Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:07

Ik vind het een draak. Vooral kleine ondernemers met een sterk fluctuerende winst komen regelmatig in de problemen. Misschien meer groepen hoor, maar dat weet ik niet precies.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:02

ja hier ook inderdaad. al regelmatig alle toeslagen moeten terugbetalen omdat de boekhouder de financiën anders interpreteert dan ik. Ellende is het.

Ik krijg overigens ook nog kindgebonden budget, dat valt toch ook onder toeslagen of niet??
is iets anders dan de kinderbijslag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:57

Kindgebonden budget gaat ook via hoogte inkomen. Zou daar toch mee oppassen want een goed jaar draaien op de boerderij en je kunt alles terug betalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 13:33

ja, dat is een bekend probleem... we weten ook pas achteraf of we goed draaien. Daar hebben we zelf heel weinig invloed op (melkprijs, weersomstandigheden etc). Maar dat kindgebondenbudget gaat automatisch, daar vraag ik niets voor aan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 14:14

Ja, hebben wij ook. Heel irritant. Maarja, iets met een gegeven paard enzo :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 14:40

ruitje schreef:

Gegeven paard? Bedoel je dat jullie het ook zouden redden zonder de kindgebonden toeslag, maar dat je deze toch aanvraagt omdat het kan? Dat het gewoon fijn is om wat extra te krijgen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 14:46

journee schreef:
ruitje schreef:

Gegeven paard? Bedoel je dat jullie het ook zouden redden zonder de kindgebonden toeslag, maar dat je deze toch aanvraagt omdat het kan? Dat het gewoon fijn is om wat extra te krijgen?

Doe jij dit niet dan :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:00

journee schreef:
ruitje schreef:

dit gaat automatisch, hier hoef ik niets voor aan te vragen.

Kinderbijslag is ook automatisch volgens mij.

Tuurlijk zouden we het redden zonder, maar het is inderdaad wel een heel leuke extra.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:15

verootjoo schreef:
journee schreef:

Doe jij dit niet dan :=

Persoonlijk heb ik alle begrip voor mensen die gebruik maken van het systeem van toeslagen. Ik verwacht dat er maar weinig mensen zijn die wel belasting betalen, maar vervolgens hun recht op toeslag niet gebruiken omdat ze het zonder toeslag ook redden.

Wat ik dan niet begrijp is dat mensen dan wel veel kritiek hebben op mensen die vanwege de toeslagen minder uren hoeven werken om toch rond te kunnen komen. Dus toeslag aanvragen als extraatje bij een volledige werkweek wordt wel acceptabel geacht, maar bij een kortere werkweek niet? Dat vind ik gewoon een bijzondere redenering.

Als je het toeslagen systeem oneerlijk vindt maar het zelf ook gebruikt terwijl het niet echt nodig is, past het in mijn ogen niet om kritiek te leveren op een ander.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:19

juval schreef:
journee schreef:

dit gaat automatisch, hier hoef ik niets voor aan te vragen.

Kinderbijslag is ook automatisch volgens mij.

Tuurlijk zouden we het redden zonder, maar het is inderdaad wel een heel leuke extra.

Of je kindgebonden budget automatisch krijgt is afhankelijk van de omstandigheden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/kindgebonden-budget/content/hoe-moet-ik-kindgebonden-budget-aanvragen#:~:text=Aanvragen%20is%20niet%20altijd%20nodig,niet%20zelf%20aan%20te%20vragen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:20

journee schreef:
Persoonlijk heb ik alle begrip voor mensen die gebruik maken van het systeem van toeslagen. Ik verwacht dat er maar weinig mensen zijn die wel belasting betalen, maar vervolgens hun recht op toeslag niet gebruiken omdat ze het zonder toeslag ook redden.

Wat ik dan niet begrijp is dat mensen dan wel veel kritiek hebben op mensen die vanwege de toeslagen minder uren hoeven werken om toch rond te kunnen komen. Dus toeslag aanvragen als extraatje bij een volledige werkweek wordt wel acceptabel geacht, maar bij een kortere werkweek niet? Dat vind ik gewoon een bijzondere redenering.

