Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:21

BigOne schreef:
Zijn julie allemaal zou oud ? Diegenen die zo bang zijn voor links? Laatste links progressieve kabinet er was 1973-1977. En ik ben een oudje maar mocht toen nog niet eens stemmen.

Je snapt dus echt niet dat mensen kijken naar wat ze van plan zijn? En niet naar wat ze in 1973 gedaan hebben? We hebben het toch steeds over het toekomstige kabinet? Als ik naar de ideeën van links kijk over klimaat, stikstof, veehouderij dan hoop je als melkveehouder niet dat dat het voor het zeggen krijgt.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:43

Ja ik snap het wel degelijk, maar BBB helpt de boeren ook eerder van de regen in de drup.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:44

Misschien moet je eens met andere ogen naar die linkse ideeën kijken, want die zijn lang niet zo slecht als dat er wordt geroepen door rechts.
Links wil niet van de boeren af. De veestapel moet krimpen, dat kan nu eenmaal niet anders, ook al doen sommige partijen alsof dat niet nodig is. Dat liet dat filmpje van Lubach ook heel mooi en duidelijk zien. Maar links denkt in ieder geval goed na over een realistisch plan waardoor boeren zo min mogelijk geraakt worden daardoor. Zelfde geldt voor klimaat; als we niks blijven doen dan zijn de boeren de eerste die daar echt keihard door geraakt worden.
Rechts gaat gewoon lekker door met vervuilen en hoopt maar dat alles zich vanzelf oplost, of erger nog, schuift alle problemen gewoon door naar het volgende kabinet. Dat werkt niet.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:50

Ik vraag me wel af of de mensen met een boerenbedrijf dan bijvoorbeeld ook afwijzend staan voor deze standpunten van een bepaalde partij:
- Een landbouwsysteem dat duurzaam, biologisch, circulair en natuurinclusief is, met respect voor mens, dier en milieu.
- Dierenwelzijn is een belangrijk uitgangspunt: dieren moeten ruimte hebben voor natuurlijk gedrag, goed verzorgd worden, en de veehouderij moet daar rekening mee houden.
- De landbouwtransitie ondersteunen: boeren moeten geholpen worden bij omschakeling, subsidies, innovatie, biologisch werken; er wordt ingezet op technologieën zoals precisielandbouw, en op betere verdienmodellen voor boeren.
- Er moeten duidelijke grenzen komen: bijvoorbeeld een maximaal aantal dieren per hectare, en beperkingen op krachtige intensieve vormen van veehouderij.

Ik heb het niet over of het wel of niet uitgevoerd zal worden, maar is dit iets dat boeren als iets slechts zien?
Puur uit interesse overigens, ik vind ook dat hoe er in de afgelopen jaren met boeren om is gegaan, niet oké is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:51

De boeren worden allang geraakt door klimaatverandering, vooral de landbouw en in mindere mate nu nog de veehouder. Dat wordt echt alleen maar erger , droogte, natte periodes worden heftiger, ook invoer van veevoeding heeft invloed op klimaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:53

Slecht niet, maar het is niet uitvoerbaar. Je kan geen winst halen met biologisch boeren. Je krijgt geen vergunningen voor grotere stallen of verbeteringen in je dierenwelzijn. Alle subsidies worden altijd zo vorm gegegeven dat we nergens voor in aanmerking komen. Aantal dieren per hectare zou voor mijn bedrijf nou net goed uitkomen, maar dat betekend dus dat de grote bedrijven blijven bestaan en de kleine niet.

Nou ben ik een gekke agrarier met mijn pensionstal dus geen idee of je daar wat aan hebt :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:56

Juist daarom ruitje zou de regering eens op een andere koers moeten varen, huidige bewindslieden hebben niets met biologisch , weinig met dierenwelzijn enz.
En wat betreft klimaat , niet alleen klimatologisch maar de opwarming betekend ook vervelende insecten die kloten ziektes overbrengen, zowel op mens als dier .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 21-10-25 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:56

Dan zit daar dus eigenlijk ook een probleem.
Dat subsidies en vergunningen te moeilijk verkrijgbaar zijn.

