Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:41

bigone schreef:
Poetinsteak }>

Hoe kan je dat nou zeggen -O-
We hebben het hier wel over een levend wezen he, een hond heeft ook gevoelens dat kan je hem niet aan doen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:46

Cer schreef:
karuna schreef:
.... En desnoods gaat ze op vlees van mensen erbij.

..... drastisch..

:D

Oeps _O- aangepast. Iets met moe en zo :+

Maar ik vrees dat ze er alleen maar ziek van wordt. :(:) Kip gaat goed, beperkt rund en minimaal vis. De rest is spugen maar. En ze eet als oude kleine bes niet zoveel. Een mensch is denk ik twee tot drie weken eten voor haar. wel goedkoop }>

Maar dat gezegd hebbende ze houdt wel van hapjes mens als ze ze niet kent :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:53

_O- _O-

Lig dubbel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:50

Ik maak me toch best zorgen over de verkrijgbaarheid van diervoeders. Hebben een senior paard op speciale slobber staan. Het is niet te doen om die op ander voer te zetten. Ze hadden pas al een keer leveringsproblemen. Gelukkig hebben we het toen net gered met wat we zelf op voorraad hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:02

SusanH schreef:
Ik maak me toch best zorgen over de verkrijgbaarheid van diervoeders. Hebben een senior paard op speciale slobber staan. Het is niet te doen om die op ander voer te zetten. Ze hadden pas al een keer leveringsproblemen. Gelukkig hebben we het toen net gered met wat we zelf op voorraad hebben.

Ik heb dat ook wel. Voorlopig zal er nog wel genoeg zijn, maar is dat over een half jaar ook nog zo...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:26

Vandaag getankt voor 2,5109 euro per liter. -O-

Gelukkig eet ik niet veel brood dus ook al wordt dat 5 euro dan kom ik niet in de problemen. Ik eet 2 sneetjes brood per dag en mijn dochter ook. Ik haal 1 x per week brood en vries per 2 sneetjes in. Die haal ik dan elke dag uit de vriezer.

Over de andere boodschappen maak ik me meer zorgen. Ik ga nu al meer naar de Lidl, dat scheelt wel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:26

Krijg net een briefje bij de ophaal wat echt nodig is voor de vluchtelingen in Polen

Afbeelding

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:34

Suzanne F. schreef:

Welke regio is dat dan, of heb je de duurste uitgezocht? :x Als ik hier kijk (regio Utrecht tot Den Bosch) zie ik veel prijzen rond de € 2,20 als goedkopere, met een uitschieter naar € 2,12. Zelfs aan de snelweg kom je hier vrijwel niet aan dat soort bedragen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:43

Exitium schreef:
Suzanne F. schreef:

Welke regio is dat dan, of heb je de duurste uitgezocht? :x Als ik hier kijk (regio Utrecht tot Den Bosch) zie ik veel prijzen rond de € 2,20 als goedkopere, met een uitschieter naar € 2,12. Zelfs aan de snelweg kom je hier vrijwel niet aan dat soort bedragen.

Het gaat wel razendsnel, de diesel is nu bij dezelfde pomp 15cent duurder dan zaterdag %)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:44

Echwel schreef:
Krijg net een briefje bij de ophaal wat echt nodig is voor de vluchtelingen in Polen
[ [url=m/USRKJe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wat ze vanuit Nederland naar Polen willen transporteren? Lijkt me een vrij aparte keus eigenlijk. Het water in Polen is ook drinkbaar neem ik aan? En lucifers en batterijen, waar hebben ze dat voor nodig? Of bedoelen ze powerbanks om hun telefoon te laden? Dat zou ik nog wel begrijpen.
Ondergoed, logisch, en droge sokken lijkt me ook handig.

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:49

Dank jullie wel voor de recepten! Klinkt als goede optie!

En mensenvlees ook voor de hond :')

Ik wilde nog wat spullen langs brengen, helaas was wat ik had niet meer nodig. Dus dat breng ik wel ergens anders heen. Fijn dat ze genoeg hebben iig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:51

diesel 1,98 zag ik vanmorgen toen ik er langs kwam.
En dat is altijd een goedkopere pomp geweest.
Ik dacht ff dat ik naar de benzine prijs keek...

brood zelf bakken geen probleem, maar die prijzen gaan ook stijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:53

DuoPenotti schreef:
diesel 1,98 zag ik vanmorgen toen ik er langs kwam.
En dat is altijd een goedkopere pomp geweest.
Ik dacht ff dat ik naar de benzine prijs keek...

Op de snelweg stond er 2,51 voor benzine eb 2,21 voor diesel. := Ik dacht ook dat diesel benzine was. Gelukkig goedkopere in de buurt, maar alsnog niet leuk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:15

Voor wie van tevoren tijd en mogelijkheid heeft om het tanken te plannen, hier is een online kaart waarop je tankstations kan zien en de prijzen die ze hebben. Linksboven kan je aanvinken welke brandstof je zoekt
https://directlease.nl/tankservice/euro98/

Bij mij in de omgeving schommelen de prijzen voor e5 (euro98) tussen 2,24.9 en 2,48.9

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:21

Dank je wel!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:31

8nnemiek schreef:
Echwel schreef:

Dat is wat ze vanuit Nederland naar Polen willen transporteren? Lijkt me een vrij aparte keus eigenlijk. Het water in Polen is ook drinkbaar neem ik aan? En lucifers en batterijen, waar hebben ze dat voor nodig? Of bedoelen ze powerbanks om hun telefoon te laden? Dat zou ik nog wel begrijpen.
Ondergoed, logisch, en droge sokken lijkt me ook handig.

