13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:02

jumpgirl schreef:
pffff wat een gedoe allemaal..

aan de ene kant vind ik het niet normaal. En toen ik 13 was dacht ik nog geen eens aan zulke dingen als de wereld rond gaan.

maar aan de andere kant, ze zoekt het maar lekker uit en als ze kapot geschoten of verkracht wordt of verzuipt in de zee dan is dat pech voor haar, want die keuze heeft ze dan zelf gemaakt.

En dat is het nou net, een meisje van 13 kán die keuze helemaal nog niet maken, al denkt ze zelf uiteraard van wel.

_Noah

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:10

Inderdaad, gelukkig kan haar volwassen vader wel de juiste keuzes maken.
Het is nu gewoon afwachten hoe de zaak zal lopen.. en ik hoop dat de staat zijn poot stijf houdt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:12

KellyZ schreef:
Waarom ben ik de weg kwijt? Dacht eerst alleen niet aan vrouwen besnijdenis, vergeten denk ik? Maar het is zo, besnijdenis kan niet.

Heppie een borreltje op Kelly... :P :D

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:28

:=, ik snap ook even niet hoe het onderwerp nou overging op besnijdenis, het dwaalde redelijk af.
Maar ik vind het allemaal best zwaar voor die meid, ze heeft gescheiden ouders, dan nog een vader die erg doordramt over haar sport, ze mist school, en dan nog onder toezicht van een gezinsvoogd, geen pretje. En nog eens lekker aan het puberen, dan denk je zelf dat je volwassen genoeg bent om beslissingen te nemen (tenminste ik ;) ) , en krijg je een flinke druk op je nek.. Niet echt gezond voor haar leeftijd.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:43

Ze nam het nogal luchtig op zag ik vanavond op het nieuws. Ze denkt over twee maanden te mogen vertrekken en gaat tot die tijd naar school wat ze niet erg vindt volgens eigen zeggen want ze heeft geen hekel aan school. Ik vraag me af of ze gaat over twee maanden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:49

Volgens mij wilde ze naar Nieuw-Zeeland verkassen... snap ik wel in een land vol regels, want dat is waar wij in leven. Als ik de berichten lees is ze geboren op een rondreis om de wereld. Ik zeg lekker laten gaan. Leven en laten leven!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:54

Nieuw Zeeland heeft al aangegeven dezelfde weg te bewandelen als de kinderbescherming hier. Dus al had ze gegaan ze had ook vanaf daar niet kunnen vertrekken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:58

ik vind t dom van dr maja ze moet t zelf weten....als ze dood is niet komen zeiken :o want dan denk ik boontje komt om ze loontje

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 02:14

Zidore schreef:
Volgens mij wilde ze naar Nieuw-Zeeland verkassen... snap ik wel in een land vol regels, want dat is waar wij in leven. Als ik de berichten lees is ze geboren op een rondreis om de wereld. Ik zeg lekker laten gaan. Leven en laten leven!

Ik ben niet zo blij met alle regeltjes in Nederland, maar in dit geval ben ik daar verrekte blij om. Je kunt toch niet menen dat je het okee vindt om een kind alleen de wereldzeeën te laten bevaren?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:58

Noah2006 schreef:
:=, ik snap ook even niet hoe het onderwerp nou overging op besnijdenis, het dwaalde redelijk af.
Maar ik vind het allemaal best zwaar voor die meid, ze heeft gescheiden ouders, dan nog een vader die erg doordramt over haar sport, ze mist school, en dan nog onder toezicht van een gezinsvoogd, geen pretje. En nog eens lekker aan het puberen, dan denk je zelf dat je volwassen genoeg bent om beslissingen te nemen (tenminste ik ;) ) , en krijg je een flinke druk op je nek.. Niet echt gezond voor haar leeftijd.

