Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:21

janesmith schreef:
Precies dat is mijn punt. Gevallen van positieve discriminatie pakken ze helemaal niet aan. Noem mij maar één zaak waar ze de positieve discriminatie te lijf zijn gegaan. Die is er niet.

Als je zo'n situatie zelf bent tegengekomen en je voelt je onrechtmatig behandeld, dan zou ik zeggen: Span een zaak aan!

Als u een klacht wilt indienen dan kunt u contact opnemen met de Commissie Gelijke Behandeling (030 888 38 88). Ook kunt u hier een klachtenformulier downloaden. Dit kunt u invullen en vervolgens sturen naar:

Commissie Gelijke Behandeling
Postbus 16001
3500 DA Utrecht

Alstublieft! Handig hè zo'n commissie waar je dit soort grieven kwijt kunt 8-)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:23

superwoman schreef:
Vind dat toch vreemd zoiets....
Niemand is toch hetzelfde en iedereen moet zich toch "verkopen" tijdens een sollicitatie?
Het bedrijf moet zorgen voor je juiste man/vrouw op de juiste plek, dát is het beste voor het bedrijf!
Vind het maar raar dat een bedrijf zich moet houden aan die "gelijke behandeling" :?
Ik zou wsl (zeg nooit nooit ;) ) niet blij zijn met een baan waar ze me moeten aannemen ipv wíllen aanemen.

Kan wezen, maar als er nooit de regel was gekomen dat je niet meer mag zeggen dat vrouwen niet hoeven te solliciteren op een vacature (want dat was zo nog niet zo lang geleden!) dan zouden er nu veel minder vrouwen in het bedrijfsleven zitten!

Ken je geschiedenis! Het is er allemaal niet voor niks. Dat je niet moet doorschieten in positieve discriminatie ben ik dan wel met je eens.

CtjeLief

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:25

Positieve discriminatie is ook een lastig geval, waar ik tegenstrijdige gevoelens bij heb, kampen wij als antidiscriminatiewerkers ook mee..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:27

SuperWoman schreef:
Waarom werkt die quote niet goed???? Wat doe ik verkeerd?

Je hebt de o en de u omgedraaid bij je sluit quote. qoute i.p.v. quote

CtjeLief schreef:
Er zijn meer plaatsen dan alleen de bakker ;) De moslims ondervinden zeker problemen sinds de uitspraken van Wilders.. En nogmaals, dit betreft discriminatie op grond van geloofsovertuiging.

Dat komt niet door de uitspraken van Wilders maar door een imago probleem wat al ver voor het oprichten van de PVV bestond.

CtjeLief schreef:
Wat betreft je 2e punt, ik denk dat je niet helemaal weet waar je het over hebt?

Dat mag jij denken, dat staat vrij in ons landje.
Noem maar één zaak die de CGB tegen positieve discriminatie succesvol behandeld heeft.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:28

Waves schreef:
janesmith schreef:
Precies dat is mijn punt. Gevallen van positieve discriminatie pakken ze helemaal niet aan. Noem mij maar één zaak waar ze de positieve discriminatie te lijf zijn gegaan. Die is er niet.

Als je zo'n situatie zelf bent tegengekomen en je voelt je onrechtmatig behandeld, dan zou ik zeggen: Span een zaak aan!

Als u een klacht wilt indienen dan kunt u contact opnemen met de Commissie Gelijke Behandeling (030 888 38 88). Ook kunt u hier een klachtenformulier downloaden. Dit kunt u invullen en vervolgens sturen naar:

Commissie Gelijke Behandeling
Postbus 16001
3500 DA Utrecht

Alstublieft! Handig hè zo'n commissie waar je dit soort grieven kwijt kunt 8-)

Het zou inderdaad handig zijn als ze zulke zaken aan zouden pakken. Helaas doen ze dat niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:29

Waves schreef:
Kan wezen, maar als er nooit de regel was gekomen dat je niet meer mag zeggen dat vrouwen niet hoeven te solliciteren op een vacature (want dat was zo nog niet zo lang geleden!) dan zouden er nu veel minder vrouwen in het bedrijfsleven zitten!

