Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:57

Arc_En_Ciel schreef:
RaafSmits schreef:
Zo maar een overpeinzing op de zondag morgen.
Ik zie vandaag véél FB profielfoto's kleuren in de Franse vlag, om te laten zien dat je Frankrijk steunt in zwarte dagen en de terreur daad verafschuwd.
Een mooi gebaar..........maar wát te denken van al die ándere landen waar dit soort aanslagen bijna dagelijkse kost is?
Waar mensen zichzelf opblazen tussen winkelend publiek of markten om maar vooral zo veel mogelijk slachtoffers te maken.......ook dát zijn extremisten.
Maken we ons daar ook zo druk om?
Kleurt FB dan in de kleuren van de Israelische vlag......Afrikaanse vlag, Palestijnse vlag............?
Ook dáár sterven vaak honderden mensen........onschuldige mensen, gewoon omdat ze daar waren op een verkeerd moment.
Omdat ook dáár extremisten waren die als een held wilden sterven, maar liever niet alleen.
Wordt dat vandaag de dag dan normaal gevonden en is dát nog lekker "de ver van mijn bed show" en Frankrijk toch ook gewoon wel éng dichtbij?

Zoals gezegd, een mooi gebaar.......maar helemaal kloppend vind ik dit niet.

Ja, daar is het elke dag oorlog. Verschrikkelijk natuurlijk, maar deze aanslag in Parijs was oa eerste zelfmoordaanslag in Europa. En juist omdat het zo zeldzaam is, en het gebeurt in een democratisch en rijk land waar doorgaans geen oorlog is, maakt dat iedereen er zo van schrikt en dat er zoveel over gepraat wordt :)

Enige jaren geleden zijn er in Londen ook al aanslagen geweest met soort gelijke ondertoon. ( 2004?)
Leger inzet terugtrekken.
Weet nog dat destijds ook ons land in verhoogde staat van paraatheid was en men twijfelde over het door laten gaan van de Nijmeegse vierdaagse.
Dit is niet de eerste keer dat Europa doelwit is.
En zeker niet de laatste keer.

Destijds waande Amerika zich ook ongenaakbaar, we weten allemaal hoe dát is afgelopen.
Nederland duikt weg onder een grote paraplu dat zich één Europa noemt met een land als Amerika dat het heft vasthoud.
De vraag is gewoon hoe láng we ons daaronder nog kunnen verschuilen.
Het is zo jammer dat het vólk altijd zo iets anders roept dan de regering beslist.

Arc_En_Ciel

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:02

Raafsmits, ik zeg dat dit de eerste keer is dat iemand zich in Europa laat ontploffen dmv een gordel, een zelfmoordaanslag dus. Niet dat er nog nooit een aanslag in Europa is gepleegd..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:13

Ik wordt daar dus echt slecht van als ik lees dat men niets mag laten zien van verontwaardeging omtrent deze bloederige slachtpartij.
Mijn facebookfoto staat nu wel in de franse vlag, uit diep respect voor al diegene die er mee te maken hebben, de slachtoffers, de families, vrienden, hulpverleners,.....

Dat het op andere plaatsen ook gebeurd doet niets af aan de barbaarsheid van deze aanslag en niets af aan het medeleven dat ik heb voor deze situatie.
Nogmaals, ik vraag me af os sommige van die reactie's hetzelfde zouden zijn als hun eigen kind of moeder dit heeft moeten ondergaan.
Zou jij het dan zo tof vinden dat ze zo droog weg zeggen, dat het op andere plaatsen ook gebeurd, en daar wordt er niets over gezegd, dus je mag niets van respect laten merken voor het slachtoffer.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:23

chanel1985 schreef:
Ik wordt daar dus echt slecht van als ik lees dat men niets mag laten zien van verontwaardeging omtrent deze bloederige slachtpartij.
Mijn facebookfoto staat nu wel in de franse vlag, uit diep respect voor al diegene die er mee te maken hebben, de slachtoffers, de families, vrienden, hulpverleners,.....

Dat het op andere plaatsen ook gebeurd doet niets af aan de barbaarsheid van deze aanslag en niets af aan het medeleven dat ik heb voor deze situatie.
Nogmaals, ik vraag me af os sommige van die reactie's hetzelfde zouden zijn als hun eigen kind of moeder dit heeft moeten ondergaan.
Zou jij het dan zo tof vinden dat ze zo droog weg zeggen, dat het op andere plaatsen ook gebeurd, en daar wordt er niets over gezegd, dus je mag niets van respect laten merken voor het slachtoffer.

