Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:07

Knuffeldier schreef:
Interessant om allemaal in te duiken, maar ik zie hier ook geen gevaar: dit zijn allemaal onderwerpen (ik kijk bijvoorbeeld even naar de boeken die onder de website van Wynia worden uitgegeven) waar populistisch rechts mee aan de haal gaan.

Het schema van hierboven en de vervlechting van 'vegetarisch links' is natuurlijk niet okee. Maar populistisch rechts die met informatie aan de haal gaan (voorbeeld uit een andere hoek: moord op 17-jarige Lisa die door Geert W. direct geframed wordt als 'alle asielzoekers zijn slecht') is ook niet de oplossing.

Ik vind dat dat wel iets is om met het wolvendebat in de gaten te houden. Wynia (die ik ook voorzichtig onder rechts schaar), ik zie Annemieke (respect voor haar overigens!) vrolijk met FvD voorman Baudet op pad gaan, en op meer plekken zie ik overlap met anti-woke (ook een rechts-populistische kreet, 'woke' is totaal gekaapt van wat het ooit was: zwarte mensen die elkaar hielpen in de strijd tegen racisme, en daarna door LGBTQ/inclusiviteitsactivisten gebruikt om misstanden aan de kaart te stellen. Niks kwalijks, totdat het door rechts als iets verkeerds werd geframed), anti-klimaatproblematiek en andere rechtse stokpaardjes.

Het kan natuurlijk dat partijen elkaar helpen, maar mijn standpunt is dat ook wij, als 'wolf-realisten', een beetje op mogen letten dat we niet per ongeluk een wat al te rechtse fuik in lopen. Propaganda bestaat ook in Nederland, zowel rechts als links (en als je ziet hoe ook de VVD zich hier aan schuldig maakt zit het echt op veel plekken), en stapsgewijs zit je soms ongemerkt ineens in een soort cult van bepaald gedachtengoed.

Waarom nou alles doorelkaar gooien. Degenen die de weidedieren willen beschermen willen de wolf weghebben. Daar gaat het (mij althans) om. Iedereen die dat ook wil staat aan de goede (vind ik!!) kant nl. die van de schapen,ponies en andere onschuldige bedreigde grazers. En alle pro-wolfers die moet ik niet want zijn dierenbeulen (vind ik!). En hun geklets dat mensen ook dieren doden dat gaat t.o.v. mij dus niet op want ik was al vegetarier toen er nog geen wolven of pro-wolfers in Nederland waren.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:22

Citaat:
Dit is een officieel goedgekeurd raster!
De wolven springen niet alleen over goedgekeurde ( volgens norm BIJ12) wolfwerende rasters, maar zoals we al veel langer weten graven ze er ook onderdoor om bij hun prooi te komen. Niets houdt een wolf tegen! Hier een voorbeeld van een verslag bevindingen van toezichthouder handhaving Provincie Gelderland. 4 maart 2025 in Uddel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17GDkN ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:26

We moeten niet alles persoonlijk opvatten, als er iets gezegd wordt over een groep.
Ook al rij je in dezelfde auto als de groep waar vooroordelen rondgaan, al heb je hetzelfde beroep of affiniteit met dat beroep waar vooroordelen over verteld worden, etc etc, je wordt niet op de man veroordeeld of aangesproken.
Maar soms kan het je wel raken als die vooroordelen gezegd worden.

Het is nog altijd zo geweest, de goeden lijden onder de kwaden.

Het is mijn inziens goed om te weten dat er vele meningen zijn over allerlei onderwerpen.
En soms geeft een meningen of feiten verteld door een ander je nieuwe inzichten.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

DuoPenotti schreef:
Maar je kunt niet onder die koffeman kliek uit als het gaat om de wolf.
En daar lijken geen mensen zich geroepen om op te staan en te zeggen, nu is het klaar!!
Mens en dier zijn in gevaar. We gaan eens andere berichtgeving geven, maar ook bijvoorbeeld BBB eens steunen omtrent de wolf

[knip]

1 ding heb ik wel door de wolf geleerd... onze media is niet zuiver.
En de sturing ook niet....

