Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:36

Karl66 schreef:
Weet je waarom wij die hoge belasting hier in Nederland betalen? Omdat we gewoon een soeverein land zijn en als soeverein land de keuze voor die belastingvorm gemaakt hebben.

Ze hebben zojuist de weg vrij gemaakt voor Europese belastingen. Dat begint met wat vervuilende bedrijven zodat niemand daarop tegen is. Wanneer we echter 10-20 jaar verder zijn heft de EU ook belastingen bij de gewone burger.

De vraag is dus hoe soeverein we zijn en blijven.

Elke keer komt er een klein beetje bij en de teugels zullen steeds strakker worden aangenomen.

Het zou mooi zijn als ik ongelijk heb maar ik vrees het ergste.

elnienjo

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:38

We zijn alleen souverein als er daarmee hogere belastingen voor eigen bevolking kunnen worden vastgehouden. Maar de grote partijen geven onze souvereiniteit maar wat graag weg aan de EU. En denk maar niet dat het er voor ons dan goedkoper op wordt. Voor Nederlanders daalt de welvaart alleen maar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:44

Hoe soeverein we zijn, dat ligt aan de afspraken die we als soevereine Europese landen met elkaar maken. En die afspraken worden gemaakt door onze democratisch gekozen vertegenwoordigers. En als de meerderheid in Nederland en de andere EU landen meer soevereiniteit bij de EU wil neerleggen en minder bij de individuele landen, dan is dat een democratische keuze en zal je het daar als tegenstander van de EU mee moeten doen.

Trouwens het VK laat mooi zien wat meer eigen soevereiniteit inhoudt. Het is het recht om met de pet in de hand of als een stampvoetende kleuter bij de EU de dramatische gevolgen van je eigen keuze te verzachten, omdat je alle andere onderhandelingsmogelijkheden hebt weggegeven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:51

Was het trouwens niet een plan van D66 die vanuit Den Haag wil kunnen beslissen waar andere provincies moeten bouwen en windmolen/zonneweides zetten? Dus ze willen zelfs de gemeentes en lokale bevolking buiten spel zetten terwijl het gaat om omgevingsverpestende zaken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:54

Oh trouwens Elnienjo, we zouden er ook heel soeverein voor kunnen kiezen om in Nederland het minimumloon te verhogen naar 25 euro per uur, we zouden bijvoorbeeld heel soeverein kunnen bepalen dat je in Nederland al op je 35e met pensioen kan. We zouden ook soeverein kunnen bepalen dat de bijstand naar modaal niveau gaat. En zo kan ik nog rustig een uurtje doorgaan met maatregelen bedenken die we in Nederland soeverein zouden kunnen invoeren en die heel erg welvaart verhogend lijken. Dat we het niet doen, heeft niks met de EU te maken. Het zijn keuzes die we soeverein in Nederland maken, omdat we als Nederland denken dat dit voor de langere termijn de beste keuzes zijn.
Dat wil niet zeggen dat ik het met al die keuzes, die we in Nederland maken eens ben, want dat ben ik niet. Maar het zijn wel gewoon de soevereine keuzes die we als Nederland gemaakt hebben en die door een democratisch gekozen parlement gesteund worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:56

Karl66 schreef:
Oh trouwens Elnienjo, we zouden er ook heel soeverein voor kunnen kiezen om in Nederland het minimumloon te verhogen naar 25 euro per uur, we zouden bijvoorbeeld heel soeverein kunnen bepalen dat je in Nederland al op je 35e met pensioen kan. We zouden ook soeverein kunnen bepalen dat de bijstand naar modaal niveau gaat. En zo kan ik nog rustig een uurtje doorgaan met maatregelen bedenken die we in Nederland soeverein zouden kunnen invoeren en die heel erg welvaart verhogend lijken. Dat we het niet doen, heeft niks met de EU te maken. Het zijn keuzes die we soeverein in Nederland maken, omdat we als Nederland denken dat dit voor de langere termijn de beste keuzes zijn.
Dat wil niet zeggen dat ik het met al die keuzes, die we in Nederland maken eens ben, want dat ben ik niet. Maar het zijn wel gewoon de soevereine keuzes die we als Nederland gemaakt hebben en die door een democratisch gekozen parlement gesteund worden.

