Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:00

Hemeltjelief, het boeit ze ook echt geen drol meer dat het overduidelijk liegen en bedriegen is he? Gewoon een dikke vinger naar alles en iedereen, inclusief de grondwet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:06

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:17

Mja de berichten daarover zijn best wisselend. Ik zag een filmpje van CNN waar Harry Enten nog met polling kwam en dat Republikeinen het allemaal nog wel best vinden. Bereid zijn om dit nog wel even te accepteren omdat ze Trump de kans willen geven om te laten zien dat het allemaal goed voor hun uit gaat pakken.

"Je moet hem de tijd en ruimte gunnen om zijn werk te doen, hij heeft een plan"

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:27

Heel goed onderbouwd en doordacht stuk van Timothy Snyder over de steeds groter wordende kans op een grote terroristische aanval op Amerikaans grondgebied, door het systematisch uithollen van de bestaande bescherming ertegen, en het gevaar dat schuilt in hoe de regering zo’n aanval kan/zal inzetten om wat er over is gebleven van de republiek af te breken:
https://snyder.substack.com/p/the-next-terrorist-attack

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:03

nps schreef:
Aan vitaminepreparaten verdien je toch ook gewoon? Er wordt echt aangeraden in de hele zwangerschap om vitamine D en foliumzuur te slikken. Ik heb dat ook braaf gedaan. Alsnog heb ik de kans dat ons kindje autisme of ADHD heeft - het is erfelijk in in onze familie zit nou eenmaal veel autisme en ADHD. Gevoelsmatig zeg je nu dat als je maar vitamine slikt je geen autisme kan krijgen en dat er geen aandacht aan wordt besteed. Beiden kloppen niet. Link vitamine D en autisme trouwens is wel nieuw voor mij, wel interessant!

Deze dikgedrukte zin is dus precies wat ik probeer aan te geven!

Onderzoek toont aan dat er een duidelijke link is tussen vitamine D en verschillende kwalen, maar de patiënt is er niet van op de hoogte.
Dat is toch een gemiste kans? Van autisme en bepaalde autoimmmuun ziekte is bijvoorbeeld bekend dat er een erfelijke factor is. Maar heeft vitamine D tekort (of de opname /verwerkingsstoornis daarvan) dan misschien ook een erfelijke factor?

Dan zal vitamine D de ziekte wellicht niet voorkomen, (dat zou ik zeker niet durven beweren) naar het risico op ontstaan wel verkleinen en dat levert in mijn optiek al genoeg winst op om bijvoorbeeld vitamine D altijd bij zwangeren te testen, in plaats van alleen een standaard supplement voor te schrijven. Als er niet voldoende duidelijk is wat een 'normale' vitamine D spiegel is voor zwangeren zou daar toch juist ook onderzoek naar moeten worden gedaan?

Want wie valt er onder de risicogroep die wel getest wordt? Zijn dat echt alleen de mensen met een donkere huidskleur en bedekte huid, de kleine kinderen en ouderen? Of juist ook degene uit een familie met aandoeningen die aan een vitamine D tekort gelinkt worden?

En verkopers verdienen wel wat aan vitamine supplementen, maar onderzoekers dus niet, dit soort onderzoek moet vooral door bijvoorbeeld de overheid gefinancierd worden. Bij 'nieuwe' medicijnen kan er patent worden aangevraagd en daar is dan ook het grote geld mee te verdienen. Veel interessanter dus, dan een 'simpele' vitamine, ook als dat voor veel mensen gezondheidswinst kan opleveren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:09

Die link is nog in de kinderschoenen, de resultaten zijn extreem wisselend van geen effect naar mogenlijk effect. Die claim mag dus nog niet zo stellig gemaakt worden en dat wil je ook niet want dat slaat dan meteen door naar een verdienmodel.
Also je dan bedenkt dat 1/3e van de populatie sowieso niet op de hoogte is van wat gezond is, dan is dat gewoon een kosten-baten afweging.

Er zijn stapels kinderen zijn die nooit fruit eten en geen enkele sport bedrijven. Het niveau van 1 enkele vitamine benadrukken voor een mogelijk effect is slechts een druppel.
Dan krijg je het omgekeerde probleem dat er nog steeds enkel pizza gegeten wordt maar wel pillen erbij slikken van zo goedkoop mogelijke potjes.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-04-25 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:10

Mogen de gezondheidsdiscussies en voedingsdiscussies alstjeblieft naar een ander topic

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:35

Femke_Tweety schreef:
Mogen de gezondheidsdiscussies en voedingsdiscussies alstjeblieft naar een ander topic
Inmiddels deel ik je mening. Ik zie de link naar het onderwerp, sterker nog de oorspronkelijke link kwam van mij.