Eens, dat media soms een eenzijdige kijk heeft ben ik met je eens. Ook de NOS is dat.

Wat ik bedoel is: ook de mensen die standpunten met ons delen rondom de wolf, kunnen de wolf als ingang gebruiken om ook andere standpunten op te dringen. Zo werkt populisme. En ik denk dat het goed is dat wij (allen voor zich) daar scherp op blijven.

Wat is het onderliggende belang van de partij die zich uitspreekt?

FvD: zieltjes winnen en onrust schoppen
PVV: idem

En zo kun je hetzelfde bedenken over Radar, PvdD, BBB, etc etc. En dat zijn we hier ook aan het doen (mooi!)

(Volgens mij hebben ze nog niks over de wolf, maar ik vind Follow The Money een van de betere nieuwssites: ze kijken hoe de geldstromen lopen, en dat geeft vaak veel inzicht: https://www.ftm.nl/)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

@knuffeldier
Maar de ene doet het met feiten en de ander verdraait de feiten, keer op keer.
En zet er ook nog graag mensen die het treft belachelijk bij neer, zoals de bramenstruik en de tekening van roodkapje en de efteling. Even een kleine greep uit. En zeggen geen enkele keer, oei dna heeft bewezen, laten we eens openlijk onze fout uiten...

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

DuoPenotti schreef:
@knuffeldier
Maar de ene doet het met feiten en de ander verdraait de feiten, keer op keer.
En zet er ook nog graag mensen die het treft belachelijk bij neer, zoals de bramenstruik en de tekening van roodkapje en de efteling. Even een kleine greep uit. En zeggen geen enkele keer, oei dna heeft bewezen, laten we eens openlijk onze fout uiten...

Nou, en dat ben ik echt helemaal met je eens.

Ik heb eens gekeken naar bijv. de achtergrond van Lelieveld: hij heeft wel bij de Zoogdierenvereniging gewerkt (=pro-wolf), maar heeft helemaal geen ervaring met wolven. Is wel nu een van de grootsten in de media die keer op keer gevraagd wordt (niet officieel informerend naar de overheid overigens, maar impact door groot bereik).

Van Maanen: alleen ervaring met wolven in Roemenie oid, dus waar ze in natuur leven.

Ik vind dit standpunt van deze jager erg goed, ook de contxt: Nederland is geen natuur, maar een (klein) cultuurgebied met een fragiel evenwicht. Daar waar wolven in grote natuurgebieden bij kunnen dragen aan ecologisch evenwicht, lijkt het dat ze hier het fragiele (cultuur) evenwicht juist kwaad doen:

https://fb.watch/BNh3sbaUYx/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:31

1977 Delmenhorst Duitsland, 7 jarig spelend kind in zandbak gedood door een wolf.
Citaat:
DIE WÖLFE BEI UNS TUN UNS JA NIX!??
Der letzte tödliche Überfall in Norddeutschland/ Delmenhorst war nicht im Mittelalter, sondern 1977
Ein 7jähriger Junge wurde beim Spielen im Sandkasten! hinterm Haus! vom Wolf getötet….
Glaubt ihr denn die Wölfe sind inzwischen friedlicher geworden oder unsere Kinder schmecken irgendwie anders??

„Wir wollen nicht in Angst leben!“

Afbeelding

Bron
https://www.facebook.com/share/p/1BPn12 ... tid=wwXIfr
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Dat gebeurd binnenkort weer..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:49

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Wolf gezien nabij Austerlitz vandaag.

Niet ik zelf, Bron wat mij betreft betrouwbaar.

Zeg maar 90% omdat ik met dit soort dingen nooit 100% zeg als ik er niet zelf bij was ;)

Geen idee of het de beruchte is.
Qua locatie is dat echter goed mogelijk, dichtbij waar veel vaker meldingen waren voor deze specifieke wolf.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Ze zouden deze personen persoonlijk aansprakelijk moeten gaan stellen die dat bij zoveel DNA bewezen en nu zelfs met film bewezen voorvallen nog steeds durven te beweren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Ik kom op een totaal van 203 dode dieren bij een omheining van ja en ja, maar.