Als je het toeslagen systeem oneerlijk vindt maar het zelf ook gebruikt terwijl het niet echt nodig is, past het in mijn ogen niet om kritiek te leveren op een ander.

Het punt is juist, dat als jij minder werkt, zodat je toeslagen ontvangt, je minder belasting betaald en meer ontvang terwijl dit dus niet zou hoeven. Ga je fulltime werken is dit in de meeste gevallen andersom (zoals het zou horen). Een ander werkt meer, om de toeslag te betalen van degene die eigenlijk ook prima meer zou kunnen werken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:41

996981 schreef:
journee schreef:

Het punt is juist, dat als jij minder werkt, zodat je toeslagen ontvangt, je minder belasting betaald en meer ontvang terwijl dit dus niet zou hoeven. Ga je fulltime werken is dit in de meeste gevallen andersom (zoals het zou horen). Een ander werkt meer, om de toeslag te betalen van degene die eigenlijk ook prima meer zou kunnen werken.

Volgens mij is de hoeveelheid belasting die je betaald niet afhankelijk van het aantal uur dat iemand werkt, maar de hoogte van je inkomen versus onkosten. Iemand die vier dagen werkt kan best hetzelfde inkomen hebben als iemand die 5 dagen werkt.

In mijn optiek is het of wel, of niet oké als mensen gebruik maken van het systeem en toeslag ontvangen terwijl het niet echt nodig is. Uiteindelijk komt alle toeslag uit dezelfde pot.

Maar hoeveel uur moet iemand dan minimaal werken om dat 'extraatje' wel te mogen krijgen. 32? 38? Meer dan 40 uur? En is dat dan afhankelijk of iemand kinderen heeft? Als een kind 1 of 2 dagen minder naar de opvang gaat, hoeft daar ook minder voor betaald te worden toch? Maar waar ligt nu precies de grens, volgens jullie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:48

journee schreef:
Maar hoeveel uur moet iemand dan minimaal werken om dat 'extraatje' wel te mogen krijgen. 32? 38? Meer dan 40 uur? En is dat dan afhankelijk of iemand kinderen heeft? Als een kind 1 of 2 dagen minder naar de opvang gaat, hoeft daar ook minder voor betaald te worden toch? Maar waar ligt nu precies de grens, volgens jullie?

En diezelfde vraag geldt ook voor alle mogelijkheden tot het aftrekken van de belasting. Is dat altijd ok of alleen maar soms, en wanneer dan? Als dat maakt dat je minder uur toch rondkomt, is het dan ok?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:50

Kindgebonden budget of kinderbijslag heb ik dan geen moeite mee. Ben blij dat er mensen zijn die zorgen voor een volgende generatie.

Probleem met minder werken omdat je toeslagen krijgt, is dat je ook minder pensioen opbouwt en dus in de toeslagen blijft hangen. Plus is minder werken vaak niet zo best voor je carriere. Maar zo zal iedereen persoonlijk iets hebben waar deze een probleem mee heeft. Bij mij zit het bij die jonge hoogopgeleide personen die 24 uur werken en prima fulltime kunnen werken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:54

journee schreef:
996981 schreef:

Volgens mij is de hoeveelheid belasting die je betaald niet afhankelijk van het aantal uur dat iemand werkt, maar de hoogte van je inkomen versus onkosten. Iemand die vier dagen werkt kan best hetzelfde inkomen hebben als iemand die 5 dagen werkt.

In mijn optiek is het of wel, of niet oké als mensen gebruik maken van het systeem en toeslag ontvangen terwijl het niet echt nodig is. Uiteindelijk komt alle toeslag uit dezelfde pot.

De kans dat je meer verdient als je meer uren werkt is groot he. Dat is precies de reden dat een groep mensen niet meer wil werken. Meer werken = meer verdienen = minder toeslagen.

