steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:56

Die sterren kunnen ze niet toekennen aan buitenlands vlees en we eten vooral geïmporteerd vlees.

Nederlands vlees wordt veelal geëxporteerd. Dat is nu juist het idiote.
Laatst bijgewerkt door mysa op 15-10-19 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:57

Kunnen we daar dan niet vanaf?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:59

mysa schreef:
Nederlands vlees wordt veelal geëxporteerd. Dat is nu juist het idiote.

Dat vind ik ook echt zo raar!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:01

Ja maar dan moet de overheid en de gewone consument wel willen.. Denk je dat de boeren voor de lol hun vlees naar het buitenland sturen? Die zien ook liever hun eigen biefstukje en speklap op tafel ipv een biefstuk van een Ierse rund of Oost Europees varken.

Maar ja, dat is zo lekker goedkoop.

Ik stuur ook liever de schapen naar een lokaal slachthuis ipv naar een opvangcentrum wetende dat ze nog een hele reis naar Frankrijk moeten afleggen maar het scheelt je wel 40 euro per schaap wat het meer oplevert. Weinig andere keus als je er zelf je boterham van moet kopen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:11

Dat vrijwel alle kleine slachthuizen weg zijn en er nu alleen grote slachtfabrieken zijn vind ik ook zoiets naars..

Dat gesleep met levend vee :n

Er gaat zelfs vee, niet uit Nederland, per boot en vliegtuig de halve wereld over om geslacht te worden. Kalveren van Brazilië naar het Midden-oosten en paard vanuit Canada naar Azië.. _-:(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:16

Ja maar niet alleen vee hè, ook gewoon groente en fruit word de wereld over gevlogen. Er worden hier in Nederland kilo's tomaten gekweekt en we willen het niet eten want in Spanje schijnt de zon dus die tomaten zullen vast veel lekkerder zijn. 8)7

Vanmiddag op de Zuidlaardermarkt een fruit pakket gekocht. Zaten 3 pakken tomaten in met Duitse verpakking, herkomst, Nederland. Die zijn dus eerst naar Duitsland vervoerd om verpakt te worden en nu liggen ze in Nederland weer te koop. :x
Laatst bijgewerkt door Froukje op 15-10-19 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:18

Froukje schreef:
Ja maar niet alleen vee hè, ook gewoon groente en fruit word de wereld over gevlogen. Er worden hier in Nederland kilo's tomaten gekweekt en we willen het niet eten want in Spanje schijnt de zon dus die zullen vast veel lekkerder zijn. 8)7

Ja maar een tomaat lijdt daar niet onder levende dieren wel!

Froukje
Forever young

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:20

Maar het blijft even hypocriet natuurlijk. Als dat vlees hier moet blijven geldt dat voor de Tuinders toch ook? Die hebben toch ook recht op een eerlijke prijs in Nederland.

Het zijn niet alleen de veeboeren die staken, het zijn alle boeren. Ook de Tuinders en de Akkerbouwers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:25

In Spanje klagen ze over de Nederlandse tomaat die hun teelt verdringt :+

Ik vind sowieso dat eerst de binnenlandse markt voorzien moet worden en wat teveel is exporteren. Maar voedsel de wereld rond laten reizen schijnt lucratiever te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:29

Froukje schreef:
Ja maar dan moet de overheid en de gewone consument wel willen.. Denk je dat de boeren voor de lol hun vlees naar het buitenland sturen? Die zien ook liever hun eigen biefstukje en speklap op tafel ipv een biefstuk van een Ierse rund of Oost Europees varken.

Maar ja, dat is zo lekker goedkoop.

Ik stuur ook liever de schapen naar een lokaal slachthuis ipv naar een opvangcentrum wetende dat ze nog een hele reis naar Frankrijk moeten afleggen maar het scheelt je wel 40 euro per schaap wat het meer oplevert. Weinig andere keus als je er zelf je boterham van moet kopen..

