Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:23

Wat ik mij nu af zit te vragen.

Hoe denken de mensen die BLM Nederland heel erg steunen wat voor resultaten het gaat opleveren. Zijn jullie niet bang dat racisme juist alleen maar toe zal nemen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:27

Loretta schreef:

Hoe denken de mensen die BLM Nederland heel erg steunen wat voor resultaten het gaat opleveren. Zijn jullie niet bang dat racisme juist alleen maar toe zal nemen?

Vraag ik me ook af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:27

Ik steun helemaal geen partijen in deze, initiatieven om op een gewone manier met gezond verstand gebruikende mensen in gesprek te gaan des te meer. En daar horen de leiders van deze actiegroepen niet bij wat mij betreft.
En je vraag, ja, juist door deze schreeuwers en het niet houden aan coronamaatregelen in sommige gevallen komen er meer racisten, of te wel mensen die een hekel hebben aan deze schreeuwers en daarbij alle gekleurde mensen helaas over één kam scheren bij.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:42

Loretta schreef:

Kan me niet over NL uitspreken, maar in België mag je daar wel zeker van zijn ja. Met wat gisteren in Brussel is gebeurd en wss nog wel vaker zal gebeuren, als je de reacties daar nu op hoort knalt Vlaams Belang bij de volgende verkiezingen recht naar de top denk ik... Het is ook te verwachten, dat als eerst mensen vreedzaam oproepen om meer respect enz te hebben voor een bepaalde bevolkingsgroep, en diezelfde bevolkingsgroep een uurtje later half Brussel kort en klein slaat inclusief politie (28 agenten gewond), dat het gros van de mensen zich regelrecht tegen die vreedzame boodschap keert... Dus ja, het tegenovergestelde word hiermee bereikt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:42

Ik heb ook niets met de damschreeuwers. Maar demonstraties waarbij keurig de regels werden toegepast en geluisterd naar het bevoegd gezag, hebben wel een doel. Namelijk dat de discussie wordt aangezwengeld. Zonen van vrienden, vader zwart, moeder wit, beiden hun hele leven al werkzaam in de ontwikkelingshulp, hebben heel verantwoord gedemonstreerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:46

bigone schreef:
En je vraag, ja, juist door deze schreeuwers en het niet houden aan coronamaatregelen in sommige gevallen komen er meer racisten, of te wel mensen die een hekel hebben aan deze schreeuwers en daarbij alle gekleurde mensen helaas over één kam scheren bij.

Ik ben daar ook bang voor. We zijn met zn allen binnen gebleven vaak ten koste van inkomen. Ik zit echt niet te wachten op een 2e coronagolf omdat men meent massaal te moeten demonstreren naar aanleiding van een buiten twijfel vreselijk voorval, dat niet hier heeft plaatsgevonden.
Je zal maar ondernemer zijn in Rotterdam 3 maanden je deur dicht, water aan de lippen. Denk je weer open te kunnen. Terrasje gemaakt en dan worden al je terrasstoelen gesloopt. Alsof dat dan nodig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:50

Ik geef ook inderdaad duidelijk aan dat het in sommige gevallen mis ging, Groningen , Zwolle Enschede en een paar anderen hadden het keurig voor elkaar, zonder enige wanklank en dan mogen ze zo veel demonstreren als ze willen want het is wel voor een goede zaak. Maar elke demonstratie die mis gaat blijft in het geheugen hangen . Net als de oproepen van bvb de jongerenburgemeester van Amsterdam , nu de huizen nog in de Amsterdam van de koopvaardij . Als reactie op Bristol. En naderhand zeggen dat het humor was, afserveren .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:53

Ik heb een oprechte vraag. Zijn er ooit fundamentele veranderingen doorgevoerd/ revoluties geweest met uitsluitend vreedzaam protest?
Geen oordeel dus, een feitelijke vraag. Ik kan me er namelijk geen bedenken, het gaat altijd gepaard met vormen van geweld.
En dat schijnt zo te gaan omdat men dan pas bereid is naar "het redelijke midden" te luisteren.
Dan is de vraag: is de vraag om gelijkwaardig behandeld te worden echt zo onredelijk dat het zo lang is blijven hangen? Was het echt nodig om dit te laten escaleren?