Hoeveel iemand wel/niet werkt maakt me niks uit. Ieders leven is anders ingericht. Maar parrttime werken met als motivatie het behouden van toeslagen, daar gaat het mijns inziens fout en dát was ook de discussie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:57

996981 schreef:
[

Hoeveel iemand wel/niet werkt maakt me niks uit. Ieders leven is anders ingericht. Maar parrttime werken met als motivatie het behouden van toeslagen, daar gaat het mijns inziens fout en dát was ook de discussie.

Precies! Dat is en was de discussie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:58

Als je parttime moet werken, omdat je zorg hebt voor kinderen,ouders,vrijwilligerswerk etc. ben ik helemaal voor toeslagen zolang dat nodig is.

Als je partime wil werken, zonder specifieke reden en je kan daarmee zelf genoeg verdienen om je broek zonder toeslagen op te houden, good for you! Zeker doen als je dat wil.

Als je parttime wil werken, zodat je toeslagen kan houden, redeneer je de verkeerde kant op.

Is het zo duidelijker?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:02

996981 schreef:
De kans dat je meer verdient als je meer uren werkt is groot he. Dat is precies de reden dat een groep mensen niet meer wil werken. Meer werken = meer verdienen = minder toeslagen.

Inderdaad, daar ging de discussie over en zo zie ik het ook. Overigens snap ik dat het best lastig is om een salarisstap te maken en dan gevoelsmatig minder te krijgen voor meer moeite. Maar ik weet vrij zeker dat dit tijdelijk is en dat je met je salaris daar overheen groeit, zeker als we het hebben over jonge mensen.
Wij, de mensen die de 50 al gepasseerd zijn, hebben dat vroeger ook gehad toen het ziekenfonds nog bestond en je de loongrens overstak. Dat had toen duidelijk impact op je netto salaris, maar een paar salarisstappen later was dat ruimschoots goedgemaakt.

Tegelijk denk ik ook dat de genoemde motivatie vooral bij vrouwen voorkomt die niet kunnen wachten om een man te vinden en een gezinnetje te stichten zodat ze helemaal niet meer hoeven te werken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:05

Veronica2 schreef:
Tegelijk denk ik ook dat de genoemde motivatie vooral bij vrouwen voorkomt die niet kunnen wachten om een man te vinden en een gezinnetje te stichten zodat ze helemaal niet meer hoeven te werken.

Dit zie ik steeds meer!
Ik ben de 50 nog niet gepasseerd, kom wel in die richting. Wij werden nog veel meer opgevoed dat je je eigen broek op moest houden en niet financieel afhankelijk moest zijn. Onze moeders hebben gestreden voor al die vrouwen rechten. Ik heb het gevoel dat de tendens weer naar beneden gaat de laatste 15 jaar.

De omwenteling van Suzanna Jansen is een aanrader om te lezen. Zet je even met beide beentjes op de grond.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:12

Ja ja, een slimme meid is op haar toekomst voorbereid! Dat ligt inmiddels zo in het verleden en ik denk dat het ook nooit meer terugkomt. De meiden van tegenwoordig willen kennelijk iets anders, maar wat is dat precies?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:18

Ze willen wellicht een balans tussen werk en prive? Ik vind dat niet zo gek eigenlijk. (Plus in een aantal gevallen dragen ze alsnog meer in het huishouden en meer als mantelzorger, dus is de situatie nog lang niet zo gelijk als het lijkt.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:22

Arbeidsparticipatie onder vrouwen is juist toegenomen.

Vergeleken met het eerste kwartaal van 2004, twintig jaar geleden, was de arbeidsparticipatie van vrouwen in het eerste kwartaal van 2024 bijna 12 procentpunt hoger. Die toename in twintig jaar tijd was ruim twee keer zo groot als bij mannen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:24

Veronica2 schreef:
Ja ja, een slimme meid is op haar toekomst voorbereid! Dat ligt inmiddels zo in het verleden en ik denk dat het ook nooit meer terugkomt. De meiden van tegenwoordig willen kennelijk iets anders, maar wat is dat precies?