Ken je geschiedenis! Het is er allemaal niet voor niks. Dat je niet moet doorschieten in positieve discriminatie ben ik dan wel met je eens.

Ik vraag me af of het ook niet vanzelf zo was gekomen, al zou het wsl wel wat langer geduurd hebben...
Bijv: Veel bedrijven nemen nu ook allochtonen aan, om zo ook meer klanten uit die groep te winnen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:30

CtjeLief schreef:
Positieve discriminatie is ook een lastig geval, waar ik tegenstrijdige gevoelens bij heb, kampen wij als antidiscriminatiewerkers ook mee..

Er mee kampen is niet genoeg. Zaken aanspannen, dat zet pas zoden aan de dijk. Net zoveel aandacht voor vragen als er gevraagd wordt voor het tegenovergestelde. dat dat niet gebeurt zegt alles over de partijdigheid en wiens hobby het is. De linkse politiek wil dat namelijk niet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:31

janesmith schreef:
Noem maar één zaak die de CGB tegen positieve discriminatie succesvol behandeld heeft.

Jij beweert dat het niet kan en jij haalt het aan als een probleem dus ik zou zeggen, noem jij een zaak waaruit blijkt dat het niet succesvol behandeld is.
En nogmaals, als je er persoonlijk zo vaak tegen aan loopt blijkbaar dan is er de fijne mogelijkheid om zelf een zaak aan te spannen.

Je zegt wel, dat doen ze niet maar volgens mij heb je het niet geprobeerd. En kan je ook niet aan tonen dat ze dat niet doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:31

janesmith schreef:
SuperWoman schreef:
Waarom werkt die quote niet goed???? Wat doe ik verkeerd?

Je hebt de o en de u omgedraaid bij je sluit quote. qoute i.p.v. quote

Afbeelding
thanks

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:33

janesmith schreef:
CtjeLief schreef:

Er mee kampen is niet genoeg. Zaken aanspannen, dat zet pas zoden aan de dijk. Net zoveel aandacht voor vragen als er gevraagd wordt voor het tegenovergestelde. dat dat niet gebeurt zegt alles over de partijdigheid en wiens hobby het is. De linkse politiek wil dat namelijk niet.

Dat kun je vinden, maar in een hoop gevallen is positieve discriminatie wel degelijk een positief gegeven, al zal jij het daar nooit mee eens zijn ;) Maar inderdaad als jij een zaak wil aanspannen tegen zoiets, daar ben je vrij in!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:35

Waves schreef:
janesmith schreef:

Jij beweert dat het niet kan en jij haalt het aan als een probleem dus ik zou zeggen, noem jij een zaak waaruit blijkt dat het niet succesvol behandeld is.
En nogmaals, als je er persoonlijk zo vaak tegen aan loopt blijkbaar dan is er de fijne mogelijkheid om zelf een zaak aan te spannen.

Je zegt wel, dat doen ze niet maar volgens mij heb je het niet geprobeerd. En kan je ook niet aan tonen dat ze dat niet doen.

Aangezien ze het nog niet gedaan hebben zou je concluderen dat positieve discriminatie niet bestaat. Dat is niet waar, vul de rest zelf maar in.

CtjeLief schreef:
Dat kun je vinden, maar in een hoop gevallen is positieve discriminatie wel degelijk een positief gegeven, al zal jij het daar nooit mee eens zijn ;) Maar inderdaad als jij een zaak wil aanspannen tegen zoiets, daar ben je vrij in!

Discriminatie is nooit positief. Maar de uitspraak is zo herkenbaar. Typische linkse gedachte. Alles is negatief tenzij het goed uitkomt, dan is het positief. %)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:39

Van de andere kant - hoeveel gerechterlijke uitspraken zijn er eigenlijk gedaan over positieve discriminatie?

Want tenslotte
Citaat:
In Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Je kunt wel zeggen dat jij vindt dat hij discrimineert, maar in de verste verte niet dat het zo is als vaststaand feit.

Dat geldt ongetwijfeld ook voor positieve discriminatie.

Discriminatie bestaat - maar Wilders is er nog niet officieel schuldig aan bevonden. Positieve discriminatie bestaat. Maar het CGB is er ook nog niet schuldig aan bevonden.

