steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:19

Maanon_ schreef:
Electra63 schreef:
https://www.groene.nl/artikel/boerenterreur

Dit blad zal niet populair zijn bij de pro-boeren hier ;)
Maar als objectieve, neutrale bokker wil ik het wel plaatsen.

Volgens mij is deze columnist bevriend net die van de de NRC. Strekking van de column lijkt er wel op. Maargoed, het is een column, ongeveer net zo agressief geschreven als de columnist de boeren verwijt dat ze zich gedroegen. Niet echt objectief, vind jij wel?

Het zal nu wel mijn laatste opmerking in dit topic worden wellicht, maar ik vind het geen agressief stuk, en ik ben het wel met de inhoud eens eigenlijk.
(Op twee woorden na waarvan ik de betekenis niet weet ;) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:26

Ik lees hier het een en ander over importeren en exporteren van voedsel.. Daar is volgens mij ook enorm veel winst te behalen mbt stikstofuitstoot.
Als je alleen al ziet wat al die extra files en die tractors momenteel aan extra stikstofoxide uitstoten..
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:27

8nnemiek schreef:
Ik lees hier het een en ander over importeren en exporteren van voedsel.. Daar is volgens mij ook enorm veel winst te behalen mbt stikstofuitstoot.
Als je alleen al ziet wat al die extra files en die tractors momenteel aan extra stikstofoxide uitstoten..
[ [url=m/UHudaL.png]Afbeelding[/url] ]

wow hier schrik ik wel van! de Randstad roder dan het Ruhrgebied?

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:29

Overduidelijk :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:35

verootjoo schreef:
En dan?

Er zijn al wat varkensboeren die 3 sterren vlees produceren, wat in de winkel ligt als 1 ster vlees. De nederlandse consument koopt het niet. De consument roeptoetert namelijk dat dierenwelzijn het belangrijkst is, maar kiest uiteindelijk voor de portemonnee. En dan is is blijkbaar het buitenlandse supermarktvlees, wat zeker niet het beste dierenwelzijn heeft, al 5x ingevroren is geweest en niet te hachelen is, toch beter.

En wat doe je dan als boer? De enorme vraag van het buitenland die ons goede vlees wel kan waarderen beantwoorden :)
Dat is heel logisch, dat is gewoon de marktwerking, kwestie van vraag en aanbod. De consument bepaald de vraag en dus het aanbod. Zo simpel is het.
Maar we zijn verwend, en zijn gewend al jaren veel te weinig betalen voor ons eten. En staan te ver van de boer af, hebben ook geen flauw idee meer wat het kost om voedsel te produceren.

Noch de varkensboer, noch de consument bepalen dat.
Gaat allemaal tussen de slachterijen en de grote supermarkten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:35

Dan zou je het plaatje van gisteren ernaast moeten zetten denk?
Want anders is dat 'gewoon'' de randstad en die uitstoot is daar denk al hoger?

Volgens mij lees ik wel steeds hier en daar dat de metingen die ooit gedaan zijn, niet juist zijn, en dat dus de maatregelen gebaseerd zijn op oneerlijke / foute metingen.
Maar ergens haalt dat het nieuws steeds nét niet... hoe zit dat eigenlijk?

Overigens, de bouw is ook van plan te gaan staken... Als de bouwers niet meer kunnen/mogen bouwen denk ik dat de problemen aanzienlijk groter worden nog...?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:38

Nikass schreef:
Het zal nu wel mijn laatste opmerking in dit topic worden wellicht, maar ik vind het geen agressief stuk, en ik ben het wel met de inhoud eens eigenlijk.
(Op twee woorden na waarvan ik de betekenis niet weet ;) )

Het is niet meer dan een sensatiestukje die bol staat van de aannames, daar is het immers een column voor. Alsof de gehele sector zich van niemand iets aantrekt en de ene overtreding na de andere begaat. Er zullen rotte appels zijn, zoals je in iedere sector hebt. ‘Gelukkig’ hoef je geen kennis van zaken te hebben om zo’n sensatiestukje te mogen schrijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:41

Electra63 schreef:
https://www.groene.nl/artikel/boerenterreur

Dit blad zal niet populair zijn bij de pro-boeren hier ;)
Maar als objectieve, neutrale bokker wil ik het wel plaatsen.

