Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:10

Maar die onbalans in wat we voelen is wel een probleem.

Wij zijn erg geraakt doordat er dichtbij mensen dood gaan. Maar als onze drones een Syrisch dorp bombarderen en er daarbij onschuldige mensen sterven, vinden wij dat veel minder erg. En we voelen ons er dus ook minder schuldig om. Maar de mensen in Syrie denken precies zo: de doden dichtbij zijn veel pijnlijker dan doden ver weg in Europa.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:20

Ik kan alleen voor mezelf spreken,voor mij komen de aanslagen in het middenoosten gewoon minder aan omdat er al jaren lang gevochten word,je hoort niet anders je ziet niet anders.Dus op den dur raakt het je niet meer.Het is nu ook niet bepaald een volk met een erg vredelievende inslag.

Maar als iets gebeurt in een land,buurt omgeving waar het zelden voorkomt dan schrik je ,want dan is het een uitzondering en zijn het ineens de buurten en straten waar je zelf wel eens komt,dus had ook jij het slachtoffer kunnen zijn.Dan raakt zoiets je veel meer dan de zoveelste aanslag in het midden oosten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:28

Thesserd schreef:
Hmm waxmeltsenzo naar mijn weten werden juist de good guys in de Bijbel gestenigd (waar je dus als lezer niet blij mee bent), bovendien keurde Jezus stenigen af in een heel bekend verhaal. Daarbij komen homoseksualiteit afkeuringen ook voor in het NT als ik me niet vergis (die intolerantie is overigens 1 van de redenen waarom ik niks met de kerk heb, ben namelijk wel Christelijk opgevoed, ging elke zondag 2 keer).

Arabesk dat zeker. Gelukkig zie je dat er in Nederland steeds minder extreem gelovige Christenen zijn, alles wordt steeds gematigder, je kunt het merken in lokale kerken, dat oude traditionele gaat er steeds meer af, gelukkig. In bepaalde gemeenschappen is het zo gesloten, dat het moeilijker wordt... Dat vinden we als Nederland ook niet OK en steken we een stokje voor (vrouwen in de SGP bijv). En daarom ben ik persoonlijk ook niet blij om juist meer streng gelovigen met open armen te verwelkomen. Ik denk dat dat niet gaat werken. We hebben al genoeg vrouw onderdrukkende religieuze regels gehad, dat wereldje stappen wij steeds meer uit. Door zo verwelkomend en tolerant te zijn richting burka's en hoofddoeken, doen we m.i. juist weer een stap terug.

Leven en laten leven werkt niet altijd. Als jouw buurman het normaal vindt om zijn vrouw te slaan bijv, is dat ook geen kwestie van leven en laten leven ;)

Betere integratie is m.i. belangrijk en noodzakelijk om hier te mogen komen wonen. Met andere denkbeelden pas je soms beter in een ander land thuis. We moeten niet de illusie hebben dat allerlei soorten en maten mensen altijd maar in één land goed en prettig samen kunnen leven.
Als land sta je ergens voor en daarin wil je vooruitgang. Geen achteruitgang.
Hoe groter de verschillen, hoe meer problemen je volgens mij krijgt op grote en kleine schaal.

Helemaal eens met dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:29

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:30

beatje schreef:
Dus op den dur raakt het je niet meer.Het is nu ook niet bepaald een volk met een erg vredelievende inslag.

Maar dat is dus het gevaar. Dat we vergeten dat het daar ook gewoon mensen zijn, die dood gaan, en ouders die veel verdriet hebben om hun kinderen, en kinderen die zonder ouders op moeten groeien. Dat we andere mensen ineens op een hoop gooien als dat 'volk'.

Ik weet niet of 'het volk' daar minder vredelievend is. Als ik lees wat er op sommige plekken wordt geschreven vind ik 'ons' ook niet zo vredelievend. Maar wij groeien op in een wereld waar we de oorlog toch 70 jaar weg hebben kunnen houden, zij leven er al tientallen jaren middenin.

(En... daar hebben wij wel een deel verantwoordelijkheid voor. Want we wilden bv best wapens leveren aan die gebieden. En handel drijven met dictators. En we hebben zelfs terroristen opgeleid - toen heetten ze nog 'rebellen' of 'vrijheidsstrijders' - en gestookt in plaatselijke vuurtjes.)

Ja, dat we nu schrikken is erg terecht. Maar het is niet terecht als we dat mensen aanrekenen die er niks mee te maken hebben.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:36

beatje schreef:
Ik kan alleen voor mezelf spreken,voor mij komen de aanslagen in het middenoosten gewoon minder aan omdat er al jaren lang gevochten word,je hoort niet anders je ziet niet anders.Dus op den dur raakt het je niet meer.Het is nu ook niet bepaald een volk met een erg vredelievende inslag.

Maar als iets gebeurt in een land,buurt omgeving waar het zelden voorkomt dan schrik je ,want dan is het een uitzondering en zijn het ineens de buurten en straten waar je zelf wel eens komt,dus had ook jij het slachtoffer kunnen zijn.Dan raakt zoiets je veel meer dan de zoveelste aanslag in het midden oosten.

