Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:05

mysa schreef:
Nou, wilde ik net schrijven!

En het enge vind ik zelf: niet alleen mensen die de joodse religie aanhangen worden als jood beschouwd. Maar iedereen wiens ouders/grootouders/overgrootouders joods genoemd werden heet ook jood. Al is ie zo seculier als maar kan. De Nazi's spanden daarin wel de kroon: volgens hen zou ik bijvoorbeeld een 'mischling in de tweede graad' zijn. Omdat ik een joodse opa heb. Seculierder dan hij vond je ze niet.
Assimilatie was zo ongeveer zijn lijfspreuk.

Maar Hitler zag het Joods-zijn als een apart ras, niet als geloof of afkomst. Die tijd is toch wel voorbij mag ik hopen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:12

Ja, daar gaan we vanuit. Maar de angst zit er een beetje ingebakken als ik zo online wat opmerkingen lees van joden die blij zijn als ze geen joodse voor- of achternaam hebben. Moet zeggen dat ik stiekem ook wel even getwijfeld heb toen mijn man onze zoon naar mijn opa wilde noemen. Vooral omdat mijn eigen naam ook al joods klinkt. We klinken dus samen joods maar zijn het niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:18

Hier is de speech van Annalena Bearbock (minister van buitenlandse zaken Duitsland) te vinden die zij afgelopen dinsdag uitsprak in de VN veiligheidraad: https://new-york-un.diplo.de/un-en/-/2628288
Ik vond hem erg indrukwekkend. Een stukje:
Citaat:
We must hear each other out.

Then we need to see how we can take small but courageous steps.

To end the suffering. Together.

I speak to you as the foreign minister of a country that bears historic responsibility for the worst imaginable crime, the crime committed by Nazi Germany: the Shoah – the systematic murder of six million Jews, with the aim of eradicating Jewish life from Europe.

“Never again”. To me as a German, that means that we will not rest knowing that the grandchildren of Holocaust survivors are now being held hostage by terrorists in Gaza.
....
Humanity is universal. And so should be our empathy.
Hamas is playing with human suffering, using women and children in Gaza as human shields, hiding its weapons under supermarkets, apartment blocks, even hospitals – with obvious intent.
...
En vertaald:
Citaat:
We moeten naar elkaar luisteren.

Vervolgens moeten we kijken hoe we kleine maar moedige stappen kunnen zetten.

Om een ​​einde te maken aan het lijden. Samen.

Ik spreek tot u als minister van Buitenlandse Zaken van een land dat historische verantwoordelijkheid draagt ​​voor de ergst denkbare misdaad, de misdaad gepleegd door nazi-Duitsland: de Shoah – de systematische moord op zes miljoen Joden, met als doel het Joodse leven uit Europa uit te roeien.

'Nooit meer'. Voor mij als Duitser betekent dit dat we niet zullen rusten in de wetenschap dat de kleinkinderen van overlevenden van de Holocaust nu door terroristen in Gaza worden gegijzeld.
....
De mensheid is universeel. En dat zou ook onze empathie moeten zijn.
Hamas speelt met menselijk lijden, gebruikt vrouwen en kinderen in Gaza als menselijk schild en verbergt zijn wapens onder supermarkten, flatgebouwen en zelfs ziekenhuizen – met duidelijke bedoelingen.
...

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:20

Ja maar toch zal er ook met Hamas gepraat moeten worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:22

De speech begint mooi. Hopelijk volgt er ook nog een stuk waarin ook Israël ter verantwoording wordt geroepen. Ook Israël speelt met menselijk lijden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:27

mysa schreef:

Waarschijnlijk wel maar dan zal Hamas (en Netanyahu) ook moeten willen praten, geen idee of dat het geval is. Ik krijg een beetje het idee dat Hamas niet 1 entiteit is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:30

mysa schreef:

En het enge vind ik zelf: niet alleen mensen die de joodse religie aanhangen worden als jood beschouwd. Maar iedereen wiens ouders/grootouders/overgrootouders joods genoemd werden heet ook jood. Al is ie zo seculier als maar kan. De Nazi's spanden daarin wel de kroon: volgens hen zou ik bijvoorbeeld een 'mischling in de tweede graad' zijn. Omdat ik een joodse opa heb. Seculierder dan hij vond je ze niet.

Klopt, mijn man is vanwege zijn moeder joods en mijn oma niet ook al was haar vader wel (praktiserend) joods. Maar hij is niet Israëlisch.

Joods-zijn gaat van moeder op kind.

Mijn Israëlische vriendin stuurt filmpjes waar ik naar van word, ze is zo aan het verharden.

