Nieuwe Michael Jackson docu, SHOCK!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:04

Aangezien ik de DSM-5 hier thuis heb liggen voor een binnenkort te starten studie en daarnaast werk met pedoseksuele mensen in het forensische kader. (delict uiting) zal ik hier even in het kort de definitie van pedofilie omschrijven:
- Gedurende minstens zes maanden recidiverende intense seksueel opwindende fantasieën, seksuele drang, of gedrag met betrekking tot seksuele handelingen met een prepuberaal kind of kinderen. (meestal tot 13 jaar.)
- De betrokkene heeft naar deze seksuele drang gehandeld, of de seksuele drang of fantasieën leiden tot significante lijdensdruk of interpersoonlijke moeilijkheden.
- De betrokkene is minimaal 16 jaar oud en minstens vijf jaar ouder dan het kind of de kinderen in criterium A.
Daarnaast bestaat er nog een verschil tussen het exclusieve of niet exclusieve type. In het geval van MJ, mocht het hier gaan om pedofilie, zal het zeker gaan om een exclusief type, namelijk enkel aangetrokken tot jonge jongens.

Ik wil verder niet oordelen of MJ wel of niet pedofiel is, of hij wel of niet wat met eventuele gevoelens gedaan heeft e.d. Vanuit mijn werk weet ik hoe moeilijk het is om praktiserende pedofilie tot een veroordeling te laten leiden gezien het gebrek aan bewijslast.
De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook dat er best wel eens een onterechte beschuldiging is en iemand tijden in voorarrest zit voordat hij/zij weer vrijkomt. Niet echt een pretje, zeker niet als je nagaat dat de meeste delinquenten niet dol zijn op pedofielen, ze staan helemaal onder aan de sociale ladder.
Wel ben ik van mening dat je aan de gevoelens die je hebt als pedofiel niets kunt doen, wat je aan de uitingsvorm doet is wel aan jezelf. Bovendien is zedenproblematiek over het algemeen zeer moeilijk te behandelen. Zeker pedofilie komt vaak voort uit gevoelens van onmacht, een slechte jeugd, een gebrek aan IQ, een gebrekkige ontwikkeling (ontwikkelingsstoornis) of persoonlijkheidsproblematiek. Dat is nogal een hoop om op te lossen voor een hulpverlener.
Neem daarbij mee dat de meesten hun gedrag ook niet zien als een probleem of gevaarlijk, zij denken dat ze het leuk hebben met de kindjes en dat ze 'samen spelen', hoe ziek ook.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:15

Nikass schreef:
Ik ben het met je eens dat het goed is als die mensen hulp krijgen, hetgeen ook zeker mogelijk is als ze dat willen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het wel prettig is dat er regels zijn opgesteld die de uitvoering van pedofilie niet acceptabel vinden. Het kan wel zijn dat "die lijst" jou niks zegt, maar "die lijst" maakt behandeling voor pedofielen wel mogelijk, en geeft daarnaast (enige) bescherming aan kinderen.
Oftewel als je pedofilie uit DSM haalt, worden er ook geen behandelingen meer vergoed en kom je aan de rechten van het kind.

Net daarom doet het mij dus niks dat het in die lijst staat en DAAROM een stoornis is en geen geaardheid. Stoornis is een label, niet meer of niet minder. Een geaardheid die vies, degoutant etc is ja, maar wel een geaardheid. Het zich aangetrokken voelen tot kinderen en dat staat totaal los van de ongelijkwaardigheid al is die er onontkoombaar een bijproduct of gevolg van.

LadyMadonna

Re: Nieuwe Michael Jackson docu, SHOCK!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:19

Er is toch een verschil tussen een pedofiel en een pedoseksueel?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:44

Nikass schreef:
Callisto04 schreef:
Als ik verliefd wordt ben ik aanvankelijk niet bezig met hoe dat om te zetten in een relatie, een context. Ik voel mij aangetrokken tot een persoon om wie die is en om hoe ik die zie, gelijkwaardigheid is dan niet iets waar ik mee bezig ben. Ik wil die persoon zien, voelen, ruiken, samen vanalles doen.

