ik zie om me heen namelijk wel veel mensen die iets doen of laten voor een betere wereld. Het is fijn om zelf de keuze te hebben hoe je bij kunt dragen. Het zijn ook niet altijd smoesjes, je weet niet wat er bij een ander mens speelt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:25

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:29

Ach ja, voor hoeveel procent van de mensheid is dat nou weggelegd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:33

Ik lees "vooral amerikanen" .. sowieso weet ik niet precies wat Amerika met duurzaamheid doet, daar lijkt het me nog lastiger met al die mini landjes onder 1 grote paraplu achtig iets..

Ik krijg altijd Titanic vibes als ik zoiets zie..hoe groot ook, ik durf er niet op :') (buiten dat ik het niet leuk zou vinden, maar genoeg mensen wel, anders zouden ze t niet bouwen denk?)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:57

Elisa2 schreef:
Als je zonnepanelen op landbouwgrond plaatst dan groeit er niks meer onder...zonde.

Kunnen beter op daken en over parkeerplaatsen vind ik ook een goed idee.

Met fruit wel hoor. Wordt nu al gedaan :j Best een mooie ontwikkeling.
Maar dat zijn wel andere set-ups dan de weilanden met zonnepanelen die je wel eens ziet.

Afbeelding

@Juval: van mij mag zo'n schip ook weg hoor := Onzinnig dat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:24

Goed, Klaver dus geen lijsttrekker van Gl - PvdA. Eens kijken met wie ze op de proppen komen :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:38

Vermoed Kuiken? Wel goed dat Klaver geen lijsttrekker is geworden. Die heeft toch wel een beetje z’n kans gehad, en die is ook weer verdwenen van het toneel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:50

Klaver geeft in het interview aan echt een nieuwe lijsttrekker te willen dus ik denk dan ook Kuiken niet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:55

Klaver zal ik niet gaan missen, al blijft hij waarschijnlijk wel aan in de kamer.
Ik ben ook heel benieuwd wie ze nu naar voren schuiven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:56

PvdA heeft een beetje een lijsttrekkercrisis, na Bos, Samson en Ascher heeft er niemand meer echt voor zetelwinst kunnen zorgen. Ploumen sprak kennelijk te weinig aan, en Kuiken zit wat mij betreft op datzelfde niveau. Maar wellicht staat er een nieuw gezicht op!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:01

prompter schreef:
PvdA heeft een beetje een lijsttrekkercrisis, na Bos, Samson en Ascher heeft er niemand meer echt voor zetelwinst kunnen zorgen. Ploumen sprak kennelijk te weinig aan, en Kuiken zit wat mij betreft op datzelfde niveau. Maar wellicht staat er een nieuw gezicht op!

oh ja, Wouter Bos, dat vond ik nog wel een charismatische man.
Waarschijnlijk komt Timmermans of Moorman bovenaan te staan als ik de berichten mag geloven. We zullen zien.