Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:32

Een 'geen bezwaar' is dus in feite een 'ja tenzij' nabestaanden bezwaar maken.......nabestaanden waarvan de rechten niet in de wet zijn vastgelegd. Nabestaanden die het moeten doen met een richtlijn. Een richtlijn die aan verandering onderhevig is en makkelijker kan worden aangepast dan een wet. Een richtlijn waarvan niemand weet hoe die er over 10, 20, 30, 40 jaar uit ziet. Als ze al beginnen met het aantasten van de grondwet door er een omgekeerde wereld van te maken dan zie ik de bui al hangen voor die richtlijn........

En dat heeft 0,0 te maken met of het allemaal voor een goede zaak is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:29

pmarena schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik vind dat wel gek. Er zijn genoeg serieuze media die zo'n verhaal graag zouden onderzoeken en brengen als het zou kloppen.

Ik denk dat dat nog vies tegenvalt.
Sommige heilige huisjes daar krijg je héél veel gezeik over als je daar tegenaan schopt.

Tja, als je echt gelooft dat alle kranten en onderzoeksjournalisten dit in de doofpot stoppen... Dat vind ik een complottheorie, daar kan ik niet zoveel mee.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:52

pmarena schreef:
Super Gomir hoe jij er in staat +:)+

Je kan alleen maar hopen dat je zo'n ethisch correcte en meelevende arts treft als je in een dergelijke nachtmerrie terecht komt...

Maarja niet elke arts is zo, je hebt overal eikels en die kan je ook treffen. Dat vind ik het enge er aan,
dat je met deze wet die op zich geen ruimte laat voor bezwaar bij een ja, toch altijd het risico loopt dat je een eikel treft die zijn dag niet heeft ofzo en geen zin heeft in jammerende familie die een ander geen prima organen gunt waar die patiënt "toch niks meer aan heeft".

Het probleem zit hem er voor mij gewoon in, dat een arts wel kan zeggen dat die er van overtuigd is dat er geen hoop meer is. Dat er geen hersenactiviteit meer gemeten wordt. Maar dat die arts dat niet kan meten betekent voor mij niet dat het er niet is en gezien hoe weinig we eigenlijk nog weten over dood en de ziel...voor mij voelt dat absoluut niet als 100% zekerheid dat mijn man ook daadwerkelijk "weg" is uit dat lijf.

Net als die zoveel minuten "no touch" na de hartdood. Hoeveel minuten zijn dat ook alweer hier in Nederland? Dat stelt ook niks voor.... een echte mazzelaar kan nog bijkomen als men na zoveel tijd toch het hart nog aan het kloppen krijgt. Die ziel was dus ook niet helemaal weg...

Ik vind het gewoon echt eng en wil niet dat iets dat zó belangrijk is, in handen ligt van een witte jas die misschien wel een lompe hork is en gewoon die organen wil hebben. Waar ik op zich ook alle begrip voor heb van iemand die wèl overtuigd is dat de ziel er al uit is...en bij mensen op de wachtlijst nog niet.

Ben jij er echt van overtuigd dat als zo'n situatie als ik schets zich aandient.
Dat een vader ooit een JA heeft geregistreerd, en moeder en kinderen hem absoluut niet af willen staan en met rust gelaten willen worden, dat moeder dan niet hoeft te touwtrekken met een dokter / team die haar toch om proberen te praten?