Sorry, maar dat vind ik niet. Je hebt de keus dus wel, en je kunt ook kiezen met een visie/principe als uitgangspunt.
Als er de mogelijkheid niet is, wordt het een ander verhaal.
Maar hoezo zou je altijd voor de goedkoopste keuze moeten gaan, of de keuze waarbij je het meeste verdient?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:31

Deze wereld is een kolerezooi door geld, gaat helemaal nergens meer over. Diepe zakken bepalen alles, en bepalen alles in hun voordeel, en dat heeft niks te maken met een mooie leefbare wereld maken voor iedereen, dat heeft alleen met zakken vullen te maken. In mijn ogen leven we in een moderne slavernij, slaven van de grote jongens met het echte geld, überhaupt van geld, alles draait erom, voor iedereen. Daarom is er dus export. Het zou mooi zijn wanneer die boeren inderdaad Nederland zouden voeden, dan is het inderdaad whut de fack, ga je ons voedsel aanvallen? Maar dieren worden op een schrijnende manier gehouden voor een groot deel, voor het grootste deel, om te verdienen, om geld te verdienen. Ik heb boter op mijn hoofd, ik heb zeer regelmatig goedkoop vlees bij de lidl gekocht waarvan ik weet dat dit dier geen fijn leven gehad heeft, dat kan niet voor die prijs. Ik zou graag naar een systeem gaan waar alleen vlees te koop is wat 5 sterren heeft, wat duurder is, dan zou ik gewoon minder vaak vlees eten. Maar het aanbod is er, omdat er mensen zijn die het aanbieden, omdat die mensen geld willen verdienen en de markt er is, mezelf incluis. Ik ga proberen mezelf te verbeteren neem ik me voor terwijl ik dit schrijf. Maar die boeren de straat op, waar dit over gaat, strijkt mij een beetje tegen mijn haren in, rijk volkje die boeren, sure, er zijn er met diepere zakken, maar wanneer je je een dikke John Deere kunt veroorloven ben je onderdeel van het probleem hard gezegd. Kwam er maar een visionair die die allemaal op kon lossen, maar al kwam die, we hebben met allemaal individuele mensen te maken die allemaal hun zakken zo veel mogelijk willen vullen dus dat maakt het next to impossible
Laatst bijgewerkt door luxx op 15-10-19 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:39

Janneke2 schreef:
Oeps, tja, als dat toch eens waar was....
(Het is wel de enige oplossing die ik kan bedenken, maar daar zit dus veel lobby etc werk in.)

Als het zover is, laat je het mij dan weten? *D

Janneke2 schreef:
Deze snap ik niet helemaal.

Qua stikstof zijn we het vieste jongetje van Europa.
Accoord, een derde van het spul komt de grens over.
Dat wil dus zeggen dat er in de lage landen bij de zee maatregelen nodig zijn.

Niet alleen mbt landbouw, en qua landbouw ook niet alleen qua hoeveelheid.

En met maatregelen waar veel koudwatervrees voor is, zoals fatsoenlijke belasting op vervuilend vervoer kun je een soort van tariefmuur construeren.
Zowel klimaatwinst (minder vervoer van goederen en personen)
...en geen, nu ja: weinig bulkgoederen uit verre landen.

Zullen we die uitspraak wel in het juiste perspectief plaatsen? Qua bevolkingsdichtheid zijn we namelijk ook het vieste jongetje van Europa en dat verklaart voor een groot deel dat wij zoveel stikstofoxiden en ammoniak uitstoten. Ik noem even wat cijfers:
- Nederland: 411 inwoners per vierkante km
- Belgie: 376
- Verenigd Koninkrijk: 244
- Duitsland: 226
- Frankrijk: 104

