Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:55

Het wezenlijke verschil zal natuurlijk de diversiteit aan kleuren zijn.

xHaithi

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:08

Heb me er heel de tijd uit gehouden maar ik vind gekleurde zwarte pieten echt belachelijk :S Als kind had ik dat ook echt niet realistisch gevonden. Kinderen slikken misschien veel verhalen, maar ze zijn niet idioot he. Mensen zijn niet paars, blauw, oranje en geel -_-' Zwart (donkerbruin eerder) of getint, of blank met vegen op het gezicht zijn te verklaren en zien er natuurlijk uit. Dat stomme gekleur niet. Beh, zou echt niet mijn keuze zijn... Hoop dat ze dat bij ons ook niet flikken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:14

De Smarties en M&M Pieten. Nestlé en Mars fabrieken zullen er blij mee zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:29

Wat is de volgende stap? Een bekeuring of gevangenisstraf voor degenen die het toch wagen om zich zwart te schminken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:41

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:46

Lusitana schreef:
Maar laten we wel wezen, Zwarte Piet vertegenwoordigd niet "de zwarte mens".
En kinderen spelen geen "zwart slaafje" op straat.

Door er steeds weer zo de aandacht op te vestigen zal het mij niks verbazen als kinderen straks wel slaafje en slavenhandelaartje gaan spelen.

wat ik zeggen wil is dat deze discussie juist kan leiden tot racisme.
Ik ben bang dat de echte racisten de winnaar worden van deze hele discussie en dat de tegenstanders van zwarte piet hiermee het tegendeel bereiken.
Iniedergeval leeft het Sinterklaasfeest nu weer helemaal op door deze hele discussie, denk niet dat de tegenstanders van zarte Piet dat doel voor ogen hadden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:55

Dat zei ik ook al eerder. Men klampt nu juist meer er aan vast.
Had er geen discussie geweest dan was zwarte Piet wellicht vanzelf gemoderniseerd, want hij is is al steeds door de tijd heen veranderd. Zonder discussies.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:36

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:53

Sinterklaas intocht inderdaad niet in de amsterdamse poort/arena. Maar wel in reigersbos en driemond. Die vallen straks wel onder het verbod.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:24

De veranderingen zijn al in gang gezet, daar ben ik bijna zeker van.
Men zal er alleen heel verstandig voor kiezen om het geleidelijk aan te doen en goed voorbereid.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:21

Maar zwarte piet is al flink veranderd. Toen ik klein was, was piet zonder roe ondenkbaar. Hij was leuk, grappig en vrolijk, maar ook een tikkie angstaanjagend met zijn zak en zijn roe. Die roe is al een tijdje verdwenen, en Piet is vooral een clown geworden, een vrolijk iemand met snoepjes en kadootjes. Dat is een flinke verandering.

Dat is het mooie van dingen, ze blijven veranderen, ondanks dat het tradities zijn. Het sinterklaasfeest word nu al compleet anders gevierd dan pakweg 20 jaar terug, en de sinterklaas van zegmaar 60 jaar terug lijkt in veel opzichten niet eens meer op de huidige sint. En over 30 jaar zal het sinterklaasfeest er ook weer anders uitzien dan vandaag de dag. En dat is helemaal niet erg, zolang die verandering niet onder (te grote) druk word doorgevoerd. Dan roept het alleen maar verzet op. Iets met actie en reactie. Beter is het langzaamaan wachten tot Piet vanzelf verandert, en dat gaat vroeg of laat toch wel gebeuren, al dan niet onder maatschappelijke druk. De Sint zelf is ook al aardig veranderd. Van een strenge, oude man die onder (vermeende) voorwaarden kadootjes en lekkers bracht, tot een puur vrolijke en gezellige oude man. Het strenge (en moralistische) van vroeger is er echt wel vanaf.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:25

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:42

mick75 schreef:
De Sint zelf is ook al aardig veranderd. Van een strenge, oude man die onder (vermeende) voorwaarden kadootjes en lekkers bracht, tot een puur vrolijke en gezellige oude man. Het strenge (en moralistische) van vroeger is er echt wel vanaf.

Inderdaad.. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is cadeau's ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:49

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 02:34

Toen ik dat filmpje zag dacht ik dat het een grap was, maar het is ook nog echt zo.

Google maar eens "ameland sinterklaas"

Voordeel is wel dat ze zich zo verkleden dat je volledig onherkenbaar bent, dus dat je je als vrouw onder de mannen kunt begeven.
Lijkt me zo cool om in zo,n pak met een verborgen infrarood camera dit eens vast te leggen, man ik hou wel van een beetje avontuur.
De spanning zou ik betrapt worden en dan klappies krijgen.
Met een zeer stevige handdruk testen ze of zoiets, ikkan heel wat in mijn handen hebben dus benieuwd of het op valt of niet.
En dan krijg ik ook eens wat media aandacht.

