17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:41

Ik ben dan altijd weer benieuwd hoe zo'n 22 jarige kansarme jongen naar Nederland weet te komen zonder papieren.
Dat kan alleen maar via smokkelroutes en kost de hoofdprijs.
Hij is naar eigen zeggen wees, dus geen familie die het voor hem heeft betaald.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:04

En al die landen waar hij eerder asiel had aangevraagd, was hij daar zijn papieren ook al kwijt.Of "toevallig" net hier na verkrachten en moord?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:07

Je kunt je afvragen wat hij nog meer op z’n kerfstok heeft. Als hij hier in korte tijd drie (!) tot nu toe bekende slachtoffers maakt, hoeveel heeft hij op z’n weg hier naar toe dan lopen roven?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:10

Hij heeft iig niet braaf gewerkt voor zijn centjes... dus daar heb je vast al een antwoord.
En zijn lusten zullen ook niet ineens hier ontstaan zijn....

Dus ik denk dat we het wel weten, maar sttt dat mogen we niet zeggen, arme zielige man...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:56

Cer schreef:
Hoe komt het dan dat de 2e en 3e generatie voor overlast zorgt? Lukt het intergreren niet, hadden ze bij aankomst een ander idee, is er een andere cultuur meegenomen, of valt het allemaal weg te schuiven onder 'ze hebben minder kansen' (en dus veroorzaken ze maar overlast). Dat lijkt mij vrij interessant. Want als dat bij die generaties zo blijft, dan wordt het allicht alleen maar erger? En dan zijn ze op papier wellicht "Nederlander" maar dat voelt dan misschien wel anders? En dat is koren op de molen van PVV en FVD bijvoorbeeld.

maar goed, dat heeft niets met Lisa te maken verder.

Ik dacht dat er een term voor was, maar ik kan dat zo snel even niet terugvinden. De strekking was iig in de trant van dat jongeren het gevoel hebben 1-0 achter te staan en al snel voor raddraaiers uitgemaakt te worden, met als gevolg dat ze zich ook op die manier gaan gedragen en daarmee uiteindelijk de vooroordelen bevestigen/versterken. En er dus een negatieve spiraal ontstaat.

Veel (groot)ouders zijn hier ook gekomen als gastarbeiders en min of meer bij elkaar in dezelfde wijken gestopt. En in het dorp waar ik woon zie je dat beeld nog steeds wel eigenlijk. Dus ik kan me wel goed voorstellen dat dat qua integratie niet helpt, zeker niet toen er gezinshereniging kwam en (even invullend) veel vrouwen wrs thuis bleven om voor de kinderen te zorgen en dus hun eigen community om zich heen hadden. Dat zag ik ook wel met, even oneerbiedig gezegd, de "importbruiden" uit (voornamelijk) Marokko. Jonge meiden van vaak midden 20 die hier al meerdere jaren wonen, vaak al meerdere kinderen gebaard hebben maar nog geen woord NL spreken. En daar vind ik persoonlijk wel wat van.

En er zal vast een stuk cultuur (en opvoeding?) ook meespelen. Maar daar heb ik niet genoeg verstand van om wat nuttigs over te zeggen. Ook eerder genoemde kan vast door iemand met meer verstand ervan beter uitgelegd/onderbouwd worden.

Overigens hoorde ik daarnet nog op de radio dat mensen met bijv. een Marokkaanse of Poolse achternaam inmiddels steeds minder gediscrimineerd worden op de woningmarkt. Ze schijnen inmiddels even vaak uitgenodigd te worden voor bezichtigingen bij huizen in oa de vrije sector. Het mocht eens tijd worden.

Ik kwam in mijn zoektocht naar die naam van die term wel onderstaand filmpje tegen, inmiddels 9 jaar oud, waarin Marokkaanse en Turkse jongvolwassenen aangeven zich niet welkom te (hebben) gevoeld/voelen in NL en dat dat ook wel met kansen/discriminatie te maken heeft.
https://m.youtube.com/watch?v=zFRl0QZDe ... 4Bo7VqN5tD

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:21

Gelukkig wordt er niet gegeneraliseerd in dit topic.
Duizenden 2e en 3e generatie die gewoon werken, huisje en gezin hebben. Sommige 2e generaties zijn inmiddels boven de 50.

Maar het is vooral off-topic en heeft niets met Lisa te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:28

Er wordt wel veel gezeurd in Nederland, vind ik.
Natuurlijk is er achterstelling, maar dat is wereldwijd andersom ook het geval.

In bijna ieder land zie je een formele voorkeur voor burgers/“autochtonen”
Bij vacatures: “alleen voor staatsburgers”, quota voor locals, of beleid om buitenlanders te vervangen door eigen mensen, vaak verkocht als “werkgelegenheid beschermen”.
Zelfs als buitenlanders mogen solliciteren, wordt in de praktijk de lokale kandidaat eerder aangenomen (“die snapt de cultuur beter”, “blijft langer”, “minder gezeur met vergunningen”).