Ik denk namelijk dat stel dat een boer met 200 koeien en eerlijkere prijs zou krijgen, waardoor hij/zij met 100 koeien ook gewoon goed kan leven, dat helemaal niet zoveel weerstand op zou roepen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:09

Er zijn ook al veel boeren een nieuwe weg ingeslagen :j https://caringfarmers.nl

Ik kan me voorstellen dat de omschakeling best ingewikkeld kan zijn (zeker ook financieel), maar ik denk dat het voor boeren zelf ook fijner is om bij te dragen aan een toekomstbestendig systeem (qua klimaat, biodiversiteit, waterkwaliteit, dierenwelzijn, etc.)? Lijkt me dat dat meer voldoening geeft. Het zijn juist de linksere partijen die die verandering mogelijk willen maken, incl. een nieuw verdienmodel voor boeren (bv. door natuurbeheer, true pricing en kortere ketens naar consument).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:17

Jildau schreef:
Vind iemand politiek ongeïnteresseerd noemen als je een andere mening / denkwijze hebt ook wel weer flauw hoor..

Nee hoor dat maak jij ervan. Ik zeg kiezers. Dit is niet toebedeeld aan 1 politieke smaak. Nu is dit het voorbeeld, maar ken mensen die op dezelfde partij stemmen als ik die ik ook politiek ongeïnteresseerd noem.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:25

8nnemiek schreef:
Misschien moet je eens met andere ogen naar die linkse ideeën kijken, want die zijn lang niet zo slecht als dat er wordt geroepen door rechts.
Links wil niet van de boeren af. De veestapel moet krimpen, dat kan nu eenmaal niet anders, ook al doen sommige partijen alsof dat niet nodig is. Dat liet dat filmpje van Lubach ook heel mooi en duidelijk zien. Maar links denkt in ieder geval goed na over een realistisch plan waardoor boeren zo min mogelijk geraakt worden daardoor. Zelfde geldt voor klimaat; als we niks blijven doen dan zijn de boeren de eerste die daar echt keihard door geraakt worden.
Rechts gaat gewoon lekker door met vervuilen en hoopt maar dat alles zich vanzelf oplost, of erger nog, schuift alle problemen gewoon door naar het volgende kabinet. Dat werkt niet.

Volgens mij laat datzelfde filmpje van Lubach ook zien hoe belachelijk die stikstofnorm is en dat sommige natuurgebieden ook niet onder die norm komen als alle veehouderijen verdwijnen. In sommige gebieden is alleen de stikstof uit buurtlanden al voldoende om aan de norm te komen. Toch zeeeer onrealistisch? Ik vind het belachelijk hoeveel geld wij spenderen en wat wij nu allemaal kapot maken voor een zeer zeer minimale verbetering voor milieu en klimaat. Echt van de zotte.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:30

nps schreef:
journee schreef:

Pesten en je ergens niet thuisvoelen zijn 2 verschillende dingen. Iemand kan ook vleeseter zijn terwijl de rest veganist is. Ik Kan me zo voorstellen dat iemand zich daar ook behoorlijk ongemakkelijk bij kan voelen. Elke gemeente is verplicht te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs. Als er geen openbare school in de buurt is, is de gemeente verplicht om vervoer te verzorgen. Veel mensen zijn zich hier echter niet van bewust.

Vroeger werden bijzondere scholen ook niet bekostigd door de overheid. Daar is een hele strijd aan vooraf gegaan. Doordat de overheid de bijzondere scholen bekostigd, heeft de overheid dus ook invloed op wat er onderwezen wordt. Zoals de verplichte burgerschap lessen. In Nederland is het zelfs zo dat als er geen basisschool met jouw levensovertuigingen in een straal van zo'n 8km aanwezig is, je op grond daarvan vrijstelling aan kunt vragen voor school.

In Nederland hebben we verschillende vrijheden zoals vrijheid van onderwijs, vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting. En hoewel bepaalde belangen soms kunnen botsen, denk ik dat het behoud van die vrijheden ook belangrijk is. Zoals Bontebal het formuleerde, hij is beducht voor een samenleving waarin een verschil van denken niet meer geaccepteerd wordt onder het mom van liberalisme.