Dus je vind het minder erg dat ze sterven omdat het volgens jou een volk met een aggresieve inslag is? Hoeveel van dit 'volk' (welk volk? Het hele midden Oosten?) ken jij? Ken je ze persoonlijk, via via, of ga je af op wat je op tv ziet? Wie heeft jou aangeleerd dat dit niet zo'n vredelievend volk is? Wie heeft je het gevoel gegeven dat deze mensen minder dichtbij jou staan dan andere Europeanen? En zelfs als dat zo is, zijn zij minder mens dan jij bent omdat ze niet net als jij zijn? Ben jij het toppunt van vredelievendheid?

Natuurlijk mag iedereen voelen wat zij of hij voelt. Daar is niets mis mee. Maar de arrogantie van onwetendheid treft zo veel mensen direct dat het een gevaarlijke luxe is om jezelf in te verbergen. Rouw gerust om de slachtoffers in Parijs, maar vraag jezelf ook heel kritisch af waarom het is dat je meer rouwt om Parijs dan om, bijvoorbeeld, Beirut. Want het feit dat wij rouwen om Parijs maar niet om landen die wij niet als gelijk beschouwen, wordt door Westerse wereldmachten gebruikt om oorlogsmisdaden te verantwoorden en zijn positie als wereldmacht met onverantwoordbaar geweld te behouden. Wees kritisch, ook naar jezelf. Niemand ontkomt het gedachtengoed van racisme, discriminatie, indoctrinatie. Wij leven in landen die qua machtspositie bovenaan staan; en dat wordt graag zo gehouden. Dat daarvoor een artificiële sociale en culturele verdeling gecreëerd moet worden die zo veel mensen het leven kost is een prijs die graag betaald wordt. Uiteindelijk zijn beide kanten daar slachtoffer van: zowel de mensen die stierven in Parijs, als de slachtoffers die aan de andere kant gevallen zijn (en dat zijn er, all in all, nog altijd een stuk meer).

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:39

beatje schreef:

Dit vind ik echt erg om te lezen, zijn hun geen mensen? Ken jij die mensen persoonlijk ? Want je weet schijnbaar erg veel over ze?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:47

LindyH schreef:
Ik vind het ook geen probleem, alleen vind ik het raar dat er zo weinig medeleven met hen is, of met de gebieden waar ze vandaan komen, in tegenstelling tot het (imo massahysterische) medeleven met Parijs.

Oh ik bedoelde overigens niet dat ik het geen probleem vind dat die mensen vluchten. Ik gun hen een gelukkig en zorgeloos leven in hun land van herkomst, maar ik wil daarmee zeggen dat ik het geen probleem vind dat ze NL als toevluchtsoord zien. NL is niet van "ons" maar slechts een klein stukje van een wereld waar we met zijn allen in leven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:12

Poeh wat een paniek net...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:13

saskiakefie schreef:

Je bedoelt dat mensen weg renden van Place de la Republique in Parijs, maar dat er gelukkig loos alarm was? Tja men is natuurlijk zenuwachtig, hetgeen logisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:13

saskiakefie schreef:

Huh?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:23

Place de la Republique was net inderdaad even een moment van paniek. Las ook berichten dat er mensen aan het dineren waren en dat ze allemaal op de grond moesten gaan liggen. Uiteindelijk bleken het rotjes te zijn die afgingen, logisch dat mensen daar enorm van schrikken dus. Moet zeggen dat je ook wel een speciaal soort eikel bent als je vlak na zo'n gebeurtenis rotjes gaat staan afsteken bij het monument.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:28

1 van die terroristen schijnt sindsdien spoorloos te zijn,te zijn ontkomen. :(

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:31

blackflicka schreef:

Ja, klopt.

Dat is deze toch?
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:32

ja inderdaad, hij woont in Brussel.

brr ik zit op het moment ook in Brussel

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:34

heb dit bericht gedeeld op facebook. Hoop dat hij snel gevonden word

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:35

Merula123 schreef:
blackflicka schreef:

Ja, klopt.

Dat is deze toch?
[ Afbeelding ]

Ja klopt hij is het,hoop dat ze hem gauw opruimen iedereen in vrees,omdat hij nog vrij rond loopt. :( :\

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:37

Weet je wat het is..
Is is gewoon overal inmiddels, en ze hebben nu dus een statement gemaakt in europa en dan ga je wel denken what next?
Europa helpt hun vijanden dus ze slaan nu terug, wat ik wel eng vind
Maar moet ik dan in angst gaan leven.
Nee dan geef je ze macht over jou

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:43

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:51

ingedebruijn schreef:
[ [url=m/00WMB2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heftig. Weet niet of dit nou het tegengeluid is waar we voor moeten juichen. Met bommen gaan we niet van ze winnen, al helemaal niet zonder zinloze slachtoffers. Vuur met vuur bestrijden werkt niet.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:52

wat ik hem gun is de doodstraf :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:52

ik vind dat laatste plaatje ook nogal stokerig.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:53

Emmaa_ schreef:
ingedebruijn schreef:
[ [url=m/00WMB2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heftig. Weet niet of dit nou het tegengeluid is waar we voor moeten juichen. Met bommen gaan we niet van ze winnen, al helemaal niet zonder zinloze slachtoffers. Vuur met vuur bestrijden werkt niet.

Met niets doen winnen we ook niet. Ik kreeg een emotioneel gevoel bij de foto in ieder geval. Dat de VS antwoord vanuit Parijs.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:54

Ariannee schreef:
wat ik hem gun is de doodstraf :o

Ik dacht al dat ik de enige was _/-\o_