verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:26

Natuurlijk is een grote groep van plan een moslim nederzetting te vormen...als vrijheid van godsdienst ook een grondrecht is en alles wat maar binnen discriminatie valt dan is de vrijheid tot alles geoorloofd..beter kan niet...en dit gaat botsen..dat snapt toch iedereen?? Ze nemen hun cultuur normen e waarden mee en wij worden geacht gastvrij te zijn en ze in het zadel te zetten.....
De oorlog speelt niet meer de hoofdrol maar de rijkdom en vrijheid die voor de grijp ligt.

Maar een klein deel zal terug gaanals ze een middel van bestaan mee krijgen..want niemsnd gaat toch met een rugzak terug als je daar niets meer bij krijgt in je land van oorsprong?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:33

Tcm62 schreef:
Maar een klein deel zal terug gaanals ze een middel van bestaan mee krijgen..want niemsnd gaat toch met een rugzak terug als je daar niets meer bij krijgt in je land van oorsprong?

Zou jij immers ook niet doen. Stel je voor, je vlucht, want heel Nederland wordt platgebombardeerd. Dan kom je terecht in een land dat 20x rijker is dan Nederland (daar kan ik moeilijk een voorbeeld bij geven, maar stel: Saoedi-Arabie/Dubai doet de grenzen open en je kunt daar een paar jaar blijven). Je hebt hier een redelijk leven opgebouwd en dan moet je weer terug... Maar in Nederland heb je niets meer, want alles wat je had is platgebombardeerd. Dan zou je daar toch ook geen zin in hebben? En als je dan toch terug moest, zou je toch ook graag willen dat je wat middelen meekreeg om daar de zaak weer op te bouwen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:37

@Tmc: in je andere berichten heb je het nadrukkelijk over de armoede van Nederland, dus volgens mij maak je een denkfout en valt er hier niets te halen, Syrië is namelijk een rijk land met veel oliebronnen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:42

Blue_Eyes schreef:
Tcm62 schreef:

Zou jij immers ook niet doen. Stel je voor, je vlucht, want heel Nederland wordt platgebombardeerd. Dan kom je terecht in een land dat 20x rijker is dan Nederland (daar kan ik moeilijk een voorbeeld bij geven, maar stel: Saoedi-Arabie/Dubai doet de grenzen open en je kunt daar een paar jaar blijven). Je hebt hier een redelijk leven opgebouwd en dan moet je weer terug... Maar in Nederland heb je niets meer, want alles wat je had is platgebombardeerd. Dan zou je daar toch ook geen zin in hebben? En als je dan toch terug moest, zou je toch ook graag willen dat je wat middelen meekreeg om daar de zaak weer op te bouwen?

Uhm JA ik zou echt terug gaan naar Nederland en de boel weer opbouwen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:44

Ja, dat geloof ik best. Maar als je in een megarijk land woonde, zou je het toch ook wel zeer waarderen als je wat meekreeg om een bestaan mee op te bouwen, niet dan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:49

Natuurlijk zou ik dat waarderen,graag zelfs. Maar mocht dat niet zo zijn,dan zou ik zelf proberen om weer een bestaan in mijn eigen land op te bouwen.Ik ben trouwens niet van het Luxe en goede leven.
Ik vind een praktisch leven veel fijner en belangrijker.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:53

Ik weet het niet hoor… Ik zie veel gevluchte mensen ook spreken over betere toekomst voor de kinderen. En ook hier in Nederland..de generatie die hier al langerzit. ik zou best terug willen, maar mijn kinderen zijn hier opgegroeid. Ik denk dat als de meeste mensen kunnen kiezen voor een gespreid bedje en een bedje dat je zelf nog moet naaien (als je al een gespreid bedje had) toch echt voor dat reeds gespreide bedje kiezen.

