Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:56

Wellicht niet stop op de import, maar juist (extra) belasting op wat er binnenkomt en het een beetje temperen. Dan is het vervolgens aan de consument.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:57

IMANDRA schreef:
Wellicht niet stop op de import, maar juist (extra) belasting op wat er binnenkomt en het een beetje temperen. Dan is het vervolgens aan de consument.

Dus dan maak je dat ook duurder, zodat het niet meer zo veel verschil maakt met het Nederlandse product?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:58

Jessix schreef:
IMANDRA schreef:

Dus dan maak je dat ook duurder, zodat het niet meer zo veel verschil maakt met het Nederlandse product?

Yep. Idealiter wordt Nederlands product goedkoper dan buitenlands, denk ik.
Maar dan wel duurder dan dat het nu is, zodat de balans ook richting de boeren wellicht wat beter is?

Maar hey, dat zijn overpeinzingen van een leek :))

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:01

En met een Europese markt ook niet haalbaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:03

IMANDRA schreef:
Yep. Idealiter wordt Nederlands product goedkoper dan buitenlands, denk ik.
Maar dan wel duurder dan dat het nu is, zodat de balans ook richting de boeren wellicht wat beter is?

Maar hey, dat zijn overpeinzingen van een leek :))

Ik overpeins ook gewoon mee. :D Ik eet zelf geen dierlijke producten dus het is voor mij helemaal niet aan de orde. Alhoewel, het geldt wellicht ook voor groenten die hier verbouwd wordt en die we ook uit het buitenland halen.

Maar ben benieuwd hoe je dat dan zou moeten doen als overheid. Kun je de AH verplichten welke bonen er in de schappen moeten liggen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:05

En wat is dan het plan met de landbouwgronden die wel geschikt zijn voor veehouderij maar waar het bijna onmogelijk is om andere gewassen te telen?

Het is altijd jammer dat er over dat soort problemen niet wordt gesproken door linkse partijen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:14

IMANDRA schreef:

Goed idee, laten we de nederlandse burger nog meer uitkleden en uitknijpen. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:16

purny schreef:
IMANDRA schreef:

Hoezo...?
Ik hoef geen frambozen uit Argentinië te eten in de winter.
... de sport is hier om groenten van het seizoen te eten het hele jaar rond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:18

Loretta schreef:
En wat is dan het plan met de landbouwgronden die wel geschikt zijn voor veehouderij maar waar het bijna onmogelijk is om andere gewassen te telen?

Het is altijd jammer dat er over dat soort problemen niet wordt gesproken door linkse partijen.

Daar wordt zeker over gesproken :j Sowieso hoeft niet alle landbouwgrond voor veevoer weg. Minder vee betekent minder import van soja en graan nodig, en dan kan meer van het veevoer uit Nederland komen. En we hebben ook nog altijd landbouwgrond nodig voor het voer van onze hobbydieren, van paarden en geiten tot konijnen en kippen. Dat komt nu ook voor een groot deel uit het buitenland.
Verder zijn er ook prima gewassen te vinden die op lastige grond groeien. Was vezelhennep er niet zo eentje die in opkomst is en op veel verschillende soorten grond groeit?
En lupine, vergeten gewas dat heel voedingsrijk is, ideaal voor vleesvervangers, en op heel arme grond groeit.. En bamboe schijnt in opkomst te zijn.
Maar met biologische landbouw, vruchtwisseling, teelt in stroken enz schijn je heel veel soorten grond prima geschikt te kunnen maken voor allerlei soorten groente die er met monoteelt niet op zou groeien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:19

purny schreef:
IMANDRA schreef:

Stop je dat geld in 0% btw op groente en fruit, en subsidie voor de akkerbouw in Nederland om meer over te gaan naar kringlooplandbouw..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:21

Jij niet Janneke, maar andere mensen wel.
Het is niet altijd dat als jij iets niet wil, de ander dit dan ook niet hoeft of mag.
Mensen kunnen nu al niet rondkomen en dat gaat alleen maar erger worden.