Want vanuit hun kant kan ik me heel goed voorstellen dat ze er toch alles aan gedaan willen hebben, maar voor die moeder en kinderen is dat "gezeur" wel het laatste dat ze kunnen gebruiken... :(:)

Daar ben ik dan van overtuigd ja, want zoveel vertrouwen heb ik in mijn collega's en mijn beroepsgroep. Ik ken op de Nederlandse closed format IC's geen antegraad opgeleide college zoals jij die beschrijft. Het zijn allemaal bevlogen mensen met grote betrokkenheid bij patienten en familie (en een sky high burnout risico ;) ), je kiest niet zomaar voor een vak als de Intensive Care. Al in onze opleiding is er veel aandacht voor ethische dilemma's en dat is geintegreerd in ons dagelijks werk, want dat strekt zich natuurlijk veel breder uit dan alleen het vraagstuk donatie. Daarnaast is end-of-life care een belangrijk deel van ons vak, we staken vele malen vaker een medisch zinloze behandeling dan dat er over donatie gesproken wordt. Besluiten hierover nemen we altijd in multidisciplinair overleg en nooit alleen, als ik in de avonddienst een patient heb die ineens achteruit gaat onder maximale behandeling dan bel ik met de (dienstdoende) insturend arts (bijvoorbeeld een longarts of internist) en met een collega in een ander centrum om hierover te overleggen voordat ik een behandeling stop. Dat geeft veel geregel, maar dat geeft familie kans om afscheid te nemen in plaats van midden in de nacht een telefoontje te krijgen dat iemand helaas is overleden.

Ik ben er dus van overtuigd dat in de Nederlandse situatie, waar de behandelend arts een intensivist is en geen persoonlijk belang heeft bij de donatieprocedure (annex de ontvangers niet kent en niet behandelt), er integer omgegaan wordt met dit onderwerp.

Daarnaast twijfel ik er niet aan dat je niet zonder mijn apparaten in leven blijft als je aan de hersendood-criteria voldoet (sterker nog ook met maximale ondersteuning worden deze patienten vaak binnen afzienbare tijd ontzettend instabiel ondanks schildklierhormoon, steroiden etc), maar ik realiseer me dat ik daar vanuit mijn beroepsmatige blik naar kijk en dit inzicht wil ik absoluut niemand opdringen. Je kunt de onderdelen van het hersendood-protocol niet los van elkaar zien (en dat wordt in de discussie wel vaak gedaan) en alles valt en staat ermee dat er los hiervan al een dusdanig ernstige situatie is dat er geen kans op herstel is, anders ga je dit traject helemaal niet in.

Met betrekking tot je vraag over de DCD en de no touch periode: als je hart niet binnen 5 minuten weer activiteit vertoont gepaard met bloedsomloop dan ben je echt dood. Ik zit regelmatig nog een half uur naar een monitor te kijken van een overleden patient(want we gunnen de familie graag wat privacy en definitief uitzetten kan alleen aan het bed) en dood is echt dood. En ja, ik ken het lazarus fenomeen en al die andere zeldzame opties, maar dat komt eerder dan die 5 minuten.
Dat je iemand met een circulatiestilstand als het meezit door reanimatie weer output kan geven realiseer ik me natuurlijk, maar dat is hier niet aan de orde, want je bent niet voor niets gestopt met behandelen. Wanneer de ziel het lichaam verlaat heb ik natuurlijk ook geen antwoord op, dat iemand geen bewustzijn heeft ten tijde van een circulatiestilstand en dat reflexen en dergelijk afwezig zijn daar durf ik wel vanuit te gaan. En dan heb ik er dus ook geen moeite mee dat je op dat moment iemand naar de ok laat gaan voor een uitnameprocedure.

Om nog even vanuit mezelf terug te komen op het voorbeeld dat je schetst; ik zou met de betreffende echtgenote in gesprek gaan om naar haar angsten en overwegingen te vragen. Niet in de hoop haar over te halen, maar om haar te begeleiden een goede keus te maken. Achteraf spijt dat je als nabestaande een procedure niet door hebt laten gaan is namelijk ook iets dat je niet moet onderschatten. Goede voorlichting over de procedure en de mogelijkheid van een DCD horen hierbij, net als de mogelijkheid hier over na te denken en met mensen over te praten. Blijft ze dan bezwaar houden dan respecteer ik dat besluit en wordt mijn zorg rond het levenseinde daar niet anders van, maar het moet wel een weloverwogen besluit zijn o.b.v. juiste informatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:16

Marie_Anne schreef:
pmarena schreef:

Ik denk dat dat nog vies tegenvalt.
Sommige heilige huisjes daar krijg je héél veel gezeik over als je daar tegenaan schopt.