Laat ons eens kijken naar de dichtheid van snelwegen, weer staat Nederland bovenaan (wat een verassing):
- Nederland: 61 km snelweg/1000 vierkante km (4 x zo hoog als het Europese gemiddelde)
- Belgie: 57
- Duitsland: 34
- Frankrijk: 19
- Verenigd Koninkrijk: 15

Grap van de dag: welke maatregelen het kabinet ook neemt, Nederland gaat nooit zo weinig NOx en NH3 uitstoten als Frankrijk. Dat is onrealistisch. Tenzij 3/4 van de Nederlandse bevolking gaat verhuizen naar Frankrijk en we 2/3 van onze infrastructuur afbreken. Met andere woorden: Nederland zal qua uitstoot altijd het vieste jongetje van de klas zijn en blijven, zolang je appels met peren blijft vergelijken.

Kijken we naar de uitstoot per eenheid product (peren met peren vergelijken en appels met appels), dan is die in Nederland juist het laagst. Maar we willen minder, minder minder! Hoe onlogisch is dat?

luxx schreef:
Maar die boeren de straat op, waar dit over gaat, strijkt mij een beetje tegen mijn haren in, rijk volkje die boeren, sure, er zijn er met diepere zakken, maar wanneer je je een dikke John Deere kunt veroorloven ben je onderdeel van het probleem hard gezegd.

:')

Boeren hebben geen diepe zakken nodig want al hun geld zit in de grond, stallen en in hun dikke John Deere.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 15-10-19 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:41

Ik schaar bezit ook onder diepe zakken

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:42

luxx schreef:
Deze wereld is een kolerezooi door geld, gaat helemaal nergens meer over. Diepe zakken bepalen alles, en bepalen alles in hun voordeel, en dat heeft niks te maken met een mooie leefbare wereld maken voor iedereen, dat heeft alleen met zakken vullen te maken. In mijn ogen leven we in een moderne slavernij, slaven van de grote jongens met het echte geld, überhaupt van geld, alles draait erom, voor iedereen. Daarom is er dus export. Het zou mooi zijn wanneer die boeren inderdaad Nederland zouden voeden, dan is het inderdaad whut de fack, ga je ons voedsel aanvallen? Maar dieren worden op een schrijnende manier gehouden voor een groot deel, voor het grootste deel, om te verdienen, om geld te verdienen. Ik heb boter op mijn hoofd, ik heb zeer regelmatig goedkoop vlees bij de lidl gekocht waarvan ik weet dat dit dier geen fijn leven gehad heeft, dat kan niet voor die prijs. Ik zou graag naar een systeem gaan waar alleen vlees te koop is wat 5 sterren heeft, wat duurder is, dan zou ik gewoon minder vaak vlees eten. Maar het aanbod is er, omdat er mensen zijn die het aanbieden, omdat die mensen geld willen verdienen en de markt er is, mezelf incluis. Ik ga proberen mezelf te verbeter neem ik me voor terwijl ik dit schrijf. Maar die boeren de straat op, waar dit over gaat, strijkt mij een beetje tegen mijn haren in, rijk volkje die boeren, sure, er zijn er met diepere zakken, maar wanneer je je een dikke John Deere kunt veroorloven ben je onderdeel van het probleem hard gezegd. Kwam er maar een visionair die die allemaal op kon lossen, maar al kwam die, we hebben met allemaal individuele mensen te maken die allemaal hun zakken zo veel mogelijk willen vullen dus dat maakt het next to impossible

:')

Boeren een rijk volkje omdat ze een ‘dikke John Deere’ hebben? Hoe denk jij anders dat de producten van en naar het land komen? Tractoren zijn essentieel op een boerenbedrijf, dat zegt al helemaal niks over wel of niet rijk zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:46

Het werk kan niet meer gedaan worden met een kleine White Olivier of MFje.
Net zo min als iemand nog met een Dos pc kan werken.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:53

luxx schreef:
Ik schaar bezit ook onder diepe zakken

Die dikke trekker kan ook gewoon leas zijn, waar elke maand gewoon voor betaald moet worden...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 00:03

Oké, dan noemen we het een lifestyle

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 00:03

@luxx: Als je zo kort door de bocht redeneert draai je de discussie al de nek om voordat je eraan begonnen bent. Kijk even wat verder dan je neus lang is, dan bereiken we meer ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 00:34

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:10

Electra63 schreef:
https://www.groene.nl/artikel/boerenterreur

Dit blad zal niet populair zijn bij de pro-boeren hier ;)
Maar als objectieve, neutrale bokker wil ik het wel plaatsen.