WOW zoiets exotisch en daarvoor hoef je niet eens eerst 8 uur in een vliegtuig te zitten, maar het is gewoon direct naast de deur op dat eiland waar ik al een aantal malen geweest ben en nooit verwacht had dat ze daar zo'n uitzonderlijk exotische traditie hebben.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:16

Zo, dat ene meisje krijgt toch een paar flinke klappen, Die vent had van mij echt een doodschop gehad. _-:(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:22

Ik heb inmiddels wat meer opgezocht over Sunneklaas op Ameland.
En dat filmpje en veel informatie op internet geeft toch wel een vertekend beeld van dit feest.

Gelukkig blijkt de NOS toch bij de iets betrouwbaardere media te horen.

http://nos.nl/op3/artikel/319613-sunnek ... t-hem.html

En een half geschreven stuk over Sunneklaas maar die door de toch wel vele reacties toch wat informatie geeft over Amelandse Sunneklaas.
http://www.rolandow.com/2005/11/sunnekl ... /#comments

Klinkt eigenlijk wel als een heel leuk spel ook voor de Amelandse vrouwen vooral dat tuintje sloep maakt het denk ik voor vrouwen ook een leuk en vooral spannend feest.
Ik weet niet of er echte klappen vallen maar als dat zo is lijkt het me wel extra spannend (Zal het lukken dat andere huis te bereiken of krijg ik echt een pak rammel)

Na het lezen van deze paar artikelen begrip ik toch iets meer waarom de eilanders het graag geheim willen houden, zoiets bijzonders trekt inderdaad veel toeristen en dat verpest het feest voor de eilanders.
Datgene wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt het me wel een heel leuk spel.

Maar goed ondanks mijn nieuwsgierigheid zal ik de Amelanders vooral niet storen(ook al is het verleidelijk)
Ik begrijp dat als er vreemde mensen komen dat het voor de deelnemers niet meer mogelijk is om iemend te proberen herkennen als hun overbuurman of als de dorpsbakker.
en dat daarmee hun feest niet meer het feest is als dat het oorspronkelijk was.

De Amelanders moeten wel beseffen dat het anno 2013 met het internet niet meer mogelijk is dit feest geheim te houden.
Amelanders zullen deze topicpost ook niet waarderen denk ik.

Maar eigenlijk is het toch iets wat we moeten koesteren dat er binnen onze landsgrenzen nog tradities bestaan van ver voor de middeleeuwen.
Dit is echt veel ouder dan Zwarte Piet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:39

Ik vraag me ook af waarom Nederland zo onder vuur ligt. In Belgie hebben ze ook Sinterklaas. En in Indonesie ook. Waarom krijgen die er niks van te horen?

Ik hoop echt dat ze alles gewoon aan hun laars lappen en alles doorzetten zoals het altijd volgens traditie geweest is.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:45

nederland houdt van drama;) en geld maken;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:37

Hier is het ook even op het nieuws geweest maar de belgen hebben er gewoon lak aan denk ik.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:56

ik vraag me af waarom ze hier zo zzeuren

of beter waarom er een in amsterdam zo zeikt en er weer een rel van moet maken.
gaan we alles fschaffen?

pasen --> paashaas dierenmishandeling
kerst rendieren met rooie neus --- dierenmishandeling om die beestjes voor een slee te zetten en ze ngo te laten vliegen ook
suikerfeest --> discriminatie voor de mensen met diabetes
ramadan --> de draak steken met de arme zielige kindertjes ver weg die geen eten hebben want na de ramadan is het toch kkr vreten tot je vol zit.
halloween ---> gun de dooien ook wat rust.
valentijn -> steriotype engeltjes discriminerent

en gaan we alles omnoemen? blanke vla jodenkoeken wit of bruin brood. afrikaantjes en ga zo maar door

kom op zeg leven en laten je leven je leeft in nederland daar hoort het vieren van sinterklaas enzwarten piet bij vind h=je dat niks prima boek een vaknatie voor 3 weken en ga het land uit. of beter nog pak je spullen en ga ergens wonen waar ze het niet hebben

MAAAR STOP MET ZEIKEN OVER ZWARTE PIET rond het sinterklaasfeest.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:45

bumblebijtje schreef:

gaan we alles fschaffen?

kerst rendieren met rooie neus --- dierenmishandeling om die beestjes voor een slee te zetten en ze ngo te laten vliegen ook
ramadan --> de draak steken met de arme zielige kindertjes ver weg die geen eten hebben want na de ramadan is het toch kkr vreten tot je vol zit.

en gaan we alles omnoemen? blanke vla jodenkoeken wit of bruin brood. afrikaantjes en ga zo maar door

kom op zeg leven en laten je leven je leeft in nederland daar hoort het vieren van sinterklaas enzwarten piet bij vind h=je dat niks prima boek een vaknatie voor 3 weken en ga het land uit. of beter nog pak je spullen en ga ergens wonen waar ze het niet hebben

Weet je, ik ben voor Sinterklaas, inclusief Zwart piet, maar het zijn posts zoals de jouwe die mij steeds meer begrip geven voor de groep die ertegen is. Jouw vergelijkingen, zijn absoluut niet vergelijkbaar en maken het probleem wat anderen ermee hebben belachelijk.