@8nnemiek: verlaging BTW op groente en fruit is ze niet gelukt. Te moeilijk vonden ze dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:21

De coöperatie Land van Ons is in onder andere Oud Ade bezig met 'wat kan er allemaal in veenweidegebied?'

Traditioneel is daar extensieve landbouw,
maar met de huidige (idiote) regels etc kun je als bier niet rondkomen.

Uit mijn hoofd zeg ik dat men experimenteert met boekweit, rijst en cranberry.

Dus 'OF er landbouwgebieden zijn die echt alleen maar geschikt zijn voor extensieve veehouderij' is een vraag. Geen weet.

De linkse partijen hebben het trouwens wel over de idiotie (mijn woord) van het huidige systeem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:25

Janneke2 schreef:
Hoezo...?
Ik hoef geen frambozen uit Argentinië te eten in de winter.
... de sport is hier om groenten van het seizoen te eten het hele jaar rond.

Wil je wel koffie? Knoflook? Thee? Chocola? Soja? Avocado's? (ik denk even aan de meeste vegan voedingsmiddelen) Noten? brood (ik lees dat graan voor brood geimporteerd wordt) ..oh, en wijn lees ik (nou ja, dat hoef ik toch ook niet :+ )

Er wordt meer geimporteerd dan alleen groenten, denk ik?

Minder vlees eten, sowieso niet dagelijks, lijkt mij wel haalbaar voor iedereen..?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:34

... ik doe wel aan thee en chocolade.
Liever geen soya of avocado's.
(Ik vind avocado erg lekker, trouwens, maar er zijn nu eenmaal grenzen.)
De verdeling van eiwitten over de wereldbevolking is al vele jaren om te huilen zo akelig.
En als calviniste ;) vind ik: als je dat weet, heeft dat gevolgen voor je gedrag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:41

Maar er is een verschil tussen producten importeren die we hier niet of niet milieuvriendelijk kunnen verbouwen.. en producten importeren die we hier of in Europa wel prima kunnen verbouwen. En een groot verschil tussen import uit Azië of Zuid-Amerika tegenover Europa.
Waarom moeten we het hele jaar door elk soort groente kunnen eten? Waarom halen we sinaasappels uit Brazilië terwijl ze ook in Spanje groeien? Zelfde geldt voor avocado's. Ook soja (voor vleesvervangers) wordt al volop in Europa geteeld.
Chocolade en koffie, dat groeit hier niet zomaar, dus dat is niet gek hoewel minderen altijd beter is. Maar ik hoef in de winter echt geen zomerfruit uit verweggistan te eten.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-07-23 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:45

Hm over of mensen boeren uit nederland weg willen.. (wat dat schreef niemand, toch?)
Deze kom ik tegen op mijn facebook tijdlijn, een artikel van De Correspondend

https://decorrespondent.nl/14396/het-ee ... nzXUj7bPvs

Lijkt mij niet dat ze daarmee bedoelen dat ze boeren zo leuk vinden?

Wat is De Correspondent eigenlijk voor iets, een verzameling columnisten? Algemeen links georienteerd lees ik? Met dit soort correspondenten is een middenweg toch niet meer mogelijk?

@Janneke: chocolade en thee dan alleen nog uit Nederland.. :j

En ook vervoer vanuit Spanje kost uitstoot, dan moet dat helemaal klimaat neutraal gaan.
Overigens, als Spanje teelt voor het buitenland, hebben ze teveel product.
Gaat er vlees van Nederland naar Spanje, of kweken ze dat daar ook zelf? Edit, de hammen, dat had ik zelf kunnen weten :')
Edit2: Ik lees even door, interessant wel, varkenshouderijen en export enzo en Spanje :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-07-23 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:51

8nnemiek schreef:
Maar er is een verschil tussen producten importeren die we hier niet of niet milieuvriendelijk kunnen verbouwen.. en producten importeren die we hier of in Europa wel prima kunnen verbouwen. En een groot verschil tussen import uit Azië of Zuid-Amerika tegenover Europa.
Waarom moeten we het hele jaar door elk soort groente kunnen eten? Waarom halen we sinaasappels uit Brazilië terwijl ze ook in Spanje groeien? Zelfde geldt voor avocado's. Ook soja (voor vleesvervangers) wordt al volop in Europa geteeld. Dat moet gewoon anders.
Chocolade en koffie, dat groeit hier niet zomaar, dus dat is niet gek hoewel minderen altijd beter is. Maar ik hoef in de winter echt geen zomerfruit uit verweggistan te eten.