Maar met meer seculier onderwijs breng je verschillende manieren van denken juist samen en weet je zeker dat er op scholen kinderen worden uitgesloten. Speciaal onderwijs geeft ruimte on wel uit te sluiten. Stel, we krijgen meer seculier onderwijs, welke vrijheid wordt dan ingeperkt?

Over thuisvoelen - er zijn ook genoeg niet gelovige kinderen die gelovig onderwijs moeten volgen omdat dat het meest dichtbijzijnd is. Maakt dat dan niet uit? Op een school zou iedereen zich imho thuis moeten kunnen voelen.

Ik vind ook dat iedereen de keus moet hebben en op sommige plaatsen zal misschien inderdaad geen openbaar onderwijs binnen redelijke afstand voor handen zijn. De gemeente is verplicht om voor voldoende openbaar onderwijs te zorgen, of te zorgen voor vervoer naar school als het onderwijs te ver weg zit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vrijheid-van-onderwijs/openbaar-en-bijzonder-onderwijs

Het grootste 'probleem' is naar mijn idee dat mensen hiervan niet op de hoogte zijn en uiteindelijk toch inschrijven op een bijzondere school. Hoe kun je van de gemeente verwachten dat ze voor meer openbare scholen gaan zorgen als er niet voldoende wordt aangegeven dat hier behoefte aan is?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:37

Saga schreef:
Ik vraag me wel af of de mensen met een boerenbedrijf dan bijvoorbeeld ook afwijzend staan voor deze standpunten van een bepaalde partij:
- Een landbouwsysteem dat duurzaam, biologisch, circulair en natuurinclusief is, met respect voor mens, dier en milieu.
- Dierenwelzijn is een belangrijk uitgangspunt: dieren moeten ruimte hebben voor natuurlijk gedrag, goed verzorgd worden, en de veehouderij moet daar rekening mee houden.
- De landbouwtransitie ondersteunen: boeren moeten geholpen worden bij omschakeling, subsidies, innovatie, biologisch werken; er wordt ingezet op technologieën zoals precisielandbouw, en op betere verdienmodellen voor boeren.
- Er moeten duidelijke grenzen komen: bijvoorbeeld een maximaal aantal dieren per hectare, en beperkingen op krachtige intensieve vormen van veehouderij.

Ik heb het niet over of het wel of niet uitgevoerd zal worden, maar is dit iets dat boeren als iets slechts zien?
Puur uit interesse overigens, ik vind ook dat hoe er in de afgelopen jaren met boeren om is gegaan, niet oké is.

Ik gebruik de melkveehouderij even als voorbeeld omdat ik niet genoeg weet van varkens / kippen.

- Biologisch in de melkveehouderij slaat nergens op. Zegt niks over hoe goed of slecht een bedrijf is op gebied van dierenwelzijn. Die term is wat mij betreft gewoon een consumenten lokkertje. Respect voor mens, dier en milieu hebben we al wel. Valt in andere sectoren meer winst te behalen.
- Dierenwelzijn is zeker een belangrijk uitgangspunt maar daarin worden dieren vaak enorm vermenselijkt en worden er “welzijnsregels”
bedacht die helemaal nergens op slaan. Ik heb er 0 vertrouwen in dat dat echt goede regels worden als iemand uit Den Haag dat moet bedenken. Dat zien we nu al als hier weer iemand komt om ons bedrijf te controleren. Gaat helemaal nergens over en is totaal niet in het belang van de dieren.
- Duidelijke grenzen ben ik het niet mee eens. Weer vanwege het gebrek aan vertrouwen in degene die die regels dan gaat bedenken, waar worden die op gebaseerd? Komt het er dan op neer dat we een brief krijgen dat per 1 januari 20 kerngezonde koeien naar de slager gebracht moeten zijn anders krijg je onbetaalbare boetes? Zulke ongein?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:40

FCSA schreef:
Er zijn ook al veel boeren een nieuwe weg ingeslagen :j https://caringfarmers.nl

Ik kan me voorstellen dat de omschakeling best ingewikkeld kan zijn (zeker ook financieel), maar ik denk dat het voor boeren zelf ook fijner is om bij te dragen aan een toekomstbestendig systeem (qua klimaat, biodiversiteit, waterkwaliteit, dierenwelzijn, etc.)? Lijkt me dat dat meer voldoening geeft. Het zijn juist de linksere partijen die die verandering mogelijk willen maken, incl. een nieuw verdienmodel voor boeren (bv. door natuurbeheer, true pricing en kortere ketens naar consument).

