Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 15:41

nikkel schreef:
In de coronatijd waren er veel minder faillissementen in vergelijking met daarvoor, omdat er zo veel overheidssteun was en ook ongezonde bedrijven daarvan gebruik maakten. Die vallen nu o.a. om.

Het is zelfs interessant om ze nu te laten omvallen, dan hoef je de verkregen coronasteun niet terug te betalen.

Bakkers en slagers hadden geen coronasteun nodig, zij waren altijd open want voedingsmiddelen. Zij gaan nu omvallen puur door de hoge energieprijzen.

nikkel

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:59

Voor een aantal beroepsgroepen geldt inderdaad, de gestegen energieprijzen. Dat is echter niet voor elk bedrijf of beroepsgroep

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:03

chanicha schreef:
Dan krijg je geen huurtoeslag meer en je betaalt de hoofdprijs voor energie!
Het lijkt wel of ze de mensen kapot willen maken op deze manier!

Ja.
Rechts kabinet.
Alles eigen schuld en eigen verantwoordelijkheid en de overheid doet het niet voor u.
En graag lage belasting en we gaan de burger niet pamperen.
(En milieu, wat was dat ook al weer...?)

_-:(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:07

tamary schreef:
Het wordt steeds aantrekkelijker om ergens in een uitgestorven deel van zuid-europa een huisje te " kraken" oid in een spookdorp,e, wat beestjes en plunder de zadendisplay bij lidl, etc. en zie maar waar het zelfvoorzienend strand. Voor jezelf zorgen is toch al eigenlijk wat de overheid wil.

Zoiets ga ik soort van half doen ook. Geen enkele kans op hulp of bijstand. Dan maar drastisch oplossen. Alleen dan geen spookdorp of kraken of zuideuropa. maar goedkoop huis kopen met een leuk stukje grond meer genoeg voor groentes en fruit de en heel lage kosten per maand

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 21:43

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:50

karuna schreef:
tamary schreef:
Het wordt steeds aantrekkelijker om ergens in een uitgestorven deel van zuid-europa een huisje te " kraken" oid in een spookdorp,e, wat beestjes en plunder de zadendisplay bij lidl, etc. en zie maar waar het zelfvoorzienend strand. Voor jezelf zorgen is toch al eigenlijk wat de overheid wil.

Zoiets ga ik soort van half doen ook. Geen enkele kans op hulp of bijstand. Dan maar drastisch oplossen. Alleen dan geen spookdorp of kraken of zuideuropa. maar goedkoop huis kopen met een leuk stukje grond meer genoeg voor groentes en fruit de en heel lage kosten per maand

Dan moet je wel een goedkoop huis kunnen kopen. Want dat lukt echt niet zomaar. Veel mensen zitten gewoon vast, kunnen niet wat anders kopen, kunnen zeker niet zelfvoorziend worden in een tussenwoning of flatje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:50

Ik snap die hele toestand niet rondom Arib.. is dat echt zo gegaan, dat ze zomaar ergens van beschuldigd kan worden? Had ze dat op deze manier moeten horen? En Bergkamp die hoegenaamd van niks weet… het klinkt super raar allemaal…

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 21:57

Cer schreef:
Ik snap die hele toestand niet rondom Arib.. is dat echt zo gegaan, dat ze zomaar ergens van beschuldigd kan worden? Had ze dat op deze manier moeten horen? En Bergkamp die hoegenaamd van niks weet… het klinkt super raar allemaal…

Het is hoe dan ook een bizarre gang van zaken dat ze uit de krant moet vernemen dat ze haar gaan onderzoeken nav anonieme meldingen ook nog. Zullen we allemaal anonieme meldingen doen over het functioneren van Kaag&Co en kijken wat er dan gebeurt? Ik kan het wel voorspellen, dan gebeurt er helemaal niks, want de staatsmedia zit in de zak van D66.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 21:59

germie schreef:
karuna schreef:

Dan moet je wel een goedkoop huis kunnen kopen. Want dat lukt echt niet zomaar. Veel mensen zitten gewoon vast, kunnen niet wat anders kopen, kunnen zeker niet zelfvoorziend worden in een tussenwoning of flatje.

