Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:22

heftig zeg wat daar allemaal gebeurd.
ben ook erg ongerust vooral voor de mensen die daar in de buurt wonen met hun gezin enzo.

sjorsie

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:27

misschien niet aardig, maar ik ben erg blij dat wij heel ver van Japan vandaan zitten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:32

sjorsie schreef:
misschien niet aardig, maar ik ben erg blij dat wij heel ver van Japan vandaan zitten

Wie niet, maar... ís dat zo ver?
Vulkanische as van een beetje knal gaat twee keer de aardbol rond...
Ik ben héél benieuwd naar de simulaties die we niet te weten krijgen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-03-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:32

sjorsie schreef:

Maar heel goed te begrijpen hoor, ik ervaar hetzelfde.
Dat is toch mens eigen lijkt me, niemand wil in een ramp gebied zitten.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:33

nee dat denk ik ook wel,
maar of we hier wel zo veilig zijn,daar heb ik ook mijn twijfels over,
zeker zitten we niet zoals bij hun dat we die grote rampen meemaken maar hier kan ook genoeg gebeuren lijkt me.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:53

Met een paar dagen zal de straling ook nederland bereiken. Dat is zeker, maar de straling is dan al zo enorm verdund dat het geen schade meer opleverd voor mensen.

Grotere problemen ontstaan nu blijkt dat Speedy, het meetsysteem dat de hoeveelheden straling in de lucht moet meten in japan, al dagen niet goed blijkt te werken. Dat betekend dat de cijfers af kunnen wijken van andere. Amerika meet zelf en heeft op basis van die gegevens heeft ze de 80 km grens gemaakt.

In tokio worden op dit moment ook nieuwe meters opgesteld. Ook heeft Tokio voor het eerst middelen aangenomen om bv de problemen in de stad een beetje te verminderen. Er is nog voor 10 dagen kerosine aanwezig in het land, daarna komt vliegverkeer dus tot een halt.

Steeds meer geevacueerde zieken uit de gebieden rond Fukushima overlijden. Er zijn niet genoeg middelen beschikbaar om ze te behandelen. Het land heeft verder grote problemen met voedsel, water, medicijnen (steeds meer mensen worden ziek door de kou), brandstof en geld.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:55

@veulen84: en veel had voorkomen kunnen worden als de regering zn trots opzij had gezet en meteen alle aangeboden hulp had aanvaard, zo erg dit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:55

´Tepco, the company that operates the plant, has increased its workforce at the power station from 180 to 322,´
waarbij de eerste groep afgelost is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:01

sjorsie schreef:
@veulen84: en veel had voorkomen kunnen worden als de regering zn trots opzij had gezet en meteen alle aangeboden hulp had aanvaard, zo erg dit.

Ze willen alleen de hulp die ze vragen. Amerika is onderweg met 350 man van het nucleair rampenteam. Naar het schijnt op verzoek van de japanners.

OVerigens als je als nederlander japan wil verlaten kan dat. De nederlandse regering heeft heeft stoelen geboekt op een klm vlucht. Moet je wel zelf betalen overigens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:05

Veulen84 schreef:
Grotere problemen ontstaan nu blijkt dat Speedy, het meetsysteem dat de hoeveelheden straling in de lucht moet meten in japan, al dagen niet goed blijkt te werken. Dat betekend dat de cijfers af kunnen wijken van andere.

Jaja, mooie smoes.
Dat werkt echt wel goed in het technologisch meest geavanceerde land te wereld maar op deze manier hoef je de waardes niet als harde leidraad te hanteren :)*

Is hetzelfde mee aan de hand als met het verhogen van de veilige grens dinsdag.
De grens voor evacuatie is van 1,2 naar 2,4 microSv/uur verhoogd en de meters zijn niet betrouwbaar; zegt men...

Er wonen 30 miljoen mensen in het gebied van Tokyo.
´Fijn´ dat er een norm is en een meetsysteem, maar als het een te hoge waarde meet; hoe evacueer je dan 30 miljoen mensen? en waarheen?

Het meetsysteem opzij zetten en de waarde verhogen is wellicht de enige keuze, maar maakt het niet veilig.
Wat we hier nú al uit leren is dat die snuffelpalen en veiligheidslimieten valse veiligheid geven. Net als meer cameras op straat. Geeft een goed gevoel maar maakt niets veiliger.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:15

Veulen84 schreef:
sjorsie schreef:

Ze willen alleen de hulp die ze vragen. Amerika is onderweg met 350 man van het nucleair rampenteam. Naar het schijnt op verzoek van de japanners.

Dat zijn experts, geen zelfmoordvrijwilligers.

Ik denk overigens dat externe experts ter plaatse NIETS hadden kunnen veranderen.
Neem de electriciteit; stel dat die er woensdag al op had kunnen zitten dan was er nog steeds dezelfde vraag over wel geen ontploffing bij het aanzetten.
Etcetera.
De ramp was al gebeurd. Kan in Californië allemaal zó gebeuren.
De centrale in Japan was op 8,0 berekend, die in Calfornia van exact hetzelfde fundamenteel riskante type op 7,0.

Natuurlijk is hulp aan Japan nu acuut, maar die dingen in Calfornië GELIJK minder link maken ook.
Is echt een grote boterberg op het hoofd om de Japanners ook maar íets te verwijten.
Sinds Tsernobyl weet iedere ziel die in kernergie geïnteressserd is dat dit type een probleem is.
Dat is in 1999 en in 2005 helder gerapporteerd.
Er is NIETS gedaan aan beperking van het risico.
Geen enkele democratie heeft ook maar IETS gedaan.
Ook in NL is Borsele 1 (ander type, maar toch) alleen maar 15 jaar ouder geworden sinds Tsjernobyl...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:19

Loretta: Heftig stukje waar je naar linkt. :\
Ik weet niet goed wat ik daar van moet vinden eigenlijk.
Heel moeilijk.