Zondag de 29e is er een mars van Vrouwen voor vrede in Amsterdam, vriendinnen van mij gaan heen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:36

Hamas bestaat uit verschillende pijlers. Vergelijk het een beetje met de IRA, de politieke tak Shin Fein en de splintergroepering Real IRA. Ik denk dat met de politieke tak van Hamas gesproken moet gaan worden in de hoop dat daarmee de bewapende splintergroeperingen geïntegreerd kunnen worden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:44

irmaz schreef:
Hier is de speech van Annalena Bearbock (minister van buitenlandse zaken Duitsland) te vinden die zij afgelopen dinsdag uitsprak in de VN veiligheidraad: https://new-york-un.diplo.de/un-en/-/2628288
Ik vond hem erg indrukwekkend. Een stukje:
Citaat:
We must hear each other out.

Then we need to see how we can take small but courageous steps.

To end the suffering. Together.

I speak to you as the foreign minister of a country that bears historic responsibility for the worst imaginable crime, the crime committed by Nazi Germany: the Shoah – the systematic murder of six million Jews, with the aim of eradicating Jewish life from Europe.

“Never again”. To me as a German, that means that we will not rest knowing that the grandchildren of Holocaust survivors are now being held hostage by terrorists in Gaza.
....
Humanity is universal. And so should be our empathy.
Hamas is playing with human suffering, using women and children in Gaza as human shields, hiding its weapons under supermarkets, apartment blocks, even hospitals – with obvious intent.
...
En vertaald:
Citaat:
We moeten naar elkaar luisteren.

Vervolgens moeten we kijken hoe we kleine maar moedige stappen kunnen zetten.

Om een ​​einde te maken aan het lijden. Samen.

Ik spreek tot u als minister van Buitenlandse Zaken van een land dat historische verantwoordelijkheid draagt ​​voor de ergst denkbare misdaad, de misdaad gepleegd door nazi-Duitsland: de Shoah – de systematische moord op zes miljoen Joden, met als doel het Joodse leven uit Europa uit te roeien.

'Nooit meer'. Voor mij als Duitser betekent dit dat we niet zullen rusten in de wetenschap dat de kleinkinderen van overlevenden van de Holocaust nu door terroristen in Gaza worden gegijzeld.
....
De mensheid is universeel. En dat zou ook onze empathie moeten zijn.
Hamas speelt met menselijk lijden, gebruikt vrouwen en kinderen in Gaza als menselijk schild en verbergt zijn wapens onder supermarkten, flatgebouwen en zelfs ziekenhuizen – met duidelijke bedoelingen.
...

Indrukwekkend als in...?
Ik vind dit stukje een knap stuk propeganda, dus op die manier indrukwekkend.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:10

Dat komt omdat het Jodendom een etno-religie is, oftewel het is zowel een etnische groep als een religieuze groep. Velen van dit soort etno-religies bestaan al niet meer, maar zijn nog steeds een etnische groep vandaag de dag. De Koerden bijvoorbeeld zijn nu grotendeels moslim, maar hun naam in het Engels was ook de naam van hun religie destijds. Beetje een kromme uitleg, ik ben ziek en net wakker :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:24

irmaz schreef:
mysa schreef:

Waarschijnlijk wel maar dan zal Hamas (en Netanyahu) ook moeten willen praten, geen idee of dat het geval is. Ik krijg een beetje het idee dat Hamas niet 1 entiteit is.

Denk ik ook, waarschijnlijk zullen ze dan eerst met Hezbollah en Iran moeten overleggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:43

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:57

maaikemuis schreef:
Hamas bestaat uit verschillende pijlers. Vergelijk het een beetje met de IRA, de politieke tak Shin Fein en de splintergroepering Real IRA. Ik denk dat met de politieke tak van Hamas gesproken moet gaan worden in de hoop dat daarmee de bewapende splintergroeperingen geïntegreerd kunnen worden.

Ik ben het daarmee eens, maar dat zal niet gebeuren, want dan zal moeten worden toegegeven dat Hamas geen terroristische organisatie is, en ik denk dat niemand die uitspraak durft te doen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:04

Nikass schreef:
maaikemuis schreef:

Ik ben het daarmee eens, maar dat zal niet gebeuren, want dan zal moeten worden toegegeven dat Hamas geen terroristische organisatie is, en ik denk dat niemand die uitspraak durft te doen.

