Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:49

Robijntjah schreef:
Bowen ik heb ook tijdelijk in de bijstand gezeten tot mijn Wajong geregeld was. Dus onder welke groep val ik dan?!

Niets is enkel zwart of wit :+

Bowen?!

bruintje123

Geyron
Totaal niet met je eens!

Ik ken diverse mensen die op pure wilskracht werken.
En ik heb het eerder geschreven toen enkele hier"zielig" schreven ze zouden eens een week met me moeten ruilen.
Dat het voor enkele zieken inderdaad ook wel eens goed zou zijn.
Hoe Andere toch naar het werk gaan waar enkele zieken hier al 100 keer de handdoek in de ring gegooid zouden hebben.
Vooral de jongere generatie.

En zulke opmerking zinder enig inlevingsvermogen bevestigd dat.

En ja dat kan mij boos maken.
Boos maken omdat de doorzetters dan wrg gezet worden als die zullen wel niet veel mankeren.
Maar andersom dat zeggen en de wereld is te klein.

Bowen

Geryon schreef:
Wat heeft dat laatste ermee te maken. Helemaal niets behalve een reden om afgunstig te zijn op mensen die ZIEK ZIJN en MINDER GELD KRIJGEN maar die het wel lukken zich dat soort dingen te veroorloven. Die moeten niet naar de uitkeringstrekkers kijken, maar naar zichzelf en hun onkunde om het wel zo in te delen dat het kan.

Mensen in de bijstand zijn niet ziek.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:50

Wat een onzin Bowen. Over dat wat bijstand betekend.

Ik heb nog nooit in de bijstand gezeten slechts 1 keer enkele weken in de WW. Dus ik voel me niet aangesproken. Maar wel raakt het mij dat mensen die het niet breed hebben geen paard zouden mogen hebben.
Ik ben failliet gegaan met mijn bedrijf en weet dus heel goed hoe het is om van bijstand niveau rond te komen en het niet breed te hebben, maar veel mensen zijn creatief hoor wat geld betreft, boodschappen en weet ik veel wat nog meer. Ik vind het nogal cru om te zeggen wat mensen wel of niet mogen, dat gaat niemand wat aan tenslotte. En als ik dan lees ik werk 6/7 dagen in de week en mijn buurman ofzo heeft een uitkering en zoveel paarden, sorry maar dan denk ik serieus waar bemoei je je mee, misschien eet die man wel elke dag brood omdat de liefde voor zijn dieren zo groot is. Dat is iedereen zijn eigen keuze.
Dat is in mijn ogen meer afgunst , en wat fockt jou dat dat die man fokt en er geld mee verdiend, ( dit is niet persoonlijk maar dit is iets wat me bij gebleven is tijdens het lezen.) leven en laten leven zeg ik dan.
Je kan in niemands zijn portemonnee kijken en op iemand zijn bord.

nelis

Collie2008 schreef:
dems75 schreef:
Collie....ik weet het niet hoor...maar ik krijg een naar idee bij. Verplicht moeten werken (hoe kan dat nou als je niet KUNT werken...maar afijn) ...ik krijg meteen een beeld van bepaalde "kampen" ergens zo rond 1940-1945 bij sommige uitspraken....

Wat een onzin. Waarom zou iemand die tijdelijk geen werk heeft (ontslag) niet oude mensen naar de stad kunnen rijden voor een visje of iemand helpen met de belastingaanvraag of whatever.

En nee, ik bedoel dus niet dat je bij dezelfde werkgever voor 70% van je loon en dus behoud van uitkering precies hetzelfde werk moet gaan doen. Dat is namelijk misbruik maken van mensen en het eerste is volgens mij gewoon op een normale manier mensen inzetten om andere mensen te helpen.

Ik vind gewoon dat iedereen zijn steentje bij kan dragen in de maatschappij. Ook als je in een rolstoel zit, tijdelijk geen werk hebt, o.i.d. Dat maakt het ontvangen van een uitkering meteen minder 'oneerlijk'.

en creert minder aversie! sluit me hier bij aan!

vuurneon

LadyMadonna schreef:
cavaletti schreef:
ik val hier bijna van mijn stoel. Ik lees gewoon dat een aantal mensen schrijven..... ja maar met een uitkering betaal je ook gewoon je belastingen hoor.... Dat is knap dan, Die betaal je niet zelf. Er word belasting ingehouden van de uitkering die je krijgt dus het geld van de staat. Dus de staat betaalt je belasting ofwel de werkende mens. NIET diegene die de uitkering krijgt.

Mijn ww uitkering gaf ik gewoon op bij mijn inkomstenbelasting :?