Klopt, veel boeren hebben aangegeven dat ze graag willen overstappen naar natuurinclusief boeren. Helaas zijn hier ook weer allerlei regeltjes voor die dit soms onmogelijk maken. Bijvoorbeeld omdat alleen boeren die direct aan een natuurgebied grenzen ondersteuning kunnen krijgen. Of de boer wil zelfs meer dan nodig doen en valt dan ook buiten de boot. Dat is natuurlijk omgekeerde wereld.

https://boerennatuur.nl/waar-we-voor-staan/natuurinclusieve-landbouw-voor-alle-boeren/

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:48

Zijn er eigenlijk al specifieke regels bekend die de partijen willen opleggen aan boeren, behalve algemene berichten zoals hierboven?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:01

Jildau schreef:
Saga schreef:

Ik gebruik de melkveehouderij even als voorbeeld omdat ik niet genoeg weet van varkens / kippen.

- Biologisch in de melkveehouderij slaat nergens op. Zegt niks over hoe goed of slecht een bedrijf is op gebied van dierenwelzijn. Die term is wat mij betreft gewoon een consumenten lokkertje. Respect voor mens, dier en milieu hebben we al wel. Valt in andere sectoren meer winst te behalen.
- Dierenwelzijn is zeker een belangrijk uitgangspunt maar daarin worden dieren vaak enorm vermenselijkt en worden er “welzijnsregels”
bedacht die helemaal nergens op slaan. Ik heb er 0 vertrouwen in dat dat echt goede regels worden als iemand uit Den Haag dat moet bedenken. Dat zien we nu al als hier weer iemand komt om ons bedrijf te controleren. Gaat helemaal nergens over en is totaal niet in het belang van de dieren.
- Duidelijke grenzen ben ik het niet mee eens. Weer vanwege het gebrek aan vertrouwen in degene die die regels dan gaat bedenken, waar worden die op gebaseerd? Komt het er dan op neer dat we een brief krijgen dat per 1 januari 20 kerngezonde koeien naar de slager gebracht moeten zijn anders krijg je onbetaalbare boetes? Zulke ongein?

De huidige regelgeving blijkt inderdaad niet goed aan te sluiten bij de praktijk. Een melkveehouder vertelde bijvoorbeeld dat hij een zieke koe graag de benodigde zorg zou bieden om het dier er bovenop te helpen. Binnen de huidige regelgeving loopt hij echter het risico op boetes omdat hij zijn dieren niet goed zou verzorgen, want de koe is immers ziek. Om dit te voorkomen krijgt een zieke koe nu (tegen de principes en eigenlijke wensen van de veehouder) dus geen goede medische zorg, maar een enkeltje naar de spoedslachterij. Misschien dat andere melkveehouders dit ook herkennen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:27

Ben jij veehouder Journee?
Er is dus nationale wet die het eea voorschrijft aan kaders en richtlijnen en 1 daarvan is dat zieke dieren altijd het gevolg zijn van slecht management en dus een boete kan opleveren? Lastig hoor, want ziekte hoort bij het leven.. die stomme knollen bezeren zich ook om de haverklap :Y)

Probeer even de context te begrijpen zodat ik gericht kan zoeken. Ik ben natuurlijk ook gewoon dierenliefhebber dus wil even onderzoeken wat de visie is van mijn selectie partijen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:33

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:42

Vaak zijn het dus goedbedoelde "linkse" ( ik zet dat even tussen aanhalingstekens want ik wil niet zo polariseren en het is beleid waar niet alleen links voor verantwoordelijk is, maar waar i.m.o. de invloed van activisten, natuurclubs etc wel toe geleid hebben) idealen die juist de boel op slot zetten.

