Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sflj schreef:Maar heeft God dan niet ook die boom, die slang enz gemaakt?
Zoals ik het bekijk is het mooi verzonnen om de slechte dingen te 'verklaren'
Anders zou God immers niet perfect zijn he
Sorry als ik mensen kwets maar ik vind het kul! Ligt er toch dik bovenop dat het gewoon bedacht is? En nog een slecht verhaal ook.
detour schreef:Al zou het een verhaal zijn, had jij dit dan kunnen bedenken? Denk je eens de bijbel in. Kul?.. enorm dik, eeuwen vertaald en het best verkochte boek ter wereld.
Snader schreef:Het ging erom of een mens in staat is om een bijbel te bedenken, naar mijn mening kan dat.Dat LOTR minder wijsheden en diepgang heeft, komt doordat de schrijvers heel andere doelen voor ogen hadden.
Er staan overigens genoeg wijsheden in LOTR, maar dat even terzijde. Dat lijkt me geen interessant onderwerp voor een discussie.
Snader schreef:Dat had ik ook net bedacht in de trein, steeffie.Hoe verklaar je dat er meerdere scheppingsverhalen zijn? Naar mijn weten zijn er vier opties:
- Er is één god, alle scheppingsverhalen zijn hiervan afkomstig. Hoe maak je dan hard dat de bijbel de enige 100% originele is? Hoe verklaar je dan dat sommige scheppingsverhalen zovéél verschillen van de bijbel?
- Alleen de bijbel is afkomstig van god, de rest is bedacht door mensen. Dat lijkt me in strijd met wat jij beweert.
- Er zijn meerdere goden, maar dat is in strijd met de bijbel.
- Er is geen god.
Snader schreef:Het ging erom of een mens in staat is om een bijbel te bedenken, naar mijn mening kan dat.Dat LOTR minder wijsheden en diepgang heeft, komt doordat de schrijvers heel andere doelen voor ogen hadden.
Er staan overigens genoeg wijsheden in LOTR, maar dat even terzijde. Dat lijkt me geen interessant onderwerp voor een discussie.
wikipedia schreef:Genesis hoofdstuk 1 (het eerste scheppingsverhaal)[14]
God schept de planten (Gen 1, 11-12)
God schept de zon en de maan (Gen 1, 14-18)
God schept de dieren (Gen 1, 20-24)
God schept de mens, man en vrouw tegelijk (Gen 1, 26-27)
Genesis 2, 4b-25 (het tweede scheppingsverhaal)[15]
God vormde de mens (Oman1) (Gen 2, 7)
God liet bomen opschieten (Gen 2, 9)
God vormde alle dieren (Gen 2, 19)
God vormde uit een rib van de man, een vrouw (Gen 2, 21 -22)
Citaat:Eenheid in 66 boeken
De Bijbel is weliswaar één boek, maar tegelijkertijd ook een verzameling van meerdere boeken. De 66 boeken in de bijbel zijn geschreven door ten minste veertig verschillende auteurs, over een periode van niet minder dan 1500 jaar. Ook al hebben die auteurs elkaar niet gekend, toch zijn de eenheid en de continuïteit van al deze boeken zo duidelijk dat men zich wel moet afvragen of hier geen sprake is van één auteur; niemand anders dan God Zelf.
Van 55 bijbelboeken is de auteur bekend. De 11 boeken waarvan we de auteur niet kennen, zijn Richteren, Ruth, 1 en 2 Samuël, 1 en 2 Koningen, 1 en 2 Kronieken, Ester, Job en Hebreeën.
De boeken Genesis, Richteren, 1 en 2 Koningen alsmede 1 en 2 Kronieken, beschrijven zulke lange perioden in de geschiedenis, dat zij mogelijk zijn samengesteld op basis van meerdere oude bronnen., die op een bepaald ogenblik werden bijeengebracht en geredigeerd door iemand die God daartoe heeft aangewezen. Zo zou Mozes de samensteller van het boek Genesis kunnen zijn.
Als dit inderdaad het geval is, dan is het aantal auteurs dat aan de Bijbel heeft bijgedragen, in feite aanzienlijk hoger dan veertig. Zowel Psalmen als Spreuken zijn door meerdere auteurs geschreven. De opschriften boven de psalmen laten zien dat hier minstens zeven auteurs aan het werk zijn geweest. Spreuken is geschreven door Salomo, Agur en koning Lemuël.
Alle auteurs waren Israëliet of Jood met de mogelijke uitzondering van Lucas. Hoewel zij dus schreven vanuit de context van de Joodse godsdienst, richten zij zich tot mensen uit alle volken. De auteurs van de bijbel bekleedden ook de meest uiteenlopende posities in hun tijd. Zo komen we onder andere de volgende mensen tegen:
Twee herders: Mozes en David.
Twee priesters: Jeremia en Ezechiël.
Twee koningen: David en Salomo.
Twee vissers: Petrus en Johannes.
Twee theologen: Ezra en Paulus.
Een arts: Lucas.
Een staatsman: Daniël.
Een belastingambtenaar: Matteüs.
Een generaal uit het leger: Jozua.
Een was kelner: Nehemia.
Van de dagelijkse bezigheden van de overige auteurs is weinig bekend
sflj schreef:Maar heeft God dan niet ook die boom, die slang enz gemaakt?
Citaat:Dat die scheppingsverhalen hetzelfde zijn wist ik niet, ik vind ze dan zo op het eerste gezicht nog wel behoorlijk tegenstrijdig. Maar goed, dit komt van wikipedia dus zal wel niet helemaal objectief geschreven zijn
MieLo schreef:Voor mij een hele simpele keuze: Darwin
Volg een biologie-opleiding waar wij veel ingaan op evolutie en daar dus ook Darwin bij betrekken.
voor mij bestaat God niet, ik ben niet gelovig en zal dit ook nooit worden (maar ik heb wel respect voor de mensen die gelovig zijn).
voor mij is God een creatie die de mens heeft verzonnen naar zijn eigen evenbeeld. Dieren, maar ook mensen hebben van nature een leider nodig. Omdat bij mensen bijna iedereen wel leider wil worden (wie wil nu geen macht hebben? ), hebben zij samen een "leider bedacht" en dat is dus God.
Zo zie ik het tenminste. Daarnaast zijn er zoveel aanwijzingen over evolutie, dat de theorie van Darwin wel waar moet zijn.
magda_90 schreef:MieLo schreef:Voor mij een hele simpele keuze: Darwin
Volg een biologie-opleiding waar wij veel ingaan op evolutie en daar dus ook Darwin bij betrekken.
voor mij bestaat God niet, ik ben niet gelovig en zal dit ook nooit worden (maar ik heb wel respect voor de mensen die gelovig zijn).
voor mij is God een creatie die de mens heeft verzonnen naar zijn eigen evenbeeld. Dieren, maar ook mensen hebben van nature een leider nodig. Omdat bij mensen bijna iedereen wel leider wil worden (wie wil nu geen macht hebben? ), hebben zij samen een "leider bedacht" en dat is dus God.
Zo zie ik het tenminste. Daarnaast zijn er zoveel aanwijzingen over evolutie, dat de theorie van Darwin wel waar moet zijn.
Dito
Hoewel ik niet die opleiding volg, verdiep ik mij wel veel in de evolutie op dit moment.