Like voor dit stuk

Citaat:
In het Nederland van Rutte is het een bekend tafereel geworden. Grootbedrijven die retorisch hun economisch belang oppompen om lagere belastingen af te dwingen. Banken die hun bijdrage aan de economie gebruiken om de belastingbetaler een ongekend forse poot uit te draaien. En fiscalisten die hun politieke vrienden weten te bewegen het Nederlandse belastingparadijs koste wat het kost tegen buitenlandse pressie te verdedigen. En elke keer zijn het keurige middenpartijen die als de pr-machines ervan fungeren. Het maakt een karikatuur van onze democratie. Na tien jaar vvd is Nederland net zo corrupt geworden als de partij zelf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:46

Het is een column, een mening van iemand, die dat gelukkig gewoon mag schrijven en publiceren in Nederland. Niemand hoeft het ermee eens te zijn maar een sensatiestuk is het niet. Daarvoor verwijs ik naar de Telegraaf.

Overigens zijn boeren op de totale bevolking van Nederland wel redelijk een handvol.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:53

fransje23 schreef:
Het is een column, een mening van iemand, die dat gelukkig gewoon mag schrijven en publiceren in Nederland. Niemand hoeft het ermee eens te zijn maar een sensatiestuk is het niet. Daarvoor verwijs ik naar de Telegraaf.

Overigens zijn boeren op de totale bevolking van Nederland wel redelijk een handvol.

Waarom dan wel in de telegraaf? In dit stuk staan ook genoeg aannames zonder onderbouwing. De sector wegzetten als een sector die zich van niemand iets aantrekt en zich niet aan regels houdt vind ik wel een vorm van sensatie maken ja.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:56

Ik ga het niet eens meer lezen als ik jullie reacties zie. De sector wegzetten als een sector die zich nergens iets van aantrekt en zich niet aan de regels houdt...ik kan niet eens uitleggen wat een bullshit dat is. Erg beledigend ook.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:01

Nou precies Kinke , ik hoor deze dames wel als alle pension boeren verdwenen zijn, en er geen baal hooi meer te koop is ( en nu reageer ik niet meer )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:01

Over dat stuk...
Ik dacht niet dat het ging om "gedogen door overheid van forse overtredingen" maar meer het opleggen van maatregels op basis van niet correcte metingen, en daarbij het meten met twee (of meerdere) maten.

Daarbij dacht ik ook dat het protest op het maliveld wel aangekondigd was en wel toestemming had.

Burgers worden denk ook niet doodziek van de bio industrie, want men koopt nog gewoon vlees, en de overheid sluit een deal met vleesproducenten die het veel minder nauw nemen met de regels vwb dierenwelzijn. Ligt het dan aan de boeren.. of wat?

De laatste regel "het is pertinente onzin".. dat boeren meedoen aan de economie (net als andere bedrijven, althans, die in NL belasting betalen) en dat ze bijdragen aan de voedselvoorziening... Want ik ben dan heeeeel benieuwd wat Ramon van Flymen zoal eet? Of drinkt hij alleen water?

Overigens, ik ben benieuwd hoeveel de vergoeding bedroeg die de klimaatprotesters ontvingen om te gaan protesteren... Zou je daar ook een carriere van kunnen maken? Professioneel protesteerder?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:02

Cer schreef:
Dan zou je het plaatje van gisteren ernaast moeten zetten denk?
Want anders is dat 'gewoon'' de randstad en die uitstoot is daar denk al hoger?

Ik heb er geen van gisteren, maar heb er wel eentje van zondag op mijn telefoon staan:
Afbeelding
Hier is alles wat minder rood gekleurd.
Scheelt natuurlijk ook dat dat zondag is, dan ligt een deel van de industrie stil. En het weer heeft er ook een vrij grote invloed op.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-10-19 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:02

Maanon_ schreef:
Waarom dan wel in de telegraaf? In dit stuk staan ook genoeg aannames zonder onderbouwing. De sector wegzetten als een sector die zich van niemand iets aantrekt en zich niet aan regels houdt vind ik wel een vorm van sensatie maken ja.

De Telegraaf is dol op sensatie maar was meer een kwinkslag van mij.
De column raakt je duidelijk maar dat maakt het niet meteen een sensatiestuk. :)

Misschien moeten we er gewoon geen aandacht meer aangeven?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:03

voor vandaag is alles ook geregeld, net als voor 1 oktober

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:10

Ben benieuwd of er weer toezeggingen komen. In de uitspraak van de Raad van State zit weinig rek, lijkt mij?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:12

Ach, hebben jullie de beelden van de Bilt op dit moment gezien? Ik begrijp best dat je als veehouderij-hater op dit moment superlatieven en understatements te kort komt :D

"Een kleine belangengroep" :') Nou meneer zo klein is die nie

"Gijzelt het land" en "... legden zij het land plat." :+ Een beetje meer files dan anders en de meerderheid van Nederland vind het nog mooi ook

"... nu een rechter een eind heeft gemaakt aan het jarenlange gedogen van forse overtredingen van de stikstofregels." Wat zijn forse overtredingen wanneer andere EU-landen een veel hogere drempelwaarde hanteren?