Voorbeeld:
In veel polders zitten kleine stukjes weidevogelgebied. Juist ooit ingezet om op plekken waar de vogels zitten bescherming te kunnen bieden. Vaak wilden agrariërs daar ook wel aan meewerken. Want zoals hierboven al gemeld : daar ligt ook je hart.

Fast forward 5 jaar later:
Die gebieden krijgen ineens een hogere beschermingsstatus en alle bedrijven in zo'n polder mogen letterlijk niks meer. Die krijgen geen vergunning voor nieuwbouw die juist goed zou zijn voor dierenwelzijn, vernieuwingen.

Als vergunningen gewoon alleen afgegeven zouden worden bij: verbeteren dierenwelzijn, extensivering etc, dan gaat elke boer daar echt stappen in nemen.
Man, al moet ik mijn hele bedrijf volzetten met de pimpelpaarse struik die goed is voor de bodem en 50.000 extra uitgeven voor zwaluwnesten, een moestuin op het dak en alleen nog maar groepsstallen bouwen: Ik wil wel! En ik weet dat veel agrariërs er echt zo in staan.

Nu kan een bedrijf gewoon niks meer vernieuwen, omdat er ooit vanuit goede idealen, iets is gedaan ter bescherming van vogels en er dus gewoon geen kleine uitbreiding van bouwblok of vervanging van een schuur mogelijk is. Terwijl als men gewoon kijkt naar: hoe geven we dit bedrijf vorm waardoor het de beste invloed heeft op zijn omgeving, men veel verder komt dan: hier mag niks meer want er zitten vogels.

En het gevolg is: Dat als er weer ergens geopperd word iets voor de natuur te doen, bijvoorbeeld een beschermd gebied of meedoen aan iets wat goed is voor de natuur... je als agrariër denkt: ik kijk wel uit... straks mag er hier niks meer.

Dit, is het sentiment wat ik oppik uit de sector. Geen idee of het representatief is voor NL, maar ik probeer een beeld te schetsen voor iemand die hier geen ervaring mee heeft :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:57

Maar dat alles op slot staat is door rechts mede-bedacht en ingevoerd. Misschien had links dat wel heel anders aangepakt en ingevoerd. Dat weten we niet want die hebben het vaak niet goedgekeurd en bedacht.

Ik ben het met veel ook niet eens. Ik weet dat veel melkkoeien bijvoorbeeld een heel goed leven hebben (voor een productiedier). Beter dan een gemiddeld paard die 20 uur per dag alleen staat op 4x4.

Maar ik ben nog op geen varkensbedrijf geweest waar m’n maag niet van omdraaide. En ik ben al op hele “hippe” bedrijven geweest. Leuk dat je fokzeugen deels in een modderpoel mogen. Maar je opfok varkens zitten nog steeds met grote getallen in kale hokken. :o

En dit bedrijf had een voorbeeldfunctie met een speciale educatieve zolder waarin je naar beneden naar het vee kon kijken. Ik kwam hier toevallig omdat ik naar de WC moest met wandelen trouwens. Ik zoek dit liever niet op want het geeft me buikpijn. :7

Ja dan denk ik wel “wat zijn we toch gek geworden”. Maar ik weet ook dat deze varkens het beter hebben dan in een Megastal in oost-Europa of China.

Maar goed dat betekent niet dat je dan maar niks moet doen. Maar tussen alles sluiten en niks doen zit een heel groot “groen” gebied.

En ik geloof niet dat de BBB, VVD, FVD, Ja21 etc iets anders willen dan “zo houden” of “terug naar vroeger”. Of misschien nog meer uitbouwen. Niet alle verandering is slecht.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:09

Dank voor je bericht ruitje. Het schetst wel redelijk een beeld. Heel eerlijk gezegd, los van links of rechts, klinkt het ook alsof er geen integrale aanpak is. Begin 2000 werd al gesproken over multifunctioneel land gebruik waarbij landbouw en extensieve veeteelt complementair zijn aan elkaar en elkaar kunnen versterken. De afgelopen maanden heb ik hier honderden pagina's over gelezen voor iets wat ik schrijf. Het lijkt wel alsof de voornaamste blokkade is gebrek aan politiek leiderschap waardoor dit soort kleine groepjes heft in eigen hand nemen. En heel eerlijk, kan je het ze kwalijk nemen? Ik snap het wel. Maar snap ook de boeren wel (even alle smaken boeren op 1 hoop)..

