ingedebruijn schreef:Tanya schreef:Nog even mbt een ja registratie: in principe is ja gewoon ja, ook als de familie dat niet wil. Er wordt alleen vanaf geweken als er zwaarwegende psychische problemen bij de familie gaan ontstaan als de donatie plaats zou vinden.
Maar even eerlijk: als jij weet dat het de wens van jouw familielid was om te doneren en diegene de moeite heeft genomen om dit te registreren, wie zou er dan bezwaar maken?
Als ik dit zo lees, hebben nabestaanden weinig in te brengen. Hoe bewijs je zoiets?
Verandert de rol van nabestaanden?
Ja, want in de zomer van 2020 staat iedereen in het donorregister. In tegenstelling tot de huidige situatie hoeven nabestaanden dan niet meer te beslissen over orgaandonatie als de overledene dat nog niet had gedaan. Zij moeten wel beslissen als dit in het donorregister expliciet is aangegeven.
Nabestaanden kunnen de registratie van een 'ja' of 'geen bezwaar' wel aanvechten. Zij moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.
Ik denk dat de rol van de intensivist nu heel belangrijk is. Het is heel belangrijk om met de familie in gesprek te gaan erover. Ik heb trouwens nog niet eerder meegemaakt dat de familie het niet wilde terwijl iemand wel geregistreerd stond.
Wel dat het voor de familie een totale shock was dat diegene zich had geregistreerd (ze was ook pas 42 oid), maar omdat zij haar hart had uitgesloten konden zij het ook accepteren dat zij er echt goed over na had gedacht.
Ik weet niet goed hoe familie dat in de toekomst moet gaan bewijzen. Daar zullen ze vast nog over na gaan denken?