Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:32

IngridB schreef:
Wendy schreef:
Als het draaiend houden van een huishouden met kinderen een fulltime baan is... waarom kunnen sommigen er dan wel bij werken?

Even voor de duidelijkheid: iedereen moet hierin zijn eigen keuzes maken, maar ik vind het overdreven om te zeggen dat je niet zou kunnen werken naast een huishouden met kinderen. Genoeg mensen die dat doen en dat betekent niet automatisch dat ze daar iemand mee te kort doen toch?

Er wordt ook helemaal niet gezegt dat je niet kan werken naast een huishouden.
Ik zeg dat een huishouden runnen inderdaad een fulltime baan is, maar als je daarbij werkt, dan zul je thuis bepaalde dingen niet doen die je anders wel doet. Of je doet dan meer in de weekenden ipv door de week. Dan zul je alles anders gaan indelen.
Maar als je eenmaal fulltime thuis bent dan ben je echt fulltime bezig hoor. Zeker met kleine kinderen!

Klopt wat je zegt. Ik werk parttime en ik moet keuzes maken in wat ik wel en niet doe thuis. Daarbij hebben wij ook nog 2 paarden en een pony aan huis wat ook erg veel werk met zich meebrengt en ik loop eigenlijk altijd achter de feiten aan te rennen. ik zou me dus geen minuut bedenken en gelijk stoppen met mijn betaalde baan zodra dat haalbaar is :j

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:36

Inderdaad, als je wel werkt naast het huishouden, dan zul je met je partner afspraken moeten maken wie wat doet.
Alles alleen doen lukt je gewoon niet. Én het huishouden én werken is gewoon teveel. En dan bedoel ik echt álles
in het huishouden doen. Dat snappen sommige mensen niet, maar het is gewoon pittig hoor om een huishouden met kids
draaiende te houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:41

IngridB schreef:
Inderdaad, als je wel werkt naast het huishouden, dan zul je met je partner afspraken moeten maken wie wat doet.
Alles alleen doen lukt je gewoon niet. Én het huishouden én werken is gewoon teveel. En dan bedoel ik echt álles
in het huishouden doen. Dat snappen sommige mensen niet, maar het is gewoon pittig hoor om een huishouden met kids
draaiende te houden.

Heel eerlijk gezegd kan ik het me voorstellen dat het 50 jaar geleden pittig was... zo zonder wasmachine, wegwerpluiers, stofzuiger en meer dan dat soort artikelen die wij ondertussen de normaalste zaak van de wereld vinden.
Wat ik ondertussen ook normaal vind is om afspraken te maken met je partner idd... of je nu wel of geen kinderen hebt.
Want als fulltime thuisblijfmoeder wil je er toch ook weleens tussenuit?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:56

Wendy schreef:
IngridB schreef:
draaiende te houden.

Heel eerlijk gezegd kan ik het me voorstellen dat het 50 jaar geleden pittig was... zo zonder wasmachine, wegwerpluiers, stofzuiger en meer dan dat soort artikelen die wij ondertussen de normaalste zaak van de wereld vinden.
Wat ik ondertussen ook normaal vind is om afspraken te maken met je partner idd... of je nu wel of geen kinderen hebt.

Toen ik werkte had ik een oppas die thuis wel eens 'iets' deed of op zijn minst het huis netjes hield en toen de kinderen een oppas buiten de deur hadden bleef het huis overdag netjes, dus hoef je ook niets te doen. Nu ben ik thuis en ik ruim op en er loopt er 1 achter mij aan die het weer op de grond smijt. :D
Ik breng zelf de kinderen naar hun sport toe of vriendinnetjes en/of vriendjes. Dat komt er wel bij. Zitten ze op de opvang, dan hebben ze dat niet. Of opa en oma brengen ze naar zwemles. Dit zeg ik niet om te zeuren maar het hoort er gewoon bij en ik voel me er goed bij dat ik bij zwemles kan kijken naar mijn kinderen of mee kan rijden van school uit en kan begeleiden. Kan er hier gezegd worden dat moeders geen reet doen maar weet je dat er soms uitjes niet door kunnen gaan vanuit school omdat er te weinig begeleiding is en geen auto's beschikbaar. Als iedere moeder zou werken zou dit ook geen doorgang meer hebben. Met andere woorden, moeders die werken en niet werken kunnen op deze manier op elkaar bouwen. Zou wat zijn dat ik de volgende keer tegen een klasgenootje van mijn kind zeg, ga jij maar niet mee want jouw ouders werken. Zo dom vind ik de stelling eigenlijk. Laten we elkaar waarderen en respecteren, zo hebben we allemaal wat aan elkaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:15

Wendy schreef:
Als het draaiend houden van een huishouden met kinderen een fulltime baan is... waarom kunnen sommigen er dan wel bij werken?