Als de persoon door wie je je op die manier aangetrokken voelt een kind is dan is er sprake van pedofilie (ook al is dat nog niet in de praktijk gebracht) en dit is een stoornis die zich kenmerkt door de ongelijkwaardigheid ervan.
Daar ben je voor je gevoel misschien niet mee bezig, maar er is uiteraard wel sprake van.

Wat dan bij mannen die zich aangetrokken voelen tot dominante vrouwen? Of omgekeerd, dominante man die zich stelselmatig aangetrokken voelt tot "zwakke" vrouwen? Dan kenmerkt die persoon zijn vorm van liefde zich ook door de ongelijkwaardigheid. Voor mij houdt dit gevoelsmatig geen steek. Dat is individueel toewijsbaar, niet op basis van een geaardheid maar obv veel factoren. Als je anders kan aantonen met wetenschappelijk bewijs wil ik dat graag lezen! Maar niet omdat het in de DSM staat. Categoriseren is wat het is en niks meer.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:14

LadyMadonna schreef:
Er is toch een verschil tussen een pedofiel en een pedoseksueel?

Pedofiel is een oudere die op kinderen valt en ook echt seksuele dingen bij kinderen doet. Pedoseksueel is dat je dat ook wilt maar besluit er niets mee te doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:20

Nee zo is het dus precies niet.
Pedofiel > valt op kinderen (voor de pubertijd) (fiel/filie is afgeleid van het oudgriekse woord voor vriendschap/houden van)
Pedoseksueel > heeft seks met (beter woord: misbruikt) kinderen
Een praktiserende pedofiel is dus ook een pedoseksueel. Het overlapt elkaar wel, maar het hoeft niet perse hand in hand te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:07

manubres schreef:
Dit is een hele mooie volledige en ook heftige documentaire...niet vanuit een misbruikt kind, maar vanuit een ander slachtoffer...Michael zelf. Heel pijnlijk om dit te zien en meer begrip hoe hij tot zijn daden kwam (maar natuurlijk nooit goed te praten). Zo'n grootheid als hij voor anderen is geweest zo ontzettend klein was hij eigenlijk.

https://youtu.be/PXWRyvoYnic

Weet nu ook wie de vader van Paris is, wist ik niet...

Praat me even bij want MJ is toch de vader van Paris?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:08

Voor Paris werd een bekende, een vriend denk ik, gevraagd of hij sperma wilde doneren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:18

Avalanche81 schreef:
Ik ben deze nu aan het kijken.
En imo...... Joe Jackson is een slecht mens. Leeft hij eigenlijk nog, ik weet het niet.
Hoe dan ook, zijn jeugd heeft hem echt beschadigd. Maar ik denk ook dat er psychisch met hem iets niet in orde was. 90% van mensen die een traumatische jeugd hebben, beschadigen niet later andere mensen. If anything, de kans dat ze opnieuw slachtoffer worden, is heel groot.

Dat hij niet in staat was met afwijzingen om te gaan, is voor mij wel een red flag eigenlijk. Het zet het manipuleren wel in perspectief. Ergens ook een rare situatie natuurlijk; je kunt alles kopen wat je maar hebben wilt, maar dat ene wat het enige is wat je echt graag wilt, is niet te koop..... vandaar ook de grooming en de manipulaties, ook van de ouders.
En ik denk dat hij daar in de loop van de tijd ook beter in werd, dat hij leerde hoe je mensen moet manipuleren.

Michael was zonder meer slachtoffer, maar ook een gewiekst mens, die heel goed wist hoe hij kon krijgen wat hij hebben wou, en slim en handig genoeg om dat ook te doen. Hij heeft daarin zelf wel keuzes gemaakt, en ook postuum gaat hij imo niet vrijuit.

Ja Joe Jackson is overleden. Niet extreem lang geleden trouwens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:19

Net op TV zeggen ze dat er waarschijnlijk ook een jongen uit Duitsland slachtoffer is geworden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:29

Cayenne schreef:
Net op TV zeggen ze dat er waarschijnlijk ook een jongen uit Duitsland slachtoffer is geworden?

