[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:43

Ik ben eruit en ga zo meteen vol overtuiging stemmen op de nr. 1 van Splinter. Op enkele puntjes niet helemaal eens en op veel punten heel erg eens.

Mijn man stemt op de nr. 1 van D66, dat maakt mijn keuze tussen D66 Kaag en Splinter makkelijker.

Hij doet dat overigens geheel uit vrije wil en keuze :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:44

CharleyT schreef:
germie schreef:
Ik ga straks 2 keer een stem uitbrengen, lijst 13, volgnr 2. Ik wil een normaal en vrij leven terug en dat is het enige waar ik nog mee bezig ben. Verder is niets belangrijk meer. Geen vaccinatieplicht, vrij reizen, weer normaal sporten, all you can eat restaurants, gewoon alles zoals het voor 1 maart 2020 was. Ik ben nooit zo overtuigd geweest van een stem, maar dit keer is er geen andere keuze, ook al kan ik op andere punten niet altijd achter de partij staan. Er is ook maar 1 politiek punt nu belangrijk en dat is notabene je eigen vrijheid, je grondrechten.

VVD heb ik nooit gestemd, die partij staat te ver weg van de werkende alleenstaande.
Groene partijen stem ik ook niet op. Die willen te veel, maar komen niet tegemoet in de kosten die jij als particulier moet maken. En dan doel ik op dingen als een warmtepomp en verplicht isoleren en dat soort dingen. Maar het moet wel betaald worden. Minder plastic ben ik voor. Maar hogere brandstofprijzen absoluut niet, ook niet op extra accijns op vervoer of reizen.

Leg eens uit: 2x een stem uitbrengen? Moet je voor iemand met volmacht stemmen dan?

Gewoon 2 hokjes rood maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:45

tammiebels schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wij exporteren het grootste gedeelte. Dus zelfs als we landbouw zouden minderen is er nog genoeg over om ons eigen land te voorzien.

Klopt helemaal, maar de mensen in eigen land willen dat er niet voor betalen. Dan klaagt iedereen dat het te duur is. Kwaliteit kost geld, het buitenland waardeert dat van het nederlandse product, onze eigen inwoners niet

Ik denk dat dit wel eens anders in elkaar zou kunnen steken: De supermarkten halen gewoon flinke marges op goedkoop voedsel en hun marge kan niet grotere worden wanneer er een betere kwaliteit voedsel voor een hogere kostprijs moet worden aangeboden --> De supermarkten verkopen liever veel kilo goedkope rotzooi dan minder kilo duurdere kwaliteit omdat hun marge per kilo gelijk is.

Consumenten wordt gewoon bang gemaakt dat ze hun voedsel niet meer kunnen betalen wanneer er ingezet wordt op duurzame productie en de maatschappij wordt wijsgemaakt dat consumenten dat niet willen. Dus niks inbreng consument maar gewoon winstbejag supermarkten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:48

fransje23 schreef:
Overigens ook gestemd vanmorgen! Was niet te druk, het liep gewoon lekker door.
Nog leuk gesprek bij de fietsenstalling met een mevrouw die helemaal blij was dat ze gestemd had.
Potlood mee als souvenir

Zo fijn dat we in een democratie leven en dat er zoveel keuze mogelijk is!
Het lijkt vanzelfsprekend maar dat is het echt niet! *\o/*

Keuze vrijheid.
Zonder angst het stemlokaal binnen lopen.
Durven zeggen wat je stemt, zelfs als dat een alternatieve partij is, een extreme partij of een minipartij.
Beleefd aangesproken worden in het stemlokaal.
Geen campagne of avtievoerders vlak voor een stemlokaal.
Een gekozen overheid, die kan 'vallen' als er grote fouten gemaakt worden.