Even voor de duidelijkheid: iedereen moet hierin zijn eigen keuzes maken, maar ik vind het overdreven om te zeggen dat je niet zou kunnen werken naast een huishouden met kinderen. Genoeg mensen die dat doen en dat betekent niet automatisch dat ze daar iemand mee te kort doen toch?

Omdat je dan bepaalde dingen laat, of uitbesteedt.
Denk aan de kinderopvang die dingen met je kinderen doet, minder sport/hobbyafspraken voor de kinderen, een werkster voor je huishouden of je (schoon)ouders die taken van je overnemen.
En ik denk dat veel huismoeders het huishouden grondiger doen dan hun werkende seksegenoten. Ook nodig omdat je de kinderen weer meer over de vloer hebt en zelf het nodige vuil maakt. Maar ook omdat je meer tijd hebt om het goed te doen, als vrouw met een fulltime baan komt het aan op de avonduren en de weekends, dan ben je blij dat de basisboel gedaan is en ga je echt niet ook nog het keukenkastje poetsen of de ramen lappen. Althans, ik doe dat niet. :o

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:18

Wendy schreef:
IngridB schreef:
draaiende te houden.

Het huishouden an sich is niet zwaar, zeker niet met wat jij allemaal opsomt, maar de logistiek is wel moeilijk. 50 jaar geleden zaten kinderen niet op talloze clubjes en kinderfeestjes waren heel sober. Dat is wat het nu allemaal ingewikkeld maakt. Je moet als thuisblijfmoeder zorgen dat iedereen op het juiste moment op de juiste plek staat en zeker met kleine kinderen is dat soms verdraaid lastig.
Daarom heb ik groot respect voor vrouwen die en werken en hun huishouden op rolletjes hebben lopen, ik kon het in ieder geval niet.

MarielleB

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:37

Het gaat toch niet alleen om geld?? Je wilt toch een leuke baan met leuke collega's? dit zorgt voor waardering en sowieso onafhankelijkheid. Vrouwen die niet willen werken prima, maar zeur dan ook nooit dat je iets niet kunt kopen! Dan moet je maar gaan werken hoor!

Ik zie mensen in mijn omgeving die dit ook willen en hier kan ik mij totaal niet in vinden. Ik vind het lui en zonde van iemands capiciteiten. Als je iets wilt moet je er voor werken, op wat voor manier dan ook. In het soort gezinnen waar alleen de man werkt, is het vaak nog erg traditioneel (man is de baas in huis etc) dat moet je ook maar willen. Je hele leven er wat bijhangen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:47

Wendy schreef:

Ken er genoeg die met werk en kinderen, die een werkster wekelijks laten komen, hoor. ;)
En wat denk je van oppas, gastouders, opvang? Je zult de uren dat er niemand thuis is toch voor moeten zorgen dat de kinderen opgevangen worden. Natuurlijk kun je werken naast een huishouden met kinderen, maar dat betekent dat je oplossingen moet zoeken voor sommige andere zaken, waar je dan geen tijd voor hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:48

Wat een vooroordeel dat de man de baas in huis zou zijn wanneer men samen tot overeenstemming is gekomen dat de vrouw om wat voor reden dan ook thuis blijft. Waarom die vooroordelen? Waarom niet leven en laten leven? Wat een hoop drukte om niks.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:49

Citaat:
Ik vind het lui

Als je niet weet wat iemands motieven zijn om thuis te blijven, vind ik niet dat je dat kunt zeggen. Bijvoorbeeld: iemand in mijn familie heeft een dochtertje met PDD-Nos. Ze heeft gewerkt hoor, 4 dagen per week, maar afgelopen jaar is gebleken dat dat echt teveel onrust opleverde voor het kindje en dus is ze gestopt met werken, om rust in het leven van het meisje te brengen. Dat heeft niets met lui te maken, ze zou liever zijn blijven werken. In dit geval is het echter de meest wijze beslissing. Dat vertelt ze natuurlijk niet aan iedereen die ze tegenkomt, dus als jij haar aanspreekt bij de Albert Heijn en vraagt wat ze doet, zegt ze gewoon dat ze thuis is bij de kinderen. Dat vind jij dan lui en zonde van haar capaciteiten en dan is haar man blijkbaar de baas in huis, maar intussen is er wel een heel goede reden voor, waar ik ontzettend veel respect voor heb.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 07-11-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:50

MarielleB schreef:
Het gaat toch niet alleen om geld?? Je wilt toch een leuke baan met leuke collega's? dit zorgt voor waardering en sowieso onafhankelijkheid. Vrouwen die niet willen werken prima, maar zeur dan ook nooit dat je iets niet kunt kopen! Dan moet je maar gaan werken hoor!

