Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:14

Ja over nagedacht.
Maar bij mijn collega's waren die toen niet...
Maar bij welzijnswerkers enz vast wel.

De vacatures voor beveiliging waar het op deze pagina over gaat zijn ook niet voor niets continue vacatures.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:44

https://www.ed.nl/binnenland/verscherpt ... -JUhTjcamI
zo dankbaar dat ze veilig zijn... :j

Citaat:
Het voorterrein van het aanmeldcentrum voor asielzoekers bij Ter Apel wordt aangewezen als veiligheidsrisicogebied

De maatregel wordt genomen in samenspraak met het Openbaar Ministerie, de politie en de veiligheidsregio. De bedoeling ervan is dat met name kwetsbare vrouwen en kinderen, maar ook personeel dat werkzaam is op het terrein beschermd worden.

Hier toch ook, elke relschopper oppakken en het vliegtuig in.
Wedden dat dat preventief beter werkt dan fouilleren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:51

El Nienjo, Nederland krijgt het óók voor elkaar om Marokkanen uit te zetten, zolang ze maar papieren hebben. Wat doen de Denen met mensen zonder papieren? (en zonder familie banden in land van herkomst) Hoe weten zij dan of het om een Marokkaan of een Algerijn gaat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:54

DuoPenotti schreef:
Hoe bedoel je dat purny?
Het loon is toch laag als je kijkt dat je tussen knokkende asielzoekers kunt komen?

Het is idd volgens Cao.
Dan kun je voor dat zelfde geld ook bij een distributiecentrum aan de gang.
Of evenementen doen.

Dat het loon laag is is niet alleen daar van toepassing. In heel veel sectoren is werkdruk en beloning niet gelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:56

oh ja dat ben ik zeker met je eens :j

Maar werkdruk en aangevallen kunnen worden is natuurlijk niet overal zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:00

Volgens mij, Oomens, gaat het om het principe dat iedereen het recht heeft om asiel aan te vragen waar hij dat wil.
Dat wil niet zeggen dat je iedereen een status geeft, en ook na de asielprocedure kun je nog met andere landen afspraken maken over de verdeling van statushouders. Maar een asielaanvraag weigeren mag niet. Je kunt de asielzoeker vragen waarom hij niet elders asiel aanvraagt, maar je kunt zijn aanvraag niet op voorhand weigeren omdat hij niet uit een buurland komt.

Ik vind het persoonlijk ook een onzin argument. Waarom zie je de problemen daar als een ver van mijn bedshow? We leven niet geïsoleerd ofzo, we hebben allemaal met elkaar te maken. Nederland heeft ook nog altijd geen moeite om afval te dumpen in Afrika. Dan is ver weg opeens geen issue meer.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:13

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 19:33

Ja zijn echt zulke lieve mensen...
Vreselijk voor de mensen die echt op de vlucht zijn!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:41

Nikass schreef:
Volgens mij, Oomens, gaat het om het principe dat iedereen het recht heeft om asiel aan te vragen waar hij dat wil.
Dat wil niet zeggen dat je iedereen een status geeft, en ook na de asielprocedure kun je nog met andere landen afspraken maken over de verdeling van statushouders. Maar een asielaanvraag weigeren mag niet. Je kunt de asielzoeker vragen waarom hij niet elders asiel aanvraagt, maar je kunt zijn aanvraag niet op voorhand weigeren omdat hij niet uit een buurland komt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/aanpak-vluchtelingenproblematiek schreef:
Asiel krijgen of terugkeren

Alle vluchtelingen die de EU binnenkomen, mogen asiel aanvragen. Zij moeten dit doen in het eerste land waar zij komen. Mensen zonder recht op asiel moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Of naar een ander land dat veilig is. De EU respecteert de mensenrechten van de vluchtelingen. Tijdens de behandeling van de aanvraag en bij terugkeer van de mensen.