Dat is best veel als je zo op een rijtje zet. Maar goed, leren incasseren. Later denkt ze hier vast goed op terug, zo van 'veel van geleerd', althans, laten we daar maar van uitgaan! :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:00

... gisteravond nog eens zitten over denken

ze heeft een groot voordeel op sommige andere solo reizigers
grootste / zwaarste emotionele is GEEN WIND
buiten dat wat iedereen heeft aan mogelijke communicatie etc

zij heeft dan der schoolboeken :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:09

buster4ever schreef:
ik vind t dom van dr maja ze moet t zelf weten....als ze dood is niet komen zeiken :o want dan denk ik boontje komt om ze loontje

Jumpgirl:
Citaat:
maar aan de andere kant, ze zoekt het maar lekker uit en als ze kapot geschoten of verkracht wordt of verzuipt in de zee dan is dat pech voor haar, want die keuze heeft ze dan zelf gemaakt.

Zulke uitspraken vind ik uitermate grof. Dus omdat iemand iets doet dat jij onverstandig of not done vind, wens je iemand zúlke dingen toe?

Ik vind het al met al vooral jammer dat dit weer tot in de kamer toe besproken moet worden, heel Nederland heeft het er maar druk mee.

Tuurlijk is een goede scholing belangrijk, en het is ook belangrijk dat dit meisje de ruimte heeft om zelf keuzes te maken.
Maar wie zegt dat ze dit zelf niet ziet zitten? Papa vaart er met een boot achteraan, dus toezicht is er gewoon wel. Misschien niet standaard, maar wel een toegewijde vader?

In dit land worden nog steeds 50 kinderen per jaar doodgeslagen, en heel veel meer gruwelijk verwaarloosd, misbruikt en mishandeld.
Laat de kinderbescherming en bureau jeugdzorg zich daar mee bezig houden, met hun beperkte capaciteit.
Ik krijg het idee dat dit geval meer een soort schandpaalpolitiek is: kijk, zo doen we dat als je je niet aan de regels houdt!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:47

randalinpony schreef:
Zulke uitspraken vind ik uitermate grof. Dus omdat iemand iets doet dat jij onverstandig of not done vind, wens je iemand zúlke dingen toe?

Dat staat er niet, dat ze dat iemand toewenst.
Maar ik ben het er ook niet mee eens. Ik zou dat wel zijn als het om een volwassene ging. Ik kies zelf ook wel eens om iets te ondernemen op mijn eentje, en ja.. altijd een theoretische kleine kans dat er een overvaller of verkrachter opduikt. Maar als je bereid bent dat risico te nemen wetende dat het kan..ja dan moet je het inderdaad zelf maar weten.
Dat geldt echter allemaal niet voor een 13 jarig meisje.
Waar is overigens de moeder in heel dit verhaal? Vindt die het ook ok dat haar kind dit gaat doen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:15

Citaat:
Ik kies zelf ook wel eens om iets te ondernemen op mijn eentje, en ja.. altijd een theoretische kleine kans dat er een overvaller of verkrachter opduikt. Maar als je bereid bent dat risico te nemen wetende dat het kan..ja dan moet je het inderdaad zelf maar weten.

Hoezo is dat anders voor een kind? Net of je ver van huis moet om verkrachters en ander gespuis tegen te komen....
Als kinderen van school naar huis lopen, kunnen ze helaas ook verkracht worden of ontvoerd, of vermoord.
Of is dat boontje komt om zijn loontje voor de ouders, want ja, als je je kind loslaat, dan weet je dat je dat risico loopt?

Bij mij in de buurt (bij Tilburg) is lang geleden een jonge tiener verkracht op klaarlichte dag op weg van huis naar school, in buitengebied maar wel een weg waar de hele dag veel verkeer langs kwam dus niemand zag daar gevaar in.
Ik liep als oudere tiener heel vaak hard langs die route, dus eigenlijk zeg jij dat ik niet had moeten zeuren als ik daar verkracht werd, want ik had zelf dat risico genomen?
Elke vrouw die op welk moment ook even alleen op straat is loopt risico. (een kennis van me werd trouwens ooit wakker omdat een vreemde haar huis was binnengedrongen terwijl ze sliep en bovenop haar klom... stom, had ze haar achterdeur maar op slot moeten doen, iedereen weet dat verkrachters over schuttingen kunnen springen en zomaar in slaap vallen met een boek op je bed is ook oerdom, je weet toch dat inbrekers die toevallig langskomen je dan als doelwit kunnen zien? Een zuster van een andere kennis is verkracht voor haar eigen voordeur toen ze om elf uur savonds thuiskwam, maar ja... die woonde in Rotterdam dus dan is het voor een vrouw sowieso stom om savonds nog thuis te komen en de auto voor de deur te zetten en dan uit te stappen en de eigen woning te betreden...)

