Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jessix schreef:IMANDRA schreef:Wellicht niet stop op de import, maar juist (extra) belasting op wat er binnenkomt en het een beetje temperen. Dan is het vervolgens aan de consument.
Dus dan maak je dat ook duurder, zodat het niet meer zo veel verschil maakt met het Nederlandse product?
IMANDRA schreef:Yep. Idealiter wordt Nederlands product goedkoper dan buitenlands, denk ik.
Maar dan wel duurder dan dat het nu is, zodat de balans ook richting de boeren wellicht wat beter is?
Maar hey, dat zijn overpeinzingen van een leek
purny schreef:IMANDRA schreef:Wellicht niet stop op de import, maar juist (extra) belasting op wat er binnenkomt en het een beetje temperen. Dan is het vervolgens aan de consument.
Goed idee, laten we de nederlandse burger nog meer uitkleden en uitknijpen.
Loretta schreef:En wat is dan het plan met de landbouwgronden die wel geschikt zijn voor veehouderij maar waar het bijna onmogelijk is om andere gewassen te telen?
Het is altijd jammer dat er over dat soort problemen niet wordt gesproken door linkse partijen.
purny schreef:IMANDRA schreef:Wellicht niet stop op de import, maar juist (extra) belasting op wat er binnenkomt en het een beetje temperen. Dan is het vervolgens aan de consument.
Goed idee, laten we de nederlandse burger nog meer uitkleden en uitknijpen.
Janneke2 schreef:Hoezo...?
Ik hoef geen frambozen uit Argentinië te eten in de winter.
... de sport is hier om groenten van het seizoen te eten het hele jaar rond.
8nnemiek schreef:Maar er is een verschil tussen producten importeren die we hier niet of niet milieuvriendelijk kunnen verbouwen.. en producten importeren die we hier of in Europa wel prima kunnen verbouwen. En een groot verschil tussen import uit Azië of Zuid-Amerika tegenover Europa.
Waarom moeten we het hele jaar door elk soort groente kunnen eten? Waarom halen we sinaasappels uit Brazilië terwijl ze ook in Spanje groeien? Zelfde geldt voor avocado's. Ook soja (voor vleesvervangers) wordt al volop in Europa geteeld. Dat moet gewoon anders.
Chocolade en koffie, dat groeit hier niet zomaar, dus dat is niet gek hoewel minderen altijd beter is. Maar ik hoef in de winter echt geen zomerfruit uit verweggistan te eten.
8nnemiek schreef:Loretta schreef:En wat is dan het plan met de landbouwgronden die wel geschikt zijn voor veehouderij maar waar het bijna onmogelijk is om andere gewassen te telen?
Het is altijd jammer dat er over dat soort problemen niet wordt gesproken door linkse partijen.
Daar wordt zeker over gesprokenSowieso hoeft niet alle landbouwgrond voor veevoer weg. Minder vee betekent minder import van soja en graan nodig, en dan kan meer van het veevoer uit Nederland komen. En we hebben ook nog altijd landbouwgrond nodig voor het voer van onze hobbydieren, van paarden en geiten tot konijnen en kippen. Dat komt nu ook voor een groot deel uit het buitenland.
Verder zijn er ook prima gewassen te vinden die op lastige grond groeien. Was vezelhennep er niet zo eentje die in opkomst is en op veel verschillende soorten grond groeit?
En lupine, vergeten gewas dat heel voedingsrijk is, ideaal voor vleesvervangers, en op heel arme grond groeit.. En bamboe schijnt in opkomst te zijn.
Maar met biologische landbouw, vruchtwisseling, teelt in stroken enz schijn je heel veel soorten grond prima geschikt te kunnen maken voor allerlei soorten groente die er met monoteelt niet op zou groeien.
Cer schreef:Hm over of mensen boeren uit nederland weg willen.. (wat dat schreef niemand, toch?)
Deze kom ik tegen op mijn facebook tijdlijn, een artikel van De Correspondend
https://decorrespondent.nl/14396/het-ee ... nzXUj7bPvs
Lijkt mij niet dat ze daarmee bedoelen dat ze boeren zo leuk vinden?
Cer schreef:Hm over of mensen boeren uit nederland weg willen.. (wat dat schreef niemand, toch?)
Deze kom ik tegen op mijn facebook tijdlijn, een artikel van de Correspondent
(...)
Lijkt mij niet dat ze daarmee bedoelen dat ze boeren zo leuk vinden?
Citaat:Met dit soort correspondenten is een middenweg toch niet meer mogelijk
Citaat:Janneke: chocolade en thee dan alleen nog uit Nederland..
Loretta schreef:Er zijn in het verleden politieke keuzes gemaakt waarbij wereldwijde handel het hoogste doel had. Globalisering moest koste wat kost zo groots mogelijk zijn. Schaalvergroting was het toverwoord. Er zijn handelsverdragen gesloten met landen over de hele wereld voor alle mogelijk denkbare producten. En nu blijkt dat toch allemaal niet zo heel handig.
Citaat:Centraal in het BBB-programma staat een eerlijk verhaal over voedselproductie in Nederland. Eerlijk voedsel kort gezegd. Uitgangspunt is het bestaansrecht van de Nederlandse voedselmakers. Want als we zo doorgaan, dan komt de dag dat de laatste boer hier het licht uit doet. En wat hebben we dan als alternatief?
Niet alleen zal voedsel worden geïmporteerd uit landen waarvan we niet weten hoe het voedsel is geproduceerd en wat er allemaal in zit. Daarnaast zal het verdwijnen van de boeren uit ons landschap grote gevolgen hebben. Voor de economie, voor de werkgelegenheid, voor het landschap, voor de natuur, voor de bodem, voor de sociale cohesie en leefbaarheid op het platteland. Dat wil niemand. Dus de tijd was nooit rijper om nú in Den Haag het verschil te gaan maken. Voor boer én burger.
Eerlijk voedsel resulteert kortom in een gezonde bodem, gezonde planten, gezonde dieren, gezonde boeren, gezonde burgers, een gezonde economie, gezond onderwijs en een gezonde maatschappij.
8nnemiek schreef:Daar staat toch overduidelijk "de intensieve veeteelt"? .
juval schreef:nogmaals, we importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. DAT IS TOCH RAAR?
8nnemiek schreef:Daar heb je zeker gelijk inHet is mooi dat we handel kunnen drijven met landen aan de andere kant van de wereld, maar zoals het nu gaat is het allemaal veel te groot, veel te veel, en vooral een enorme aanslag op het milieu en het klimaat, puur en alleen omdat we hier in de westerse wereld strontverwend zijn en zo veel mogelijk luxe voor zo min mogelijk geld willen.
En mensen zijn helaas te egoïstisch om er zelf iets aan te doen.. dus kunnen we niet anders dan klimaatverdragen en regels te laten opstellen door oa onze overheid en de EU.