Op dit soort momenten ben ik echt blij dat ik in Nederland woon.
Ik heb echt wel eens ergens wat over te zeuren, maar in de basis is het echt wel ok.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:50

elnienjo schreef:
kvika schreef:
Bijzonder om zo veel mensen te zien die tegen de boeren zijn. roepen over mono cultuur, gif en dierenleed.
ik kan wel 1000 tegen argumenten geven,maar dit zal allemaal verspilde moeite zijn. maar vraag me een ding af. jullie paarden moeten ook eten.. waar denk je dat de gewassen en grondstoffen vandaan komen die gevoerd worden aan paarden? om het maar even bij onze paarden te houden, want zelf eet je ook vast wel eens iets?
ik zet dit hier niet neer om stemmen te trekken voor een bepaalde partij, maar wel om mensen ook een beetje na te laten denken. ik val echt van mijn stoel af van verbazing hoe ik ( wij) als boer word weggezet.
en het doet ook zo enorm veel pijn kan ik jullie zeggen.
er moet altijd ruimte zijn voor verbetering en innovatie, maar zo uitgescheten te worden door mensen.. mijn hart breekt.

Helemaal met je eens!

En zodra het weer oorlog is (die komt er ongetwijfeld deze eeuw nog aan) zal men nog spijt hebben de boeren verjaagd en weggepest te hebben. Met een boer om de hoek heb je namelijk geen honger, als je voor alles afhankelijk bent uit 't buitenland wél. Want ga ee maar vanuit dat landen die wij nu financieel overeind houden in tijden van oorlog eerst voor hun eigen volk zorgen.

Grappig. Tijdje terug postte ik juist een link dat we prima met de helft van de boeren zelfvoorzienend kunnen zijn. Granted, ons eetpatroon zal flink veranderen, maar de huidige hoeveelheid boeren is in principe niet nodig. Dus de cijfers zeggen wat anders dan jij doet elnienjo. (Nogmaals, niet per se voor halvering trouwens)

Ik ben last minute toch geswitched! Moest mijn partner even helpen met zijn stem uitzoeken (eerste keer dat hij het —op mijn aandringen— uitzoekt) en door het met hem doorheen te praten en vervolgens de partijprogramma’s te bekijken bleek dat Volt toch net wat beter bij me past dan GL. En met 2 zetels in de peilingen wil ik daar wel mijn stem aangeven :j
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-03-21 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:51

Irmaz wat zijn dat nu weer voor bizarre beschuldigingen aan het hek van de supermarkten? In iedere supermarkt wordt het duurzame/biologische/vegan/verzin nog maar meer assortiment alleen maar groter en groter. Waarom denk je dat je bij alle supermarkten binnen komt op vers? Om mensen toch vooral eerst een goede keuze te laten maken over wat ze eten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:53

Gestemd :D

Afbeelding

Overigens vond ik het stemmen erg beklemmend en afstandelijk met muilkorven, handen ontsmetten, dan zitten ze en achter schermen, en mondluiers voor en handschoenen aan. En overal strepen op de grond met afstand. Kortom het voelde erg onvriendelijk. Maar ja, je doet het omdat je hoopt dat er niet gefraudeerd wordt en je toch je stem wilt uitbrengen.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-03-21 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:54

anjali schreef:
Ik stem zelf PvdD maar mijn beste vriendin stemt SGP.Waarom? Omdat zij in de Christelijke God gelooft die het niet goed vindt dat babies geaborteerd en demente bejaarden afgespoten worden.De enige partij die daar echt duidelijk nee tegen zegt is de SGP.Zij is zelf niet eens gereformeerd maar van een andere Christelijke groepering .

Zoals ik zei 'dat ben ik' en ook 'dat is het mooie van een democratie'. Zij mág er op stemmen en hoeft zich ook niet te verantwoorden waarom ze daarvoor kiest. Dat ik het niet zie zitten dat is mijn visie, zo heeft zij ook haar eigen visie. En dat is mooi, want dat geeft ook aan dat dat allemaal mág.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:57

Mijn man heeft geen tijd om te stemmen, dus ik heb er 2. *\o/*
Ik ga op Arib, nr. 2 vd PvdA en op Kaag stemmen. Met name omdat ik hoop dat D66 de 2e partij wordt en niet CDA of PVV.