Zat toevallig vanmiddag even te googlen op huizen in Slovenië. Voor zo'n 65.000 heb je daar een vrijstaand huis op 1000m2 in het binnenland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:22

Citaat:
Zullen we allemaal anonieme meldingen doen over het functioneren van Kaag&Co en kijken wat er dan gebeurt? Ik kan het wel voorspellen, dan gebeurt er helemaal niks, want de staatsmedia zit in de zak van D66.

Van mij mag het huidige kabinet Rutte vier (mw Kaag is 'slechts' minister van financiën)
morgen vallen.
Heel graag als het even kan.

Maar ik hoop wel dat je je realiseert dat er een verschil is tussen Tweede Kamerleden en kabinetsleden.

En met de media heeft dat allemaal niets te maken.
(Ben je trouwens al vergeten waarom mw Kaag niet op haar favoriete ministerie zit....?
Dit in het kader van de gal 'dat er helemaal niets zou gebeuren'.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:27

Janneke2 schreef:
Maar ik hoop wel dat je je realiseert dat er een verschil is tussen Tweede Kamerleden en kabinetsleden.

Al weet ik niet precies wat het verschil is tussen de Kamerleden van de coalitiepartijen die blijkbaar bereid zijn om letterlijk alles te accepteren, en het kabinet dat ze zouden moeten controleren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:40

Shadow0 schreef:
Al weet ik niet precies wat het verschil is tussen de Kamerleden van de coalitiepartijen die blijkbaar bereid zijn om letterlijk alles te accepteren, en het kabinet dat ze zouden moeten controleren.

... ja, het is verschrikkelijk.
Kamerleden die kalm stellen dat hun baas in de regering zit.

Zou ik het verschil moeten benoemen,
zou ik zeggen
'dat regeren mag als de Tweede Kamer het goed vindt',
maar dat een Tweede Kamerlid dat de taak van controleur niet serieus neemt meineed pleegt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:00

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:01

oh ja? Wat precies dan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:01

Het is wel de bedoeling dat er bij links een korte beschrijving gegeven wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:07

Dat er veel voortgang zit in smart home technologie, smart meters en persoonlijke apps,
dat er inzicht komt in persoonlijk CO2 verbruik (net zoiets als dat mensen nu zelf hun gasverbruik gaan meten) , dat dingen die veel CO2 uitstoten, duurder worden en dat er aandacht komt voor de persoonlijke CO2 limiet om zo over te gaan naar een 0-Co2 samenleving..

Er staat (nog) niet dat een CO2 limiet verplicht is. Inzicht in verbruik is denk wel handig?

Kort samengevat ongeveer..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:15

Cer schreef:
Dat er veel voortgang zit in smart home technologie, smart meters en persoonlijke apps,
dat er inzicht komt in persoonlijk CO2 verbruik (net zoiets als dat mensen nu zelf hun gasverbruik gaan meten) , dat dingen die veel CO2 uitstoten, duurder worden en dat er aandacht komt voor de persoonlijke CO2 limiet om zo over te gaan naar een 0-Co2 samenleving..

Er staat (nog) niet dat een CO2 limiet verplicht is. Inzicht in verbruik is denk wel handig?

Kort samengevat ongeveer..

Heel eerlijk vind ik dit best een goede ontwikkeling. Zou goed zijn als mensen zich bewust zijn van hun voetafdruk op het klimaat. Als je daar tegen bent (de bewustwording dmv de meting) dan steek je imo je kop in het zand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:19

Bewustwoording is altijd goed... dat zie je nu ook met gas / energieverbruik..
Maarrrrr.. kan je er consequenties aan hangen en zo ja, hoe weet je dat het apparaat dat dat moet bepalen/controleren, dat goed doet?

(als ik zie hoe dat nu met de energiecrisis/toeslagen etc gaat, valt er nog wat te sleutelen hier en daar denk)

En, blijft het kunnen verbruiken dan een kwestie van 'degene die het kunnen betalen, kunnen het blijven verbruiken'.. ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:28

Oh zeker.

