Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:03

robert45 schreef:
Kan eigenlijk niet helemaal begrijpen waarom D66 stijgt in de peilingen. Er worden steeds meer absurde regels in Brussel bedacht maar blijkbaar willen mensen nog meer Brussel.. Neem bijvoorbeeld de registratieplicht voor je paarden, er moet precies genoteerd worden waar ze precies zijn op welk moment.

Steeds minder zeggenschap over ons eigen land en steeds meer bureaucratie uit Brussel. Samenwerken is prima maar ik snap niet mensen een groot europa willen. De verschillen tussen Groningers en Brabanders zijn al groot. Laat staan tussen Nederland en Italië.

Omdat er genoeg mensen zijn die wél de voordelen zien van Europese samenwerking?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:07

Ik geloof dat ik niet zo'n fan ben van D66 :oo Maar bij zo'n bericht ben ik dan ook wel weer zo iemand die tweets van D66 en Kaag gaat checken en het is echt onzin dat het het merendeel van de likes van nepaccounts afkomstig is. Maar goed, we wisten ook wel dat de dagelijkse standaard niet in zijn eerste leugen of zelfverzonnen verhaal is gestikt.

Mensen zien op dit moment de gevolgen van Brexit, dus dan is het niet zo gek dat ze de EU opeens een stuk zinniger vinden. Maar dat D66 het nou zo goed doet in de peilingen heb ik dan weer gemist.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 14-03-21 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

D66 heeft een ambitieus programma maar ook daar zal de middenklasse flink inleveren. Vliegbelasting , vorm van rekeningrijden. Ze hebben goede punten maar in mijn ogen onbetaalbaar , grote jongens zwaar laten betalen, goed plan echter verkassen ze naar een ander land waar ze waarschijnlijk nog veel vervuilender zijn. 6000 windmolens op de Noordzee , warmtepompen , kinderopvang gratis , hoe willen ze dat allemaal betalen? Te groen en te ambitieus.

mysa
correspondent/vertaler

Karl66 schreef:
Omdat Baudet zich zo gedraagt, is het natuurlijk niet acceptabel om je zelf ook zo te gedragen. "Ja maar, hullie" is geen goed argument, maar een zwaktebod.

Daar was ik het volledig mee eens, met name het op de man/op de vrouw van die man spelen. Maar... ik heb er nog eens over nagedacht. En ergens is het toch ook wel de ultieme consequentie van Baudet's gedachtegoed. Dat mag hij zich wel eens realiseren. In die zin is het gebeurde misschien toch wel nuttig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:09

mysa schreef:
Karl66 schreef:
Omdat Baudet zich zo gedraagt, is het natuurlijk niet acceptabel om je zelf ook zo te gedragen. "Ja maar, hullie" is geen goed argument, maar een zwaktebod.

Daar was ik het volledig mee eens, met name het op de man/op de vrouw van die man spelen. Maar... ik heb er nog eens over nagedacht. En ergens is het toch ook wel de ultieme consequentie van Baudet's gedachtegoed. Dat mag hij zich wel eens realiseren. In die zin is het gebeurde misschien toch wel nuttig.

Omdat het de consequentie van zijn gedachtengoed is, hoeft het toch niet de consequentie van mijn gedachtengoed te zijn? Sterker nog, ik zou me doodschamen als dat mijn gedachtengoed was.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:09

bigone schreef:
D66 heeft een ambitieus programma maar ook daar zal de middenklasse flink inleveren. Vliegbelasting , vorm van rekeningrijden. Ze hebben goede punten maar in mijn ogen onbetaalbaar , grote jongens zwaar laten betalen, goed plan echter verkassen ze naar een ander land waar ze waarschijnlijk nog veel vervuilender zijn. 6000 windmolens op de Noordzee , warmtepompen , kinderopvang gratis , hoe willen ze dat allemaal betalen? Te groen en te ambitieus.

Ik geloof dat de plannen van D66 doorgerekend en in orde bevonden zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:12

Karl66 schreef:
mysa schreef:

Omdat het de consequentie van zijn gedachtengoed is, hoeft het toch niet de consequentie van mijn gedachtengoed te zijn? Sterker nog, ik zou me doodschamen als dat mijn gedachtengoed was.