Huertecilla schreef:
Een van de laatste berichten op youtube uit japan:
http://www.youtube.com/watch?v=15gGuQJzD-U
Wat een angstaanjagend filmpje..
Ik zit nu al een tijdje CNN te kijken en ook daar niks over Japan, alleen over Libië.. erg vreemd.

Nu een klein stukje trouwens.. alleen de toespraak van die keizer.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:25

Huertecilla schreef:
sjorsie schreef:

Wie niet, maar... ís dat zo ver?
Vulkanische as van een beetje knal gaat twee keer de aardbol rond...
Ik ben héél benieuwd naar de simulaties die we niet te weten krijgen.

Laatst las ik ergens dat we van de kernramp in Tjernobyl nog steeds een miliscuul (onschadelijk) beetje inademen.
Vind ik maar een nare gedachte want alle kleine beetjes kunnen op den duur toch schadelijk zijn voor je gezondheid?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:28

KoudbloedKim schreef:
Ik zit nu al een tijdje CNN te kijken en ook daar niks over Japan, alleen over Libië.. erg vreemd.

Nu een klein stukje trouwens.. alleen de toespraak van die keizer.

En jij denkt dat er alleen maar oud nieuws is? Dat denkt uiteraard niemand dus ....

Die Fransman spreekt over een derde ontploffing.

We krijgen al dagenlang elk uur verschillende updates en na een mogelijke derde ontploffing niets?

Kijk, als je niets weet kan je op basis daarvan ook niets vinden.

Op basis van het niet krijgen van info en wel weten dat de info over de veilige limiet en de actuele waarde al gemanipulleerd is sinds eergister is er alle reden tot grote ongerustheid over het lot van tientallen miljoenen mensen daar.

Onafhankelijk van wat er nu in Japan wel/niet aan de hand is krijg ik de rillingen over mijn rug van dat nu blijkt dat politici in staat zijn een effectieve informatiestop op pers en internet te zetten.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-03-11 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:31

Dat zeg ik toch helemaal niet.. :?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:34

Je zou er inderdaad paranoide van worden.. :\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:52

Nou lekker, eerst trek je een verkeerde conclusie en vervolgens l*l je maar gewoon verder over iets anders.
Niet echt fatsoenlijk..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:56

Huertecilla schreef:
Jaja, mooie smoes.
Dat werkt echt wel goed in het technologisch meest geavanceerde land te wereld maar op deze manier hoef je de waardes niet als harde leidraad te hanteren :)*

Is hetzelfde mee aan de hand als met het verhogen van de veilige grens dinsdag.
De grens voor evacuatie is van 1,2 naar 2,4 microSv/uur verhoogd en de meters zijn niet betrouwbaar; zegt men...

Er wonen 30 miljoen mensen in het gebied van Tokyo.
´Fijn´ dat er een norm is en een meetsysteem, maar als het een te hoge waarde meet; hoe evacueer je dan 30 miljoen mensen? en waarheen?

Het meetsysteem opzij zetten en de waarde verhogen is wellicht de enige keuze, maar maakt het niet veilig.
Wat we hier nú al uit leren is dat die snuffelpalen en veiligheidslimieten valse veiligheid geven. Net als meer cameras op straat. Geeft een goed gevoel maar maakt niets veiliger.

Ik weet niet zo zeer of het een goeie smoes is als wel dat die dingen echt niet goed werken. Er zijn wel betere en dure technologien beschadigd geraakt in de afgelopen week. Het is wel zo dat alle meet-apparatuur andere waarde aangeeft dan Speedy.

En straling van 2,4 microsievert is hoog. Maar het duurt wel een paar weken voor mensen daar echt ziek van worden. En tja een miljoenen stad evacueer je niet. Maar de mensen daar weten meer van straling dan wij hier. Dus er zullen mensen zijn die die ranstraling durven en willen trotseren.

Groter gevaar is dat straks grote delen rond de centrale onbewoond raken en de mensen daar zieker en zieker worden. Bovendien zitten er in een straal van 20-30 km nog steeds 10.000den mensen opgesloten in hun huizen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:57

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:04

De waterlevels in de onderhoudsbakken van reactor 3 is op dit moment lager dan gisterenavond. De hoeveelheid wat in de reactor 4 bakken zijn nog steeds niet te meten, maar zijn bevestigd laag.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 18-03-11 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:05

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:24

Tepco beweert dat het morgen weer stroom zal aansluiten op de reactoren 1,2 en 4.
Ik heb geen idee wat er met reactor 3 is gebeurd, zie nergens dat die al stroom heeft.

Ze zijn om deze reden gestopt met het waterkoelen van de andere reactoren. Dit hindert te veel.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:45

Update 13:30 H&M heeft negen van zijn vestigingen in Tokio gesloten, meldt persbureau AP. Een woordvoerder van de Zweedse kledingzaak zegt dat de winkels gesloten zijn vanwege bezorgdheid bij het personeel over de nucleaire crisis.

Update 13:25 De Japanse publieke omroep meldt dat de watertoevoer bij de Fukushima Dai’ichi kerncentrale, die werd ingezet om de kernreactoren te koelen, is gestopt om het herstellen van de elektriciteit in de reactoren één, twee en vier mogelijk te maken. Eerder vandaag werd bekend dat deze reactoren vermoedelijk morgenochtend weer stroom hebben.

bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/18/liv ... rnreactor/