Tja, als je echt gelooft dat alle kranten en onderzoeksjournalisten dit in de doofpot stoppen... Dat vind ik een complottheorie, daar kan ik niet zoveel mee.

In de doofpot stoppen is weer wat anders dan het niet oppakken :)

Maar ik zou zeggen leef je uit en zoek zelf de verhalen achter de verhalen uit, wat let je? :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:18

Ik vind het allemaal heel dubbel. Het steekt mij heel erg dat er een soort van "wie zwijgt stemt toe" wet komt en ik blijf ook vinden dat dit in strijd is met de grondwet.

De procedure hoe alles in zijn werk gaat heeft mij flink aan het denken gezet. Verder vind ik als je meer onderzoek gaat doen naar verhalen dat vooral de kant van de ontvanger heel erg wordt belicht, heel positief eenzijdig.

Heel "egoïstisch" maar ik gun mijn naasten een rustig afscheid zonder dat ze zich opgejaagd voelen door doktoren die mijn lichaam leeg willen halen voor mensen die ik toch niet ken. Ik denk dat namelijk de impact van zo'n procedure voor de nabestaanden flink wordt onderschat en wordt ondergesneeuwd door het "ja maar er zijn wel mensenlevens gered".
Enigszins vind ik het dus ook "jammer" dat mijn huidige vriend er anders over denkt, die vind doneren weer belangrijker dan afscheid van naasten. Ik zou ook als er nu wat zou gebeuren met hem ontzettend in twee strijd staan omdat ik enerzijds zijn wil wil respecteren maar anderzijds mijzelf een niet 'stressvol' afscheid ook gun.

Mijn mening betekend trouwens niet dat ik totaal tegen doneren ben, ik vind het ook nobel. Maar gevoelsmatig heb ik er dus meer moeite mee als het om een naaste zou gaan, puur gezien vanuit de positie van de nabestaande.

Gnome

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:27

Als iemand komt te overlijden, is toch het minste dat je kunt doen, hun wens respecteren? Ik zou het echt verschrikkelijk vinden als iemand mijn keuze overruled uit eigenbelang.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:32

Bedankt voor je verhaal Gomir +:)+

Die 5 minuten geen circulatie en dan ben je echt dood, daar zit ik wel mee. Want overal wordt gezegd dat mensen die neervallen op straat, als ze binnen 6 minuten gereanimeerd worden nog goede kansen hebben. Die daarna natuurlijk wel nog steeds minder worden.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die na (veel) meer tijd pas gereanimeerd werden en wel goed hersteld zijn. Dat geeft mij dan nog een onprettig gevoel. Ik zit met die ziel die er voor mij eerst 100% zeker uit moet zijn en daar kom je niet uit denk ik :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:35

Ik heb een poos geleden een 'nee' laten registreren.

Waarom? Omdat ik het een vreselijk idee vind dat ik op een operatietafel dood zou gaan waar mijn familie niet bij is. Niet voor mijzelf maar voor mijn nabestaanden. Ik heb liever dat ze bij mijn dood zijn (al is dat ook lang niet altijd mogelijk) dan dat ik 'levend' wegga en dood terug kom. Daarnaast ben ik bang dat er weinig tijd is voor een afscheid, maar of dat echt zo is weet ik niet precies.