Volgens de NOS trouwens geen plotselinge stijging in ziekenhuisopnames tot dusver, we zijn een week na "de Dam". En ja, ik weet dat de incubatietijd 2 weken kan zijn, maar dat is dus het maximum, de gemiddelde zwakke persoon is na een paar dagen al ziek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:57

Op de persco van meneer Kuipers werd ook de vraag gesteld over hemelvaart. Er waren geen gevallen extra geweest.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:59

Tja Magrathea, dan kan je met net zoveel gezag beweren dat het prima is om met drank op te rijden. Zolang je tenminste maar geen ongeluk veroorzaakt. Want als het goed is gegaan, dan is er toch niks aan de hand?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:00

Magrathea
Ja vaak gaat dat met geweld.
Maar op de mensen na die er vernielingen aan over houden, kun je er van weg blijven.
Als er op de dam ergens over gedemonstreerd word, heb ik daar geen last van. En de meeste niet.

Maar nu is dat anders.
Die 5000 gaan echt niet allemaal 2 weken thuis zitten.
En besmetten wat onschuldige die weg bleven van die demonstratie.

Daarom is het NU egoïstisch.

Weten we zeker dat er besmettingen volgen nee, maar net zo goed kan het wel.
Daarom niet goed te praten, wat het doel ook was. Gewoon niet, niet nu!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:02

Magrathea schreef:
Ik heb een oprechte vraag. Zijn er ooit fundamentele veranderingen doorgevoerd/ revoluties geweest met uitsluitend vreedzaam protest?
Geen oordeel dus, een feitelijke vraag. Ik kan me er namelijk geen bedenken, het gaat altijd gepaard met vormen van geweld.

Dat klopt. Revoluties gaan vaak met geweld gepaard. Mijn vraag ging alleen over wat er zal veranderen. Er zijn ook genoeg voorbeelden van revoluties die niet goed uitgepakt zijn. Regelmatig is de situatie na de revolutie nog slechter dan er voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:03

Magrathea schreef:
En dat schijnt zo te gaan omdat men dan pas bereid is naar "het redelijke midden" te luisteren.
Dan is de vraag: is de vraag om gelijkwaardig behandeld te worden echt zo onredelijk dat het zo lang is blijven hangen? Was het echt nodig om dit te laten escaleren?

Ik heb mensen met 'n andere afkomst altijd gelijkwaardig behandeld op school, op de manege en later op de werkvloer. Maar de haatcampagne die Sylvana een aantal jaar geleden is gestart maakt wel dat ik moet schakelen omdat ik negatieve associaties begin te krijgen. En deze massahysterie, rellen en tot geweld oproepende ophitsers maken het er niet beter op.
Denk je daarmee te bereiken dat je wél op sollicitatie wordt uitgenodigd? Ik kan me juist voorstellen dat bedrijven nog sneller opzij leggen. Het zal de werksfeer er niet beter op maken lijkt me.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:05

Karl66 schreef:
Tja Magrathea, dan kan je met net zoveel gezag beweren dat het prima is om met drank op te rijden. Zolang je tenminste maar geen ongeluk veroorzaakt. Want als het goed is gegaan, dan is er toch niks aan de hand?

Goed punt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:07

Karl66 schreef:

Dat zeg ik niet. Ik vermoed alleen dat het met alle maatregelen (afstand houden, veel lokale protesten ipv één grote e.d.) goed mee is gevallen uiteindelijk.
Aangezien veel mensen zich zorgen maakten lijkt me dat alleen maar goed nieuws. (En dan kunnen we dat onderwerp een keer afsluiten, in plaats van te blijven roepen dat het zo erg is en dat er nu een tweede golf komt etc etc)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:09