Ik zie mensen in mijn omgeving die dit ook willen en hier kan ik mij totaal niet in vinden. Ik vind het lui en zonde van iemands capiciteiten. Als je iets wilt moet je er voor werken, op wat voor manier dan ook. In het soort gezinnen waar alleen de man werkt, is het vaak nog erg traditioneel (man is de baas in huis etc) dat moet je ook maar willen. Je hele leven er wat bijhangen....

Proest!

Dit meen je toch niet, he??? Lui??? Dat de man dan dus de baas in huis is en dat je er maar wat bijhangt???
Jeetje, dat sommige mensen zo bekrompen denken, ook al zijn ze zelf nogal overtuigd van niet. :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:51

Oh en by the way; toen ik nog thuis was voor de kinderen, kreeg ik ook waardering genoeg, hoor. Van de kinderen en mijn baas - eh, man :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:53

IngridB schreef:
Alles alleen doen lukt je gewoon niet. Én het huishouden én werken is gewoon teveel. En dan bedoel ik echt álles in het huishouden doen. .

Wat een flauwekul zeg.
Ik werk en ik doe mijn eigen huishouden, in mijn uppie. Is echt prima te combineren en het huishouden is echt geen fulltime bezigheid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:55

Als je alleen bent, is wel wat anders dan als je drie kinderen en een man rond hebt lopen, Goof :)

Betteke

Jij hebt daar ook kinderen bij Goof?

maikeltje

Goof schreef:
IngridB schreef:
Alles alleen doen lukt je gewoon niet. Én het huishouden én werken is gewoon teveel. En dan bedoel ik echt álles in het huishouden doen. .

Wat een flauwekul zeg.
Ik werk en ik doe mijn eigen huishouden, in mijn uppie. Is echt prima te combineren en het huishouden is echt geen fulltime bezigheid.

Dat ligt er maar net aan hoeveel kinderen je dagelijks over de vloer hebt en wat je voor de rest nog moet doen naast werken en huishouden ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:56

Geen kinderen, maar wel een vent, 2 grote honden en 3 katten, ook goed? ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:56

Iedereen heeft nog "dingen" te doen naast werken en huishouden, ik quote nu iemand die het heeft over puur het huishouden. Niet over bezigheden daarnaast.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:57

Blue_Eyes schreef:
Als je alleen bent, is wel wat anders dan als je drie kinderen en een man rond hebt lopen, Goof :)

In ons geval vooral de man eigenlijk :D die maakt meer rommel dan de kinderen als ie thuis is :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:58

Liezel1 schreef:
Geen kinderen, maar wel een vent, 2 grote honden en 3 katten, ook goed? ;)

Prima, maar als je er daarnaast nog kinderen bij hebt lopen dan kun je je eigen tijd indelen wel vergeten. Dat vergeten mensen zonder kinderen weleens :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:59

Onder huishouden versta ik niet alleen het schoonmaken/houden van een huis, maar ook zorgen dat iedereen overal op tijd is en de afspraken nagekomen worden. Als je het alleen puur over schoonmaken hebt, ja dat kan ik ook naast een 40-urige werkweek, vooral omdat ik niet zo'n pietje precies ben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:00

Als je een partner hebt die onregelmatige diensten draait, wordt je vanzelf flexibel.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:01

Met kinderen zal je ook flexibel moeten zijn, want die zijn niet zo voorspelbaar namelijk.
Mijn man lag altijd op de bank als hij thuis was, uitgeput van het onderhouden van zijn gezin. :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:02

Ik neem aan dat die partner wel ook iets in het huishouden doet dan, Liezel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:02

Blue_Eyes schreef:

ja duh, als ik alleen voor mezelf leef, kan ik soms na het schoonmaken zelfs wel eens ervoor kiezen om een boterhammetje boven de gootsteen te eten ipv avondeten zodat het netjes blijft.
Als ik nu de linkerkant van de kamer heb opgeruimd is de rechterkant alweer een zootje van barbiepoppen, stiften en playdoh. En dan heb ik het nog niet over hoeveel langer alles duurt wanneer het ene kind in de box ligt te krijsen en het andere kind wil 'meehelpen' waarna je alles nog een keer mag doen..