Citaat:
Discriminatie is nooit positief. Maar de uitspraak is zo herkenbaar. Typische linkse gedachte. Alles is negatief tenzij het goed uitkomt, dan is het positief

Je weet dat in veel situaties de woorden 'positief' en 'negatief' geen mening over de wenselijkheid inhouden? Denk aan een positieve of negatieve uitslag van een HIV-test.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:43

Shadow0 schreef:
Van de andere kant - hoeveel gerechterlijke uitspraken zijn er eigenlijk gedaan over positieve discriminatie?

Want tenslotte
Citaat:
In Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Je kunt wel zeggen dat jij vindt dat hij discrimineert, maar in de verste verte niet dat het zo is als vaststaand feit.

Dat geldt ongetwijfeld ook voor positieve discriminatie.

Discriminatie bestaat - maar Wilders is er nog niet officieel schuldig aan bevonden. Positieve discriminatie bestaat. Maar het CGB is er ook nog niet schuldig aan bevonden.

Het CGB behandelt zaken maar maakt zich er niet zelf schuldig aan. Niemand beweert dat de CGB discrimineert. Al valt daar wel wat voor te zeggen, nu je het aanhaalt. Het niet behandelen van positieve discriminatie gevallen is op zich al discriminatie.
Maar het ging in dit geval niet om de CGB maar om bedrijven of instellingen die positief discrimineren in de vorm van bij gelijke geschiktheid wordt de voorkeur aan een vrouw of allochtoon gegeven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:45

Het oorspronkelijke bericht staat hieronder >>
Laatst bijgewerkt door Nic op 21-07-10 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:47

Shadow0 schreef:
Je weet dat in veel situaties de woorden 'positief' en 'negatief' geen mening over de wenselijkheid inhouden? Denk aan een positieve of negatieve uitslag van een HIV-test.

Dan betekent het gewoon niet of wel HIV sporen gevonden.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:47

De een positief discrimineren houdt automatisch in dat een ander hierdoor negatief gediscrimineerd is. Mensen in bescherming nemen door ze voor te trekken houdt altijd in dat iemand anders benadeeld wordt. En dat is een waarheid als een koe. Als je hierover anders denkt wil ik graag voorbeelden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:52

kanniet schreef:
De een positief discrimineren houdt automatisch in dat een ander hierdoor negatief gediscrimineerd is. Mensen in bescherming nemen door ze voor te trekken houdt altijd in dat iemand anders benadeeld wordt. En dat is een waarheid als een koe. Als je hierover anders denkt wil ik graag voorbeelden.

Helemaal gelijk.

CtjeLief

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:53

heb je helemaal gelijk in.. dat maakt het ook een lastig verhaal!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:56

Nicolletje schreef:
Shadow0 schreef:

Dan betekent het gewoon niet of wel HIV sporen gevonden.

Precies. En positief of negatief discrimineren betekent gewoon respectievelijk 'onderscheid maken door iemand (of iets) een voorsprong te geven' of 'onderscheid maken door iets of iemand uit te sluiten'.
Positieve discriminatie is dus niet hetzelfde als 'goede' discriminatie, het betekent alleen maar dat je iemand uitkiest op basis van een bepaald kenmerk, waarbij bij negatieve discriminatie iemand wordt uitgesloten.

Citaat:
De een positief discrimineren houdt automatisch in dat een ander hierdoor negatief gediscrimineerd is

Niet helemaal... je hebt ook een middengroep die niet gediscrimineerd wordt, niet positief en niet negatief, de nullijn zeg maar. Als je 100 sollicitanten hebt en 1 vacature, dan worden de mensen die die vacature krijgen niet automatisch gediscrimineerd (en zeker niet volgens de juridische betekenis van die term.)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:57

Moeten lelijke mensen positief worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt? Die vraag wierp professor Daniel Hamermesh gisteren op bij het uitspreken van zijn oratie. Hij aanvaardde daarmee zijn leerstoel arbeidseconomie aan de Universiteit Maastricht.
Dat mooie mensen meer verdienen dan lelijke is bekend. Mooie mensen worden positiever beoordeeld door hun omgeving en gezien als behulpzamere en vriendelijkere werknemers dan hun lelijke collega’s. Hamermesh verwees gisteren in zijn oratie naar onderzoek onder advocaten, waaruit blijkt dat vijf jaar na het afstuderen de mooie advocaten 4 procent meer verdienden dan hun lelijke collega’s. Na 15 jaar is dit verschil opgelopen tot 6,5 procent. En dat blijft voorlopig nog wel even