Paar pagina's terug al genoemd...

maai_ke schreef:
Aangezien ik de DSM-5 hier thuis heb liggen voor een binnenkort te starten studie en daarnaast werk met pedoseksuele mensen in het forensische kader. (delict uiting) zal ik hier even in het kort de definitie van pedofilie omschrijven:
- Gedurende minstens zes maanden recidiverende intense seksueel opwindende fantasieën, seksuele drang, of gedrag met betrekking tot seksuele handelingen met een prepuberaal kind of kinderen. (meestal tot 13 jaar.)
- De betrokkene heeft naar deze seksuele drang gehandeld, of de seksuele drang of fantasieën leiden tot significante lijdensdruk of interpersoonlijke moeilijkheden.
- De betrokkene is minimaal 16 jaar oud en minstens vijf jaar ouder dan het kind of de kinderen in criterium A.
Daarnaast bestaat er nog een verschil tussen het exclusieve of niet exclusieve type. In het geval van MJ, mocht het hier gaan om pedofilie, zal het zeker gaan om een exclusief type, namelijk enkel aangetrokken tot jonge jongens.

Ik wil verder niet oordelen of MJ wel of niet pedofiel is, of hij wel of niet wat met eventuele gevoelens gedaan heeft e.d. Vanuit mijn werk weet ik hoe moeilijk het is om praktiserende pedofilie tot een veroordeling te laten leiden gezien het gebrek aan bewijslast.
De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook dat er best wel eens een onterechte beschuldiging is en iemand tijden in voorarrest zit voordat hij/zij weer vrijkomt. Niet echt een pretje, zeker niet als je nagaat dat de meeste delinquenten niet dol zijn op pedofielen, ze staan helemaal onder aan de sociale ladder.
Wel ben ik van mening dat je aan de gevoelens die je hebt als pedofiel niets kunt doen, wat je aan de uitingsvorm doet is wel aan jezelf. Bovendien is zedenproblematiek over het algemeen zeer moeilijk te behandelen. Zeker pedofilie komt vaak voort uit gevoelens van onmacht, een slechte jeugd, een gebrek aan IQ, een gebrekkige ontwikkeling (ontwikkelingsstoornis) of persoonlijkheidsproblematiek. Dat is nogal een hoop om op te lossen voor een hulpverlener.
Neem daarbij mee dat de meesten hun gedrag ook niet zien als een probleem of gevaarlijk, zij denken dat ze het leuk hebben met de kindjes en dat ze 'samen spelen', hoe ziek ook.

Wat leuk dat je hier zo uitgebreid op wilt reageren!
Kan je ook nog eens uitleggen wat het exclusieve en het niet-exclusieve type inhoudt?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:32

Dat had ik gemist, sorry!
Jullie gaan zo snel en ik ben niet thuis, dus moet via mobiel steeds mee scrollen :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:44

Janine1990 schreef:
Cayenne schreef:
Blijkbaar zou hij niet alleen jongens hebben misbruikt: https://losangeles.cbslocal.com/2016/10 ... ested-her/

Interessant, sowieso als ze dus die cheques nog hebben...

Wat bewijst dat nou? Dat hij tegen ongeveer ieder kind dat bij hem is geweest: "I love you so much" zei en dat hij strooide met geld, waarvan hij zoveel had dat hij niet meer wist wat hij ermee moest doen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:49

Babootje schreef:
Janine1990"..
[quote="Cayenne schreef:
Blijkbaar zou hij niet alleen jongens hebben misbruikt: https://losangeles.cbslocal.com/2016/10 ... ested-her/

Wat bewijst dat nou? Dat hij tegen ongeveer ieder kind dat bij hem is geweest: "I love you so much" zei en dat hij strooide met geld, waarvan hij zoveel had dat hij niet meer wist wat hij ermee moest doen?[/quote]

Je hebt mijn opmerking paar pagina's terug naar jou zeker niet gezien over de complete lijst met jongens die tot nu toe bekend is? Het is haast onbeschoft naar al die jongetjes om zo te reageren. Echt..
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-03-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:50

Babootje schreef:
Janine1990 schreef:

Wat bewijst dat nou? Dat hij tegen ongeveer ieder kind dat bij hem is geweest: "I love you so much" zei en dat hij strooide met geld, waarvan hij zoveel had dat hij niet meer wist wat hij ermee moest doen?