Mwoah, de IRA werd in het VK ook als terroristische organisatie gezien met Sinn Féin als politieke tak ervan, en Sinn Féin was één van de ondertekenaars van het GVA.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:06

Nou ja wie weet. Maar er wordt steeds stellig beweert dat men niet met terroristische organisaties praat. Daar op terugkomen is sowieso al een dingetje lijkt me O:)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:39

Daar zal dan op teruggekomen moeten worden. Maar ik denk dat het wel een van de punten gaat zijn waar vrede mee gaat beginnen.

En het kan wel! Sinn Fhein en de FARC bewijzen dat het wel kan. Niet in de vorm van rozengeur en maneschijn, maar het kan wel. Alleen moeten alle partijen willen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:44

Exitium schreef:
Mwoah, de IRA werd in het VK ook als terroristische organisatie gezien met Sinn Féin als politieke tak ervan, en Sinn Féin was één van de ondertekenaars van het GVA.

Is in dat geval wellicht IRAN de Sinn Fein en HAMAS de (P)IRA? O:) Zo ja dan is er wel een probleem.....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:50

FiveSports schreef:
Indrukwekkend als in...?

Indrukwekkend om als land ten overstaande van de hele wereld verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gruweldaden in een verleden, dat ook zo te benoemen zonder het te downplayen en daar ook consequenties aan te verbinden.
Ik zie dat Nederland nog steeds niet doen, daar komen maar mondjesmaat de gruwelverhalen van b.v. de "politionele-acties" in Indië naar boven. Of de VS wat dat betreft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:51

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:07

Urbanus schreef:
mysa schreef:

Klopt, mijn man is vanwege zijn moeder joods en mijn oma niet ook al was haar vader wel (praktiserend) joods. Maar hij is niet Israëlisch.

Joods-zijn gaat van moeder op kind.

Is dat dan als godsdienst? Of is het ziets als een nationaliteit? Waar wordt zoiets dan vastgelegd? Sorry als het heel domme vragen zijn maar ik weet het echt niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:11

Klopt. Dat heeft te maken met de bloedlijn van de moeder die haar genen doorgeeft aan de kinderen. Die bloedlijn is belangrijk,zie Genesis oude testament.

Mijn kinderen hun overgrootmoeder was Joods. Hun niet gekende opa is getrouwd met een Christen. Dus hun vader (zag er wel 100 % Joods uit) was dus niet Joods volgens die regels. Zijn en mijn kinderen dus ook niet.

Terwijl volgens onze redenatie, overgroot opa 100% Joods was, opa 100%, vader 50% en zijzelf 25% .
Ik heb mijn zoon dit verteld tijdens het demonstreren en vaag had hij daar over gehoord.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:20

Al hoewel ik niet geloof en al helemaal niet dat Genesis de ballen verstand had van zowel DNA als mitochondriaal DNA is dat laatste wel iets wat enkel vanuit de moeder doorgegeven wordt. Er zal wel een andere redenatie vanuit het geloofsboek achter zitten, maar sec hebben ze gelijk. Er zijn dingen die enkel via de moederlijn doorgegeven worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:21

Genesis had ook geen verstand, het is ook geen persoon :+

Sorry, vond je formulering grappig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:23

irmaz schreef:
FiveSports schreef:
Indrukwekkend als in...?

Indrukwekkend om als land ten overstaande van de hele wereld verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gruweldaden in een verleden, dat ook zo te benoemen zonder het te downplayen en daar ook consequenties aan te verbinden.
Ik zie dat Nederland nog steeds niet doen, daar komen maar mondjesmaat de gruwelverhalen van b.v. de "politionele-acties" in Indië naar boven. Of de VS wat dat betreft.

Ik vind het eerder schokkend dan indrukwekkend. Die consequenties zijn de dood van duizenden onschuldige Palestijnen. Sorry hoor, wordt tijd dat de wereld begint in te zien dat de Palestijnen geen schuld hebben aan de holocaust. Makkelijk hoor, kindje werd gepest op school, de vriendjes van de pestkop krijgen berouw en vinden het dan maar ok dat gepest kindje op een ander kindje gaat kloppen die met de hele zaak niks te maken had. Denk dat de meeste 5jarigen al slimmer zijn dan dat. Politici daarentegen... :(

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:24

Cowboy55 schreef:
Exitium schreef:

Is in dat geval wellicht IRAN de Sinn Fein en HAMAS de (P)IRA? O:) Zo ja dan is er wel een probleem.....

Nah, Hamas heeft ook een gematigde tak, het zijn niet allemaal terroristen. Iran is eerder vergelijkbaar met de groep Amerikanen met Ierse voorouders die de IRA financieel steunden, waardoor ze wapens konden kopen.