MizzMontana

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:00

Wat leuk om alle motivaties van anderen te lezen. Ben echt zo benieuwd naar de exit polls vanavond. Mijn stem is juist naar CDA gegaan omdat ik hoop dat D66 niet de tweede partij wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:04

anjali schreef:
Winged schreef:
Het mooie van een democratie is dat je mag stemmen waarop jij wilt, met welke reden dan ook. Wat een ander van de reden vind doet er niet heel veel toe. Zolang je maar wel gebruik maakt van jouw stemrecht.

Er zullen vanavond heus mensen zijn die de stoom uit de oren hebben omdat hun partij niet de grootste is. Maarja, dat is weer democratie.

Ik vind het moeilijk te geloven dat mensen op een SGP en FvD stemmen. Maarja, dat ben ik :+

Ik stem zelf PvdD maar mijn beste vriendin stemt SGP.Waarom? Omdat zij in de Christelijke God gelooft die het niet goed vindt dat babies geaborteerd en demente bejaarden afgespoten worden.De enige partij die daar echt duidelijk nee tegen zegt is de SGP.Zij is zelf niet eens gereformeerd maar van een andere Christelijke groepering .

Euhm pardon?!?!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:05

MizzMontana schreef:
Wat leuk om alle motivaties van anderen te lezen. Ben echt zo benieuwd naar de exit polls vanavond. Mijn stem is juist naar CDA gegaan omdat ik hoop dat D66 niet de tweede partij wordt.

VVD
PVV
CDA
D66

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:06

Ik heb ook gestemd. Sta er niet helemaal achter maar een beter alternatief was er voor mij niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:07

Maartje1990 schreef:
anjali schreef:

Euhm pardon?!?!

Religieuze interpretatie op het voltooid leven programma.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 17-03-21 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:08

purny schreef:
MizzMontana schreef:

VVD
PVV
CDA
D66

Ik weet het niet, hoor en lees heel veel D66 om me heen. Het zou me dus niets verbazen als die toch op twee komen.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:08

Ik ben wezen stemmen vanmorgen.

Gekozen voor de VVD en nummer 5 op de lijst. Dylan yesilgos.

Was rustig en alles was goed en veilig geregeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:09

Afbeelding
Voor de mensen die het dan helemaal nog niet weten :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:09

Maartje1990 schreef:
anjali schreef:

Euhm pardon?!?!

Bijzondere woordkeuze ja :')
Daarnaast ook bijzonder slecht geïnformeerd; euthanasie bij mensen met dementie komt bijzonder weinig voor. Je moet nl wilsbekwaam zijn of al een lang lopend testament hebben waarin je elk jaar deze wens ‘verlengt’. Iig heel goed documenteren wat de wensen geweest waren toen je wilsbekwaam was.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:20

Ipsilonka schreef:
Irmaz wat zijn dat nu weer voor bizarre beschuldigingen aan het hek van de supermarkten? In iedere supermarkt wordt het duurzame/biologische/vegan/verzin nog maar meer assortiment alleen maar groter en groter. Waarom denk je dat je bij alle supermarkten binnen komt op vers? Om mensen toch vooral eerst een goede keuze te laten maken over wat ze eten.