Mwah... het maakt de aantijgingen zeker sterker in mijn ogen.
Daarbij is er volgens mij al heel veel gesproken over grote bedragen, maar wie heeft er tot dusver al bewijs voor die bedragen aangedragen?

Ik vind het juridisch gezien voornamelijk interessant. Zeker dat dit bericht al 2,5 jaar oud is... Waardoor het in mijn ogen minder logisch is dat het een coming out after leaving neverland is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:51

Raar van die man in the mirror docu dat ze de meisjes Jackson helemaal buiten plaatje houden alsof die niet bestonden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:07

fargo schreef:
Je hebt mijn opmerking paar pagina's terug naar jou zeker niet gezien over de complete lijst met jongens die tot nu toe bekend is? Het is haast onbeschoft naar al die jongetjes om zo te reageren. Echt..

Ik zag de lijst; heb m gelezen. Misschien moet jij dat ook nog even doen dan?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:08

justkid schreef:
Kom ik nog weer terug op de daders. Als het steeds op dezelfde manier gaat zoals iemand hier noemt. Hoe weet je dan hoe je dat moet doen. Niet iedereen is toch zo slim om het zo subtiel te spelen.
Dan denk ik meteen aan een dark website met gebruiksaanwijzing. Of is dat te ver gezocht.

Ik ben een jaren 70 kind. En ik kan je zeggen dat het toen toch nog iets minder erg gevonden werd dan nu, echt de hippietijd.
Volgens mij heb je dat al eerder opgemerkt in dit topic? Jij en ik zijn van dezelfde generatie maar ik heb dat niet zo ervaren hoor!
Misschien was het in jouw omgeving geaccepteerd, in die van mij zeker niet. Nu niet en toen ook niet. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:10

Jacobshagen was net in Boulevard trouwens, niet veel uitgebreider dan op die website die hier al voorbij is gekomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:19

Mensen die de slachtoffers niet geloven zijn verblind door de fame van MJ. Als het een oude viezerik was geweest, had niemand er moeite mee.
Maar het zijn juist de mensen waarvan je het niet verwacht en waar je je kinderen mee vertrouwd, omdat ze aan grooming doen.

Ik kan niet geloven hoeveel mensen MJ willen verdedigen alleen omdat hij (hun) idool is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:23

Suzanne F...Dit zou de vader zijn van Paris, althans donor zijn geweest. Op deze video met zijn eigen dochter. Ook over een kwestie, die ze tegen spreken. Maar jeeminee hoeveel families heeft Michael gehad?? Hoe kon hij dat allemaal bijhouden? Ze waren natuurlijk allemaal "special".

https://youtu.be/75D1upajvy0

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:25

Lusitana schreef:
Ik kan niet geloven hoeveel mensen MJ willen verdedigen alleen omdat hij (hun) idool is.

Mijn idool is het zeker niet; ik ben geen fan van zijn muziek op een enkel nummer na.
Maar ik kan er gewoon niet over uit dat de opinie zo doorslaat op basis van zo'n eenzijdige docu, waarbij de bewijzen ver te zoeken zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:26

Babootje schreef:
Lusitana schreef:

Mijn idool is het zeker niet; ik ben geen fan van zijn muziek op een enkel nummer na.
Maar ik kan er gewoon niet over uit dat de opinie zo doorslaat op basis van zo'n eenzijdige docu, waarbij de bewijzen ver te zoeken zijn.

In het kader van bewijzen...

Hoe belangrijk acht jij bewijzen bij elke random kindermisbruikzaak door buurman/sportleraar/coach etc. etc.?