Nikass schreef:
Ik vind het persoonlijk ook een onzin argument. Waarom zie je de problemen daar als een ver van mijn bedshow? We leven niet geïsoleerd ofzo, we hebben allemaal met elkaar te maken. Nederland heeft ook nog altijd geen moeite om afval te dumpen in Afrika. Dan is ver weg opeens geen issue meer.

We leven zeker niet geïsoleerd, maar het is toch bijzonder dat wij in West-Europa een bovengemiddeld grote rol voor onszelf zien als het gaat om het oplossen van problemen elders in de wereld, zonder dat we daar zelf direct belang bij hebben. Waar komt dat vandaan?

Uiteraard vindt de meeste opvang plaats in de directe omgeving (buurlanden) van conflicten, maar van de vluchtelingen die verder reizen, heeft een erg groot deel toch echt Europa op de bestemming staan.
Waarom gaat er vanuit Syrië niemand naar, ik noem maar wat, Malawi?
Waarom gaan vervolgde Gülen-aanhangers in Turkije wel naar Zweden en niet naar China? Waarom zijn er zo weinig Afghanen die naar Senegal vluchten?

Is het niet gek een land als Japan, met vergelijkbaar welvaartsniveau, veel minder bezig is met de opvang van vluchtelingen?
Zou China, met inmiddels toch best een actieve rol in het herkoloniseren van Afrika, niet veel meer opvangcentra moeten openen voor vluchtelingen uit Darfur, Somalië, Mozambique, Sierra Leone, Mali of Oost-Congo?

Waarom zou dat niet gebeuren denk je?
Dat komt niet door de VN-vluchtelingenverdragen, want daar zijn zij net zo aan gebonden als wij. Dat komt enerzijds doordat een verdrag getekend hebben lang niet hetzelfde is als er proactief naar handelen, maar deels ook doordat iets er kennelijk voor zorgt dat heel veel landen als een heel stuk minder aantrekkelijk worden gezien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:45

Popstra schreef:
Ja zijn echt zulke lieve mensen...
Vreselijk voor de mensen die echt op de vlucht zijn!!

Ja en voor de medewerkers. Maar ik ben ervan overtuigd dat veel van dit soort agressie voorkomen had kunnen worden door een beter asielbeleid en voldoende opvang.
De overheid is verplicht om zorg te dragen voor een veilige opvang voor de serieuze asielzoeker. Op straat slapen voldoet daar niet aan.

https://www.europarl.europa.eu/about-pa ... -to-asylum

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:46

In Purmerend komen asielzoekers (statushouders) in een van der Valk. Klinkt mooi, maar de boekingen van klanten worden volledig geannuleerd. Je zou je trouwerij daar maar geboekt hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:47

germie schreef:
In Purmerend komen asielzoekers (statushouders) in een van der Valk. Klinkt mooi, maar de boekingen van klanten worden volledig geannuleerd. Je zou je trouwerij daar maar geboekt hebben.

Bron?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:49

purny schreef:
germie schreef:

Bron?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1901691 ... n-der-valk

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:54

Ik lees echter niks over geannuleerde boekingen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:58

purny schreef:
Ik lees echter niks over geannuleerde boekingen?

Ik ook niet, lees alleen dat ze overal in vd Valks al vluchtelingen opvangen en deze behandelen als normale gasten.

Maar het is natuurlijk leuker om te melden dat bruiloften afgezegd moeten worden door die vluchtelingen................

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:02

Nikass schreef:
El Nienjo, Nederland krijgt het óók voor elkaar om Marokkanen uit te zetten, zolang ze maar papieren hebben. Wat doen de Denen met mensen zonder papieren? (en zonder familie banden in land van herkomst) Hoe weten zij dan of het om een Marokkaan of een Algerijn gaat?

Ze worden daar heel erg gekort op de uitkering las ik wel ns. Dan kunnen ze ofwel zorgen dat ze integreren en werken of ze werken zelf mee aan hun terugkeer omdat het voor hen geen luilekkerland is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:04

germie schreef:

Ik hoop dat van der valk hierdoor geboycot gaaf worden. Ik zal in elk geval nooit van m'n leven nog in een hotel van die keten boeken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:06

elnienjo schreef:
germie schreef:

Ik hoop dat van der valk hierdoor geboycot gaaf worden. Ik zal in elk geval nooit van m'n leven nog in een hotel van die keten boeken.

