Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:11

Hoe goed het ook zou zijn dat dit soort gedrag niet voorkomt, het is een beetje idealistisch om te denken dat dit per vandaag opgehouden is.. dus ja het gedrag mag niet voorkomen, maar if so, dan moet het wel gemeld worden en mensen moeten dat durven doen.. wellicht zoiets?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:12

Rytir schreef:
Ontslag op staande voet is best lastig. De mol gooit het nu op 1 incidentje met Rietbergen dus nog een 2e kans gegeven. Het had hem echter gesierd als hij dit ook had besproken met hr bijvoorbeeld (en een plan had opgesteld voor verbetering). En dit ook had mee genomen in zijn argumentatie gisteren. Dat hij zegt dat hij rietbergen verbaal alle hoeken van de kamer heeft laten zien zegt eigenlijk dus heel weinig, getuigd van slecht werkgeverschap en neigt naar nepotisme.

Ali heeft misschien pas na de opnames contact gezocht, de vraag is alleen hoe lang erna? En zijn daar regels over? Net als in de medische wereld of andere zorgverleners bijvoorbeeld. Zoals het er nu naar uitziet was hij sowieso fout bezig als mens, als het kort na het uitvallen was van een kandidaat mogelijk ook fout als proffesional.

Nee hoor, ik hoorde gisteren bij het programma Half8 van Spong dat het versturen van een ongewenste dickpic een geldige reden is voor ontslag op staande voet.
Zeker als John de Mol een zero tolerance beleid zegt te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:12

Ik hoop echt dat dit een revolutie op gang brengt waardoor sexueel grensoverschrijdend gedrag eindelijk eens aangepakt wordt en nog belangrijker..niet meer sociaal geaccepteerd.

Achteraf is het altijd makkelijk om iets te beweren, er wordt nog veel weggekeken, mensen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan, daders gaan vaak stiekem te werk, want juist die spanning vergroot het machtsmisbruik en het spelletje.

Het moeilijke in dit soort zaken is dat het altijd het woord van de ene tegen het woord van de ander is, tenzij er meerdere slachtoffers zijn. Het gebrek aan "bewijs" maakt het voor alle partijen lastig om er iets aan te doen.

Ik kan John de Mol niet kwalijk nemen wat hij zei, hij zei ook eerlijk dat hij zich niet verdiept heeft in hoe zoiets werkt. Ik hoop echt dat hij dat nu wel gaat doen, en met hem de hele wereld er bij. Die advertentie is al een heel goed begin.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:13

BeFunny schreef:
Fitzroy schreef:
Als ik nu de verklaring lees van Do vind ik het echt onbegrijpelijk. Ook die zegt al 20 jaar op de hoogte te zijn? Bizar dat blijkbaar iedereen het ‘normaal’ vond en er niets van zei.

Dat vind ik ook.
Wel achteraf John de Mol een trap na geven terwijl ook iedereen die iets wist natuurlijk iets had kunnen nee moeten doen. Iedereen die iets eist had aan de bel kunnen trekken.

De BN ers die nu zo losgaan op de Mol en tegelijk verklaren 'iedereen wist ervan' schieten toch in hun eigen voet? Men wist ervan en wat deed men met die wetenschap? Bar weinig blijkbaar en nu moraalridder uithangen?

Elisa2

iirrssjjee schreef:
Chantal Janzen had deze op haar instagramverhaal, vond die ook goed;
[ [url=m/nDzCi3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja goede, en "opmerkingen" mag er ook nog bij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Maar hij zegt toch helemaal niet dat ze hun poten niet thuis moeten houden?

Maar dat als hij er geen weet van heeft niets kan doen.
Ja dat is toch ook zo.

Vind dit zo echt een berg gel.l en omdraaien. Dat is wel hoe het tegenwoordig vaker gaat, wat mensen zeggen zo expres verkeerd uitleggen.

Als ik nu mijn arm breek en niet naar de dokter ga moet ik later ook niet zeggen, de arts heeft mijn arm niet gezet. Hoe kan hij die zetten als hij van niets weet?