Sorry, ik begrijp niet wat je hier wilt zeggen.
Jij denkt dat de supermarkten vanuit de goedheid van hun hart beweren dat er geen vraag is naar kwaliteitsvoedsel en dat mensen echt zelf alleen maar zo veel mogelijk suiker en vet willen consumeren omdat ze denken dat dat goed voor hun is?
Zoals Tiepvoudt hier al ergens heeft opgemerkt de vleesvervangers zijn over het algemeen samengesteld uit zo goedkoop mogelijke, uiterst vreemde, chemische stoffen. Er wordt ook niet ingezet op kwaliteit maar ook weer op kwantiteit en mooie verpakkingen en flinke prijzen (om zo te suggereren dat je kwaliteit koopt). Zo ook met de biologische en vegan producten in de grote supermarkten. Er zijn uitzonderingen maar zie die maar eens te vinden in het woud van "goede" keuzes.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:23

irmaz schreef:
Ik denk dat dit wel eens anders in elkaar zou kunnen steken: De supermarkten halen gewoon flinke marges op goedkoop voedsel en hun marge kan niet grotere worden wanneer er een betere kwaliteit voedsel voor een hogere kostprijs moet worden aangeboden --> De supermarkten verkopen liever veel kilo goedkope rotzooi dan minder kilo duurdere kwaliteit omdat hun marge per kilo gelijk is.

Consumenten wordt gewoon bang gemaakt dat ze hun voedsel niet meer kunnen betalen wanneer er ingezet wordt op duurzame productie en de maatschappij wordt wijsgemaakt dat consumenten dat niet willen. Dus niks inbreng consument maar gewoon winstbejag supermarkten.

Ben ik het niet met je eens, als de consument voor het schap staat, kiest hij voor de goedkopere versie, ook al ligt het nederlandse product, wat duurder is, ernaast. Een consument ziet op dat moment niet waar de marge voor de supermarkt het hoogst is, die gaat voor eigen portemonnee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:24

Germie, wist je dat er door jouw stem het risico bestaat dat je naast aardbevingen ook nog een kerncentrale in je achtertuin krijgt??
Anjali, SGP? Ik vind dat dit soort partijen totaal geen bestaansrecht hebben, die zien alleen een man en vrouw die trouwen als volwaardige mensen, de hele grote groep LHTB ers zijn geen volwaardige groep of moet nog even genezen worden, grof schandaal.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:30

Allereerst een dankjewel voor iedereen die hier op een respectvolle manier met mij en anderen over landbouw wil discussiëren. Ik denk dat veel politici hier nog een voorbeeld aan zouden kunnen nemen :D

Ik heb een aantal vragen aan de mensen die vinden dat de landbouw in Nederland wel een tandje minder kan en/of/evt. dat biologische landbouw dé oplossing is. Dus een ieder die zich aangesproken voelt, voel je vrij om te reageren op een/meerdere/alle vragen want ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie mening hierover:

1. Erkennen jullie de conclusie van Nature (2019) dat het Nederlandse voedselsysteem (van productie tot consumptie) in de top 5 meest duurzame voedselsystemen van de wereld hoort?
2. Denken jullie dat als we in Nederland minder voedsel gaan produceren, dat andere landen niet in het ontstane gat in de markt springen en dat dus vervuiling (en evt. dierenwelzijnsproblemen) niet verplaatst worden naar het buitenland?
3. Vinden jullie dat een biologisch akker dermate op natuur lijkt, dat het geoorloofd is om de lagere producties per hectare voor lief te nemen en dus méér grond in gebruik te nemen voor de voedselproductie?
4. Willen jullie af van landbouwsubsidies?
5. Denken jullie dat biologische landbouw met minder landbouwsubsidies af kan dan intensieve landbouw?
6. Zijn jullie net zo faliekant tegen de massale import van voedsel zoals jullie tegen de massale export van voedsel zijn? Hoe kijken jullie aan tegen de supermarktschappen die vol staan met koffie, thee, rijst, cacao, bananen, ananas, mango's, meloenen en de voedselhypes in de vorm van quinoa en avocado's?
7. Vinden jullie (massale) export binnen Europa onacceptabel? (Ruim driekwart van de Nederlandse landbouwexport blijft namelijk in Europa)

https://www.nature.com/articles/s41597- ... t=deeplink

Janneke2 schreef:
"We hebben te maken met 1 wereld en dus ook 1 wereldmarkt."

Oneens.