Daarnaast heb ik zelf ook gewoon meebetaalt aan mijn ww :+ dat krijg je immers niet als je nooit hebt gewerkt... Dus al die jaren voor de ww heb ik premie afgedragen en zelfs nog tijdens de ww, omdat ik nooit 100 procent mijn werk verloor en dus over mijn reguliere loon nog steeds premie af droeg.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-05-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:51

Furrow schreef:
Dat vind ik een rare redenering, ik ken mensen die zware chemo krijgen en daar zeer ziek van zijn die bv elke kans die ze krijgen gaan werken.
En ja, die mensen zijn zeer ziek, of toch niet zo ziek dan?

Nee het is de redenering die het uwv gebruikt. Iemand met zware chemo's is natuurlijk hartstikke ziek, maar als die regelmatig kan werken is zij gewoon feitelijk niet ziek genoeg om niet meer te kunnen werken en afgekeurd te worden.

Lifaya, mij hoef je echt niet aan te geven dat het niet onderschat moet worden. Ik weet juist als de beste hoe erg iets kan zijn zonder dat je het duidelijk is! Ik had het puur over het feitelijke gedeelte.

Floortje, nee dat heeft er niets mee te maken. Het uwv kijkt daar doorheen. En gelukkig maar anders zou het zeer oneerlijk zijn.

Cavaletti, volgens die beredenering zou ook de werkgever van een werknemer de basting betalen ipv de werknemer, als diegene het inhoudt zodat de werknemer het niet zelf op hoeft te geven?

Bowen, dat is niet waar. Je kan dat geloven of niet geloven, ik kan het je niet bewijzen tenzij je eens in mijn schoenen komt staan dusja.

Bruinje je kan het niet met me eens zijn maar het is gewoon een feit. Zelfs op pure wilskracht kan je niet werken als het gewoon echt niet kan. Het uwv gaat uit van wat je migelijkheden zijn en niet van jouw wilskracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:52

Bowen, waarom negeer je mijn vraag?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:53

Bowen schreef:
Geryon schreef:
Wat heeft dat laatste ermee te maken. Helemaal niets behalve een reden om afgunstig te zijn op mensen die ZIEK ZIJN en MINDER GELD KRIJGEN maar die het wel lukken zich dat soort dingen te veroorloven. Die moeten niet naar de uitkeringstrekkers kijken, maar naar zichzelf en hun onkunde om het wel zo in te delen dat het kan.

Mensen in de bijstand zijn niet ziek.

Maakt alsnog niet uit. Gaat erom dat als mensen met een uitkering het wel kunnen het alleen maar aangeeft dat zij goed goedkoop kunnen leven en de werkenden niet. Niets anders, want degene met de uitkering krijgt nog minder ook.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:53

Precies en daar gaat het uwv ook de mist in.
Mensen die het op wilskracht vol houden vallen daarom ook vaak tussen wal en schip.
Die eerder aangeven het gaat niet krijgen de uitkering.

Daarom klopt er ook geen bal van de beoordeling.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 18-05-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:54

Vandaag heb ik een wat drukkere dag, een dag waar een gezond mens zich bijkans om doodlacht want dat is toch geen drukke dag te noemen.
Wat heb ik gedaan?
Wat muziek overgezet op m'n telefoon, boodschappen gehaald, bij de huisarts geweest en straks nog ff begeleidingsgesprek.
Ik kan echter nu al zeggen dat ik morgen ziek ben of op z'n minst totaal gesloopt.

Ja, we hebben het redelijk luxe in NL met de uitkering en daar ben ik donders dankbaar voor. :j
Zonder uitkering had ik nl totaal overspannen op straat geleefd, of nee, wsl met uitgezaaide borstkanker gelopen of dood geweest.

Enne, ook ik heb de verplichting om een kat in huis te hebben voor mijn psychische welzijn.

Bowen

LadyMadonna schreef:
Bowen schreef:
Voor mensen met bewezen problemen zijn er andere vangnetten dan alleen de bijstand, dat weet je he? Bijstand betekend gewoon niet werken zonder geldige reden waarom dat niet zou kunnen.

Wellicht omdat ze geen werk kúnnen vinden en de ww gestopt is? Als ik geen werkende partner had gehad had ik een paar jaar terug ook in de bijstand gekomen... (Maar dan had t paard er wel uitgegaan).

Ik heb altijd twee paarden gehad. Toen ik 3 jaar terug mijn ontslag op bedrijfseconomische gronden kreeg, heb ik er dan ook 1 verkocht. Ik wil niet voor het blok komen dat ik de DA niet kan bellen omdat ik geen geld heb

Ik zeg nergens dat mensen niet zonder eigen schuld in de bijstand kunnen komen. Ik zeg enkel dat het raar is te zeggen dat een eigen paard dan een recht is.