In de schuilkelders is geen water
Vuur maken heb je lucifers voor nodig
En batterijen voor de zaklampen enz

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:33

Telpeva schreef:
Voor wie van tevoren tijd en mogelijkheid heeft om het tanken te plannen, hier is een online kaart waarop je tankstations kan zien en de prijzen die ze hebben. Linksboven kan je aanvinken welke brandstof je zoekt
https://directlease.nl/tankservice/euro98/

Bij mij in de omgeving schommelen de prijzen voor e5 (euro98) tussen 2,24.9 en 2,48.9

Ik zie dat de pomp waar ik net getankt heb niet klopt. Is vast nog niet helemaal bijgewerkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:34

Bij ons wordt er juist enorm op gehamerd dat goederen van welwillende burgers bijna niet te coordineren zijn en ze daarom liever hebben dat je direct bijdraagt aan een doel naar keuze omdat die weten wat waar heen moet.

Als je in een schuilkelder zit kun je er immers ook niet even zomaar uit om dan gericht wat lucifers te halen of zo. Dat soort dingen moeten dan extreem goed gecoordineerd worden met grensovergangen en zo.
Niet dat er dadelijk 20.000 onderbroeken in polen liggen en niet in de schuilkelders.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-03-22 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:35

Sizzle schreef:
Bij ons wordt er juist enorm op gehamerd dat goederen van welwillende burgers bijna niet te coordineren zijn en ze daarom liever hebben dat je direct bijdraagt aan een doel naar keuze omdat die weten wat waar heen moet.

Hier is het een organisatie die contact heeft in Polen en die nu om de dag spullen brengen..
Allemaal die nu nodig zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:37

Aha, dat wist ik niet
Maar dan is het toch nog steeds goedkoper en sneller om in Polen direct een groothandel binnen te gaan voor een doos budget ondergoed ipv dit uit NL te gaan verslepen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:40

kiki1976 schreef:
Popstra schreef:
Ik snap nooit waarom men altijd zo op de pik getrapt is als alles duurder word. Denken jullie dat dit enkel in ons land zo is? Het is in heel de EU zo.
En hoezo zullen hoge inkomens daar enkel aan verdienen? Dat is ook zo een kul argument. Net of rijk zijn een schande voor de samenleving is. De meesten werken toch echt keihard hoor!
Het is oorlog in Europa en het zij zo en ja er komt een schaarste aan bepaalde producten. Als je daar over klachten hebt moet je bij Putin zijn!

Vergeet niet dat Nederland 1 van de landen is waar de accijns op brandstof, gas etc het hoogst is.
Maar dat sommige het echt lastig hebben om rond te komen wordt het nu allemaal onbetaalbaar.
En dat wilt niet zeggen dat ze het niet weten dat andere landen het ook slecht hebben.

Maar broer van een vriendin van mij moest over naar een andere maatschappij voor gas en elektra (die van hun stopte ermee) en dan val je gelijk onder de nieuwe duurdere tarieven.
Gezin met 2 kleine kinderen.
Offertes die hij kreeg waren allemaal zo rond de € 7500/7700 per jaar, dat is gewoon ruime boven de € 600 per maand! Enkel voor gas en elektra.
Ik weet niet hoe jij het hebt, maar de meeste kunnen dat niet missen!

Jeetje 600€!! Ik hou m’n hart vast straks als m’n contract afloopt. Dat is pas in oktober maar dan nog zie ik het niet snel zakken.. heb ik dan geen kinderen maar wel gwn rijtjes huis

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:43

En mijn petje af voor alle vrijwilligers die op die verzamelpunten werken, ook mijn jonge vriendinnetje die ondanks long covid met haar rollator en een extra pijnstiller helpt.
En veel mensen die ik ken die een bijstandsuitkering hebben en ondanks dat daar de handen uit de mouwen steken

Echt was er diep van onder de indruk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:44

Echwel schreef:
Echwel schreef:

In de schuilkelders is geen water
Vuur maken heb je lucifers voor nodig
En batterijen voor de zaklampen enz

Maar er staat toch 'voor de vluchtelingen in Polen', daar zitten ze hopelijk niet meer in schuilkelders en hebben ze geen zaklampen en vuurtjes nodig neem ik aan.
Maar je bedoelde dus voor vluchtelingen in Oekraïne? Dan nog, waarom zou je water etc helemaal vanuit Nederland daarheen gaan rijden, als je het ook vlak bij de grens in Polen kan kopen? Ik denk dat de mensen daar meer hebben aan eten in blik, medicijnen en ehbo spullen, dan een vrachtwagen vol lucifers en batterijen :=

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:46

Het is een bijdrage, dit was wat ze nog niet hadden gekregen
Hier dan de hele lijst

Afbeelding

Maar denk dat deze mensen het beter weten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:48

Ah op die manier, dat klinkt logischer :j