En wellicht is het daarom ook niet verstandig om mensen dat gespreide bedje te geven als de intentie er ook niet is dat ze dat mogen houden. Vijf jaar is best lang voor een kind, en dan alle hoger beroepen er nog eens bij.. Kan het zo oplopen tot wel 12 jaar. Dat is voor kinderen dus hun hele leven.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:55

En daarom moet het beleid daar ook op afgestemd worden...alkes met alleen optie terugkeer..ook als je kinderen hebt .dit van te voren heel duidelijk maken..ze hebben de kans om volledig binnen eigen cultuur en taal te leven dus ook dan kunnen ze zich richten op terugkeer meet meerwaarde van opleiding en persoonlijke ontwikkeling

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:58

gohya schreef:
Nikass schreef:
Je kunt beter ook geen voetbalfans bij elkaar zetten want dat gaat ook onherroepelijk fout. En dat slechts voor een spelletje.

Niet altijd,kijk als het Nederlands Elftal speelt,allemaal verschillende suporters zitten naast elkaar.En óók Hooligans zitten er tussen hoor.

Je hebt gelijk, het is niet altijd zo.
Maar dit geldt volgens mij ook voor de groepen vluchtelingen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:59

ravellie schreef:
gohya schreef:
Op de vraag,waarom willen ze naar Europa werd als antwoord door vele Moslims gegeven: omdat wij Europa gaan overnemen,wij willen dat Europa een Moslim staat word. Dit werd niet door 1 moslim gezegd maar door vele.En dat word al jarenlang gezegd.

Het is al een feit dat er hier ontzettend veel moslims wonen.
En van al die vluchtelingen is ook het overgrote deel moslim.
Die hun eigen cultuur blijven handhaven ( dat zou je andersom eens moeten proberen in een islamitisch land...)en dat nog voor elkaar krijgen ook in Nederland.
Is er een nieuw ziekenhuis in Nederland...blijkt er alleen voor de islam een aparte gebedsruimte te zijn.
En binnen de islam zijn ook meerdere stromingen, en die houden er hele andere ideologien op na.
Maar dat is een andere discussie.

Ooit, in de goede oude tijd, was NL het grootste moslimland ter wereld.
Nu is Indonesië dat....

En nogal wat vluchtelingen zijn "van geboorte moslim", maar net zo geseculariseerd als 98% van de Nederlandse christenen.
Dus svp niet meer angst voor "hellup, zullie houden zullie eigen cultuur". Ik zie jonge jongens engels praten en op facebook kijken, nogal een verschil met de ""gastarbeiders"" die 50 jaar terug geronseld werden uit de meest afgelegen gebieden. (Dat doel was 1) onze heilige economie te dienen en 2) het moesten mensen zijn die erg ver van ons afstonden. Tja, die rekening hebben we gepresenteerd gekregen...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:04

Tcm62 schreef:
En daarom moet het beleid daar ook op afgestemd worden...alkes met alleen optie terugkeer..ook als je kinderen hebt .dit van te voren heel duidelijk maken..ze hebben de kans om volledig binnen eigen cultuur en taal te leven dus ook dan kunnen ze zich richten op terugkeer meet meerwaarde van opleiding en persoonlijke ontwikkeling

Per ongeluk :) hebben we in Europa ooit een cultuur ontwikkeld waar we trost op waren. Zaken zoals de Renaissance, de Verlichting, de Reformatie en de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden. (Nu ja, 8 Verenigde Nederlanden: Drenthe deed ook mee.)
Die europese cultuur is helaas verloren gegaan, als ik jou zo lees.

De oude Europese waarden die jij helaas kwijt bent, zijn gelukkig wel in een serie wetten en verdragen vastgelegd, dus ik moet je teleurstellen: dit beleid komt er voorlopig in elk geval niet.

En ik hoop, dat de oude Europese waarden weer gewoon worden uitgedragen, en dan komt dit beleid er gewoon helemaal nooit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:07

Sammie schreef:
Ik weet het niet hoor… Ik zie veel gevluchte mensen ook spreken over betere toekomst voor de kinderen. En ook hier in Nederland..de generatie die hier al langerzit. ik zou best terug willen, maar mijn kinderen zijn hier opgegroeid. Ik denk dat als de meeste mensen kunnen kiezen voor een gespreid bedje en een bedje dat je zelf nog moet naaien (als je al een gespreid bedje had) toch echt voor dat reeds gespreide bedje kiezen.