Het kan mij ook overkomen, ik heb ook 3 paarden. Dat zou een regelrechte ramp zijn, want 3 paarden kan ik dan niet onderhouden dan, 1 ook niet. Vooral met oog op evt dierenartskosten, dat zou echt mijn nachtmerrie zijn, je paard in laten slapen alleen omdat je het niet kan betalen.
Dat is echt ontzettend rot, maar het is dan niet anders. Nergens zal je mij dan horen gillen dat de bijstand hoog genoeg moet zijn dat ik lekker mijn paardjes kan houden.

cavaletti

LadyMadonna schreef:
cavaletti schreef:
ik val hier bijna van mijn stoel. Ik lees gewoon dat een aantal mensen schrijven..... ja maar met een uitkering betaal je ook gewoon je belastingen hoor.... Dat is knap dan, Die betaal je niet zelf. Er word belasting ingehouden van de uitkering die je krijgt dus het geld van de staat. Dus de staat betaalt je belasting ofwel de werkende mens. NIET diegene die de uitkering krijgt.

Mijn ww uitkering gaf ik gewoon op bij mijn inkomstenbelasting :?

Dat is toch totaal iets anders. Dat zijn de formaliteiten die je moet invullen. formeel gezien is je uitkering je inkomen dus zo schrijf je dat dan op je belastingformulier. De belasting word betaald van de uitkering die je krijgt dat is het trucje van de staat om dat ook nog maar eens te belasten. Je betaald dus niet zelf over je verdiende geld.

Anoniem

Citaat:
Ik heb het nu puur over mensen in de Wajong die bijvoorbeeld zouden moeten kiezen tussen 8 u per week werken of een hobby hebben... Een hobby mag dus per definitie niet als dat ten koste gaat van welke beperkte mogelijkheid tot werken dan ook?

Ik verdien op dit moment gelukkig mijn eigen geld maar ben me er zeer bewust van dat ook ik terug kan vallen wegens mijn 'ziekte'....

Ik vind het sowieso vreemd dat iemand met een Wajong een paard heeft. Wajong betekent toch dat je ziek of gehandicapt bent en niet kan werken. Ik snap dan echt niet dat een paard wel kan. Iemand die een paard kan rijden, poetsen, stallen mesten, opzadelen die kan toch ook vele vormen van werk doen??? Dat je dan niet zo 123 passend werk kan vinden snap ik ook wel maar als iemand Wajong heeft en helemaal niet kan werken is een paard toch zeker ook onmogelijk.[/quote]

Als je zo dusdanig psychisch door iets in de knoop zit dat je 100% bent afgekeurd voor werken dan kan iets zoals een paard of dier zeker wel, dit word zoals al eerder gezegd in het topic ook aangeraden door psychologen.[/quote]

en door cardiologen en neurologen, weten Ayaysha en ikzelf uit eigen ervaring.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:56

Geryon schreef:
Furrow schreef:
Dat vind ik een rare redenering, ik ken mensen die zware chemo krijgen en daar zeer ziek van zijn die bv elke kans die ze krijgen gaan werken.
En ja, die mensen zijn zeer ziek, of toch niet zo ziek dan?

Nee het is de redenering die het uwv gebruikt. Iemand met zware chemo's is natuurlijk hartstikke ziek, maar als die regelmatig kan werken is zij gewoon feitelijk niet ziek genoeg om niet meer te kunnen werken en afgekeurd te worden.

Lifaya, mij hoef je echt niet aan te geven dat het niet onderschat moet worden. Ik weet juist als de beste hoe erg iets kan zijn zonder dat je het duidelijk is! Ik had het puur over het feitelijke gedeelte.

Floortje, nee dat heeft er niets mee te maken. Het uwv kijkt daar doorheen. En gelukkig maar anders zou het zeer oneerlijk zijn.

Cavaletti, volgens die beredenering zou ook de werkgever van een werknemer de basting betalen ipv de werknemer, als diegene het inhoudt zodat de werknemer het niet zelf op hoeft te geven?

Bowen, dat is niet waar. Je kan dat geloven of niet geloven, ik kan het je niet bewijzen tenzij je eens in mijn schoenen komt staan dusja.

Bruinje je kan het niet met me eens zijn maar het is gewoon een feit. Zelfs op pure wilskracht kan je niet werken als het gewoon echt niet kan. Het uwv gaat uit van wat je migelijkheden zijn en niet van jouw wilskracht.

Of ze kiezen om er niet in te stappen. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:57

Bowen schreef:
Nergens zal je mij dan horen gillen dat de bijstand hoog genoeg moet zijn dat ik lekker mijn paardjes kan houden.