Er staat niks in het artikel over annuleren van trouwerijen en boekingen. Dus er is niks van waar

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:14

oomens schreef:
Nikass schreef:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/aanpak-vluchtelingenproblematiek schreef:
Asiel krijgen of terugkeren

Alle vluchtelingen die de EU binnenkomen, mogen asiel aanvragen. Zij moeten dit doen in het eerste land waar zij komen. Mensen zonder recht op asiel moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Of naar een ander land dat veilig is. De EU respecteert de mensenrechten van de vluchtelingen. Tijdens de behandeling van de aanvraag en bij terugkeer van de mensen.

Nikass schreef:

We leven zeker niet geïsoleerd, maar het is toch bijzonder dat wij in West-Europa een bovengemiddeld grote rol voor onszelf zien als het gaat om het oplossen van problemen elders in de wereld, zonder dat we daar zelf direct belang bij hebben. Waar komt dat vandaan?

Uiteraard vindt de meeste opvang plaats in de directe omgeving (buurlanden) van conflicten, maar van de vluchtelingen die verder reizen, heeft een erg groot deel toch echt Europa op de bestemming staan.
Waarom gaat er vanuit Syrië niemand naar, ik noem maar wat, Malawi?
Waarom gaan vervolgde Gülen-aanhangers in Turkije wel naar Zweden en niet naar China? Waarom zijn er zo weinig Afghanen die naar Senegal vluchten?

Is het niet gek een land als Japan, met vergelijkbaar welvaartsniveau, veel minder bezig is met de opvang van vluchtelingen?
Zou China, met inmiddels toch best een actieve rol in het herkoloniseren van Afrika, niet veel meer opvangcentra moeten openen voor vluchtelingen uit Darfur, Somalië, Mozambique, Sierra Leone, Mali of Oost-Congo?

Waarom zou dat niet gebeuren denk je?
Dat komt niet door de VN-vluchtelingenverdragen, want daar zijn zij net zo aan gebonden als wij. Dat komt enerzijds doordat een verdrag getekend hebben lang niet hetzelfde is als er proactief naar handelen, maar deels ook doordat iets er kennelijk voor zorgt dat heel veel landen als een heel stuk minder aantrekkelijk worden gezien.

Om met het laatste te beginnen, dat is wel interessant om over na te denken. Ik kan me voorstellen dat Japan bijvoorbeeld logistiek niet zo voor de hand ligt om naartoe te vluchten (in het geval iemand vanuit Syrië of Afghanistan komt), ik kan me ook voorstellen dat een dictatuur als China nou niet echt een plek is om naartoe te vluchten als je de dictatuur van je eigen land ontvlucht.
Daarnaast zal het per land/cultuur verschillend zijn hoeveel verantwoordelijkheid men bereid is op zich te nemen en hoeveel betrokkenheid er leeft.
En dan is er natuurlijk de beeldvorming. Niet elke asielzoeker gaat naar Nederland ~ Duitsland is bijvoorbeeld ook erg geliefd ~ maar mond op mond "reclame" doet denk ik veel. Als men berichten hoort dat het hier of in Duitsland goed geregeld is, en dat je in bijvoorbeeld Kroatië mishandeld wordt en weggejaagd, tja, dan is de keuze niet zo moeilijk toch?
Ik denk dat mensen vaak een plek zoeken met het meeste toekomstperspectief. De beeldvorming klopt uiteraard niet altijd, maar je moet toch ergens op af gaan.

