Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Heb je enig idee hoeveel bijbel vertalingen er zijn?
Ik weet niet welke dit is?
De Jehova's hebben bijvoorbeeld een Bijbelvertaling helemaal aangepast aan hun opvattingen.
Daarbij communiceer ik graag in mijn eigen taal, het Nederlands en vind ik de bijbel nou niet echt een heel makkelijk te lezen boekDus om ff te zeggen hoe je die tekst moet uitleggen, pfff weet ik niet precies.
Maar om te zeggen: er staat dat twee mannen die met elkaar vrijen een doodzonde is, dat lees ik toch ook niet direct...
Nikass schreef:Er valt nog heel veel over te zeggen. Zo leerde ik van mijn moeder dat de bijbel géén geschiedenis boek is, maar een boek over de toekomst. Zo leerde ik dat de tien geboden geen "verboden" waren, maar een toekomst visioen:
"Gij zult" is dan niet "je mag niet", maar "er komt een tijd dat er niet meer gestolen zal worden, er komt een tijd dat er niet meer gedood zal worden".
Dit alles als het eerste en belangrijkste gebod wordt nageleefd: heb u naaste lief zoals uzelf.
En dat is wellicht meteen een antwoord op je vraag over alle ellende die deze aarde teistert: het lukt de mensheid blijkbaar niet om naar dat eerste gebod te leven.
Eske_B schreef:Vergeet daarnaast niet dat het OT een oud convenant (afspraak) is. Met de wet wordt in het NT over het algemeen de Tien Geboden bedoeld, welke worden samengevat door Jezus als: heb God en je naasten lief. Jezus kwam voor een nieuw convenant en er is een aantal keer in het NT gezegd dat het volgen van de Torah (oa al de regels als in Leviticus) niet voor redding zorgt. Geloven in God (en handelen ernaar, je naaste en God liefhebben) wél. Maar geloven is het belangrijst. Daar zou je dan 'automatisch' naar gaan handelen. Als je God leert kennen
Op het youtube kanaal van The Bible Project wordt de bijbel geweldig uitgelegd, met historische context. Ook een aanrader voor atheïsten
CharleyT schreef:Nikass schreef:Heb je enig idee hoeveel bijbel vertalingen er zijn?
Ik weet niet welke dit is?
De Jehova's hebben bijvoorbeeld een Bijbelvertaling helemaal aangepast aan hun opvattingen.
Daarbij communiceer ik graag in mijn eigen taal, het Nederlands en vind ik de bijbel nou niet echt een heel makkelijk te lezen boekDus om ff te zeggen hoe je die tekst moet uitleggen, pfff weet ik niet precies.
Maar om te zeggen: er staat dat twee mannen die met elkaar vrijen een doodzonde is, dat lees ik toch ook niet direct...
Kijk eens wat er in de Bijbel staat en huiver!
http://www.debijbelzegt.nl/homofilie.htm
In het Oude Testament een doodzonde, en Jezus weer spreekt het niet echt.
CharleyT schreef:.
Kijk eens wat er in de Bijbel staat en huiver!
http://www.debijbelzegt.nl/homofilie.htm
In het Oude Testament een doodzonde, en Jezus weer spreekt het niet echt.
Citaat:"Hoezo zet jij machthebbers en slachtoffers bijeen? De ene mens is beslist de andere niet!!
Ook mensen wordt hun leefomgeving afgenomen, ook mensen worden verhandeld. "
DezeNaam schreef:Janneke2; hangt er vanaf wat jouw definitie van herschrijven inderdaad ook zal zijn. Maar dat heb je volgens mij al genoemd en jouw definitie was toch 'dingen in de context van nu plaatsen' toch?
Citaat:Ik probeer zeker mijn best te doen om de wereld beter te maken, maar weet ook goed genoeg dat nooit alles goed zal kunnen zijn. Zeker aangezien er ook problemen zullen zijn waar ik, en waarschijnlijk vele andere mensen niet eens vanaf weten.
Je moet niks op een presenteerblaadje cadeau krijgen. Maar het feit dat onschuldige dieren en mensen daaronder moeten lijden spreekt mij niet aan.
Citaat:Sommige dingen zouden zo simpel opgelost kunnen worden als het hier niet allemaal om geld draaide.
Citaat:Iemand die een boodschap van God krijgt is alleen waarneembaar voor die persoon zelf, anderen kunnen niet weten of het echt zo is.
Citaat:Maar alleen, als het een boek voor de toekomst is dan kloppen er toch al veel dingen niet meer..? En als het dan volgens sommigen herschreven moet worden is het toch een beetje tegenstrijdig?
Citaat:In principe is de interpretatie van dat er in de toekomst niet meer gedood/gestolen zal worden wel heel mooi natuurlijk. Zou mooi zijn moest de wereld ooit zo in elkaar komen te zitten.
Alleen is het dan weer een 'moeilijk' punt, als je even kijkt naar de geschiedenis hoeveel doden er daar gevallen zijn voor/door religie... En het lijkt mij dat deze mensen extreem streng gelovig waren, en nog leven ze niet volgens het boek waar ze zoveel waarde aan hechten? Dat vind ik dan weer moeilijk te begrijpen.
Citaat:Of kijk enkel nog maar naar de heksenvervolging... Eigenlijk een grondlegging van onze geneeskunde, maar die mensen werden wel levend verbrand terwijl zij ons ook toekomst gegeven hebben en heel wat belangrijke kennis.
DezeNaam schreef:Dat het geschreven is om hoop te geven in donkere tijden. Dan is het toch niet 'aangestuurd' (of hoe je het wilt noemen) door God?
DezeNaam schreef:(...) over dat de bijbel herschreven zou moeten worden volgens sommigen (maar die naar mijn mening dan niet meer 'puur' is)
Nikass schreef:De Jehova's hebben bijvoorbeeld een Bijbelvertaling helemaal aangepast aan hun opvattingen.
Nikass schreef:Het is natuurlijk niet gezegd dat die principes zijn toegepast
Babootje schreef:kom maar op met je onderbouwing dan
Nikass schreef:Wat moet ik onderbouwen? Dat ik niet alles zomaar aanneem?
Kinke schreef:Maar wie zegt mij dat wat in die link staat correct is Babootje?