Natuurlijk begrijp ik dat het in dit geval veel moeilijker is om aan te kaarten.
Maar uiteindelijk is het wel zo, andere kunnen niet ruiken dat het gebeurt, de mensen die slachtoffer zijn geworden moeten het toch echt zelf melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:15

Cer schreef:
Hoe goed het ook zou zijn dat dit soort gedrag niet voorkomt, het is een beetje idealistisch om te denken dat dit per vandaag opgehouden is.. dus ja het gedrag mag niet voorkomen, maar if so, dan moet het wel gemeld worden en mensen moeten dat durven doen.. wellicht zoiets?

Maar John de Mol vindt dat daarvoor de heersende cultuur niet hoeft te veranderen want er is geen angstcultuur. Dat er bijna niemand naar voren durfde te komen afgelopen jaren lag zeker niet daar aan :')
Als mensen het niet durven te melden moet er wat veranderen waardoor de drempel lager wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:16

DP:
Ja dat is zo, maar er wordt te makkelijk overheen gestapt dat een slachtoffer dat niet doet uit angst. En daarnaast is het nog zoveel meer traumatiserender om niet gelooft te worden en nog een berg oliebol over je heen te krijgen. Zeker omdat we het ook hebben over jonge slachtoffers, de meeste zijn gewoon nog kinderen he. Dat is wel wat anders dan als je volwassen bent en inmiddels weet hoe de wereld werkt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:17

Balenciaga schreef:
Ik ben echt misselijk van de opmerkingen van John de Mol. "Hoop dat de slachtoffers hiervan geleerd hebben om eerder naar voren te stappen" en "we moeten kijken hoe we slachtoffers intern kunnen aansporen zich te melden als dit zich voordoet" NEE NEE NEE! |o
Heb er slecht van geslapen :(

Mensen hebben een beetje bananen in hun oren....
John zegt dat er altijd een zero tolerance beleid is geweest ten aanzien van dit soort gedragingen van mannen.
Maar omdat je daar niet 24/7 op toe kunt zien, is het wel heel belangrijk dat vrouwen zich melden..... want wat je niet weet, daar kun je ook niets mee doen.

Ik vind deze hele 'trial by media' een beetje ziek.
Niemand is schuldig totdat dit bewezen is, en daar zijn kanalen voor. Prima hier aandacht aan te besteden, en prima deze uitzending. Maar door hoe het breed uitgemeten is, is het gros van het volk er over uit dat iedereen schuldig is... en dat is gewoonweg nog niet bewezen.

Dat meisje dat haar 'relaas' vertelde over Ali B.... en dat ze na zijn avances even iemand boven ging pijpen en toen weer lastig gevallen werd is wel exemplarisch voor sommige jonge vrouwen die nogal in de war zijn.
Dit soort meisjes kunnen wel wat hulp gebruiken om liever te zijn voor zichzelf en hun lichaam.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:18

Cer schreef:
Wat mij een beetje verbaasde toen Anouk haar verklaring gaf is dat zij eigenlijk ook weet dat dit in de business gebeurd, zij walgt daar al jaren van.. maar dat zij als coach ook niet voor haar (vrouwelijke) pupillen benaderbaar was (?) om dit te melden, of dit niet aangegeven heeft ('luister, de wereld is rot, als je dit of dit meemaakt, waar dan ook, geef het aan') .. wat niet wegneemt dat het in de eerste plaats niet mag gebeuren natuurlijk.
Maar zij heeft, begreep ik, hele korte contactmomenten met 'haar kandidaten'.. ?

Zo dom, die verontwaardigde verklaringen. Men wist ervan en deed blijkbaar niets met die wetenschap.
Stond erbij en keek er naar, en nu the good girl uithangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:19

Suzanne F. schreef:
Inderdaad lijken alle gevallen ‘buiten’ de Voice te zijn gebeurd, dat maakt het nog extra lastig.

Eigenlijk niet AliB heeft dat meisje immers alleen ontmoet vanuit zijn functie en ook maakte hij gebruik van zijn invloed als coach om haar onder druk te zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:19

Elisa2 schreef:
DP:
Ja dat is zo, maar er wordt te makkelijk overheen gestapt dat een slachtoffer dat niet doet uit angst. En daarnaast is het nog zoveel meer traumatiserender om niet gelooft te worden en nog een berg oliebol over je heen te krijgen. Zeker omdat we het ook hebben over jonge slachtoffers, de meeste zijn gewoon nog kinderen he. Dat is wel wat anders dan als je volwassen bent en inmiddels weet hoe de wereld werkt.