Het is meer een keuze gebaseerd op mijn gevoel. Misschien egoïstisch. Het is mijn leven en mijn dood, ik ben zeker niet tegen orgaandonatie maar ik zelf krijg er een heel naar gevoel van. Niet iedereen heeft daar altijd evenveel begrip voor merk ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:38

Mijn vader heeft toch echt twee keer een langere hartstilstand overleefd. Is drie keer klinisch dood geweest zelfs maar hobbelt nog steeds springlevend rond. Eerste keer zelfs ruim 10 minuten. Waarvan arts en hartambulance medewerkers toch echt verklaard hadden dat hij dood was. Geen reflexen geen hartslag circulatie ademhaling bloeddruk. En de pogingen werden net gestaakt. Maar toch hij weet echt elk woord dat gezegd is in die periode. En is er zonder enige schade uitgekomen zelfs

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:41

pmarena schreef:
Bedankt voor je verhaal Gomir +:)+

Die 5 minuten geen circulatie en dan ben je echt dood, daar zit ik wel mee. Want overal wordt gezegd dat mensen die neervallen op straat, als ze binnen 6 minuten gereanimeerd worden nog goede kansen hebben. Die daarna natuurlijk wel nog steeds minder worden.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die na (veel) meer tijd pas gereanimeerd werden en wel goed hersteld zijn. Dat geeft mij dan nog een onprettig gevoel. Ik zit met die ziel die er voor mij eerst 100% zeker uit moet zijn en daar kom je niet uit denk ik :)

Maar iemand waar je de behandeling stopt vanwege de slechte prognose ga je niet terughalen uit de dood met reanimatie. En als je dat niet gaat doen dan blijf je dus dood, want je hebt geen circulatie meer en die mensen zien er ook echt dood uit. Je ziet de kleur en gelaatsuitdrukking echt heel snel veranderen na het stoppen van de circulatie. Maar nogmaals, of en wanneer de ziel het lichaam uit gaat weet niemand. En het is ook absoluut niet mijn bedoeling om je over te halen of iets dergelijks, ik probeer alleen wat meer duidelijkheid te geven.

De prognose van een reanimatie na een delay van 5 minuten is overigens ook niet fantastisch als je de ernstige onderkoeling als oorzaak even buiten beschouwing laat, maar het gaat wat ver om hier op de details in te gaan. Het hart krijg je vaak wel weer op gang, maar de hersenen kunnen echt heel erg slecht zonder zuurstof en lopen daar vaak ernstige schade van op.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:47

karuna schreef:
Mijn vader heeft toch echt twee keer een langere hartstilstand overleefd. Is drie keer klinisch dood geweest zelfs maar hobbelt nog steeds springlevend rond. Eerste keer zelfs ruim 10 minuten. Waarvan arts en hartambulance medewerkers toch echt verklaard hadden dat hij dood was. Geen reflexen geen hartslag circulatie ademhaling bloeddruk. En de pogingen werden net gestaakt. Maar toch hij weet echt elk woord dat gezegd is in die periode. En is er zonder enige schade uitgekomen zelfs

Maar heeft hij dan 10 minuten zonder enige hartactie en circulatie gelegen waarin hij niet gereanimeerd werd of werd hij gereanimeerd in deze periode en was er net na staken van de massage weer herstel van circulatie (lazarus-fenomeen)? Dat maakt wel een wezenlijk verschil!
Het tweede geval komt vaker voor en dan is het ook te begrijpen dat hij dingen meegekregen heeft (want reanimatie doe je om breinperfusie te handhaven en dat is dan gelukt), heb zelfs een reanimatie meegemaakt waarbij de betreffende persoon tijdens reanimatie steeds wakker werd, maar waarbij het hart echt stil stond als we geen hartmassage gaven. In het eerste geval zou ik heel graag meer weten over de details want na 10 minuten asystolie weer in goede doen spontaan wakker worden is nog nooit beschreven in de medische literatuur bij een normotherme patiënt en als dat kan heeft dat op termijn ook consequenties voor onze dagelijkse praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:56

Ik ben niet tegen doneren. Wel tegen deze wet en een door de overheid afgedwongen actie om verdorie je eigen lichaam te beschermen. Bij leven wil ik best doneren en na mijn fysieke dood ook. Toch sta ik al jaren als nee geregistreed. Ik wil niet onverdoofd zonder pijnstilling of narcose sterven door uitname van vitale organen. Ieder mens heeft recht op een waardig einde en dat vind ik niet de manier.

