Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Froukje schreef:Ja maar niet alleen vee hè, ook gewoon groente en fruit word de wereld over gevlogen. Er worden hier in Nederland kilo's tomaten gekweekt en we willen het niet eten want in Spanje schijnt de zon dus die zullen vast veel lekkerder zijn.
Froukje schreef:Ja maar dan moet de overheid en de gewone consument wel willen.. Denk je dat de boeren voor de lol hun vlees naar het buitenland sturen? Die zien ook liever hun eigen biefstukje en speklap op tafel ipv een biefstuk van een Ierse rund of Oost Europees varken.
Maar ja, dat is zo lekker goedkoop.
Ik stuur ook liever de schapen naar een lokaal slachthuis ipv naar een opvangcentrum wetende dat ze nog een hele reis naar Frankrijk moeten afleggen maar het scheelt je wel 40 euro per schaap wat het meer oplevert. Weinig andere keus als je er zelf je boterham van moet kopen..
Janneke2 schreef:Oeps, tja, als dat toch eens waar was....
(Het is wel de enige oplossing die ik kan bedenken, maar daar zit dus veel lobby etc werk in.)
Janneke2 schreef:Deze snap ik niet helemaal.
Qua stikstof zijn we het vieste jongetje van Europa.
Accoord, een derde van het spul komt de grens over.
Dat wil dus zeggen dat er in de lage landen bij de zee maatregelen nodig zijn.
Niet alleen mbt landbouw, en qua landbouw ook niet alleen qua hoeveelheid.
En met maatregelen waar veel koudwatervrees voor is, zoals fatsoenlijke belasting op vervuilend vervoer kun je een soort van tariefmuur construeren.
Zowel klimaatwinst (minder vervoer van goederen en personen)
...en geen, nu ja: weinig bulkgoederen uit verre landen.
luxx schreef:Maar die boeren de straat op, waar dit over gaat, strijkt mij een beetje tegen mijn haren in, rijk volkje die boeren, sure, er zijn er met diepere zakken, maar wanneer je je een dikke John Deere kunt veroorloven ben je onderdeel van het probleem hard gezegd.
luxx schreef:Deze wereld is een kolerezooi door geld, gaat helemaal nergens meer over. Diepe zakken bepalen alles, en bepalen alles in hun voordeel, en dat heeft niks te maken met een mooie leefbare wereld maken voor iedereen, dat heeft alleen met zakken vullen te maken. In mijn ogen leven we in een moderne slavernij, slaven van de grote jongens met het echte geld, überhaupt van geld, alles draait erom, voor iedereen. Daarom is er dus export. Het zou mooi zijn wanneer die boeren inderdaad Nederland zouden voeden, dan is het inderdaad whut de fack, ga je ons voedsel aanvallen? Maar dieren worden op een schrijnende manier gehouden voor een groot deel, voor het grootste deel, om te verdienen, om geld te verdienen. Ik heb boter op mijn hoofd, ik heb zeer regelmatig goedkoop vlees bij de lidl gekocht waarvan ik weet dat dit dier geen fijn leven gehad heeft, dat kan niet voor die prijs. Ik zou graag naar een systeem gaan waar alleen vlees te koop is wat 5 sterren heeft, wat duurder is, dan zou ik gewoon minder vaak vlees eten. Maar het aanbod is er, omdat er mensen zijn die het aanbieden, omdat die mensen geld willen verdienen en de markt er is, mezelf incluis. Ik ga proberen mezelf te verbeter neem ik me voor terwijl ik dit schrijf. Maar die boeren de straat op, waar dit over gaat, strijkt mij een beetje tegen mijn haren in, rijk volkje die boeren, sure, er zijn er met diepere zakken, maar wanneer je je een dikke John Deere kunt veroorloven ben je onderdeel van het probleem hard gezegd. Kwam er maar een visionair die die allemaal op kon lossen, maar al kwam die, we hebben met allemaal individuele mensen te maken die allemaal hun zakken zo veel mogelijk willen vullen dus dat maakt het next to impossible
Electra63 schreef:https://www.groene.nl/artikel/boerenterreur
Dit blad zal niet populair zijn bij de pro-boeren hier![]()
Maar als objectieve, neutrale bokker wil ik het wel plaatsen.
Electra63 schreef:https://www.groene.nl/artikel/boerenterreur
Nikass schreef:Ik begrijp dat het probleem complex is (en dat er meer speelt dan waar ik verstand van heb) en dat met alle partijen rekening moet worden gehouden. Maar met de dieren wordt al heel lang geen rekening gehouden. Mijn maag draait om elke keer als ik weer zie hoe de vrachtwagens worden volgeladen met varkens.![]()
De overheid kan toch stellen dat vlees met minder dan twee sterren in Nederland niet meer geproduceerd en verkocht mag worden (uiteraard met een overgangsregeling en financiële steun)?
MarjanB schreef:Electra63 schreef:https://www.groene.nl/artikel/boerenterreur
Dat stuk begint al goedhandvol boeren..