Stapte hij toch niet overheen? Hij vertelde toch dat hij met een groep vrouwen een soort denktank wil creëren om samen te bedenken hoe ze de drempel kunnen verlagen en nog meer veiligheid creëren?

Zie je nu hoe mensen heel snel beschuldigd worden omdat niemand echt luistert?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:20

CharleyT schreef:
Cer schreef:
Wat mij een beetje verbaasde toen Anouk haar verklaring gaf is dat zij eigenlijk ook weet dat dit in de business gebeurd, zij walgt daar al jaren van.. maar dat zij als coach ook niet voor haar (vrouwelijke) pupillen benaderbaar was (?) om dit te melden, of dit niet aangegeven heeft ('luister, de wereld is rot, als je dit of dit meemaakt, waar dan ook, geef het aan') .. wat niet wegneemt dat het in de eerste plaats niet mag gebeuren natuurlijk.
Maar zij heeft, begreep ik, hele korte contactmomenten met 'haar kandidaten'.. ?

Zo dom, die verontwaardigde verklaringen. Men wist ervan en deed blijkbaar niets met die wetenschap.
Stond erbij en keek er naar, en nu the good girl uithangen.

Nou, ze zei bij college tour dat je jezelf soms omhoog moet neuken in de business...... :')

Elisa2

Daar ben ik het ook wel mee eens Ninx, vond dat ook een raar verhaal. En daarmee geef je natuurlijk ook een bepaald beeld af over jezelf. Daar mag ook wel wat meer aandacht voor zijn zonder dat er gelijk victim blaming wordt geroepen.

Cer

Ik snap niet helemaal dat men na #metoo heeft gedacht er nog steeds mee weg te kunnen komen.. ?
Overigens, inderdaad, iedereen die nu zegt 'ervan geweten te hebben'.... sja... ik weet het niet, maar wat moet je met die info? Had er dan wat mee gedaan?

Citaat:
Nou, ze zei bij college tour dat je jezelf soms omhoog moet neuken in de business

Heb je de aflevering gezien? Dat is nl niet wat ze zei.. goed luisteren, zoals je zelf zegt...
Trek het ook even lekker uit zn verband... :n
Laatst bijgewerkt door Cer op 21-01-22 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Elisa2 schreef:
DP:

Natuurlijk ontken ik ook niet.

Maar hoe erg ook, hoe naar ook, hoe verschrikkelijk ook...niet melden helpt niet.

De leidinggevende, bazen, politie. Ze kunnen het niet ruiken.

Uiteraard achteraf zal hij nu ook wel denken ik had dit en ik had dat.
ja achteraf.
Hij dacht dat hij dat geval uit 2019 goed opgelost had. Dat slachtoffer en moeder vonden het ook goed.
Hij meneer macht dacht dat Rietberger wel zou schrikken van zijn boze gedrag.
Verkeerd gedacht dus...achteraf.

Ergens kwam ook voorbij dat hij nu ging kijken hoe hij het nu in ging richten om melden laagdrempeliger te krijgen.
ja voor de huidige slachtoffers te laat. En hopelijk komen er geen nieuwe bij, maar dat is een utopie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:21

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
DP:

Stapte hij toch niet overheen? Hij vertelde toch dat hij met een groep vrouwen een soort denktank wil creëren om samen te bedenken hoe ze de drempel kunnen verlagen en nog meer veiligheid creëren?

Zie je nu hoe mensen heel snel beschuldigd worden omdat niemand echt luistert?

Ik bedoel niet hem persoonlijk, maar dat veel mensen niet lijken te beseffen waarom een slachtoffer de mond niet open durft te trekken. Het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:21

Ninx schreef:
Balenciaga schreef:
Ik ben echt misselijk van de opmerkingen van John de Mol. "Hoop dat de slachtoffers hiervan geleerd hebben om eerder naar voren te stappen" en "we moeten kijken hoe we slachtoffers intern kunnen aansporen zich te melden als dit zich voordoet" NEE NEE NEE! |o

John zegt dat er altijd een zero tolerance beleid is geweest ten aanzien van dit soort gedragingen van mannen.
Maar omdat je daar niet 24/7 op toe kunt zien, is het wel heel belangrijk dat vrouwen zich melden..... want wat je niet weet, daar kun je ook niets mee doen.