Er is nog teveel grijs gebied in hersendood en pijnbeleving. Daarnaast is het een feit dat er medische fouten worden gemaakt en er ook onder medisch personeel gigantische arrogante horken lopen. Helaas heb ik daardoor zelf uit mijn jeugd enorme trauma's overgehouden die behandeling en operatie 2 jaar geleden in een ziekenhuis heel erg moeilijk maakte. Mijn trauma's hadden niets temaken met de kunde of onkunde maar puur door het ontbreken van enig respect voor de geestelijke en lichamelijke integriteit van de patient.

Daar bovenop wil ik dat mijn nabestaanden de mogelijkheid hebben om bij het gehele stervensproces aanwezig te zijn. Iets wat niet kan bij de meest gebruikelijke vorm van doneren.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:59

ingedebruijn schreef:
Als iemand komt te overlijden, is toch het minste dat je kunt doen, hun wens respecteren? Ik zou het echt verschrikkelijk vinden als iemand mijn keuze overruled uit eigenbelang.

Anderzijds vind ik het "verschrikkelijk" dat dat een naaste, waar je bekant bijna je hele leven mee heb gedeeld, mij geen volwaardig afscheid gunt om mogelijk (je weet immers niet wat er nog bruikbaar is) mensen te helpen die je toch niet kent en nooit zou kennen. Waarom zou ik mijzelf en andere nabestaanden (je zou maar jonge kinderen hebben) dat afscheid niet mogen gunnen? Heel eerlijk? De overledene/overledene to be hoeft niet een rouw proces te doorlopen, de nabestaande wel. En ik ben van mening dat een volwaardig afscheid zeker bij kan dragen aan het rouwproces.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:36

Omdat het simpelweg jouw keuze niet is.... hij heeft er goed over na gedacht. Hij vindt dit belangrijker. Blijf het verbazingwekkend vinden. Gelukkig ben ik omgeven met mensen die mijn keuze wel respecteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:17

Mooi om te zien hoe in Spanje de gesprekken met de nabestaanden plaats vinden (hetzelfde systeem daar hebben zoals het in Nl zal komen). Het levert veel organen op en de familie van de nabestaanden voelt zich er goed bij. Heel integer hoe de artsen omgaan met de belangen van de familie.

Lastige discussie over hersendood in relatie tot pijnsensatie. Ik merk dat ik er niet zoveel mee kan. Daarom reageer ik daar verder niet op.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:21

Ik zou mij als nabestaande verdomd schuldig voelen als door mijn toedoen iemand anders zijn leven niet gered kan worden, wat dan ook nog eens tegen de keuze van de overledene in is.. Ik hoop dat mijn keuze om levens te willen redden gerespecteerd wordt door mijn nabestaanden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:29

Gloa schreef:
Een 'geen bezwaar' is dus in feite een 'ja tenzij' nabestaanden bezwaar maken.......nabestaanden waarvan de rechten niet in de wet zijn vastgelegd. Nabestaanden die het moeten doen met een richtlijn. Een richtlijn die aan verandering onderhevig is en makkelijker kan worden aangepast dan een wet. Een richtlijn waarvan niemand weet hoe die er over 10, 20, 30, 40 jaar uit ziet. Als ze al beginnen met het aantasten van de grondwet door er een omgekeerde wereld van te maken dan zie ik de bui al hangen voor die richtlijn........

En dat heeft 0,0 te maken met of het allemaal voor een goede zaak is of niet.

Ik vraag me af wat er gebeurt als de familie onbereikbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:33

Of als er geen contact meer is met de familie en de ongeregistreerde levenspartner ook op de ic ligt of niet zo 123 bereikt kan worden.........