En wellicht is het daarom ook niet verstandig om mensen dat gespreide bedje te geven als de intentie er ook niet is dat ze dat mogen houden. Vijf jaar is best lang voor een kind, en dan alle hoger beroepen er nog eens bij.. Kan het zo oplopen tot wel 12 jaar. Dat is voor kinderen dus hun hele leven.

Ach, wat roerend.
Ter wille van het welzijn van de kinderen: hoepla, blijf maar in ellende leven?

(Zo zit de Europese cultuur niet in elkaar, volgens mij. )

Het dilemma heb je keurig geschetst, maar bij de uitwerking mis ik de christelijke waarden, de niet christelijke europ2 waarden en de mensenrechten (...ook een oude Europese uitvinding).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:08

Cowboy55 schreef:
Cer schreef:
Waarom worden ze niet opgevangen door buurlanden, mede moslimlanden, bijvoorbeeld?

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/14/dit-is-wat-je-moet-weten-om-de-vluchtelingencrisis-te-begrijpen/#

Ruim 1.9 MILJOEN vluchtelingen worden opgevangen in Turkije
Ruim 1.1 MILJOEN in Libanon
629.000 in Jordanie
249.000 in Irak
132.000 in Egypte
Daarnaast 'zwerven' nog 3.2 MILJOEN vluchtelingen in de grensgebieden.

En wat doet heel Europa (inwoneraantal: 742.5 miljoen): ruzie maken over ruim 348.000.

Weet je wat ik eigenlijk nog het meest sneue vind als ik deze getallen zie? Libanon. Nog geen 6 miljoen inwoners, in de laatste 40 jaar een middelpunt van burgeroorlogen, UN missies en menselijke ellende.....en klaarblijkelijk snapt men daar het best hoe het is om vluchteling te zijn en in een oorlog te moeten overleven.

Sorry Cowboy, dit klopt niet helemaal, de getallen van vluchtelingen in Turkije en Libanon zijn vele male hoger... oa in Libanon is 25% van de bevolking vluchteling. (verder ben ik het met je eens hoor ;) )
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-09-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:11

Oh ja die oude Europese waarden… We varen even naar Afrika.. Betalen een paar stammen voor wat slaven en hop we varen ermee naar Amerika.. Leuk hoor.. die “VOC-mentaliteit”, maar we leven nu. En we kampen met de problemen van nu.. Vals meimeren over hoe geweldig het toen was (terwijl er in die periode ook genoeg is gebeurd waar je je beklag over kan doen.. Armoede, Kinderarbeid, vrouwensterfte, bepaalde rechten die er niet waren – elke samenleving heeft zijn sterke en zwakke kanten.. Een utopische samenleving bestaat niet.. Dat was de Renaissance niet, de verlichting niet en de reformatie al helemaal niet. Terugkijkend hebben we nogal de neiging om alleen de positieve en goede dingen te onthouden.. Over de doden niks dan goeds) lost de problemen van nu toch echt niet op..

Janneke2 schreef:
Ach, wat roerend.
Ter wille van het welzijn van de kinderen: hoepla, blijf maar in ellende leven?
Ik ga het nog eenmaal zeggen.. Het is niet antwoord A, dus volgt oplossing B. Dat het een probleem besproken wordt wil niet zeggen dat de oplossing achteroverleunen en zoek het maar uit is.. Iets dat niet gezegd wordt moet je NIET zelf in gaan vullen.

Er is geen eens een Europese cultuur. Europa is tot op het bot verdeeld en elke land kiest voorlopig hun eigen strategie. En daarmee is een gezamelijke Europese oplossing nog heel ver weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:18

Beleid is ook gewoon ruk in Nederland qua asielzoekers, is al jaren zo. Totaal niet efficiënt en traag. Zijn vast wel landen waar het beter georganiseerd is, kunnen ze daar eens de kunst afkijken. Ze zitten veel te lang in onzekerheid, terwijl de kinderen hier een leven opbouwen (want waar de ouders niet mogen werken zonder verblijfsvergunning, krijgen de kinderen gelukkig wel gewoon onderwijs).