Zo bedoel ik het niet. Meer voor Baudet zelf. Ik heb sterk de indruk dat hetgeen Hiddema bestempelt als 'spielerei', inderdaad spielerei is. Baudet mag zich wel eens realiseren hoe gevaarlijk dat is en welke consequenties het kan hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:16

robert45 schreef:
Kan eigenlijk niet helemaal begrijpen waarom D66 stijgt in de peilingen. Er worden steeds meer absurde regels in Brussel bedacht maar blijkbaar willen mensen nog meer Brussel.. Neem bijvoorbeeld de registratieplicht voor je paarden, er moet precies genoteerd worden waar ze precies zijn op welk moment.

Steeds minder zeggenschap over ons eigen land en steeds meer bureaucratie uit Brussel. Samenwerken is prima maar ik snap niet mensen een groot europa willen. De verschillen tussen Groningers en Brabanders zijn al groot. Laat staan tussen Nederland en Italië.

D66 krijgt de kans zich schaamteloos en onbekritiseerd te promoten via de NPO, wat 'n D66-bolwerk is.
En dat van ons belastinggeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:17

Dat hij zich dat mag realiseren en dat vooral de mensen die op hem stemmen zich dat mogen realiseren, dat ben ik met je eens. Maar dat maakt nog steeds de manier waarop de boodschap aan hem gebracht is niet goed, want die manier is de Baudet manier en daarmee zeg je dat je het eigenlijk met Baudet eens bent, alleen dat jij vindt dat je dat op andere mensen toe moet passen, dan wat hij doet.

Juist als je vindt dat het niet ok is, moet je laten zien dat je een boodschap ook op een andere manier kan overbrengen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:18

Askja schreef:
robert45 schreef:

Omdat er genoeg mensen zijn die wél de voordelen zien van Europese samenwerking?

We zien alleen de miljarden naar buiten vliegen terwijl de eigen bevolking juist weer verder afgeknepen gaat worden in de plannen van EU-geile partijen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:19

elnienjo schreef:
robert45 schreef:

D66 krijgt de kans zich schaamteloos en onbekritiseerd te promoten via de NPO, wat 'n D66-bolwerk is.
En dat van ons belastinggeld.

O ja, tuurlijk, daarom zien we ook alleen maar Kaag en Jetten bij de NPO, en nooit eens een andere lijsttrekker of politicus :O

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:20

Als je dat ziet, kijk je niet goed.

Ook in Nederland (met name krimpgebieden zoals Drenthe) worden projecten 'door Brussel' gefinancierd.

Voor Amsterdammers ligt dit wellicht anders? (Geert Mak schreef wel over 'de republiek Amsterdam'.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:22

robert45 schreef:

Waarom ben je precies ertegen? Registratieplicht voor dieren is een goed idee ivm infectieziekten (zoals nu met uitbraken van Rhino), maar als Nederland alleen schiet het niet op. Dit is juist iets wat fijn is als het in Europees verband gebeurt.
Er zijn zoveel vlakken waarop samenwerking veel kan bijdragen. Ik zou dit juist willen uitbreiden en verbeteren.
Ik vind wel dat de EU qua bestuur nog veel zal moet veranderen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:23

Nogmaals, ik vind het ook onsmakelijk. Maar hoe zou je iemand als Baudet op een meer abstracte manier kunnen confronteren met die consequenties? Gaan zijn ogen dan wel open? Ik vermoed van niet want gedachtenexperimentjes in wetenschappelijke achterkamertjes zijn juist zijn hobby.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:24

De EU heeft de Nederlandse visserij al bijna om zeep geholpen (verbod pulsvissen bijv en kleine vissen niet meer terug mogen gooien)
De hoge EU bijdrage zorgt er mede voor dat onze zorgstaat wordt verkwanseld. Ja leuk voor de ondernemers als ze een of andere kekke subsidie binnen slepen, maar niet voor het grootste deel van de bevolking dat daar geen cent wijzer van wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:29

Voor elke euro (gulden als je dat liever hebt) die naar de EU vliegt, vliegen er acht naar Nederland terug. Moet je eens kijken hoe de eigen bevolking afgeknepen gaat worden als we door die ene euro te besparen die acht verliezen...

Ik neem aan dat Elnienjo ook geen huis heeft, want anders vliegt dat geld maar naar die woningbouwvereniging of hypotheekverstrekker toe en zij wil niet voor hun worden afgeknepen. En ik neem aan dat Elnienjo geen boodschappen doet, want anders vliegt dat geld maar naar die winkeliers toe en daar wil ze natuurlijk al helemaal niet voor worden afgeknepen.