Bv op Curacao worden Nederlanders ook achtergesteld t.o.v. de locals en denigrerend Makamba's genoemd en komen moeilijker aan een baan.

Het zou niet moeten maar "hoort" er een beetje bij als je migrant bent. Qua opleiding krijgen migranten gewoon dezelfde (en soms betere) kansen dan autochtonen. En zijn ook vaak hoger opgeleid, zeker 2e en 3e generatie. Degenen die echt gemotiveerd zijn komen heus wel bovendrijven, zeker in de huidige arbeidsmarkt.
Nederland doet het heus zo slecht nog niet, t.o.v. van andere landen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:50

Het doet er helemaal niet toe wat voor kleur of achtergrond iemand heeft, maar zo'n zwaar gestoorde levensgevaarlijke crimineel als de moordenaar van Lisa mag nooit meer losgelaten worden in de maatschappij.Want dan gaat hij geheid opnieuw slachtoffers maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:57

anjali schreef:
Het doet er helemaal niet toe wat voor kleur of achtergrond iemand heeft, maar zo'n zwaar gestoorde levensgevaarlijke crimineel als de moordenaar van Lisa mag nooit meer losgelaten worden in de maatschappij.Want dan gaat hij geheid opnieuw slachtoffers maken.

Als er al niet meer slachtoffers zijn... #)
Heb fragmenten en interviews gezien van de zaak en kan niemand aanraden dit te kijken als je een hoge bloeddruk hebt. Zo kwaad word ik.

Obv die interviews geloof ik geen zak van "die stemmen in zn hoofd". Slachtoffer van de zedenzaak heeft met hem gesproken en op haar kwam het niet over alsof hij stemmen hoort. Als hij echt even door Europa is gegaan zal er vast meer omhoog komen..

Dna wordt op Europees niveau ook uitgewisseld als daar aanleiding toe is dacht ik?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:25

@Blacky94 mijn gevoel zegt dat je self-fulfilling prophecy zoekt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:54

Cer schreef:
Hoe komt het dan dat de 2e en 3e generatie voor overlast zorgt? Lukt het intergreren niet, hadden ze bij aankomst een ander idee, is er een andere cultuur meegenomen, of valt het allemaal weg te schuiven onder 'ze hebben minder kansen' (en dus veroorzaken ze maar overlast). Dat lijkt mij vrij interessant. Want als dat bij die generaties zo blijft, dan wordt het allicht alleen maar erger? En dan zijn ze op papier wellicht "Nederlander" maar dat voelt dan misschien wel anders? En dat is koren op de molen van PVV en FVD bijvoorbeeld.

maar goed, dat heeft niets met Lisa te maken verder.

Dat is een heel lang verhaal, misschien moeten we daar een ander topic over openen. Ik kan er best wat over vertellen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:57

Babootje schreef:
Ik ben dan altijd weer benieuwd hoe zo'n 22 jarige kansarme jongen naar Nederland weet te komen zonder papieren.
Dat kan alleen maar via smokkelroutes en kost de hoofdprijs.
Hij is naar eigen zeggen wees, dus geen familie die het voor hem heeft betaald.

Ik denk dat je dat niet wil weten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:47

Douce schreef:
@Blacky94 mijn gevoel zegt dat je self-fulfilling prophecy zoekt.

Ik dacht dat het iets met "bias" in de naam was maar kan goed zijn dat je idd gelijk hebt en ik in de war ben met iets anders.

Babootje, mbt tot Curaçao, kan je ze echt ongelijk geven? Tis niet alsof Nederland zich daar nou echt zo heel sociaal gedragen heeft tot een generatie of 1-2 terug. En zelfs nu vraag ik me van veel Nederlanders af of ze daar wel echt integreren. Met z'n allen gezellig bij elkaar achter een hek op een compound/park gaan zitten kan ik niet integreren noemen. Maar dit zeg ik nu ook wat kort door de bocht want ik wil ook niet verder off-topic gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:02

Confirmation bias.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 03:36

verootjoo schreef:
DuoPenotti schreef:
Zijn advocaat doet goed zijn best hoor. :j
Geef de schijn dat je minderjarig bent, zeg dat je stemmen hoort en in de war bent.
En Nederland behandelt je als een zielig slachtoffer ipv als een dader.
En de echte slachtoffers en nabestaanden, ach, die doen er niet toe...
.

Mwa, als je stemmen hoort die zeggen dat hij dit had moeten doen word je niet behandeld als zielig slachtoffer hoor.
Dan krijgt ie ws gewoon TBS en daarmee ben je minstens zo lang zoet als een levenslange gevangenisstraf. Want dan is de kans op herhaling gewoon echt heel groot.