Niemand is schuldig totdat dit bewezen is, en daar zijn kanalen voor. Prima hier aandacht aan te besteden, en prima deze uitzending. Maar door hoe het breed uitgemeten is, is het gros van het volk er over uit dat iedereen schuldig is... en dat is gewoonweg nog niet bewezen.

Dat meisje dat haar 'relaas' vertelde over Ali B.... en dat ze na zijn avances even iemand boven ging pijpen en toen weer lastig gevallen werd is wel exemplarisch voor sommige jonge vrouwen die nogal in de war zijn.
Dit soort meisjes kunnen wel wat hulp gebruiken om liever te zijn voor zichzelf en hun lichaam.

Pardon? Dus omdat iemand iemand wilt pijpen is ze in de war en is ze niet lief voor zichzelf? Meiden mogen vrijwillig seksuele handelingen uitvoeren, zelfs al deed ze het met 4 mannen tegelijk dan is wat er beschreven werd wat Ali deed nog steeds niet oké.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:23

DuoPenotti schreef:
Maar hij zegt toch helemaal niet dat ze hun poten niet thuis moeten houden?

Maar dat als hij er geen weet van heeft niets kan doen.
Ja dat is toch ook zo.

Vind dit zo echt een berg gel.l en omdraaien. Dat is wel hoe het tegenwoordig vaker gaat, wat mensen zeggen zo expres verkeerd uitleggen.

Als ik nu mijn arm breek en niet naar de dokter ga moet ik later ook niet zeggen, de arts heeft mijn arm niet gezet. Hoe kan hij die zetten als hij van niets weet?

Natuurlijk begrijp ik dat het in dit geval veel moeilijker is om aan te kaarten.
Maar uiteindelijk is het wel zo, andere kunnen niet ruiken dat het gebeurt, de mensen die slachtoffer zijn geworden moeten het toch echt zelf melden.

Ik zit de hele ochtend al te broeden op een reactie in deze strekking. Ik sluit me hierbij aan.

NATUURLIJK is stap 1 blijf met je handen van iemand af. Altijd. Geen uitzondering.

Maar stap 2 is en blijft: als het is gebeurd, spreek het uit. En dat is ontzettend lastig, ik zal de aller laatste zijn die dit ontkent. Maar pratende mensen zijn te helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:24

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:
DP:

Natuurlijk ontken ik ook niet.

Maar hoe erg ook, hoe naar ook, hoe verschrikkelijk ook...niet melden helpt niet.

De leidinggevende, bazen, politie. Ze kunnen het niet ruiken.

Uiteraard achteraf zal hij nu ook wel denken ik had dit en ik had dat.
ja achteraf.
Hij dacht dat hij dat geval uit 2019 goed opgelost had. Dat slachtoffer en moeder vonden het ook goed.
Hij meneer macht dacht dat Rietberger wel zou schrikken van zijn boze gedrag.
Verkeerd gedacht dus...achteraf.

Ergens kwam ook voorbij dat hij nu ging kijken hoe hij het nu in ging richten om melden laagdrempeliger te krijgen.
ja voor de huidige slachtoffers te laat. En hopelijk komen er geen nieuwe bij, maar dat is een utopie

Mee eens, en ik vind het goed wat hij allemaal wil gaan doen. Ik zie hem ook niet als de verantwoordelijke omdat ik weet hoe geraffineerd en stiekem "daders" te werk kunnen gaan. Hij heeft gewoon absoluut gelijk als hij zegt niets te kunnen doen als hij niets weet.