Amen! 100% met je eens :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:31

Ik vind het ook maar normaal dat mensen veel heftiger reageren op iets dat op 300 kilometer van hun voordeur gebeurt, dan op iets dat duizenden kilometers verder gebeurt. We wonen allemaal dichtbij Parijs, iedereen kent wel iemand die er woont of die er op vrijdagavond was. Ik leef ook ontzettend mee met de andere aanslagen in oa. Beirut en Bagdad, maar ik ben het ook een beetje beu dat er op Facebook zoveel mensen zijn die me schuldig proberen te voelen over het feit dat ik me slechter voel om Parijs.

Ik trek me deze gebeurtenis heel erg aan omdat een van mijn beste vriendinnen in Parijs woont en omdat ik zelf erg vaak naar concerten ga en zelf ook fan ben van Eagles of Death Metal (de band die speelde tijdens de aanslag). Het lid van de crew van Eagles of Death Metal die overleden is, daarmee heb ik zelfs na een concert ooit nog een biertje zitten drinken en grapjes zitten maken. Ontzettend lieve man.

Ik weet hoe het is om zo'n fijne avond te beleven, ik heb zelf al honderden keren in het publiek gestaan en vind het gewoon gruwelijk en verbijsterend dat zo'n avond plots omslaat in een horrorscenario. Ik vind niet dat je mensen kan kwalijk nemen dat bepaalde gebeurtenissen meer impact hebben dan andere. Het is een kwestie van identificatie, en dat "ik had het kunnen zijn"-gevoel maakt dat de impact veel groter is. En dat is niet omdat Bagdad en Beiroet me niets kunnen schelen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:32

Natuurlijk mag je iets zeggen over de slachtoffers in Frankrijk.
Ik vind het alleen wat hypocriet overkomen naar slachtoffers in andere landen.
Waarom het ene land wel en het andere land niet?
Dat vroeg ik me gewoon af na het zien van al die medeleven betuigingen voor Frankrijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:47

RaafSmits schreef:
Dat vroeg ik me gewoon af na het zien van al die medeleven betuigingen voor Frankrijk.

Waarschijnlijk omdat 'we' ons beter kunnen identificeren met de slachtoffers in Parijs dan in Beiroet? Rationeel weten we allemaal dat in beide gevallen de meeste slachtoffers gewone mensen waren met een baan, familie, vrienden, hobby's en een leven, maar toch kunnen veel mensen hier zich daar emotioneel beter in verplaatsen in het geval van Parijs.

Naast de fysieke afstand (Parijs is een stuk dichterbij) ligt het ook cultureel en gevoelsmatig dichter bij ons. Iedereen hier kan zich een beeld vormen bij het bezoeken van een voetbalwedstrijd, een popconcert of een terras in Parijs, en de meesten van ons zullen een aantal van die dingen zelf gedaan hebben of op de bewuste plaatsen zijn geweest.
Hoeveel van de mensen hier zijn er ooit in Beiroet geweest? Weet iemand wat gewone mensen daar op een gewone vrijdagavond doen? Hoe ziet dat er daar uit?
'We' hebben daar over het algemeen veel minder mee, kunnen ons minder een beeld daarbij vormen.

Wat ook niet meehelpt voor het inlevingsvermogen, is dat - mede door de focus van de media-aandacht de afgelopen jaren - bij velen het idee bestaat dat 'aanslagen er nu eenmaal bij horen' in het Midden-Oosten. Hoe vaak horen we niet van een aanslag in Bagdad, Aleppo of Kaboel? De 'nieuwswaarde' daarvan is voor mensen hier een stuk minder, en het gaat helaas qua aandacht vaak op de grote hoop bij de andere aanslagen in de regio. Gelukkig voor ons zijn aanslagen in onze omgeving een relatieve zeldzaamheid, en krijgen ze daarom stukken meer aandacht. In de media, maar ook in ons hoofd.

Wat dat betreft zit er in ons hoofd een groot verschil tussen 'daar' en 'hier'. Hoe dichterbij iets komt, hoe beter wij ons er een beeld bij kunnen vormen, ons kunnen inleven in de situatie en hoe erger we het vinden.

Is het daarom minder erg wat daar gebeurd is? Nee, zeker niet. Is het daarom minder hardverscheurend? Helaas waarschijnlijk wel voor veel mensen hier.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:58

Precies, oomens. Dat is helemaal wat ik bedoel.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:04

Als ik naar mijzelf kijk dan zijn de gebeurtenissen in Beiroet een Ver van mijn bed show.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:09

Zeker als je naar de foto's van de slachtoffers van Parijs kijkt, dan wordt het plots erg echt. Journalisten van magazines die je wel eens gelezen hebt, koppeltjes die even oud zijn als ikzelf en mijn vriend, muziekliefhebbers die van dezelfde muziek houden als ik... Dat maakt het in één klap heel wat persoonlijker.