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:33

Gaat het niet tegen een wet in dat nabestaanden achteraf deze keuze kunnen veranderen? Ik vind dat best gek eigenlijk namelijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:58

tamary schreef:
Van wat ik ook begrijp komen er sws te weinig geschikte donoren nog levend het ziekenhuis in die niet meer op te lappen zijn en dus als donor in aanmerking komen. Toestemming terzijde, er is dus ongeacht de wet niet genoeg aanbod en dat gaat ook dit besluit niet oplossen. Nederland is te veilig, de hulpdiensten te snel en de medische zorg te goed, en dan gaan er te weinig mensen op de juiste lokatie "stuk".

Je moet inderdaad op een hele specifieke manier dood gaan om voor donorschap in aanmerking te komen. En zelfs als iedereen op papier donor wordt, zijn er nooit genoeg donoren, want er gaan veel te weinig mensen op die specifieke manier dood.
Ik ben daarom van mening dat de echte oplossing niet orgaan-donatie is, maar orgaankweek/stamceltherapie/andere alternatieven om zieke organen te behouden. Maar aangezien die alternatieven nog niet voldoende uitgewerkt zijn (en misschien gaat er wel meer geld naar orgaandonatie dan naar onderzoek voor alternatieven) zal het ook nog wel "even"duren voor er geen mensen meer op de wachtlijst voor een nieuw orgaan staan...

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:02

Afbeelding

Ik ben er blij mee.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:05

vidya schreef:
[ [url=m/X6cASg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben er blij mee.

_O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:07

Ladyson schreef:
Gaat het niet tegen een wet in dat nabestaanden achteraf deze keuze kunnen veranderen? Ik vind dat best gek eigenlijk namelijk.

Stel: je echtgenoot is orgaandonor, het noodlot slaat toe, hij verongelukt en hij ligt in het ziekenhuis. Jij ziet hem op je reageren, maar de verpleging beweert dat dat reflexen zijn. Zijn toestand verslechtert (volgens de verpleging en de artsen die al met je over zijn donorschap hebben gesproken) en men begint wat dwingender over orgaandonatie te spreken. Maar... jij hebt zelf het verontrustende gevoel dat je man nog niet "weg" is... en je realiseert je ineens dat je toestemming inhoudt dat je man binnen de kortste keren bij je wordt weggehaald, zonder dat je afscheid kon nemen, en zonder dat je het gevoel hebt dat zijn leven voorbij is.

In dat geval vind ik het helemaal niet zo gek als nabestaanden geen toestemming geven.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:12

Ik zou me daar in zo'n geval ook zeker niet schuldig over voelen. Ik vind dat schuldgevoel wat sommige mensen een ander die niet wil doneren proberen aan te praten sowieso misselijkmakend en onfatsoenlijk. Als jouw geliefde op sterven ligt heb je heus iets anders aan je hoofd dan de kleine kans dat een vreemde geholpen zou kunnen zijn met de organen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:14

Zoolgangster schreef:
Ladyson schreef:

Stel: je echtgenoot is orgaandonor, het noodlot slaat toe, hij verongelukt en hij ligt in het ziekenhuis. Jij ziet hem op je reageren, maar de verpleging beweert dat dat reflexen zijn. Zijn toestand verslechtert (volgens de verpleging en de artsen die al met je over zijn donorschap hebben gesproken) en men begint wat dwingender over orgaandonatie te spreken. Maar... jij hebt zelf het verontrustende gevoel dat je man nog niet "weg" is... en je realiseert je ineens dat je toestemming inhoudt dat je man binnen de kortste keren bij je wordt weggehaald, zonder dat je afscheid kon nemen, en zonder dat je het gevoel hebt dat zijn leven voorbij is.

In dat geval vind ik het helemaal niet zo gek als nabestaanden geen toestemming geven.

Hierin laat je dus compleet je eigen emotie meespelen en dat vind ik echt geen goede zaak.. ik hoop toch echt dat mijn nabestaanden hun gezonde verstand blijven gebruiken en luisteren naar de mensen die ervoor hebben geleerd.. dat ze mijn JA dus ook respecteren