Sammie schreef:@Nikasss. wegwuiven wordt nergens gezegd. Maar er op blijven teren heeft echt geen zin.. Toen was er een andere wereld met eigen problemen en nu hebben we deze wereld met déze problemen. We kunnen ook moeilijk in armoede gaan leven, omdat dat andere mensen dat ook willen. Juist met geld kun je helpen en het gaat dus juist om de manier hoe men dat zou moeten doen. Wat mij betreft echt niet óf.. want dat komt als een boomerang terug.
Over woorden kun je eindeloos debatteren, maar zoals jij praat over en (niet) omgaat met de aloude Europese waarden, ik snap wel dat het woordje "wegwuiven" dan opduikt.
"Er op teren": zo gaan die dingen dus niet.
We leven nu, hoe gaan we op 17 september 2015 om met waarden als de onschendbare waarde van het individu? Met het recht op een gezinsleven, vrijwaring van vervoling, en noem al dat moois maar op....?
(Het zij herhaald: het zijn idealen en we gaanhet helaas niet halen, om alle vluchtelingen al deze dingen te kunnen garanderen, maar om het dan maar meteen af te doen als "och, zo dacht men vroeger, dat geldt nou niet meer" - nee.)
En ik snap niet helemaal wat je schrijft over armoede "en dat andere mensen dat ook willen"?
(De meeste mensen willen geen armoede, sommige spirituele zielen zweren rijkdom af. - en de meeste mensen zwoegen voor hun geld.)