Ik ben niet pro of anti vluchteling (want de reden van het vluchten vind ik ook belangrijk, de economische vluchteling mag van mij direct weer terug), ik ben voor een beter beleid. Van mij part vanuit de EU overheden hulp sturen naar Jordanië om de kampen daar fijner te maken en de EU landen laten samenwerken om dit vluchtelingen probleem logistiek beter in banen te leiden ipv het gewoon het probleem van het buurland te maken.

Cer: ik doe niets voor vluchtelingen nu, ben hoogzwanger en heb zelf teveel hulp nodig nu. Anders was ik met een vriendin meegegaan naar de lokale AZC om met hun club wat te doen met de kinderen daar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:22

Sammie schreef:
Oh ja die oude Europese waarden…

Ja, die oude Europese waarden.
Volgens mij de moeite waard.

Net zoals die eerste zinnen van de Amerikaanse grondwet (preambule)"All men are born free", in het bezit van menselijke wardigheid en met het recht 'to persue happines'.
Als feministe: vrouwen stonden hier buiten. Slaven ok: alle founding fathers hadden slaven.

Maar dat neemt niet weg, dat die teksten zelf revolutionair zijn.

Citaat:
En we kampen met de problemen van nu.. Vals meimeren over hoe geweldig het toen was (terwijl er in die periode ook genoeg is gebeurd waar je je beklag over kan doen..

Als gezegd: roerend mee eens.
Maarre: "zo gaat dat met waarden".
Natuurlijk zijn dat idealen om naar te streven en is het eindresultaat zelden, of per definitie niet te halen.

Maar dat is geen enkele reden om dus alle waarden maar bij voorbaat overboord te zetten, vind ik.

Citaat:
Ik ga het nog eenmaal zeggen.. Het is niet antwoord A, dus volgt oplossing B. Dat het een probleem besproken wordt wil niet zeggen dat de oplossing achteroverleunen en zoek het maar uit is.. Iets dat niet gezegd wordt moet je NIET zelf in gaan vullen.

"Tertium non datur" zeiden de oude romeinen dan. Er bestaan maar 2 mogelijkheden: a en b.
Saai.
Fantasieloos.
...en doorgaans niet waar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:26

Je kunt de geschiedenis niet helemaal wegwuiven alsof het geen invloed heeft op het heden. Europa is zo rijk zoals ze nu is onder meer doordat ze zich heeft verrijkt door het leegroven van andere landen (kolonisatie). Niemand die er toen gewetensbezwaren had dat "wij" even wat andere culturen kwamen annexeren. Nederland heeft er ook (voor zover ik weet nog steeds) geen moeite mee om wapens te leveren aan "foute" landen. Die dan weer oorlog voeren en dan ontstaan er vanzelf weer vluchtelingen. (En dan keihard gaan roepen dat de grenzen dicht moeten want het is niet ons probleem).

De huidige vluchtelingenstroom is, naar mijn idee, een mondiaal probleem. En alleen al vanwege het simpele feit dat ze hier asiel aanvragen is het zeker ook ons probleem. Iedereen terugsturen is natuurlijk geen oplossing. Los van dat het niet humaan is, ga je dat niet zomaar tegenhouden.