De wereld is nergens helemaal veilig (de meeste meisjes worden trouwens verkracht door bekenden, familie...) maar ik vind niet dat je iemand die het avontuur opzoekt van eigen schuld, dikke bult, kan beschuldigen als een ander die persoon iets aandoet...

Ik vind je gedachtengang heel vreemd hoor. Ik hoop dat ik hem verkeerd begrijp.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:40

randalinpony schreef:
Hoezo is dat anders voor een kind?

Heel eenvoudig, ik ben volwassen, schat mijn eigen risico's in, neem een beslissing en daar leef ik dan mee. Ik had het niet over dingen die in principe veilig zouden moeten zijn voor iedereen, zoals overdag naar je werk fietsen. Ik had het over als volwassene bewust op het randje lopen. Ik zeg maar iets, als vrouw solo gaan werken in een gevaarlijk gebied. Ja ik weet wat er kan gebeuren, maar toch gaan is me meer waard als dat risico: ok dan ga je, maar bewust van wat er kan gebeuren, en dat is dan eigen keuze als het fout gaat.
Dat bewust van de risico's op het randje lopen is iets wat Laura volgens mij wel gaat doen (als ze echt solo zou gaan) maar wat ze niet naar behoren en als een volwassene kan inschatten. Dat horen de ouders dus eigenlijk te begeleiden (door aanwezig te zijn, maar ja, dan is het geen solozeilen meer).

En ik zeg dus zeker niet dat jij die eenzame weg als tiener anders had moeten inschatten, want een gemiddelde tiener heeft niet genoeg levenservaring om dat te doen. Daar horen ouders achter te staan die zeggen 'he..dat is misschien wel gevaarlijk'. Waarop een gemiddelde tiener die goede raad al eens in de wind zal slaan, of er gewoon helemaal niks van zegt thuis, en we gelukkig in een zeer veilige omgeving leven. Dat hoort nu eenmaal bij volwassen worden.
Verder, verkrachtingen gebeuren helaas, ook gewoon op school of thuis, maar gelukkig (hier) niet zo veel dat je continu met een onveiligheidsgevoel moet rondlopen.

Een kind dat je naar school stuurt, beslist zelf niet. De ouders schatten in hoe dat zo veilig mogelijk kan (en dan heb ik het eerder over verkeer bv.) beslissen, en hopen dan dat het goed gaat. Het kind vertrouwt er op dat de ouders weten hoe het moet, en volgt ze daar in. Als er dan toch wat gebeurt, onvoorzien, dan heb je het voor mij als ouder toch nog goed gedaan. Je kan niet alles voorzien, en je kan je kind ook niet met angst het leven in sturen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:43

Als het goed is is ze nu ondergedoken, bij een van mijn vriendinnen nog wel. Voor de pers. Belachelijk. Kind moet gewoon naar school en verder niet zeuren.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:48

Ik snap werkelijk niet dat heel Nederland zich moet bemoeien over een meisje van 13 die van haar vader toestemming heeft. Níemand kan oordelen of zij dit wel of niet aankan, al ga je haar nu 2 maanden in de gaten houden, op zee zal ze toch weer te maken krijgen met andere situaties. Er kan gewoon een gigantisch verschil zitten tussen kinderen in zelfstandigheid. In een ander land zorgen kinderen voor hun ouders en trekken dagen op een kameel de woestijn rond. Verschil in opvoeding en manier van opgroeien heet dat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:52

Paula schreef:
Ik snap werkelijk niet dat heel Nederland zich moet bemoeien over een meisje van 13 die van haar vader toestemming heeft. Níemand kan oordelen of zij dit wel of niet aankan, al ga je haar nu 2 maanden in de gaten houden, op zee zal ze toch weer te maken krijgen met andere situaties. Er kan gewoon een gigantisch verschil zitten tussen kinderen in zelfstandigheid. In een ander land zorgen kinderen voor hun ouders en trekken dagen op een kameel de woestijn rond. Verschil in opvoeding en manier van opgroeien heet dat.