Edit: Ik vind trouwens dat je een prettige kritische noot in het topic brengt!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:29

Babootje schreef:

Je zei eerder dat er geen objectief bewijs van misbruik is. Er is inderdaad geen "hard" bewijs (zolang er geen foto's of video wordt gevonden). Dat is, zoals eerder gezegd, bij kindermisbruik in het algemeen zeer lastig.

Echter zijn er wel meer objectief bewezen aanwijzingen dan "hij zei "I love you" tegen al die kinderen en gaf geld".

Deze zijn:
- het met de jongens, 1-op-1, in bed slapen, soms jarenlang en elke nacht (!) op bijv. een wereldtournee. Dit heeft Jackson zelf toegegeven, en er zijn meerdere foto's van jongens die met Jackson in zijn hotel lopen, etc.

- de zeer intense relaties met een opeenvolging van "special friends", allemaal jongens van rond de 10. Bewijzen van hoe intens de relaties waren zijn de urenlange telefoongesprekken, liefdesbrieven gestuurd over fax, en inderdaad de vele cadeau's en overnachtingen.

- Jackson heeft meerdere gezinnen van zijn "special friends" overtuigd om op Neverland te komen wonen, waarna de jongen maanden en soms jaren bij Jackson op de kamer sliep.

- De "special friends" volgen elkaar op zodra de jongen uit de pubertijd is.

- Jackson belde minstens eenmaal midden in de nacht (! :wow: ) de moeder van een "special friend" op of ze hem kon komen brengen omdat hij eenzaam was. Dit deed de moeder, de jongen ging naar Jackson's slaapkamer. Dit werd verteld tijdens de rechtzaak in 2005 door het Jackson-kamp.

- Op videobeelden zien we dat Jackson handjes vasthoudt met deze "special friends", dat ze bij hem op schoot zitten, en dicht tegen hem aanleunen op een manier die sterk doet denken aan die van een stelletje

- Hij heeft jarenlang met tienerjongens rondgetrokken en zelfs gewoond (Omer Bhatti woonde bijna 10 jaar lang in zijn huis), maar in zijn beide huwelijken met vrouwen woonde hij niet samen met de vrouw in kwestie, en zagen ze elkaar soms zelfs maanden niet behalve voor fotoshoots. Er zijn geen geloofwaardige bewijzen van Jackson die een relatie heeft met een volwassene.

------------------------------------------

Stuk voor stuk zijn dit geen directe bewijzen, maar samen maken ze duidelijk dat er een patroon te zien is. Je kunt een ingewikkelde verklaring vinden voor het patroon ("Misschien was het toevallig dat Jackson geen special friends had die ouder waren, of die meisjes waren", "Misschien was Jackson gewoon net een kind en vond hij het, als "kind" zijnde, gewoon heel gezellig om met de jongens in bed te slapen", "Misschien liegen de 5 a 6 jongens die nu zeggen dat Jackson iets seksueels met ze deed in bed"), maar de simpelste en duidelijkste verklaring voor al deze feiten is toch: Jackson voelde zich seksueel aangetrokken tot deze "special friends", en handelde daarnaar in "relaties".

Deze laatste verklaring wordt vooral aannemelijk als je je realiseert dat bij kindermisbruik kinderen soms jaren liegen of stilhouden omdat ze trouw zijn aan de misbruiker, zeker als ze die zo lief/leuk vonden. Dan is die laatste verklaring opeens de meest logische, ondanks dat we geen directe videobeelden hebben van het misbruik. :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:38

manubres schreef:
Suzanne F...Dit zou de vader zijn van Paris, althans donor zijn geweest. Op deze video met zijn eigen dochter. Ook over een kwestie, die ze tegen spreken. Maar jeeminee hoeveel families heeft Michael gehad?? Hoe kon hij dat allemaal bijhouden? Ze waren natuurlijk allemaal "special".

https://youtu.be/75D1upajvy0

Is Blanket wel zijn zoon? Want dat is de enige van de drie die ik echt op hem vind lijken.
Althans, toen hij jonger was.