Franse autoriteiten hebben overigens net bevestigd dat een achtste dader van de aanslagen nog op de vlucht is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:11

De slachtoffers van zulke aanslagen kloppen op onze deur en komen in onze dorpen wonen (in een AZC), dus zo ver van ons bed is het niet. Dichterbij dan Parijs in ieder geval.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:15

RaafSmits schreef:
precies,
Denk aan de studenten in Afrika die ook koelbloedig werden afgeschoten.....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:29

LindyH schreef:
De slachtoffers van zulke aanslagen kloppen op onze deur en komen in onze dorpen wonen (in een AZC), dus zo ver van ons bed is het niet. Dichterbij dan Parijs in ieder geval.

Maar dat vind ik -tot nu toe- geen enkel probleem. Iedereen is welkom.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:32

Ik vind het ook geen probleem, alleen vind ik het raar dat er zo weinig medeleven met hen is, of met de gebieden waar ze vandaan komen, in tegenstelling tot het (imo massahysterische) medeleven met Parijs.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:32

Het gaat er bij mij over dat het overkomt dat je geen steun mag betuigen omdat het elders ook gebeurd. Het één maakt het ander niet minder erger en het ander maakt het ander niet erger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:36

Oh fijn nu gaat er een foto rond van de neer geschoten mensen in dat theater want dat is blijkbaar respectvol. Erger nog is dat er staat dat ze slachtoffer zijn van de islam... :\

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:37

Ik vind het wel hele nare reacties dat je blijkbaar geen sympathie mag uiten? Juist op zulke momenten mag je toch je handen even ineen slaan en gezamenlijk geschokt zijn, rouwen en steun zoeken?
Natuurlijk gebeuren en verschrikkelijke dingen over de hele wereld en is het zelfs dagelijkse realiteit op sommige plekken. De vluchtelingen verlaten niet voor niets huis en haard, op een levensgevaarlijke tocht, als het in hun thuisland zo prettig vertoeven is...
Parijs heeft niet die dagelijkse realiteit. Weet-Europa heeft die realiteit niet. Daarom komt het zo hard aan. Het onverwachte, het gruwelijke, op een plek waar je het absoluut niet verwacht. Waar concertgangers als jij en ik niet meer thuiskomen na wat een leuke vrijdagavond had moeten zijn. Die zich van geen gevaar bewust waren.
Ja dat schokt me tot op het bot, en ja ik ben me meer dan bewust van de gruwelijkheden elders op de wereld, maar de situatie is ondanks de overeenkomsten ook zo verschillend.
Ik vind het schokkender dat je, je medeleven dan blijkbaar niet mag uiten omdat dat hypocriet zou zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:40

Inderdaad, niet erg respectvol. Zeker even respectloos toen een tijd geleden die foto van dat 3 jarige vluchteling dat aangespoeld was de wereld rondging. Die werd toen gebruikt om de mensen attent te maken op de problematiek, vreemd dat toen wel kon.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:40

Leo schreef:
Ik vind het wel hele nare reacties dat je blijkbaar geen sympathie mag uiten? Juist op zulke momenten mag je toch je handen even ineen slaan en gezamenlijk geschikt zijn, rouwen en steun zoeken?
Natuurlijk gebeuren en verschrikkelijke dingen over de hele wereld en is het zelfs dagelijkse realiteit op sommige plekken. De vluchtelingen verlaten niet voor niets huis en haard, op een levensgevaarlijke tocht, als het in hun thuisland zo prettig vertoeven is...
Parijs heeft niet die dagelijkse realiteit. Weet-Europa heeft die realiteit niet. Daarom komt het zo hard aan. Het onverwachte, het gruwelijke, op een plek waar je het absoluut niet verwacht. Waar concertgangers als jij en ik niet meer thuiskomen na wat een leuke vrijdagavond had moeten zijn. Die zich van geen gevaar bewust waren.
Ja dat schokt me tot op het bot, en ja ik ben me meer dan bewust van de gruwelijkheden elders op de wereld, maar de situatie is ondanks de overeenkomsten ook zo verschillend.
Ik vind het schokkender dat je, je medeleven dan blijkbaar niet mag uiten omdat dat hypocriet zou zijn.

_/-\o_ _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:42

Ayasha schreef:
Erger nog is dat er staat dat ze slachtoffer zijn van de islam... :\
ja erg is dat! Want dat werkt de verdeeldheid en polarisatiein de hand iets wat net niet moet gaan gebeuren!