Wat betreft de angst voor de grote aantallen, vooralsnog vangen we bij lange na niet zoveel vluchtelingen op als destijds met de oorlog in Joegoslavië. Waarom hadden mensen daar (blijkbaar?) minder moeite mee?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:29

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:30

"Asielzoekers uit Balkanlanden gaan regelmatig op de vuist met Eritreeërs en Somaliërs. 'Zij zijn erg racistisch en willen helemaal niet met zwarten uit Afrika onder één dak leven,"

als dat waar is, is dat echt schandalig...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:33

uit de Balkan komen ook vooral economische vluchtelingen, voor die groep heeft Duitsland ook een tegen film gemaakt omdat 99 procent toch terug wordt gestuurd. Ook niet echt een groep die ik onder 'vluchteling' wil scharen :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:35

Asielzoekers uit de Balkan.. verbaast mij al ernstig.. Waarom vragen die asiel aan? En wordt dat serieus bekeken en onderzocht?

@Nikasss. wegwuiven wordt nergens gezegd. Maar er op blijven teren heeft echt geen zin.. Toen was er een andere wereld met eigen problemen en nu hebben we deze wereld met déze problemen. We kunnen ook moeilijk in armoede gaan leven, omdat dat andere mensen dat ook willen. Juist met geld kun je helpen en het gaat dus juist om de manier hoe men dat zou moeten doen. Wat mij betreft echt niet óf.. want dat komt als een boomerang terug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:40

Elke aanvraag moet serieus bekeken worden, alleen ze moeten wel weer gewoon terug... Dat is pas zonde van de ruimte en bedden want die groep zou je met een zeer korte procedure er eigenlijk weer vlot uit moeten gooien.

Duitsland is ook wel rijkelijk laat met hun 'afschrik' filmpje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:43

Cer schreef:
"Asielzoekers uit Balkanlanden gaan regelmatig op de vuist met Eritreeërs en Somaliërs. 'Zij zijn erg racistisch en willen helemaal niet met zwarten uit Afrika onder één dak leven,"

als dat waar is, is dat echt schandalig...

Geen bericht om blij van te worden, maar om met schande aan te komen zetten....
Ik vind het eerder een schande (ik denk aan wat Nikass schreef, over onze rijkdom, die deze problemen heeft gecreëerd) dat deze problemen bestaan.

Dat er mensen moeten vluchten voor een tiran, die 3 jaar terug al afgezet had kunnen zijn.

En tja, gezien de racistische reacties her en der is het heel menselijk ( verre van ideaal, maar wel realistisch. ..) om je dus van "de anderen" te willen onderscheiden.

En verder is vluchten sowieso een zenuwslopende aangelegenheid. Vermoeidheid, ziekte, gevaar, getreiterd worden aan de grenzen, beroofd worden door mensensmokkelaars - dat zet menselijke verhoudingen op scherp.
Als je in die situatie ook nog eens te samen bent met mensne wier taal je niet spreekt en wier cultuur je niet begrijpt, dan kan er "uit het niets" zo een ruzie, conflict, etc ontstaan.

Alleen maar heel erg verdrietig, zo de bekende vluchteling de Dalai Lama zeggen.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:48

Het is nog maar de vraag hoe de wereld of specifiek dat land eruit had gezien als die tiran was afgezet. Of het beter of nog slechter zou zijn geweest. Die oorlog is er niet meer vanwege die tiran. Die oorlog is er omdat diverse groepen tegen elkaar vechten. Ik geloof dat het niet eens meer op een hand is te tellen. De wereld heeft wel geleerd om niet gelijk op zo'n manier in te grijpen.. Zie Irak.. Even de held uithangen en vervolgens roepen "jullie redden je wel, hé?". Libië is ook niet veel beter geworden van de Arabische lente, Egypte en Tunesië evenmin. Over wel of niet Assad helpen/afzetten was recent (ik dacht afgelopen maandag) een interessant item van in Nieuwsuur.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-09-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:49

Ja nou ben ik de Dalai Lama niet (misschien heeft hij ook nog ruimte).
maar ik vind dat schandalig :j Net zoals alle andere zogenaamde nepexcuses om fysiek geweld tegen wie dan ook te gebruiken.
En al HELEMAAL als je gast bent... Buiten dat dit blijkbaar economische vluchtelingen betreft, dus met die zenuwslopendheid zal het wel meevallen... maar oh nee, mantel der verdraagzaamheid, roze bril, whatever, geef het een naam.