Ik zit even met mijn collega's hierover te praten. 3 jongens, 30, 22 en 20. Maar dit is de randstad en deze jongens zijn allemaal hoogopgeleid. Die verwachten echt dat hun vriendin 50-50 alles gaat doen. Die van 30 zegt: Hallo ik wil ook gewoon 1 dag per week papadag. Beiden 32 uur werken.
Dus die verandering is er wel, maar er zijn best wat vrouwen die het wel best vinden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:30

Benzz schreef:
996981 schreef:

Precies! Dat is en was de discussie.

Dat vind ik gek. Want stel, je hebt kleine kinderen, en je kan voor dezelfde inkomsten minder werken én meer tijd doorbrengen met je kinderen, ben je mijn inziens wel gek als je dan kiest voor meer werken. Als je meer gaat werken, maar dan hetzelfde of minder krijgt, waarom zou je dat dan doen? De fout ligt bij het toeslagensysteem, niet bij degene die simpelweg gebruik maakt van de geboden voorzieningen.

Ik werk ook 24 uur ivm met een klein kindje. Hele bewuste keuze. Daarvoor altijd 40 uur per week gewerkt, veel gedetacheerd, eindeloze reistijden en files. Vind ik niet te combineren met paard en kind. Wil ik ook niet, en is niet nodig. Waarom zou ik dan 40 uur maken? Wij krijgen trouwens ook kindertoeslag en kindopvang toeslag. Hebben we op zich niet nodig, maar we gaan er echt geen nee tegen zeggen. Heb jarenlang alleen (fiks) belasting afgedragen zonder iets te vragen.

@journee klopt - toeslagen zijn vaak gebaseerd op (verzamel) inkomen. Ik begrijp ook dat het financieel gunstig kan zijn om alleen te wonen, want als je samenwoont vervallen je toeslagen en gaan mensen er financieel op vooruit.

benzz schreef:
Ik zit even met mijn collega's hierover te praten. 3 jongens, 30, 22 en 20. Maar dit is de randstad en deze jongens zijn allemaal hoogopgeleid. Die verwachten echt dat hun vriendin 50-50 alles gaat doen. Die van 30 zegt: Hallo ik wil ook gewoon 1 dag per week papadag. Beiden 32 uur werken.
Dus die verandering is er wel, maar er zijn best wat vrouwen die het wel best vinden.

Zie ik ook veel hoor. Mijn vriend heeft ook papadag (en max gebruik gemaakt van zijn zeer riante ouderschapsverlof). Super gebruikelijk bij zijn werkgever - mannen werken ook meer part-time voor een papadag. Wij hebben altijd alles 50/50 gedaan, nu nog steeds. Toch zie ik dat meer bij hoogopgeleiden in de omgeving, ik zie ook echt nog wel vrouwen die (zeer) financieel afhankelijk zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:32

996981 schreef:
Als je parttime moet werken, omdat je zorg hebt voor kinderen,ouders,vrijwilligerswerk etc. ben ik helemaal voor toeslagen zolang dat nodig is.

Als je partime wil werken, zonder specifieke reden en je kan daarmee zelf genoeg verdienen om je broek zonder toeslagen op te houden, good for you! Zeker doen als je dat wil.

Als je parttime wil werken, zodat je toeslagen kan houden, redeneer je de verkeerde kant op.

Is het zo duidelijker?

Klopt, echter moet werken wel lonen. En daar zit nu net de kink in de kabel. Er zijn mensen die wel meer willen werken maar dan vallen ze zoveel terug qua toeslagen dat ze met een dag extra er geen cent of nauwelijks iets op vooruit gaan . Wel later wanneer ze met pensioen gaan maar daar heb je nu niets aan.
Het hele toeslagen systeem is een farce imo. Bvb je gaat samenwonen, beide laag inkomen en beide toeslagen.
Dat je samen geen toeslagen meer krijgt is prima maar ga wel in januari officieel samenwonen want die je het in december kun je de toeslagen van het hele jaar terugbetalen.