En dat is nou politiek - biologisch etc hebben we allemaal te maken met de gevolgen van klimaatverandering
(... al krijgen de armste landen de hardste klappen...)
"de" wereldmarkt bestaat niet.

De EU heeft gigantische tariefmuren.
En wat we binnen Nederland / EU beslissen mbt de landbouw is onze eigen keuze.
Als wij niet willen 'dat China in het gat springt', dan komt er geen gat.
Dat is een keuze - en we kunnen keuzes maken.
... keuzes hebben consequenties, dat uiteraard wel, maar dat is altijd zo.

Zou je mij een keer in een samenhangend (!) verhaal kunnen uitleggen op welke manier 'we' gaan voorkomen dat bij een (pak 'm beet) halvering van de Nederlandse veestapel, er elders op de wereld géén koeien, varkens en kippen bijkomen? Ik begrijp heel eerlijk gezegd namelijk vaak niet zoveel van de kreten die je doet maar verder weinig tot niet onderbouwt.

Bijvoorbeeld: China importeert melk(poeder) uit Nederland. De zuivelconsumptie in dat land is in korte tijd meer dan verdubbeld. Logischerwijs worden daar giga-melkveebedrijven uit de grond gestampt, want hey: alles kan en mag.. Stel dat wij onze melkveestapel halveren, hoe zou je dan als EU kunnen zorgen dat China niet nóg meer van die melkfabrieken bouwt?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-03-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:34

China laat zich volgens mij echt niet de wet voorlezen door het arrogante westen.
Natuurlijk zullen die landen dan zelf meer gaan produceren als wij het niet meer doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:38

bigone schreef:
Germie, wist je dat er door jouw stem het risico bestaat dat je naast aardbevingen ook nog een kerncentrale in je achtertuin krijgt??
Anjali, SGP? Ik vind dat dit soort partijen totaal geen bestaansrecht hebben, die zien alleen een man en vrouw die trouwen als volwaardige mensen, de hele grote groep LHTB ers zijn geen volwaardige groep of moet nog even genezen worden, grof schandaal.

Ja, en normaal zou ik ook niet op deze partij stemmen. Ik heb ook niet op Thierry gestemd, maar op Wybren. Op dit moment is je grondrecht, je vrijheid, je volledig afgenomen en dat moeten we terugkrijgen. Dat gaat voor alles. Dus ja, er is zeker goed over nagedacht. Geen vaccinatiepaspoorten, geen testmaatschappij, normaal reizen, alles open, gewoon het leven van voor 1 maart 2020.
De rest interesseert me op dit moment niet, want ik heb hier elke seconde last van. Je leeft op dit moment niet, maar vegeteert. Als Wybren bij een andere partij gegaan was of zelf een partij had opgericht had hij nog steeds mijn stem gekregen. Ik had ook liever gezien dat hij een eigen partij begonnen was.

SGP is eh eh eh, nogal vrouwonvriendelijk. Behoorlijk ouderwetse opvattingen. De vrijheid van de vrouw om alle functies gelijkwaardig te kunnen vervullen vind ik wel belangrijk. En het maakt mij niet uit of je dan een kleurtje hebt of een andere geaardheid, die vrijheid moeten we hier zeker wel behouden.

Qua voedsel, ja, ik geef eerlijk toe dat ik bij 2 gelijke groenten gewoon de goedkoopste kies. De reden is dat er geen oneindig budget hier is, als alleenstaande heb je het sowieso financieel zwaarder dan als tweeverdieners.
En ik ben blij met rijst, ananas, bananen en meloenen. :D Ik moet er niet aan denken het met spruiten en koolrabi en waspeen te moeten doen. Met als afwisseling dan zeker nog een schorseneer. :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:38

purny schreef:
[ [url=m/ILxdRD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor de mensen die het dan helemaal nog niet weten :D

En bedankt, nu heb ik de hele dag Rick Astley in mijn hoofd :D

Never gonna give never gonna give.... Give you up!