Maar we dwalen nu wel erg af.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:41

Rebecca Solnit ziet ook dingen die haar hoop geven: steeds meer kleine en grotere protesten tegen wat er gebeurt. Mensen en organisaties die in verzet komen op hun eigen manier. Ze refereert aan hoe in het verleden op verschillende manieren er iets - vaak kleins - is geweest dat de emmer deed overlopen: zoals de prijs van treinkaartjes in Chili, waardoor er een revolutionaire energie onder de bevolking vrij kwam en er daadwerkelijk verschil gemaakt werd tegen het regime: https://www.meditationsinanemergency.co ... ory-rhyme/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:42

Eens, dat kan in een ander topic eb ook minder belangrijk dan de dingen die gaande zijn omtrend verblijfsvergunningen.
Nog zo‘n bizar stukje waarvan je nauwelijks kunt geloven dat zoiets waar kan zijn. (Visum stiekum ingetrokken en dan arresteren).
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... -indonesia

Ik heb haast het idee dat het expres zo bizar mogenlijk is zodat je het in je hoofd af doet als nep nieuws en alles wat dan minder bizar is, daarmee psychologisch ook als minder erg ingeschaald wordt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:49

Mungbean schreef:
Eens, dat kan in een ander topic eb ook minder belangrijk dan de dingen die gaande zijn omtrend verblijfsvergunningen.
Nog zo‘n bizar stukje waarvan je nauwelijks kunt geloven dat zoiets waar kan zijn. (Visum stiekum ingetrokken en dan arresteren).
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... -indonesia

Ik heb haast het idee dat het expres zo bizar mogenlijk is zodat je het in je hoofd af doet als nep nieuws en alles wat dan minder bizar is, daarmee psychologisch ook als minder erg ingeschaald wordt.

Dit is precies wat ik een paar dagen geleden aankaartte:

VuurVleugels schreef:
Internationale studenten aan een Ivy League universiteit in een 'blauwe' staat hebben gisteren een briefing gehad over de escalerende situatie.

Paar bijzondere dingen: Als je visum wordt ingetrokken, ontvang je daar blijkbaar géén bericht van. Maar kan je dus wel op elk moment worden opgepakt, dus de universiteit heeft een medewerker aangewezen die nu als taak heeft om élke dag, álle visa's van alle internationale studenten te checken 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:54

Gestoort

Wat je dan krijgt dat mensen denken dat zo iemand vast wel iets illegaals gedaan hebben.

Want als dat niet zo is, dan kan het ook voor jou gelden en dan komen bij de meeste al snel de oogkleppen. Dat is domweg hoe het menselijk brein functioneert.
Gevolg is dat men uit de schijnwerpers wil blijven en dus niet naar protesten gaat.
Het is een voorspelbaar vieze manier van monddood maken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:19

Ik kwam dit artikel tegen uit oktober '24 met de verklaring dat Trump eigenlijk geen echte republikein is maar een 'trumpist'. Hij veranderd de partij in een onherkenbare sekte waarin hij de heilige is. Ik vind dit stuk nu achteraf ook wel heeel herkenbaar. Hierin wordt ook gesproken over het feit dat veel Amerikanen eigenlijk behoefte hebben aan een derde partij. Maar zou een derde partij überhaupt mogelijk zijn?

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10559089/donald-trump-is-nooit-een-echte-republikein-geweest

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:28

Mungbean schreef:
Die link is nog in de kinderschoenen, de resultaten zijn extreem wisselend van geen effect naar mogenlijk effect. Die claim mag dus nog niet zo stellig gemaakt worden en dat wil je ook niet want dat slaat dan meteen door naar een verdienmodel.
Also je dan bedenkt dat 1/3e van de populatie sowieso niet op de hoogte is van wat gezond is, dan is dat gewoon een kosten-baten afweging.