Eens met jou Leo. Mij schokt deze gebeurtenis ook tot op het bot. Het is heel naar als zoiets heftigs in je eigen land gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:45

chanel1985 schreef:
Inderdaad, niet erg respectvol. Zeker even respectloos toen een tijd geleden die foto van dat 3 jarige vluchteling dat aangespoeld was de wereld rondging. Die werd toen gebruikt om de mensen attent te maken op de problematiek, vreemd dat toen wel kon.

Voor de duidelijkheid vond ik de foto van het kindje ook echt verschrikkelijk om naar te kijken. Misschien nog wel smakelozer was hoe er met zijn vader is omgegaan, die is opgewacht bij het mortuarium en geforceerd om interviews af te geven terwijl hij in volledige rouw was na het verliezen van zijn vrouw en twee jonge zoontjes. Anderzijds is het historisch bewezen dat een oorlog pas mensen bereikt op het moment dat er een gezicht aan vast zit, en het is bewezen dat de foto's met het meeste effect... De foto's van kinderen zijn. Het beste voorbeeld hiervan is misschien wel het Napalm meisje uit de Vietnam oorlog, of het Afrikaanse kind dat op sterven na dood op de voorgrond kruipt terwijl op de achtergrond aasgieren zitten te wachten tot hij dood gaat. Soms is het nodig om mensen tot in het diepste van hun ziel te shockeren om ze eindelijk in te laten zien wat er nou precies aan de hand is in de wereld.. En ik merk toch wel dat sinds die foto de houding t.o.v vluchtelingen licht veranderd is. Niet zo drastisch als zou moeten, maar in ieder geval een stap in de goede richting.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:51

Ayasha schreef:
En voor elke groep die ze neerhalen staat er een andere weer op.
Amerika had maar interesse in 1 ding. Niet tegen terrorisme in gaan. Die wilde de bronnen die daar lagen. 9/11 was een reactie daar op. Obama praatte mooi dat de oorlog moest stoppen maar eenmaal verkozen gingen de goede voornemens de vuilbak in.

Precies, als je de kop van de piramide eraf haalt, staat er een onderlaag die nog kwader is op.

Draagvlak creeren, vluchtelingen opvangen en voor elkaar krijgen dat mensen niet meer radicaliseren omdat ze niet opgenomen worden in de wereld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:54

Emmaa_ schreef:
chanel1985 schreef:

Voor de duidelijkheid vond ik de foto van het kindje ook echt verschrikkelijk om naar te kijken. Misschien nog wel smakelozer was hoe er met zijn vader is omgegaan, die is opgewacht bij het mortuarium en geforceerd om interviews af te geven terwijl hij in volledige rouw was na het verliezen van zijn vrouw en twee jonge zoontjes. Anderzijds is het historisch bewezen dat een oorlog pas mensen bereikt op het moment dat er een gezicht aan vast zit, en het is bewezen dat de foto's met het meeste effect... De foto's van kinderen zijn. Het beste voorbeeld hiervan is misschien wel het Napalm meisje uit de Vietnam oorlog, of het Afrikaanse kind dat op sterven na dood op de voorgrond kruipt terwijl op de achtergrond aasgieren zitten te wachten tot hij dood gaat. Soms is het nodig om mensen tot in het diepste van hun ziel te shockeren om ze eindelijk in te laten zien wat er nou precies aan de hand is in de wereld.. En ik merk toch wel dat sinds die foto de houding t.o.v vluchtelingen licht veranderd is. Niet zo drastisch als zou moeten, maar in ieder geval een stap in de goede richting.

Dat kan allemaal zo zijn, maar wat is er dan zo anders aan de foto van Parijs, dat laat ook zien wat er aan de hand is in de wereld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:56

chanel1985 schreef:
Dat kan allemaal zo zijn, maar wat is er dan zo anders aan de foto van Parijs, dat laat ook zien wat er aan de hand is in de wereld?

Daar is imo niet zo veel anders aan. De woordkeuze erbij is zeer onprettig, maar door een overzicht te maken van alle geïdentificeerde slachtoffers geef je de aanslag een gezicht, je ziet mensen waar je jezelf in herkent. Daardoor groeit het medeleven en dus ook het gevoel dat er iets gedaan moet worden om dit te voorkomen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:01

Ik vindt het niet minder erg wat er buiten het gebeuren van parijs is gebeurd maar ik voel wel veel meer mee voor de mensen die in parijs waren. Het is dichterbij en het is gebeurd tijdens, voor ons, normale activiteiten.

Het had net genoeg jij of ik kunnen zijn. En bij die gedachten krijg ik namelijk al kippenvel. Mensen zijn niet zo snel in syrie of andere gevaarlijke landen.