Er zullen vast ook voorbeelden zijn waar het lukt. Maar heb het idee dat komt door actief beleid vanuit de regio of een hele ondernemende agrariër. Ik dacht dat er gebieden zijn in Friesland waar dit heel aardig lukt.

En van harte gefeliciteerd Marlinde! Hopelijk heb je een leuke dag *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:24

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:59

Ik vind de reactie van Raineri echt heel fijn. Dank daarvoor.

Ik ben het met je eens! Mijn ervaring is dat waar het lukt het vaak een bedrijf is wat er of beter van word, ten koste van andere bedrijven in de omgeving. Maar ik ontvang graag voorbeelden waar het wel lukt. Ik kan mij voorstellen dat het in mijn netwerk, randstad, ook weer anders is dan Friesland. En misschien scheelt het welk beleid er in een provincie is gemaakt? Ik bedoel daar word vergunningsgewijs soms meer bepaald dan landelijk hoor. Dat is ook wel iets geks in NL soms?

@MarlindeRooz, ik snap de bedoeling van je post niet. Het voelt voor mij meer als een monoloog die je blijft afdraaien tegen de agrarische sector want inhoudelijk ga je zelden op mijn posts in. Vorige keer maakte ik ook een hele inhoudelijke postst met bronnen over boeren die op de BBB stemden en ga je nergens op in behalve op het zetelverlies van de BBB. Nu gaat het over van alles, waar ik helemaal niks over gezegd heb? Ik heb eigenlijk niet het idee dat het nut heeft inhoudelijk op jou in te gaan? Want als je mijn bericht goed zou lezen zou je lezen dat ik:

Niets liever wil dan mijn bedrijf veranderen, morgen nog. Ik wil ervoor investeren, vergroenen, dierenwelzijn verbeteren.

En er zijn weinig boeren die niet van verbeteren houden :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:00

BigOne schreef:
In Friesland zijn boeren die zich actief inzetten voor boeren en natuurbeheer. Dat is mooi maar ik denk dat de huidige minister daar weinig aan heeft bijgedragen toen ze daar in de prov. staten zat;
https://www.veld-post.nl/artikel/803240 ... iologisch/

Maar nu zeg je dus indirect dat alleen biologische boeren zich daarvoor inzetten? Omdat zij daar haar nek niet voor wil uitsteken? Want wij zijn er ook zeker wel mee bezig maar zijn niet biologisch. Heb echt het idee dat er door de gemiddelde mens gedacht wordt dat bij een biologisch bedrijf er allemaal bloemetjes in het weiland staan, een mooi wit houten hekje rondom de boerderij, een regenboog op de achtergrond en de dieren leven in vrijheid. En dat er aan de andere kant bij de reguliere melkveehouders een soort fabriek staat met één al dierenellende in de modder.

Voor de duidelijkheid: dat is niet zo hoor. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:31

Nee dat zeg ik niet, maar ook biologische boeren zijn een stuk(je) van de toekomst en de reden dat Wiersma daar niet zoveel oren naar had was puur omdat ze vaak extensiever boeren en dat kostte teveel grond. En begrijp me goed, ook al lijkt het niet zo , ik ben echt wel voor het behouden van een gezond platteland, met de juiste innovaties, meer biologisch graag ( kon in Denemarken ook ) maar wel samen met de boeren die zich wel inzetten voor natuurbehoud/herstel en toch een goede boterham verdienen.
En de intensieve bio-industrie valt imo daar niet direct onder.
Er wordt de boeren elke keer een dikke vis voorgehouden, al jaren , investeer, produceer, leen ,innoveer, bouw , wij nemen wel af. Door de banken, regering, erfbetreders en het eindigt ermee dat ze knetter veel schulden hebben en geen kant opkunnen. Dat vind ik erg en ook dat er nog steeds boeren in deze ratrace mee worden gezogen.