Saga schreef:Ik vraag me wel af of de mensen met een boerenbedrijf dan bijvoorbeeld ook afwijzend staan voor deze standpunten van een bepaalde partij:
- Een landbouwsysteem dat duurzaam, biologisch, circulair en natuurinclusief is, met respect voor mens, dier en milieu.
- Dierenwelzijn is een belangrijk uitgangspunt: dieren moeten ruimte hebben voor natuurlijk gedrag, goed verzorgd worden, en de veehouderij moet daar rekening mee houden.
- De landbouwtransitie ondersteunen: boeren moeten geholpen worden bij omschakeling, subsidies, innovatie, biologisch werken; er wordt ingezet op technologieën zoals precisielandbouw, en op betere verdienmodellen voor boeren.
- Er moeten duidelijke grenzen komen: bijvoorbeeld een maximaal aantal dieren per hectare, en beperkingen op krachtige intensieve vormen van veehouderij.
Ik heb het niet over of het wel of niet uitgevoerd zal worden, maar is dit iets dat boeren als iets slechts zien?
Puur uit interesse overigens, ik vind ook dat hoe er in de afgelopen jaren met boeren om is gegaan, niet oké is.
Ik gebruik de melkveehouderij even als voorbeeld omdat ik niet genoeg weet van varkens / kippen.
- Biologisch in de melkveehouderij slaat nergens op. Zegt niks over hoe goed of slecht een bedrijf is op gebied van dierenwelzijn. Die term is wat mij betreft gewoon een consumenten lokkertje. Respect voor mens, dier en milieu hebben we al wel. Valt in andere sectoren meer winst te behalen.
- Dierenwelzijn is zeker een belangrijk uitgangspunt maar daarin worden dieren vaak enorm vermenselijkt en worden er “welzijnsregels”
bedacht die helemaal nergens op slaan. Ik heb er 0 vertrouwen in dat dat echt goede regels worden als iemand uit Den Haag dat moet bedenken. Dat zien we nu al als hier weer iemand komt om ons bedrijf te controleren. Gaat helemaal nergens over en is totaal niet in het belang van de dieren.
- Duidelijke grenzen ben ik het niet mee eens. Weer vanwege het gebrek aan vertrouwen in degene die die regels dan gaat bedenken, waar worden die op gebaseerd? Komt het er dan op neer dat we een brief krijgen dat per 1 januari 20 kerngezonde koeien naar de slager gebracht moeten zijn anders krijg je onbetaalbare boetes? Zulke ongein?