Ik denk dat geen enkel kind van 13 dit aan kan (en dus ook zeker niet mag proberen). Al is ze heel zelfstandig, je mág een kind gewoon niet zo'n grote verantwoordelijkheid op de schouders drukken. Wat als de boot omslaat en ze ligt daar? Ik denk dat dat kind dan niet zo zelfstandig meer is, maar gewoon een klein bang meisje....
En ja, ik begrijp heel goed dat hier is ingegrepen. Kennelijk zijn de ouders zelf niet erg verantwoordelijk, dus moet het kind door anderen beschermd worden. Wie stuurt zijn kind nou alleen de zee op....

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:53

Mee eens hoor Diablo, ik waardeer iedereen zijn mening maar blijf in dit geval echt stijf in mijn schoenen. Ik vind dit niet kunnen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:58

Een omgeslagen boot waar ze naast ligt heeft ze vast al wel eens meegemaakt als ze praktisch is opgegroeid op het water. Ik geloof er in dat een kind op haar 13e veel volwassener en meer levenservaring kan hebben dan iemand van 40.
Maargoed, ik vind het vooral heel erg jammer dat heel Nederland zich ermee bemoeit, waar ik nu ook mee bezig ben en het hier dus maar bij laat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:01

Mmm, okee....een serieus wilde storm (want die zijn er wel op zee), waardoor de apparatuur kapot gaat, boot omslaat, meisje in water, onderkoeling, haaien (als die er zijn), hoe denk je dat zo'n kind dat op gaat lossen?

Gelukkig dat iedereen zich ermee bemoeit, je moet er toch niet aan denken dat dit meissie die reis écht zou gaan maken? Dan spring je als ouder toch echt wel nonchalant met het leven van je kind om....

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:33

Ben benieuwd hoe die ouders piepen als ze vermist wordt?! Ik vind dit echt niet kunnen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:07

randalinpony schreef:
In dit land worden nog steeds 50 kinderen per jaar doodgeslagen, en heel veel meer gruwelijk verwaarloosd, misbruikt en mishandeld.
Laat de kinderbescherming en bureau jeugdzorg zich daar mee bezig houden, met hun beperkte capaciteit.
Ik krijg het idee dat dit geval meer een soort schandpaalpolitiek is: kijk, zo doen we dat als je je niet aan de regels houdt!

Omdat de media er zo bij betrokken is vind ik het uitermate goed dat de kinderbescherming hier zo bovenop springt. Wanneer de kinderbescherming zich onverschillig opstelt straal je ook niet bepaald vertrouwen en deskundigheid uit als hulpverlenende instantie... Ik vind dit een goed voorbeeld richting andere mensen met dergelijke plannen, dat er een duidelijk "nee" wordt verkondigd.

Over de regeltjes: dat heet nu een maatschappij. Als je geen enkele bemoeienis wil moet je maar in de rimboe gaan wonen. Maar alleen profiteren van de regels die jou uitkomen (denk aan belastingteruggave en weet ik wat allemaal) en degene die je tegen de borst stoten negeren/afkatten vind ik belachelijk.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:18

Ja en dan nog, volwassenen maken ook vaak genoeg foute beslissingen, dan leren ze van hun fouten. Helaas is het hier het geval dat dit foutje fataal kan zijn. Gelukkig grijpen instanties dan in.
Ik vind het zowieso al niet handig te bevallen van een kind op een zeilboot. Weet niet precies hoe het gegaan is, maar lijkt mij ook een hele verantwoordelijkheid. Met een baby moet je toch snel bij een ziekenhuis kunnen zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:23