Lees hele artikel hier >>>

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:57

En het is nu eenmaal de trieste waarheid dat het soms nodig is om bepaalde mensen/groepen gelijke kansen te bieden.. Maar ik begrijp de tegenstrijdigheid ervan. De gouden oplossing is er blijkbaar nog niet

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:59

Goed in dit gedoe van discriminatie kan ik ook mijn lange bericht van net, net zo goed weghalen :') waar ik een tijd mee bezig ben geweest.
Niemand die het leest; we willen allemaal gelijk halen :list:

Beetje verkeerd moment dus :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:02

janesmith schreef:
Moeten lelijke mensen positief worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt? Die
Lees hele artikel hier >>>

Ik word al jaren gediscrimineerd omdat ik bijna 40 ben maar eruit zie als ... 25??
Leuk voor je ego, maar dat is zo'n beetje het enige leuke eraan. Verder is er niets leuk aan om op allerlei banen afgewezen te worden omdat ik er niet volwassen genoeg (ook niet in mantelpak) uitzie.
En dan nog de toon die mensen soms tegen je aanslaan omdat ik geen 'mevrouw' ben maar een 'grietje'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:05

Nicolletje schreef:
Goed in dit gedoe van discriminatie kan ik ook mijn lange bericht van net, net zo goed weghalen :') waar ik een tijd mee bezig ben geweest.
Niemand die het leest; we willen allemaal gelijk halen :list:

Beetje verkeerd moment dus :+

Ik heb het wel gelezen en het was ook interessant, maar idd het verkeerde moment omdat het andere onderwerp nog niet klaar was.... (het onderwerp is erg lastig en vraag me af of er iemand "gelijk wil halen" op dit onderwerp)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:07

Plaats ik het toch gewoon nog een keer :D

Nou, door tig pagina's tekst geworsteld. :list: :list: :list: :list:

Sorry dat ik de discriminatie-discussie even verstoor Y;(

Ik heb me door pagina's onderzoeken enz. geworsteld omdat ik niet een eenzijdig beeld in mijn hoofd wilde rechtvaardigen, omdat ik namelijk niet vind dat ik dat heb (misschien mensen hier wel) maar ik ben op zoek geweest naar redelijk objectieve standpunten over wat er veranderd is (of eigenlijk helemaal niet veranderd alleen maar erger geworden wat ik toen signaleerde :\ ) ten opzichte van toen ik jonger was.
Met andere woorden, waarom voer ik deze discussie nu op deze manier terwijl ik vroeger tegen willekeurige discriminatie (oh die ziet er anders uit / dus die is stom) was!

(pdf)Paper presented at the International Conference Muslim Youth in Europe. Typologies of religious belonging and sociocultural dynamics, Edoardo Agnelli Centre for Comparative Religious Studies, Turin, 11th June 2004

Dit is een nogal lange opsomming van feiten over de moslim jeugdgemeenschap in Frankrijk.
Er staat duidelijk in (wat ik ook eigenlijk al heb gezegd) dat er eigenlijk een soort radicale 'Euromoslim' sub/straatcultuur aan het ontstaan is, verwijderd van de redelijk gematigde, niet heel praktiserende roots van hun ouders, dobberend en zich afzettend tegen het land (Frankrijk in dit geval) dan hen zo afgewezen heeft en de reden om naar traditionele Islam (ineens hoofddoekjes gaan dragen?) terug te gaan lijkt niet goed te kunnen worden uitgelegd.

Franse jonge moslims praktiseren de Islam meer dan vroeger, meer ramadan, meer hoofddoekjes en meer vrijdaggebed. Maar voelen zich ondertussen wel Frans, eigenlijk omdat ze geen ander thuisland hebben.