En zeggen dat iets hoort bij een cultuur en bij een land en dat het dus maar geaccepteerd dient te worden is natuurlijk een heel kortzichtige uitspraak. Nou is zwarte piet wat dat betreft gelukkig een heel onschuldig voorbeeld, maar om even de extremen op te zoeken: Stenigen hoort ook in sommige culturen als normale straf. Moeten we dat dan ook maar gewoon goed vinden?

We zijn steeds meer 1 wereld aan het worden in plaats van allemaal losse landjes. Daar plukken we op heel veel vlakken de vruchten van, maar dan kom je ook dingen tegen waar er conflicten over ontstaan. Die conflicten moet je niet wegwuiven met sarcastische grappen. We kunnen geen muur bouwen om Nederland en zeggen "wij doen niet mee aan globalisering, want wij willen zwarte piet". Nou is het ook niet de bedoeling dat we als gevolg van globalisering alle culturen moeten mengen tot een saai grijs mengsel, natuurlijk niet. Zwarte Piet kan naar mijn mening best bestaan in deze wereld, maar dan moeten we wel ons best doen om aan te tonen dat zwarte piet eigenlijk heel leuk is en bij kinderen ook helemaal geen racistische gevoelens opwekt. Je moet dus begrip kweken en dat lukt totaal niet met afschrikwekkend kortzichtige reacties als de jouwe.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:11

Weet je wat het denk ik is? Als jij in een oostelijk land bent, dien jij je maar aan te passen. Vrouwen moeten bijvoorbeeld hoofddoekjes om (wat ik persoonlijk neerbuigend voor de vrouw vind). Als jij je niet aanpast kan dat je duur komen te staan in dat land. Dat wordt normaal gevonden, ondanks dat hiermee bepaalde mensen benadeeld worden.
Maar in Nederland moeten wij enerzijds al deze oostelijke situaties maar toestaan (anders zijn wij discriminerend), maar onze eigen tradities worden stukjes bij beetjes afgenomen.

Daar zit het probleem gok ik zo.

En daarnaast, je kunt de zwarte piet wegnemen. Maar daarmee verwijder je niet het woord wat discriminerend gebruikt wordt. Dus als de zwarte piet weg is, wat is het volgende dan? En dan? En dan?

Ik probeer het van beide kanten te bekijken, maar ik vind het raar dat wij ons moeten aanpassen in andere landen (ondanks de mogelijke benadelingen) maar vice versa kan dit niet? En waarom ligt alleen Nederland onder het vuur met de zwarte piet? Internationaal zijn er meer zwarte figuren die belangrijk zijn voor diverse feesten en culturen. Waarom worden zij niet ook tegelijkertijd onderworpen?

Al met al, vind ik het heel begrijpelijk dat hierdoor zware reacties ontstaan. Ik keur de inhoud er meestal niet van goed, maar ik vind ze wel begrijpelijk.

[edit] Daarnaast, qua het argument m.b.t. slaven. Er waren ook net zo goed blanke slaven en zwarte mensen die hun medemens verkochten.
Zwarte Piet is geen slaaf. In de geschiedenis kregen deze betaalde banen en zijn werden dus werknemers. Daarnaast zijn zij een kindervriend, delen snoepjes en cadeautjes uit. Hoe kan dit vergeleken worden met een slaaf?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 05-11-13 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:13

Labyrinth: je slaat de spijker op zijn kop. Ik ben me inderdaad wezenloos geschrokken wat er in die dagen aan argumenten vóór zwarte piet zijn gebracht.

Cultuurgoed is belangrijk, maar niet altijd belangrijker dan de mensenrechten. Bij sommige volkeren behoorden menselijke offers tot het culturele erfgoed. Dan kan je moeilijk zeggen: "ja, maar ons volk offert al generaties lang ieder derde kind uit ieder gezin".

Zwarte Piet hoort bij onze traditie. In origine was de traditie niet racistisch. Door de eeuwen heen hebben een aantal kunstenaars er wel racistische trekken aan gegeven, wat kennelijk paste in die tijdgeest en wie weet wel in hun eigen politieke agenda. In de laatste decennia is Zwarte Piet duidelijk geëmancipeerd. Het veranderen van zijn huidskleur zou deze emancipatie teniet doen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:33

bumblebijtje schreef:

gaan we alles fschaffen?

+1