Er zijn in het verleden politieke keuzes gemaakt waarbij wereldwijde handel het hoogste doel had. Globalisering moest koste wat kost zo groots mogelijk zijn. Schaalvergroting was het toverwoord. Er zijn handelsverdragen gesloten met landen over de hele wereld voor alle mogelijk denkbare producten. En nu blijkt dat toch allemaal niet zo heel handig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:56

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:

Daar wordt zeker over gesproken :j Sowieso hoeft niet alle landbouwgrond voor veevoer weg. Minder vee betekent minder import van soja en graan nodig, en dan kan meer van het veevoer uit Nederland komen. En we hebben ook nog altijd landbouwgrond nodig voor het voer van onze hobbydieren, van paarden en geiten tot konijnen en kippen. Dat komt nu ook voor een groot deel uit het buitenland.
Verder zijn er ook prima gewassen te vinden die op lastige grond groeien. Was vezelhennep er niet zo eentje die in opkomst is en op veel verschillende soorten grond groeit?
En lupine, vergeten gewas dat heel voedingsrijk is, ideaal voor vleesvervangers, en op heel arme grond groeit.. En bamboe schijnt in opkomst te zijn.
Maar met biologische landbouw, vruchtwisseling, teelt in stroken enz schijn je heel veel soorten grond prima geschikt te kunnen maken voor allerlei soorten groente die er met monoteelt niet op zou groeien.

Interessant! Het bovenste deel van je tekst had ik al bedacht. Het vee wat we houden kan de grond goed gebruiken voor voedsel en huisvesting. Verder had ik me er nog niet in verdiept.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:58

Cer schreef:
Hm over of mensen boeren uit nederland weg willen.. (wat dat schreef niemand, toch?)
Deze kom ik tegen op mijn facebook tijdlijn, een artikel van De Correspondend

https://decorrespondent.nl/14396/het-ee ... nzXUj7bPvs

Daar staat toch overduidelijk "de intensieve veeteelt"? Daar staat nergens 'alle boeren moeten weg' en ook niet 'alle veehouders moeten weg'.
Minder vee per bedrijf, meer individuele zorg per dier, meer ruimte per dier, en een hogere prijs voor melk/vlees/eieren zodat de boer even veel winst blijft draaien. Daar moeten we heen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:59

Cer schreef:
Deze kom ik tegen op mijn facebook tijdlijn, een artikel van de Correspondent
(...)

Oh, please...

'In Nederland is het zo...' - en dat is dan maar meteen de boer afkraken?

Ik heb het artikel gelezen met de gedachte dat het feestvarken op het raam van de slager raar is,
en dat de boeren gevangen zitten tussen de rabo, de overheid en de agro industrie.
"Zo hebben wij met elkaar de boel ingericht - en het eerlijke verhaal hier over: graag! Het is de hoogste tijd."

Ik lees hier geen anti boer standpunt in.

(Het is wellicht wel een anti FDF standpunt, maar dat is niet hetzelfde.)

Citaat:
Met dit soort correspondenten is een middenweg toch niet meer mogelijk

Het lijkt me meer de bril op de neus dan de correspondent zelf.

Citaat:
Janneke: chocolade en thee dan alleen nog uit Nederland..

Dat is dus kruidenthee en cacao van de wereldwinkel.
En geen frambozen uit Argentinië in de winter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:03

Loretta schreef:
Er zijn in het verleden politieke keuzes gemaakt waarbij wereldwijde handel het hoogste doel had. Globalisering moest koste wat kost zo groots mogelijk zijn. Schaalvergroting was het toverwoord. Er zijn handelsverdragen gesloten met landen over de hele wereld voor alle mogelijk denkbare producten. En nu blijkt dat toch allemaal niet zo heel handig.