Er zijn stapels kinderen zijn die nooit fruit eten en geen enkele sport bedrijven. Het niveau van 1 enkele vitamine benadrukken voor een mogelijk effect is slechts een druppel.
Dan krijg je het omgekeerde probleem dat er nog steeds enkel pizza gegeten wordt maar wel pillen erbij slikken van zo goedkoop mogelijke potjes.

https://autsider.net/2023/09/08/omega-3 ... j-autisme/

Laatste over vitamines en autisme, het wordt al sinds 2002 onderzocht , daarnaast een van de redenen dat het in de VS zoveel voorkomt: veel meer kleurlingen die standaard minder gezondheidszorg zoeken ( duur) en zeer vaak chronisch tekort aan D hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:51

BigOne schreef:
veel meer kleurlingen die standaard minder gezondheidszorg zoeken ( duur) en zeer vaak chronisch tekort aan D hebben.

Daar zeg je het inderdaad al.
Dat is ook de reden waarom in de US simpele lifestile verandering vaak een drastische impact hebben.
Van levensgevaarlijk ziek naar gezond omdat iemand die nog nooit groente gegeten heeft ineens groente gaat eten (en vervolgens doorslaat als een apostel voor veganisme).

Het grootste probleem in de US is de slechte toegankelijkheid van basis behoeften en die populatie is ook gevoelig voor polarisatie door desinformatie.

Trump heeft een gevaarlijk legertje aan mensen die precies weten hoe ze iedere bevolkingsgroep psychologisch kunnen manipuleren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:00

Trump zn paas boodschap :Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:12

Smits-kilgus zei in het linkje van mijn vorige post al :"Trump maakt van politiek een reality show: alles is gebaseerd op sensatie en vooral op zichzelf. " Trump zijn paasboodschap bevestigd dit weer. Ik snap oprecht niet dat mensen hem nog serieus nemen. Dit zijn toch uitspraken die je alleen van een stand-up comedian verwacht?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:32

Ja, ik vind dat alleen al deze boodschap en die gephotoshopte afbeelding genoeg reden zou moeten zijn om hem af te zetten.
Moet je je voorstellen, ondanks dat het misschien niet volledig te vergelijken is, dat koning Willem Alexander dit zou doen...
Dat ís niet eens voor te stellen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:44

Die zou dezelfde dag nog verplicht worden af te treden wegens ontoerekeningsvatbaar gedrag. Daar zou zelfs Maxima hem niet van kunnen redden. "Hij was een beetje dom." Dekt bij Trump de lading bij lange na niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:46

Ik lees hier vooral mee en vind het erg interessant. Maar poeh, ik kan er niet bij , dat dit gewoon kan en mag , wat Trump zo allemaal doet. Erg zorgwekkend

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:56

Polar schreef:
Ja, ik vind dat alleen al deze boodschap en die gephotoshopte afbeelding genoeg reden zou moeten zijn om hem af te zetten.
Moet je je voorstellen, ondanks dat het misschien niet volledig te vergelijken is, dat koning Willem Alexander dit zou doen...
Dat ís niet eens voor te stellen.

Helemaal niet vergelijkbaar, Willem heeft niks te vertellen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:59

Klopt, de rollen zijn anders.
Maar het ging mij meer om het idee dat een staatshoofd zich op zo’n manier uitlaat.
Zelfs al heeft W-A weinig macht, als hij zulke dingen zou doen zou dat alsnog enorm controversieel zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 06:46

Tja het is weer meer van hetzelfde. Hoe kan iemand zulke zure, vileine dingen lezen en denken Ja dat is toffe peer die geschikt is als president.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:20

Het is gewoon een stoere, krachtige leider die durft te zeggen waar het op staat.

Dat zal het sentiment wel zijn ofzo...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:24

Dit is ook heftig. :\
Citaat:
Binnen enkele dagen na het abrupt stopzetten van noodhulp in Sudan moesten meer dan 300 gaarkeukens in Darfur sluiten. Omdat meer dan 600.000 mensen in Sudan al in hongersnood verkeerden en acht miljoen anderen op de rand van de hongersdood stonden had dit direct verwoestende gevolgen, meldt de New York Times. In korte tijd na de sluiting stierven alleen al twaalf kinderen in één wijk aan hongersnood, omdat de gaarkeukens hun enige manier was om aan eten te komen, één maaltijd per dag. Maanden later is ondanks de toezegging van de VS de noodhulp te hervatten nog maar de helft van de gaarkeukens heropend; er is $500.000 per maand beschikbaar, terwijl $12 miljoen nodig is om de honger te bestrijden.
Bron:Reportersonline