Dat kan natuurlijk ook niet want dan wordt simpelweg alles duurder en schiet je daar netto niets mee op.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:58

Karl66 schreef:
Hoe soeverein we zijn, dat ligt aan de afspraken die we als soevereine Europese landen met elkaar maken. En die afspraken worden gemaakt door onze democratisch gekozen vertegenwoordigers. En als de meerderheid in Nederland en de andere EU landen meer soevereiniteit bij de EU wil neerleggen en minder bij de individuele landen, dan is dat een democratische keuze en zal je het daar als tegenstander van de EU mee moeten doen.

Trouwens het VK laat mooi zien wat meer eigen soevereiniteit inhoudt. Het is het recht om met de pet in de hand of als een stampvoetende kleuter bij de EU de dramatische gevolgen van je eigen keuze te verzachten, omdat je alle andere onderhandelingsmogelijkheden hebt weggegeven.

Als de meerderheid van Nederland dat wil dan is dat inderdaad een democratische keuze. Maar daarom mag ik nog wel vinden dat het een slechte keuze is. De toekomst zal het uitwijzen.

Wat betreft het VK, ik denk dat het nu te vroeg is om te zeggen of het wel of geen succes is. Natuurlijk zijn er altijd verhalen te vinden over wat mosselen of andere zaken die verkeerd gaan.

Ze/we hebben nu ook nog eens Corona wat ons in een crisis heeft gedrukt en wat ook nog eens invloed heeft op alles.

Misschien hebben ze over een aantal jaren wel gelijk gehad, misschien ook niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:12

Je laatste zin laat zien dat Brexit voor een geloof is, nu lijden, omdat we een betere toekomst beloven. Ondertussen is er geen enkele indicator die aangeeft dat het later ooit wel opeens voordelen op gaat leveren en hoor ik nooit een feitelijke onderbouwing waar die toekomstige winst van de Brexit vandaan gaat komen. En ik weet dat het offtopic is en dat dit het topic er niet voor is, maar ik zou zo graag één keer een goed onderbouwd feit willen horen die een voordeel van de Brexit onderbouwt. En dan heb ik het er nog niet eens over waarom dat voor Nederland een ook nog een voordeel zou zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:13

Je bent beter af als je helemaal niet in de EU was gegaan dan wanneer je er uit vertrekt, want de EU landen maken handel met de GB nu extra moeilijk. Terwijl er met de Europese niet-EU landen wel gewoon zaken gedaan worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:17

elnienjo schreef:
Je bent beter af als je helemaal niet in de EU was gegaan dan wanneer je er uit vertrekt, want de EU landen maken handel met de GB nu extra moeilijk. Terwijl er met de Europese niet-EU landen wel gewoon zaken gedaan worden.

Weet je eigenlijk wel waar de eu nog meer om draait?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:22

elnienjo schreef:

Nee hoor, het VK heeft er zelf bewust voor gekozen om uit de interne markt te stappen en weer grenzen in te stellen. Dat kan en mag, maar dat betekent wel dat het VK er zelf bewust voor gekozen heeft om te worden behandeld als een derde land dat niet meer in de interne markt zit. En daardoor wordt het VK hetzelfde behandeld als andere niet-EU landen, waar de EU ook gewoon zaken mee doet.

Dat is namelijk wat het VK zelf wilde, de EU behandelen als elk ander land buiten het VK en daarmee door de EU ook hetzelfde behandeld worden als elk land buiten de EU.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:40

Goh elnienjo, zoveel onvrede altijd in jouw posts. Het verbaast me eigenlijk nog dat je hier blijft wonen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:50

Shaggy09 schreef:
Goh elnienjo, zoveel onvrede altijd in jouw posts. Het verbaast me eigenlijk nog dat je hier blijft wonen!