Daar heb je zeker gelijk in :j Het is mooi dat we handel kunnen drijven met landen aan de andere kant van de wereld, maar zoals het nu gaat is het allemaal veel te groot, veel te veel, en vooral een enorme aanslag op het milieu en het klimaat, puur en alleen omdat we hier in de westerse wereld strontverwend zijn en zo veel mogelijk luxe voor zo min mogelijk geld willen.
En mensen zijn helaas te egoïstisch om er zelf iets aan te doen.. dus kunnen we niet anders dan klimaatverdragen en regels te laten opstellen door oa onze overheid en de EU.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:06

8nnemiek, wat bedoel je dan met 'intensieve veeteeld' ?
Op dit moment ligt de focus voornamelijk op de kleinere en gemiddelde melkveebedrijven die met uitkoop/onteigening worden bedreigd. Dat zijn geen intensieve bedrijven, meestal zelfs grondgebonden. Daar wordt op dit moment het hardst tegenaan geschopt.

Citaat:
Centraal in het BBB-programma staat een eerlijk verhaal over voedselproductie in Nederland. Eerlijk voedsel kort gezegd. Uitgangspunt is het bestaansrecht van de Nederlandse voedselmakers. Want als we zo doorgaan, dan komt de dag dat de laatste boer hier het licht uit doet. En wat hebben we dan als alternatief?

Niet alleen zal voedsel worden geïmporteerd uit landen waarvan we niet weten hoe het voedsel is geproduceerd en wat er allemaal in zit. Daarnaast zal het verdwijnen van de boeren uit ons landschap grote gevolgen hebben. Voor de economie, voor de werkgelegenheid, voor het landschap, voor de natuur, voor de bodem, voor de sociale cohesie en leefbaarheid op het platteland. Dat wil niemand. Dus de tijd was nooit rijper om nú in Den Haag het verschil te gaan maken. Voor boer én burger.

Eerlijk voedsel resulteert kortom in een gezonde bodem, gezonde planten, gezonde dieren, gezonde boeren, gezonde burgers, een gezonde economie, gezond onderwijs en een gezonde maatschappij.

nogmaals, we importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. DAT IS TOCH RAAR?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:14

Ik quote alleen de tekst uit het artikel.

Voor mij zou men mogen beginnen met het sluiten van de megastallen. Straathof als eerste. En de bedrijven die vrijwillig willen stoppen, daar lijkt me niks mis mee. En daarna eens kijken hoe veel er nog over is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:18

8nnemiek schreef:
Daar staat toch overduidelijk "de intensieve veeteelt"? .

Je bedoelt die ene keer? Tussen al die andere regels??
Ik vind dat niet perse 'overduidelijk'..

daarnaast brengt ie nogal wat als 'waarheid' waarvan ik me afvraag of het wel waarheid is.
(verder vind ik het persoonlijk nogal een jank-artikel, maar dat heb ik meestal als allles in dramavorm geschreven is, maar mensen zijn er wel gevoelig voor)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:19

juval schreef:
nogmaals, we importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. DAT IS TOCH RAAR?

Nee hoor, we mogen het best, maar het is goedkoper om te importeren dan om zelf te produceren. Dat heet nou marktwerking :)

8nnemiek schreef:
Daar heb je zeker gelijk in :j Het is mooi dat we handel kunnen drijven met landen aan de andere kant van de wereld, maar zoals het nu gaat is het allemaal veel te groot, veel te veel, en vooral een enorme aanslag op het milieu en het klimaat, puur en alleen omdat we hier in de westerse wereld strontverwend zijn en zo veel mogelijk luxe voor zo min mogelijk geld willen.
En mensen zijn helaas te egoïstisch om er zelf iets aan te doen.. dus kunnen we niet anders dan klimaatverdragen en regels te laten opstellen door oa onze overheid en de EU.

Amen! De consument zal niet veranderen, dus is het aan de overheid meer te reguleren. En rechts/populisrisch gaat dat niet heel snel doen, de consument zal ook niet vanzelf veranderen en blijft even verwend / veeleisend (al zijn er wel steeds meer mensen duurzamer bezig).

Het blok links spreekt me gek genoeg niet meteen aan. Wat is hun verhaal?