Persoonlijk zou ik niet zozeer de consequentie direct bij consumenten leggen (indirect zal het er wel komen). Daar is bewustwording goed. Ik zou echt richten op de producenten, de grootverbruikers/-vervuilers. Dat betekent wel dat niet-duurzame producten duurder worden en dat dit meer luxeproducten worden die de armsten onder ons niet kunnen betalen. Maar ik geloof ook dat ons innovatief vermogen groot genoeg is dat daar nieuwe duurzame producten voor in de plaats komen, die wél betaalbaar zijn.

Bijvoorbeeld vliegreizen: door een CO2 tax kunnen die tickets duurder worden (ofwel doordat die tax wordt doorberekend ofwel in de prijs an sich). Dat betekent dat vliegreizen een meer luxeproduct worden wat niet voor iedereen haalbaar is. Daar heb ik in principe geen probleem mee. Maar, wellicht dat bedrijven zich dan gaan richten op bijv. elektrisch vliegen (dat bestaat al! Alleen niet groot/commercieel op dit moment), andere brandstoffen of bijv. betere treinverbindingen.

Dat 'degene die het kunnen betalen, kunnen het blijven verbruiken' zal je toch wel houden denk ik. Maar zo lang er kosten in rekening worden gebracht (True Pricing) voor de impact op het klimaat.. dragen ze zo ook bij aan het klimaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:31

Cer schreef:
Bewustwoording is altijd goed... dat zie je nu ook met gas / energieverbruik..
Maarrrrr.. kan je er consequenties aan hangen en zo ja, hoe weet je dat het apparaat dat dat moet bepalen/controleren, dat goed doet?

(als ik zie hoe dat nu met de energiecrisis/toeslagen etc gaat, valt er nog wat te sleutelen hier en daar denk)

En, blijft het kunnen verbruiken dan een kwestie van 'degene die het kunnen betalen, kunnen het blijven verbruiken'.. ?

Consument is niet de grootverbruiker, bedrijfsleven, overheid wel en daar zit een heel groot deel in waar je weinig tot niks over te zeggen hebt. Komt de marketing nog eens bovenop, want er moet wel meer verkocht worden (nee dat gaat niet samen met duurzaam). Hoewel ik het eens ben met we moeten nu echt eens werk maken van dit probleem, is eigenlijk elke keer de gewone burger het bokje, terwijl die het minste kan oplossen aan dit hele probleem. Hier betere uitleg : https://www.lowtechmagazine.com/2018/07 ... elves.html
En een pleidooi voor een snelheidslimiet op het internet :
https://www.lowtechmagazine.com/2015/10 ... nergy.html

Dat electrisch vliegen kan niet uit, zeker niet voor grote vliegtuigen, interactie tussen nodige energie en gewicht ervan (+ extra gewicht = zwaardere constructie nodig wat weer meer energie kost ... ) laat weinig ruimte voor vracht en/of passagiers (vrachtwagens zitten met zelfde effect). Er ligt een plan om Schiphol terug te brengen naar 250k vluchten met behoud van functie. Maar overheid laat zijn oren teveel hangen naar bedrijfsleven ipv taak als volksvertegenwoordiger uit te voeren en laat zich door het bedrijfsleven chanteren of mooie verhaaltjes vertellen over oplossingen die in werkelijkheid niet doen wat er op papier staat (greenwashing). Uiteindelijk zit eind deze eeuw 60% van NL met natte voeten en of verzilte landbouwgrond/tuintjes midden in de volgende marketing campagne over hoe mooi het kan en hoeveel spijt ze wel niet hebben. Ik zie dit niet opgelost raken door technologische innovatie, wel door andere kant op denken, juist grenzen stellen aan verbruik (incl. vraag of je internet wel zoveel moet laten slurpen voor 4k kwaliteit filmpjes, e.d. energievreters).
Onmogelijkheid van electrisch lijnvliegtuig :
https://www.lowtechmagazine.be/2019/01/ ... gtuig.html
Het kleintje wat recent in het nieuws was had ook maar zo'n 400km actieradius en ruimte voor 8-9 mensen, efficientie van accu's is aardig richting limiet van wat ik hoor, zeker samen met de eisen aan massa, gewicht, veiligheid, levensduur, etc. die bij dit soort toepassingen horen.
Laatst bijgewerkt door tamary op 03-10-22 11:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:33

Dat is precies wat ik bedoel te zeggen Tamary.. :)
Overigens staat er op de site niet bij wie het gemonitord moet worden, alleen dat er personal apps zijn ontwikkeld..