Hongarije en Polen zijn erg gezellig de laatste tijd. Misschien dat het daar beter is :+. Daar worden corrupte rechters gewoon vervangen en lastige pers de mond gesnoerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:51

elnienjo schreef:

VK heeft zelf gekozen voor een harde brexit (volledige afscheiding EU), zij wilde dit nl. zelf.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:59

Arabesk schreef:
Shaggy09 schreef:

Hongarije en Polen zijn erg gezellig de laatste tijd. Misschien dat het daar beter is :+. Daar worden corrupte rechters gewoon vervangen en lastige pers de mond gesnoerd.

Als een rechter corrupt is dan zal die inderdaad vervangen moeten worden. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:23

Alleen speelt dat niet. Het probleem is dat de overheid corrupt is en dat ze de rechters die daar niet in mee willen werken vervangen.

Corrupte rechters hadden ze namelijk gewoon onder het bestaande strafrecht kunnen aanpakken, dat is nou net het mooie van een rechtstaat.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:27

Karl66 schreef:
Alleen speelt dat niet. Het probleem is dat de overheid corrupt is en dat ze de rechters die daar niet in mee willen werken vervangen.

Corrupte rechters hadden ze namelijk gewoon onder het bestaande strafrecht kunnen aanpakken, dat is nou net het mooie van een rechtstaat.

Dat is mooi maar dat staat er niet:

Er staat letterlijk “ daar worden corrupte rechters gewoon vervangen en lastige pers de mond gesnoerd”

Ik kan het niet anders lezen dan het er staat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:33

Je hebt gelijk, ik lees soms te snel :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:18

Ik zou wel in Polen willen wonen.In Krakow. Niet dat het in Nederland slecht is hoor.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:22

anjali schreef:
Ik zou wel in Polen willen wonen.In Krakow. Niet dat het in Nederland slecht is hoor.

Nou meid, kan hoor! Leuke stad. De winkels zijn daar open zelfs *\%/*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:46

@Eapy,helaas is alles in Polen maar beperkt open momenteel.Ze vrezen een derde golf na een periode van versoepelingen.Maar goed,dat is enigszins offtopic nu.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:55

@Elnienjo,
Het valt me op, dat jij soms onwaarheden/stellingen/fakenews plaatst, maar als een bokker het bericht of de stelling ontkracht of aanvult, dan reageer jij nooit.

Zie het bericht over de accounts op Twitter van D66 of de reactie van Karl op jouw bericht over de EU.

Ik vind het echt storend, dat jij soms de grootste onzin-berichten plaatst en daar dan nooit op terug komt of op reageert.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:01

mysa schreef:
Karl66 schreef:
Omdat Baudet zich zo gedraagt, is het natuurlijk niet acceptabel om je zelf ook zo te gedragen. "Ja maar, hullie" is geen goed argument, maar een zwaktebod.

Daar was ik het volledig mee eens, met name het op de man/op de vrouw van die man spelen. Maar... ik heb er nog eens over nagedacht. En ergens is het toch ook wel de ultieme consequentie van Baudet's gedachtegoed. Dat mag hij zich wel eens realiseren. In die zin is het gebeurde misschien toch wel nuttig.

Walgelijk om zoiets nuttig te noemen.
Misselijke televisie is het.
En dan nu als omroep en presentator door het stof en je excuus aanbieden.
Had dat tijdens het programma gedaan

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:06

Ravellie, wie de bal kaatst kan hem terugverwachten?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:11

Pardon?
Wat een onzin.

Dat 'optreden' ging gewoon veel te ver.
Ontzettend ongemakkelijk, ik zal wel een ander gevoel voor 'humor' hebben.