Volgens mij is deze columnist bevriend net die van de de NRC. Strekking van de column lijkt er wel op. Maargoed, het is een column, ongeveer net zo agressief geschreven als de columnist de boeren verwijt dat ze zich gedroegen. Niet echt objectief, vind jij wel?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:13

Electra63 schreef:

Dat stuk begint al goed :') handvol boeren..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:16

Demonstreren ok. Daar heeft iedereen recht op.

Maar was het echt nodig om mij met vuurwerk mijn bed uit te knallen??? -:(- .... Om 6 uur??

Ik kan waarschijnlijk geen kant op deze ochtend. Deel van onze wijk is afgezet enige weg naar buiten zal zo waarschijnlijk vast staan :')

Nou ja...ga maar thuis werken vandaag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:17

Nikass schreef:
Ik begrijp dat het probleem complex is (en dat er meer speelt dan waar ik verstand van heb) en dat met alle partijen rekening moet worden gehouden. Maar met de dieren wordt al heel lang geen rekening gehouden. Mijn maag draait om elke keer als ik weer zie hoe de vrachtwagens worden volgeladen met varkens. :r

De overheid kan toch stellen dat vlees met minder dan twee sterren in Nederland niet meer geproduceerd en verkocht mag worden (uiteraard met een overgangsregeling en financiële steun)?

En dan?

Er zijn al wat varkensboeren die 3 sterren vlees produceren, wat in de winkel ligt als 1 ster vlees. De nederlandse consument koopt het niet. De consument roeptoetert namelijk dat dierenwelzijn het belangrijkst is, maar kiest uiteindelijk voor de portemonnee. En dan is is blijkbaar het buitenlandse supermarktvlees, wat zeker niet het beste dierenwelzijn heeft, al 5x ingevroren is geweest en niet te hachelen is, toch beter.

En wat doe je dan als boer? De enorme vraag van het buitenland die ons goede vlees wel kan waarderen beantwoorden :)
Dat is heel logisch, dat is gewoon de marktwerking, kwestie van vraag en aanbod. De consument bepaald de vraag en dus het aanbod. Zo simpel is het.
Maar we zijn verwend, en zijn gewend al jaren veel te weinig betalen voor ons eten. En staan te ver van de boer af, hebben ook geen flauw idee meer wat het kost om voedsel te produceren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:11

MarjanB schreef:
Electra63 schreef:

Dat stuk begint al goed :') handvol boeren..

Weer wat anders, zo'n anti boeren artikel, maar zeer gekleurd en veel aannames.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:12

Je begrijpt me niet verootjoo, als er geen ander/goedkoper vlees meer wordt aangeboden dan koopt de consument het wèl. Wellicht minder, omdat de portemonnee dat vereist, maar dat is nou juist de bedoeling. ;)
Als je gaat wachten tot het publiek uit eigen beweging van de traditionele eetgewoonten afstapt dan kunnen de varkens lang wachten tot ze een beetje welzijn krijgen, ben ik bang.

En het stukje dat bij de boeren ligt? Ik begrijp dat je niet zomaar je bedrijf kunt aanpassen. Maar ik begrijp niet dat deze varkensboeren zeggen van hun dieren te houden. Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken als ik zo dieren zou houden. Die verantwoordelijkheid ligt toch ook bij jezelf.
Dat we verwend zijn slaat dan ook op die boer.