Verder

Hier staat een 128 pagina tellend onderzoek over jonge moslims en hun geloof ik heb het helemaal gelezen :')

Citaat:
Voor de jeugdigen is het het meest vanzelfsprekend om jezelf moslim te noemen. De vriendenkring speelt hierbij een belangrijke rol en de jeugdigen spreken elkaar het meest aan op hun gedrag. Soms dwingen jeugdigen zelfs hun autochtone medeleerlingen op school om zich aan Ramadan te houden [Bas 14].

De studenten selecteren meer hun eigen vriendenkring – zij hebben op hun opleiding vaak ook meer keuzemogelijkheden dan de jeugdigen – en trekken vooral toe naar leeftijdsgenoten die op eenzelfde manier met het geloof omgaan als zijzelf.
Dit selectieproces speelt nog meer bij de jongvolwassenen. En bij hen vinden we de meeste variatie in opvattingen over de islam en moslim-zijn. Op de aanwezigheid van niet-moslims in de vriendenkring ligt bij de jongvolwassenen ook het minst een taboe.

Citaat:
Marokkaanse en Surinaamse jonge moslims zouden naar eigen zeggen vaker naar de moskee gaan als ze de dienst zouden kunnen verstaan.

:')

Let ook vooral op pagina 75, 76 en 78 dames, mocht iemand hier graag met een Nederlandse Marokkaanse moslimman thuis willen komen.
Wat hier staat is een waarheid als een koe en vul de rest zelf maar in.

Citaat:
Jonge moslims maken scherp onderscheid tussen losse en vaste relaties. Vooral jongens
c.q. mannen hebben losse relaties; slechts in enkele netwerken van jongvolwassenen
nemen sommige vrouwen ook deze vrijheid.

Citaat:
Voor het overgrote deel van de onderzochte ROC-leerlingen is het (heel) belangrijk
dat hun toekomstige man of vrouw moslim is (91%)

Verder:

Citaat:
Bijna driekwart van de ROC-leerlingen vindt dat er tegenwoordig (zeker) meer spanningen zijn tussen autochtonen en allochtonen (70%), de meeste anderen denken dat dit ‘misschien’ zo is (23%) en slechts een kleine minderheid vindt (zeker) van niet (7%).
• De Marokkaanse leerlingen vinden het vaakst dat er nu meer etnische spanningen zijn, de Turkse ROC’ers het minst (maar in meerderheid vinden ze wel dat de spanningen gegroeid zijn).
Toch heeft dit kennelijk lang niet altijd consequenties voor hun eigen leven. De meeste leerlingen voelen zich tegenwoordig (zeker) niet buitengesloten door Nederlanders (61%), een op de vijf leerlingen (zeker) wel (19%) en de rest zit er tussenin (20%). Dit verschilt niet naar geslacht, leeftijd of etniciteit.

Het is wel een leuk onderzoek om een kijkje te nemen in de belevingswereld, alleen let dan op de naar mijn mening beetje rare berichtgeving in de krant en dan met name de eennalaatste alinea :roll:

Nog een krantenbericht met een wel heel eenzijdige berichtgeving/ conclusie

Hun conclusies vind ik niet altijd kloppen met wat er staat of wat ik meen te lezen eruit.

Zo vind ik het zorgelijk dat hoe jonger hoe 'radicaler' terwijl zij dat wijten aan dat jonge volwassenen en studenten meer verschillende soorten mensen om zich heen hebben.

Ik trek de conclusie dat de jongeren op een andere manier omgaan dan de jongvolwassenen (dus niet, dat de 'ouderen' eerst ook zo 'radicaal' waren en nu ineens niet meer) en dat dit een duidelijke verschuiving is naar een jongere generatie.

Zij hebben een andere conclusie: dat 'radicale' gaat vast weer over als ze ouder zijn > maar die staat haaks op hun volgende conclusie: dat als ze getrouwd zijn, ze zich weer willen 'werpen' op het geloof.