Citaat:
Dat 'degene die het kunnen betalen, kunnen het blijven verbruiken' zal je toch wel houden denk ik.
Dat kan je dan tegengaan met een persoonsgebonden 'budget'.
Als je maar zoveel CO2 mag verbruiken om te vliegen, per persoon, dan mag een miljardair ook niet meer wekelijks de wereld rond vliegen..
maar, zo zal het wel niet gaan werken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:58

@Tamary: maar elektrisch is niet de enige optie voor vliegtuigen en vrachtwagens lijkt me. Er wordt zo veel ontwikkeld op gebied van brandstof en duurzaamheid, ik kan niet geloven dat er geen alternatief wordt verzonnen indien de druk op CO2 en olie wordt opgevoerd. Heb wel eens gehoord -weet niet meer waar- dat waterstof bijv. een optie zou zijn voor grotere voertuigen. Of wellicht zijn er wel andere brandstoffen in plaats van olie die toekomst hebben hierin.

Daarnaast terugbrengen van vluchten is alleen maar goed denk ik.

Dat het bij de consument/burger terug komt zal je sowieso houden verwacht ik. Alles wat je aan bedrijven belast, bereken ze waarschijnlijk door in de producten en zal de consument indirect alsnog (deels) de prijs betalen. Of mis ik opties daarin?

@Cer: true, maar dat budget is nogal controversieel natuurlijk. Wil je vrijheid qua keuzes behouden loop je al snel tegen het 'ik kan het betalen dus ik kan het blijven gebruiken' aan, wil je beperkingen instellen dan maak je het eerlijker maar beperk je de vrijheid daarin. Dus dan moet men daar een keuze in maken.
Met die beperking springen veel mensen gelijk op de kast 'want zie je wel de overheid wil ons onder de duim houden'.

Zo'n beperking lijkt me ook vrij ingewikkeld. Want wat valt er onder die beperking, zijn er productgroepen uitgesloten (bijv levensmiddelen) en hoe verhoudt zich dat tot de kosten van levensonderhoud als je budget 'op' is... Ben benieuwd hoe mensen dat voor zich zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:00

Dat dat budget controversieel is, is inderdaad precies wat ik probeer te duiden :j
En de vragen die je daarbij stelt, ja, ik ben ook heel benieuwd :)
Geen idee dus hoe ze, van die WEF-pagina, dat voor zich zien...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:03

De Rabobank probeert je als gebruiker in elk geval al te laten aangeven op hoeveel CO2 uitstoot je zit met je aankopen, en sinds deze week is er ook een tabblad onder inzicht wat Energie Inzicht heet.

Hoe werkt het?

De slimme meter meet je verbruik
Jouw energieverbruik wordt dagelijks automatisch doorgegeven aan de netbeheerder.

Je slimme meter geeft het door
Met jouw toestemming halen we via onze partner NET2GRID je verbruik op. Dat gaat automatisch en dat regelen wij voor je.

Wij maken je verbruik inzichtelijk
Je krijgt dan dagelijks overzicht over je verbruik en je ziet waar je energie kunt besparen.​

Wat heeft mijn bank nu te maken met hoeveel energie ik verbruik?
Nee, dat ga ik dus echt even niet activeren, ik ben nog wel zelf in staat te zien waar ik op kan bezuinigen, en welke maatregelen te nemen zijn.

Maar dit zullen voor de toekomst wel de controle tools zijn om te monitoren wie wat waar hoeveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:03

Cer schreef:
Als je maar zoveel CO2 mag verbruiken om te vliegen, per persoon, dan mag een miljardair ook niet meer wekelijks de wereld rond vliegen..
maar, zo zal het wel niet gaan werken?

Dan zal er wel een markt komen waar het gepeupel hun co2 rechten mag verkopen aan de elite. Met die inkomsten kunnen ze dan net hun insectenrepen betalen om in leven te blijven en de elite kan rustig rondvliegen in hun privevliegtuigen zodat ze overal ter wereld kunnen vertellen hoe belangrijk het terugdringen van co2 uitstoot wel niet is.