Het doet me denken aan de gelijkenis van de verborgen talenten. Elnienjo wil het Nederlandse geld het liefste in Nederland begraven, om het dan achteraf raar te vinden dat we geen geld meer verdienen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:31

mysa schreef:
Nogmaals, ik vind het ook onsmakelijk. Maar hoe zou je iemand als Baudet op een meer abstracte manier kunnen confronteren met die consequenties? Gaan zijn ogen dan wel open? Ik vermoed van niet want gedachtenexperimentjes in wetenschappelijke achterkamertjes zijn juist zijn hobby.

Wat ik zo jammer vond aan dat hele gebeuren bij Jinek, is dat Jinek echt best goed bezig was in de hele uitzending. Nu heeft iedereen het alleen maar over het stukje aan het einde. Ze had alle feiten goed klaar liggen en ze was hem echt sterk aan de tand aan het voelen over alle onzin die hij continu spuit (coronacijfers, oversterfte etc). Ook die Azarkan was erg sterk in de discussie tegen Baudet. Baudet viel echt volledig door de mand en kwam zwak uit de discussie. Door het stukje aan het einde, werd de aandacht afgeleid van de inhoud en voelde de hele aflevering een beetje als iedereen tegen Baudet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:37

mysa schreef:

Is dat relevant dan? Ik ga er nou even een ongelofelijke Godwin in gooien en ik weet dat het een Godwin is, maar dat is juist de bedoeling, want ik ga namelijk even extreem overdrijven om mijn punt te maken. Wat jij hier zegt is eigenlijk dat we de Duitsers in vernietigingskampen hadden moeten stoppen om ze te confronteren met de consequenties van wat ze gedaan hebben.

Ja, dit is een ongelofelijke Godwin, maar het gaat mij om het mechanisme achter jouw manier van denken, dat mechanisme is namelijk hetzelfde. Door het zo ongelofelijk uit te vergroten probeer ik te laten zien dat dit een mechanisme is wat niet werkt, niet op groot niveau en ook niet op klein niveau.
En als je geen betere manier weet om het Baudet duidelijk te maken, dan is dat geen vrijbrief om tot zijn niveau te zakken, dan is dat een reden om een betere manier te verzinnen. En als het uiteindelijk niet lukt om tot hem door te dringen, dan is dat niet jouw probleem, maar zijn probleem. Vooral omdat er meer dan genoeg mensen zijn die wel begrijpen dat zijn manier van denken onzindelijk is en dus helemaal niet op dezelfde onzindelijkheid van de andere kant zitten te wachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:38

elnienjo schreef:
De EU heeft de Nederlandse visserij al bijna om zeep geholpen (verbod pulsvissen bijv en kleine vissen niet meer terug mogen gooien)

Feit 1 :de Nederlandse vloot ging pulsvissen toen het nog niet mocht.
Op zich vind ik het beter dan met blokken hout de bodem kapot 'ploegen', maar toen de EU vond dat er volgens de regels gevist moest worden was dat een klap.

Kleine vissen teruggooien moge een regel uit Brussel zijn: het is niet bevorderlijk voor de visstand.

"Geef Brussel de schuld van alle ellende"
(en kijk niet naar de feiten)
(... en tjonge, wat raar dat je je machteloos voelt }:0)
Citaat:
De hoge EU bijdrage zorgt er mede voor dat onze zorgstaat wordt verkwanseld. Ja leuk voor de ondernemers als ze een of andere kekke subsidie binnen slepen, maar niet voor het grootste deel van de bevolking dat daar geen cent wijzer van wordt.
Het grootste deel van onze bevolking spint goed garen bij Brusselse projecten en het vrije verkeer van goederen en personen.
Vraag maar in Engeland : na hun exit vertrekken veel bedrijven of worden goederen duurder vanwege importgedoe.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:47

Askja schreef:
robert45 schreef:

De huidige EU is bedoelt als een groot Europees rijk. Dit is geen verzinsel maar staat gewoon in de oprichtingspapieren van de EU. De EU krijgt steeds meer macht, eigen begrotingen, er word gewerkt aan een EU leger die dus ook ingezet kan worden voor zaken die de EU belangrijk vind. We hevelen steeds meer macht over naar Brussel.