Niet alleen het aantal besmettingen met corona is teruggelopen zei hij maar ook de andere virussen zoals influenza en hersenvliesontsteking is teruggelopen. Ik hoop dat de 1,5 meter samenleving niet voor de rest van ons leven gaat gelden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:14

elnienjo schreef:
Ik heb mensen met 'n andere afkomst altijd gelijkwaardig behandeld op school, op de manege en later op de werkvloer. Maar de haatcampagne die Sylvana een aantal jaar geleden is gestart maakt wel dat ik moet schakelen omdat ik negatieve associaties begin te krijgen. En deze massahysterie, rellen en tot geweld oproepende ophitsers maken het er niet beter op.
Denk je daarmee te bereiken dat je wél op sollicitatie wordt uitgenodigd? Ik kan me juist voorstellen dat bedrijven nog sneller opzij leggen. Het zal de werksfeer er niet beter op maken lijkt me.

Voor de laatste keer:
Dat JIJ iets niet doet betekent niet dat de rest van Nederland dat ook niet doet. Een groot deel van de buitenlandse Nederlanders voelt zich gediscrimineerd vanwege zijn afkomst. Waarom kan je dat simpele feit niet gewoon erkennen?

Wat Sylvana Simons betreft, het gaat er toch niet om of je haar aardig vind of niet? Als je (misschien, bijna) bereid bent een hele bevolkingsgroep af te schrijven omdat één persoon (of een selecte groep) je niet aanstaat, ja dat kan ik alleen maar racistisch noemen, sorry.

Je post is trouwens wel weer in lijn met dat je niet lijkt te willen erkennen dat racisme voor veel(!) Nederlanders gewoon de dagelijkse realiteit is. Want als mensen nu minder snel op gesprek mogen komen, is dat hun eigen schuld, niet?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:16

Magrathea schreef:
Karl66 schreef:

Dat zeg ik niet. Ik vermoed alleen dat het met alle maatregelen (afstand houden, veel lokale protesten ipv één grote e.d.) goed mee is gevallen uiteindelijk.
Aangezien veel mensen zich zorgen maakten lijkt me dat alleen maar goed nieuws. (En dan kunnen we dat onderwerp een keer afsluiten, in plaats van te blijven roepen dat het zo erg is en dat er nu een tweede golf komt etc etc)

Het is nog te vroeg imo om te kunnen stellen dat het goed is afgelopen qua demonstraties en stijgend aantal besmettingen. Niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd.
Laatst bijgewerkt door Ann op 08-06-20 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:18

Dat zeg ik toch ook? Maar tot dusver lijkt het mee te vallen.

Over andere landen kan ik niets zeggen, ik heb niet echt gevolgd hoe beperkt men daar is en wat er is gedaan om drukte te beperken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:23

Mwah, het gaat hier niet eens om revolutie, lijkt me. Het gaat om bewustwording. In de VS gaat het in zoverre om revolutie, dat het politie-apparaat aangepast moet worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:20

elnienjo schreef:
Waarom moet je dat in het dagelijks leven uitdragen? Ik zie ook graag de gaypride maar het gros van de mensen die daar los gaan op hun extravagante outfits lopen in 't dagelijks leven ook gewoon in normale kleding.

Ze is transgender, geen dragqueen. En al wil ze de hele dag in een badpak paraderen, dan moet ze dat lekker dien. Daar zou ze niet om veroordeeld mogen worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:23

Het zou moeten kunnen, waar, maar je weet ook dat dit niet is.
Kun je tegen de veroordelingen, lekker door gaan. Kun je daar niet tegen kun je wel zeggen het hoort niet, maar dat is niet realistisch. Zorg dan dat je wat minder opvalt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:27

Ik vind het oprecht erg dat er blijkbaar mensen zijn die een grijze muizensameving zonder kleur en afwisseling als normaal zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:27

Vrouwenstemrecht hebben we toch echt wel gekregen zonder geweld. De dolle mina's hebben later wel korsetten en bh's verbrand. Maar veel verder dan dat ging het niet

En ik denk dat de protesten zoals ze er nu zijn alleen verdere polarisatie in de hand werken. Helemaal als er een 2e golf aan besmettingen komt hierdoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:28

Mwah, ligt er ook wel aan waar je dat doet.
In de stad kun je je veel extravaganter kleden dan in een dorpje