Waarom wij in de Westerse wereld een bovengemiddelde rol zien in het oplossen van problemen elders? Als je het mij vraagt heeft dat meestal ófwel een historische achtergrond, ófwel een financieel belang.
Het is imo jammer dat geschiedenis vaak alléén gezien wordt als iets dat geweest is, terwijl wat je vandaag doet vaak invloed heeft op morgen.
Nederland heeft zich altijd graag bezig gehouden met landen ver weg. We hebben ons er zonder al te veel gewetensbezwaren mee verrijkt. Wat zijn de gevolgen voor landen die lang gekoloniseerd zijn geweest? Neem bijvoorbeeld de opdeling van Afrika, de rechte grenzen die tijdens de kolonisatie dwars door stammen/gebieden zijn getrokken hebben na de kolonisatie tot veel oorlogen geleid met alle gevolgen van dien.
Ook worden sommige Afrikaanse landen nog steeds door "de westerse wereld" van hun grondstoffen beroofd en is er het feit dat Nederland een buitensporig grote voetafdruk achterlaat mbt het klimaat. Ook armoede en klimaatverandering leidt tot vluchtelingen, en waar begint en eindigt onze verantwoordelijkheid dan?
Amerika heeft een aantal oorlogen uitgevochten op andermans grondgebied (waaronder Afghanistan) kan je dat zonder consequenties doen?
Ik heb niet overal een antwoord op. Ik ben wel van mening dat je moet doen wat je kan, om de vluchtelingen te helpen. Ik weet niet of Nederland persé méér mensen kan helpen (al blijkt er opeens heel veel mogelijk als ze uit Oekraïne komen), maar Nederland zou minimaal een beter, fatsoenlijk asielbeleid moeten voeren, dat niet de rechten van de mens schendt, zoals nu wel het geval is.

Elnienjo, een asielzoeker krijgt geen standaard uitkering hè?
En een asielzoeker mag niet werken in Nederland (in elk geval het eerste half jaar van zijn procedure niet)
Dus wat bedoel je precies?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:28

purny schreef:
elnienjo schreef:

Er staat niks in het artikel over annuleren van trouwerijen en boekingen. Dus er is niks van waar

Daar gaat t niet over, het gaat mij erom dat deze keten bewust de omgeving opzadelt met azc's dus daarmee diskwalificeren ze zich in mijn ogen.
Ik las dat in het hotel in Voorburg ook nog gewone gasten kunnen boeken ondanks de asielzoekers, ik zou me dan als klant echt bekocht voelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:45

Nikass schreef:
Elnienjo, een asielzoeker krijgt geen standaard uitkering hè?
En een asielzoeker mag niet werken in Nederland (in elk geval het eerste half jaar van zijn procedure niet)
Dus wat bedoel je precies?

(Misschien overzichtelijker om dit even apart te zetten)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:13

purny schreef:
elnienjo schreef:

https://regiopurmerend.nl/2022/08/18/ho ... ushouders/

Citaat:
Hotel Van Der Valk Purmerend sluit vanwege de opvang met ingang van 1 september a.s. haar deuren voor gasten. Iedereen die een boeking heeft staan wordt persoonlijk door het hotel benaderd om de situatie uit te leggen. Ook het personeel weet nog niet waar het aan toe is wat betreft de werkzaamheden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:32

Als je nou de tweede link had geplaatst dan was het iets duidelijker geweest

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:39

germie schreef:
purny schreef:

https://regiopurmerend.nl/2022/08/18/ho ... ushouders/

Citaat:
Hotel Van Der Valk Purmerend sluit vanwege de opvang met ingang van 1 september a.s. haar deuren voor gasten. Iedereen die een boeking heeft staan wordt persoonlijk door het hotel benaderd om de situatie uit te leggen. Ook het personeel weet nog niet waar het aan toe is wat betreft de werkzaamheden.

Ik hoop voor het personeel dat ze snel wat anders kunnen vinden in de regio.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:08

Nikass schreef:
Wat doen de Denen met mensen zonder papieren? (en zonder familie banden in land van herkomst) Hoe weten zij dan of het om een Marokkaan of een Algerijn gaat?

Elnienjo, ben nog wel benieuwd naar je antwoord op deze vraag + je reactie op mijn bericht dat asielzoekers niet mogen werken in Nederland en geen "normale" bijstand uitkering krijgen.