Ik vind het belangrijk om zelf baas te zijn in eigen land, over onze eigen begroting, over onze eigen levenswijze. Zoals gezegd verschillen wij enorm van Zuid-Europa. Op alle vlakken, economisch, mentaliteit etc. Onze pensioenen zijn daar een goed voorbeeld van. Dit zijn totaal verschillend met bv Italië. Als we naar een groot Europees rijk moeten zal dit ook betekenen dat de welvaart daar flink omhoog moet of hier flink naar beneden. Ze zullen immers hetzelfde welvaartsniveau moeten bereiken.

Je kan prima samenwerken met de landen om ons heen en toch je eigen zaken regelen. Dat Brussel hier projecten betaald is leuk maar is natuurlijk wel een koekje van eigen deeg.

robert45

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:53

@janneke2

Maar om vrij verkeer van goederen en personen te hebben hoeven we toch niet naar een Europees rijk te streven?

We hebben daarvoor het schengenverdrag bedacht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:07

Voor vrij verkeer van goederen en personen is het niet voldoende om met elkaar af te spreken dat je dat wilt hebben. Je zal dan ook standaarden met elkaar moeten afspreken waar elk land aan moet voldoen, als het om vrij verkeer van personen en goederen gaat.

Dat is wat de belangrijkste reden is voor al die EU regels, zorgen dat er een vrije markt binnen de EU kan zijn. Een mooi voorbeeld speelt nou in het VK. Om mosselen in de EU in te kunnen voeren moeten zeg gekweekt zijn in water met kwaliteit A. De mosselen uit het VK worden water van kwaliteit B gekweekt en moeten daarom eerst gespoeld worden voor ze mogen worden ingevoerd. Alleen zijn er geen spoelfaciliteiten in het UK en daardoor is het onmogelijk geworden voor de Britse vissers om nog mosselen naar de EU te exporteren. Gelukkig denken de Britten dat ze een oplossing hebben, namelijk door de kwalificatie van hun water aan te passen en het vanaf nu kwaliteit A te noemen.

En het stomme is, dat ze denken dat dat ook nog werkt, terwijl de EU gewoon een afspraak heeft gemaakt aan welke eisen het water moet voldoen om kwaliteit A genoemd te worden. Een labeltje veranderen is niet genoeg om die regels te kunnen omzeilen, niet binnen en niet buiten de EU. En ja die regels zijn soms vervelend en die regels zijn soms beperkend, maar uiteindelijk leveren ze door de interne markt veel meer op dan ze kosten. Helemaal voor een land als Nederland, die zijn geld voor een groot deel verdient aan de EU. Zelfs de Duitse autofabrikanten, die volgens de Engelsen via Merkel wel zouden regelen dat er geen handelsbeperkingen tussen het VK en de EU zouden komen, gaven toe dat ze die beperkingen heel vervelend zouden vinden, maar dat het verlies van de interne markt een nog veel groter probleem voor ze zou zijn. En die markt kan je nou eenmaal alleen maar hebben met regels over hoe die markt eruit ziet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:19

robert45 schreef:
@janneke2

Maar om vrij verkeer van goederen en personen te hebben hoeven we toch niet naar een Europees rijk te streven?

We hebben daarvoor het schengenverdrag bedacht.

Op zich is er geen "Europees Rijk" nodig voor vrij verkeer van goederen en personen.
Dat blijkt, ;) want dat is er helemaal niet.

Het ging mij om de stelling 'dat vrijwel geen enkele Nederlander een cent wijzer zou worden van de EU'.
(Dat is klinkklare onzin.)

Verder denk ik dat één van de vele lessen van corona is, dat grote verbanden keihard nodig zijn.
(Naast meer biodiversiteit en minder vliegen en minder bioindustrie en minder afhankelijkheid van China.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:24

Waarom betalen wij hier een hele hoge invoerbelasting voor auto's terwijl een Duitser veel goedkoper uit is? Waarom mogen de gewone burgers niet mee profiteren van de voordelen die andere EU burgers wél hebben? Als grensbewoner kunnen we gelukkig wel gaan tanken in Belgie of Duitsland, maar een auto moet je hier registreren dus mag je weer aftikken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:31

Weet je waarom wij die hoge belasting hier in Nederland betalen? Omdat we gewoon een soeverein land zijn en als soeverein land de keuze voor die belastingvorm gemaakt hebben.