Niet weten hoe oud je bent komt ook echt vaker voor dan je denkt. In veel landen wordt dat niet zo bijgehouden zoals in NL en is ook de registratie niet zo best waardoor je niet kan achterhalen wanneer je geboren bent.
Ik ken eigenlijk best wat vluchtelingen die dat niet weten. En dat komt dan niet alleen omdat ze gevlucht zijn maar ook omdat ze er gewoon geen aandacht aan besteden en geen verjaardagen vieren zoals hier.

Dit kan ik beamen... Wij geven zwemles en we hebben een azc vlakbij. Die komen dus ook bij ons. Ze moeten in het systeem staan en dan is een geboortedatum verplicht. Ze zijn (bijna) allemaal op dezelfde dag en in herzelfde jaar geboren :+ . 01-01-2000 ... Terwijl sommigen overduidelijk jonger zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 06:05

DuoPenotti schreef:
Zijn advocaat doet goed zijn best hoor. :j
Geef de schijn dat je minderjarig bent, zeg dat je stemmen hoort en in de war bent.
En Nederland behandelt je als een zielig slachtoffer ipv als een dader.
En de echte slachtoffers en nabestaanden, ach, die doen er niet toe...

Deze ellendeling gaat ons veel geld kosten en nog veel meer verdriet en ellende als hij ooit weer vrij komt.

Terwijl de COA hem en al die andere die geen paspoort hebben, gewoon op had moeten sluiten en niet los had mogen lopen.
Ze weten totaal niet wat ze binnen laten.

Hij had in het eerste land wat hem binnen had gelaten, opgesloten moeten worden.
Lisa is gewoon weer het zoveelste slachtoffer van de bezuinigingen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 06:38

Kunnen we weer terug naar grijs?

In plaats van zwart wit?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:45

_San87_ schreef:
Confirmation bias.

Nee ik gok wel self-fulfilling prophecy. Als ik daarop Google komen er ook tig artikelen met praktisch hetzelfde voorbeeld naar boven. Dus ik gok dat ik daarin wat termen door elkaar gehaald heb.

Conformation Bias lijkt me eerder aan "de voorkant" het probleem. Als in, mensen lezen alleen wat ze willen lezen. Het zijn immers "altijd" de buitenlanders. Dat het vaak zat ook blanke NLers zijn maar dat die het nieuws minder vaak halen, of minder clicks/interactie krijgen en dus minder op je social media feed voorbij komen maakt nog niet dat zij het niet/minder vaak doen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat die 2 wel dicht bij elkaar liggen en in dit geval invloed op elkaar uitoefenen.

Mbt geboortedatums, in de zorg zie je dat ook. Vaak 1 januari of 1 juli, een beetje afhankelijk van of ze/familie nog weten in welk seizoen ze grofweg geboren zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:12

Even een vraag, weet niet of die al gesteld is.
Is zijn naam en herkomst echt belangrijk voor een proces?
En leeftijd kan toch bepaald worden door onderzoek? Of kijk ik teveel de serie "Bones"?
En naar mijn mening, als zou hij minderjarig zijn, zo iemand moet langdurig/ permanent vast zitten.
Kan een minderjarige in NL als volwassene berecht worden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:23

Nee, afkomst is niet belangrijk, maar identificatie wel.

Ik weet niet of het mogelijk is exacte leeftijd te bepalen, maar volgens mij kan dat met DNA wel vrij secuur.

En Ja, een minderjarige kan als volwassene berecht worden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:46

Het lijkt me belangrijk voor de strafeis dat ze weten wie hij is.

Is via DNA inderdaad een leeftijd te achterhalen? Doen ze dat niet aan de hand van tanden,skelet. Maar dat is in die tv programma's vaak als ze dood zijn. DNA heb ik nog nooit gehoord maar ik kijk misschien niet de juiste programma's daarvoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:47

friezenfan2 schreef:

Is via DNA inderdaad een leeftijd te achterhalen? Doen ze dat niet aan de hand van tanden,skelet. Maar dat is in die tv programma's vaak als ze dood zijn. DNA heb ik nog nooit gehoord maar ik kijk misschien niet de juiste programma's daarvoor.

je oppert best een goed idee hoor }>

sorry, sarcasme uit....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:06

friezenfan2 schreef:

De strafeis moet vastgesteld worden aan de hand van de misdaad die er gepleegd is, onafhankelijk van z'n leeftijd. Zijn daad is zo gruwelijk en hij heeft blijkbaar geen blanco verleden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:10

Maar zo lang als niemand weet of dit piet of kees is weten we dus ook niet wat zijn verleden is. Dat is waarschijnlijk pas te achterhalen als we precies weten wie het is.

Dan rolt er misschien een hele zwarte lijst uit maar misschien heeft hij helemaal geen hele lijst met vorige vergrijpen dat is wat mensen denken omdat ze nu dingen invullen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:39

Hij heeft er nu toch al sowieso twee? Een meisje vermoord en een vrouw aangerand/ verkracht?

Het lijkt me sowieso wel erg genoeg voor hele flinke straffen. En dan maakt het imo niet uit hoe oud hij is of wat hij nog meer op zijn kerfstok heeft.