Het moet alleen wel makkelijker zijn om zaken te melden, zonder dat er angst is dat het je carriere kost, of dat je zelf lichamelijk gevaar loopt, of geestelijk nog meer schade oploopt door het niet gelooft worden etc.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:25

Ik weet niet goed hoe ik moet reageren op de uitzending, ik ben er gewoon stil van.
Tijdens het interview met John de Mol heb ik zo'n beetje al mijn nagellak eraf zitten peuteren, ik wist niet waar ik het moest zoeken.
Natuurlijk is het belangrijk dat slachtoffers zich gesterkt voelen om aan de bel te trekken maar als dit het enige is wat je kan zeggen of adviseren na het horen van die verhalen dan heb je duidelijk je prioriteiten niet goed op een rijtje. :n
Die vrouw die aan het einde van de uitzending nog eens haar punt maakte, hoop ik nog vaker terug te zien in programma's waarin deze kwestie ter sprake komt.
En ik hoop zó dat slachtoffers -of dat nu slachtoffers zijn binnen TVOH of in het algemeen- zich nu niet ontmoedigd voelen om van zich te laten horen, maar dat zij ook vooral de andere geluiden horen die juist wél beamen dat het niet aan hun ligt maar aan degene die zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.
En of dat nu één stap over de grens is of mijlenver eroverheen, over de grens is over de grens. Die is er niet voor niets en dient te allen tijde gerespecteerd te worden.

Degenen die op wat voor manier of om wat voor reden dan ook geraakt zijn door deze toestand wil ik een hart onder de riem steken en bij deze een virtuele knuffel toesturen :knuffel:

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:26

Ik ben geschrokken van de uitzending en heb heel veel respect hoe Tim dit aangepakt heeft. Ik vond het ook stoer dat John daar ging zitten, ondanks dat sommige antwoorden niet zo handig waren. Hij klonk als en gaf ook zelf toe, als een man die zich niet verdiept heeft in deze situatie.

Ik vind het nu alleen wel jammer dat het nu voornamelijk over John gaat en niet over de echte daders..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:27

[***] schreef:
Pardon? Dus omdat iemand iemand wilt pijpen is ze in de war en is ze niet lief voor zichzelf? Meiden mogen vrijwillig seksuele handelingen uitvoeren, zelfs al deed ze het met 4 mannen tegelijk dan is wat er beschreven werd wat Ali deed nog steeds niet oké.

100% dit!! Ik weet niet wat ik lees hier... Als je zo denkt (en het ook nog uitdraagt) dan ben je echt deel van het probleem hoor.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:28

Als werkgever ben je verplicht om te zorgen voor een veilige werkplek ook op dit gebied. En je er dus ook in te verdiepen.

Nee hij zegt niet dat mannen hun poten niet moeten thuishouden. Maar hij legt de verantwoordelijkheid bij de slachtoffers ipv bij de dader. Als ze zo iets mee maken dan moeten ze aan de bel trekken. Terwijl het eigenlijk zo is dat hij ervoor moet zorgen dat hij ze een fijne en veilige werkplek bied en als er dan iemand iets meld hier ook echt wat aan doen.

Als je al die verhalen moet geloven van andere vrouwen zoals Do is dit al langer aan de gang en wist men dat gewoon. Dan had het aan John als werkgever geweest om veranderingen in beleid toe te passen en echt duidelijk te moeten maken dit wordt niet getolereerd. Een intern onderzoek moeten laten doen en de vrouwen kenbaar moeten maken dat ze als ze zouden willen hun verhaal anoniem konden doen aan hem of aan mensen binnen het bedrijf die ervoor aangesteld zijn en dat ze echt gehoord worden (ze dus echt laten weten je kun veilig je verhaal kwijt zonder nare gevolgen). Dat ze dus niet het gevoel hebben dat ze minderwaardig zijn aan hun coaches,begeleiders,producenten, zwager van de Grote baas etc. Dit gedrag wordt door niemand getolereerd.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 21-01-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:29

Ninx schreef:
Balenciaga schreef:

Ja oke, maar kom op..doe dat dan prive? ook vrouwen moeten leren wat voor een effect hun gedrag kan hebben hoor, je geeft wel een bepaald signaal af. En nee, het is nog steeds niet oke wat Ali deed maar er zit voor mijn gevoel toch een groot verschil in tussen zoiets of als iemand gewoon helemaal niks doet en geen signalen afgeeft en duidelijk nee zegt en er wordt door gegaan.