"Dat burgers van de 120 miljoen dieren (!) in de bio-industrie doodziek worden, dat de natuur ervan naar de ratsmodee gaat, dat regels voor dierenwelzijn met voeten worden getreden en dat het klimaatverandering bespoedigt, doet er niet toe." Met het verkeerde been uit bed gestapt?

"1 op de 5 miljonairs in Nederland is boer" Ach gut, meneer denkt dat je grond, stallen en machines wel voor een paar duizend euro ken kopen. Skattig.

Overigens als ik de naam "De Groene Amsterdammer" lees dan gaan mijn tenen al krom in mijn schoenen staan. Wat is er dan zoal groen in Amsterdam? Een perkje hier en een perkje daar :')

Ik wacht nog steeds op de reacties op de open brief van Nicolaas Gerrits, en wat men ervan vindt dat de rekenmodellen die het RIVM gebruikt (en waar deze hele poppenkast is gebaseerd) afwijkingen geeft van 30% en dat op lokaal niveau de onzekerheden nog groter zijn.... :O
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 16-10-19 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:13

Ik vind die colum representatief voor de doorsnee groene social media roeper..
Geschreven om de boel op te stoken, zo komt het op mij over :j

en inderdaad, een plaatje van een zondag zonder files en noemenswaardige zaken vergelijken met vandaag is een beetje lastig denk ik? Dan zou je t moeten vergelijken met een andere drukke file dag (want files staan er wel vaker..)

Overigens, de Groene Amsterdammer heeft een lijst van grootste vervuilers gepubliceerd en de top wordt een soort van aangevoerd door industrie... ja, dat snap ik, dat die vervuilen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:17

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:23

Word er hier ook nog iets van vandaag geplaatst? Anders ontstip ik weer...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:28

Of je plaatst t dan zelf? Of zit je hier voor de nieuwsvoorziening?

Ik lees net in de volkskrant: "vijftien arrestaties in Den Haag".. dus ik denk 'zo nou toch arrestaties, wat zouden ze gedaan hebben dan?'.. vervolgens staat in het betreffende stuk dat er 15 boeren staande gehouden zijn die naar het binnenhof wilden, de politie heeft ze gevraagd ergens anders heen te gaan en toen zijn ze ergens anders heen gegaan'..
Wat is dat toch met die náre nieuwsberichten de laatste jaren?

Wordt er ergens van hogerop aangestuurd op volksonrust ofzo.. ?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb946413/

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:30

Cer schreef:
Of je plaatst t dan zelf? Of zit je hier voor de nieuwsvoorziening?

Ik lees net in de volkskrant: "vijftien arrestaties in Den Haag".. dus ik denk 'zo nou toch arrestaties, wat zouden ze gedaan hebben dan?'.. vervolgens staat in het betreffende stuk dat er 15 boeren staande gehouden zijn die naar het binnenhof wilden, de politie heeft ze gevraagd ergens anders heen te gaan en toen zijn ze ergens anders heen gegaan'..
Wat is dat toch met die náre nieuwsberichten de laatste jaren?

Wordt er ergens van hogerop aangestuurd op volksonrust ofzo.. ?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb946413/

Ik ga er zo heen maar wil graag weten of het nut heeft of dat we halverwege al teruggestuurd worden ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:33

De ene nieuwsbron is nou eenmaal meer anti boer dan de andere :D
Net als dat je bijna nergens iets zag over maandag, hoe in andere provincies alles relaxt ging. Het ging alleen over Groningen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:35

Ik - oud-journalist - word steeds meer kriegel van de berichtgeving van 'hollandse' media. Om ze maar zo te noemen. Nu.nl met 'daarom protesteren ze en dit is waar', NOS met berichtgeving die de kern niet raakt (niet alleen boerenprotest, maar ook Midden-Oosten + vluchtelingen). Het zou fijn zijn als ze eens met de voeten in de klei gaan staan.

Wel blijf ik van mening dat het niet goed is om binnen een maand tijd 3x te protesteren. Daar gaat de goodwill niet beter van worden. (en hoe langer de protesten duren, hoe meer ik zie dat veel mensen geen idee hebben wat boeren zoals doen. Even bij 'de groener amsterdammer' aanhakend: het zijn niet alleen veehouders die daar staan. Ook de akkerbouwers die voor het vegamaaltijdje zorgen ;) )

Maar, ik sta er dubbel in, tegelijkertijd hoop ik namelijk dat er meer protesten komen tegen het zwalkende beleid van de overheid.