In het onderzoek staat ook dat moslims hun ouders zelfs verbeteren tegenwoordig, als het gaat om geloofskwesties.
Sommige moslims doen expres een hoofddoek op, ook als de ouders dat geen goed idee vinden omdat dat de integratie in de weg kan staan.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... den_vromer

Ook is de conclusie bij zowel het Franse als het Nederlandse onderzoek, dat jonge moslims zich vooral Nederlander (/ Frans) voelt.
Maar er staat nergens waar dar op gebaseerd is, hoe kan je je Nederlander voelen als je er nauwelijks mee in aanraking komt?
Wat is Nederlanderschap? Die vragen zijn niet gesteld.

Nog een interessant en persoonlijk geschreven artikel uit Brussels journaal
Citaat:
In 2004 vestigde zich in de wijk waar ik actief was een nieuwe organisatie, Jongeren voor Islam (JvI). Zij hangen de Salafistische leer aan, wat betekent dat zij salaaf of het volgen van de weg van de metgezellen van Mohammed centraal zetten. Zij gaan dus terug naar de bron, door het leven zo veel mogelijk een afspiegeling te laten zijn van dit van de profeet. Daarbij staat de letterlijk interpretatie van de koran centraal,via zomerkampen met onderricht in fikh, sjaria worden jongeren aangemoedigd om niet de geldende wetten van het land als uitgangspunt te nemen, maar wel de koran.

Het hoeft geen betoog dat wat hier aan jongeren als de weg wordt aangereikt, onmogelijk te verenigen valt met de waarden binnen Europa. Het stenigen van vrouwen, stokslagen, of veroordelen van kinderen die geboren worden met een vader die geen moslim is, is in strijd met de Europese wetten. Je hoeft geen heel hoog intelligentiepeil te hebben om in te zien dat het volgen van regels uit een boek de zevende eeuw en dit als waarheid verkondingen aan jongeren in Europa, aanzet tot conflict!
[...]
De leer zegt immers dat ongelovigen en gelovigen niet gelijk zijn aan elkaar. Hierin vinden jongeren soms een rechtvaardiging om criminaliteit tegenover wie niet tot hun doelgroep behoort, te rechtvaardigen. Dat dit wel degelijk bestaat, blijkt uit uitlatingen van jongeren op straat die handel in drugs goedpraten zolang je maar enkel aan niet moslims verkoopt! Bij een inbraak in een kantoor werden enkel de computers gestolen van wie geen moslim was. Van broeders of zusters werd niet gestolen.

En dan ga ik van leuke gezellige onderzoekjes naar:

Hier de AIVD brochure van Dawa naar Jihad (pdf)
En hier De opkomst van islamitisch neoradicalisme in Nederland (pdf)

Interessant.
Citaat:
Dit rapport behandelt in het bijzonder de radicale dawa. Daarbij gaat het om
islamitische missiebewegingen, moskeeën en/of predikers die een ultraorthodoxe en
radicale boodschap uitdragen. De radicale dawa-bewegingen worden als ultraorthodox
omschreven omdat zij zeer rigide zijn in hun religieuze interpretaties en alle vormen
van religieuze moderniteit en hedendaagse aanpassingen van hun leer afwijzen.
Het radicale van deze bewegingen is gelegen in het feit dat zij de samenleving diep
ingrijpend willen hervormen en daarbij de westerse democratische rechtsorde afwijzen.

De AIVD heeft de afgelopen jaren waargenomen dat radicale dawa-bewegingen in
Nederland en enkele ons omringende landen in kracht toenemen. Deze bewegingen
en hun predikers weten met steeds meer succes specifieke doelgroepen te bereiken
met daarop toegesneden boodschappen. Aanvankelijk werden zij sterk vanuit het
buitenland aangestuurd, zowel ideologisch, financieel als logistiek. Na een korte fase
van fragmentatie, voor een deel het gevolg van de nationale en internationale reacties
op de gewelddadige jihad, maken deze radicale dawa-bewegingen nu een proces
van verzelfstandiging en professionalisering door. De AIVD betitelt dit proces als de
opkomst van islamitisch neoradicalisme. Dit wordt beschreven in hoofdstuk 1.

[...]Juist jonge moslims – en dus
niet de zogenaamde eerste generatie migranten – lijken in een zoektocht naar hun
identiteit ontvankelijk voor radicalisering.

Alleen de naam al van dit rapport spreekt voor zich:
(pdf) The radicalisation of Muslim youth in Europe: The reality and the scale of the threat