Niet wetende of ze dan springen of kruipen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

In alleen Drenthe tenminste 9 individuen die achter goedgekeurde hekken zónder gebreken zijn gekomen,

Plus nog 6 extra als we de aanvallen achter wolfwerend meetellen waar wel een gebrek genoteerd werd.

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

En nu ik Drenthe toch open heb staan,

20-7
2-8
18-8
18-8

Allemaal aanvallen op paarden/ponies.

2 dood, 5 gewond

(Nog geen officieel bevestiging wolf, dat is meestal niet zo snel)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:31

In alleen drenthe, 100% wolf, 100% goed wolfwerend,
Economische schade uitbetaald door bij12 ruim 21.000 euro.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:40

Voor de mensen die economische argumenten belangrijk vinden;

Bedrag aan veeschade door bevestigd! wolf in Nederland inmiddels meer dan 2 miljoen euro lopend richting 3 miljoen

€ 2.761.812,64

Waarvan achter wolfwerend (de ja en ja maar)
Ruim 2 ton
€ 209.040,95

En achter 100% aan de adviesnorm voldoend ruim een ton
€ 107.173,74

(Je kunt er dus op wachten dat er op een gegeven moment niet meer uitgekeerd wordt als gebreken vinden, want dit zullen ze langzaamaan wel te duur gaan vinden... )
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op Gisteren, 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

En weet jij zo ook wat het bedrag is wat al die hekken de belastingbetaler al hebben gekost?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

DuoPenotti schreef:
En weet jij zo ook wat het bedrag is wat al die hekken de belastingbetaler al hebben gekost?

Nope, even kijken of dat terug te vinden is ergens

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:29

Voor de inwoners van Friesland, Omrop Fryslân heeft een kleine enquete.
Citaat:
De wolf komt de lêste jierren hieltyd mear yn it nijs en ropt útienrinnende reaksjes op. Omrop Fryslân en Planbureau Fryslân binne benijd hoe't Friezen oer de wolf tinke.

En wy freegje it dêrom oan dy! Help ús om dêr in finger achter te krijen, troch antwurd te jaan op dizze fragen. ➡️ https://omrop.frl/ird5

Om de vragen te beantwoorden, klik op link in de quote.
Bron Omrop Fryslân
https://www.facebook.com/share/p/1ZgS7Y ... tid=wwXIfr
Afbeelding

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:36

Femke_Tweety schreef:
In alleen Drenthe tenminste 9 individuen die achter goedgekeurde hekken zónder gebreken zijn gekomen,

Plus nog 6 extra als we de aanvallen achter wolfwerend meetellen waar wel een gebrek genoteerd werd.

Ik vind het BIZAR dat degenen die met de media in gesprek mogen, en zo beeldvorming maken, hun getallen gewoon niet op orde hebben. Word je toch stiksjaggerijnig van.....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:41

De meeste paardenhouders weten dit, zeker degene met Shetlanders.
Droogte en stroom gaat niet goed samen en die paardenhouders zorgen dat de aardpen heel diep zit, of dat ze zorgen dat het nat is in tijden van droogte.

Desalniettemin een goede opmerking en tip.
Via meldingen in Westerveld
Citaat:
Hoeveel stroom staat er momenteel werkelijk op uw omheining ... Door de droogte werken de aardpennen niet zoals we gewend zijn. Bij mij normaal rond de 8... nu ... net 4 ! Heb de grond om de aardpennen goed nat gemaakt en zag gelijk resultaat : 6 gaf de meter nu al aan. Komende tijd ga ik de aardpennen nog even goed nat houden.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:49

Knuffeldier schreef:
(Volgens mij hebben ze nog niks over de wolf, maar ik vind Follow The Money een van de betere nieuwssites: ze kijken hoe de geldstromen lopen, en dat geeft vaak veel inzicht: https://www.ftm.nl/)

Dat dacht ik ook van FTM, maar ik heb van dichtbij meegemaakt dat ook zij sensatiebeluste berichten naar buiten brengen zonder wederhoor toe te passen. Zij zijn bij mij kei hard van hun voetstuk afgevallen -O-

*kruipt intussen weer onder de meeleessteen*

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:58