Dat hoor en lees ik ook nergens

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:57

cavaletti schreef:
Dat is toch totaal iets anders. Dat zijn de formaliteiten die je moet invullen. formeel gezien is je uitkering je inkomen dus zo schrijf je dat dan op je belastingformulier. De belasting word betaald van de uitkering die je krijgt dat is het trucje van de staat om dat ook nog maar eens te belasten. Je betaald dus niet zelf over je verdiende geld.

Je hebt echter wel ervoor betaalt in de vorm van een premie tijdens je werkende leven... In die zin is het een afwijkende uitkering, je moet ervoor gewerkt hebben én premie hebben afgedragen ervoor anders kom je er niet voor in aanmerking. In tegenstelling tot de bijstand bijvoorbeeld.
Al had ik het dus gedeeltelijk en droeg elke maand nog steeds premie af via mijn reguliere loon. Dus betaalde vrolijk mee aan mijzelf :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-05-15 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:58

Robijntjah schreef:
Robijntjah schreef:
Bowen ik heb ook tijdelijk in de bijstand gezeten tot mijn Wajong geregeld was. Dus onder welke groep val ik dan?!

Niets is enkel zwart of wit :+

Bowen?!

Lees goed wat ze schrijft. TOT de wajong geregeld was. Kortom, voor mensen die niet kunnen werken zijn er andere regelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:59

nelis schreef:
Sizzle schreef:
Nelis, omdat plantsoenen schoffelen dan verkapte dwangarbeid is voor 70% van het minimumloon.
Dat wordt helaas al gedaan.

Dus op je reet thuis zitten als je gezond bent maar geen baan kan vinden of heb is beter... kom op zeg. Omgekeerde wereld.

Dat ligt ietwat genuanceerder hoor Nelis; Man van 50 jaar word na 30 jaar plantsoenendienst ontslagen bij de gemeente. Om vervolgens als hij in de bijstand komt omdat hij op zijn leeftijd niet meer aan de bak kan komen vervolgens, juist bij die zelfde plantsoenendienst gratis en voor niets aan de slag mag!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:59

bruintje123 schreef:
Precies en daar gaat het uwv ook de mist in.
Mensen die het op wilskracht vol houden vallen daarom ook vaak tussen wal en schip.
Die eerder aangeven het gaat niet krijgen de uitkering.

Daarom klopt er ook geen bal van de beoordeling.

Nee juist helemaal niet. Het uwv zou dan zeggen dat het wel kan en ze gewoon beter hun best moeten doen. Jullie denken dat je een uitkerig krijgt als je op zich wel zou kunnen werken als je veel wilskracht hebt. Dat is niet zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:00

Ik geef het op. Men leest hier wat ze willen lezen, de rest wordt genegeerd. Ik schrik echt van het stigma wat er nog rust op dit onderwerp. Het is verdorie 2015....

Lonan

ik heb laatst samen met een vriendin uitgerekend, en dan heb ik het niet over iemand met een uitkering maar een moeder met een werkende man, of ze er op vooruit gingen als ze 20 Uur ging werken.
En het antwoord was nee, er vervielen ( huurhuis) allerlei subsidies, belastingvoordelen, kindgebonden budgetten etc. Dat ze uiteindelijk misschien op jaarbasis er 20 tot 100 euro op vooruit zou gaan.
Ik ben ook van mening dat met de huidige wetten mensen in uitkeringen niet gestimuleerd worden om te gaan werken. Omdat ze er veelal niks op vooruit gaan met een gewone baan.
( staat totaal los van het wel of niet mogen hebben van een paard dit )

vuurneon

Plantsoenendienst is toch een beschermde werkplek? In die zin dat het sowieso al om een kwetsbare groep gaat en dat geen reguliere baan is waar bv ik kan werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:01

Ik wil nog één ding vragen voor ik me definitief terug trek uit dit topic.
Of eerder, ik wil een voorbeeld stellen en ben benieuwd naar de antwoorden.

Persoon A heeft een [***]-uitkering en woont als volgt.
- Gemiddelde huurwoning
- Ontbijt met 2 broodjes + koffie
- Luncht met 3 broodjes + Yoghurt
- Avondeten bestaat uit groente, vlees en aardappeltjes
- Koopt haar producten bij de Jumbo.
- Heeft een tv
- Heeft een telefoonabonnement
- Heeft een wasmachine + droger
- Heeft een grote koelkast
- Heeft een auto voor de deur
- Gaat 1x per week naar de sportschool
- Is lid van de Libelle.

Haar buurvrouw, Persoon B heeft precies dezelfde [***]-uitkering en woont als volgt.
- Lage huurwoning in achterstandswijk
- Luncht met 2 broodjes en water
- Eet s'avonds 2 a 3 broodjes en misschien wat boulion.
- Koopt haar producten in de aanbieding bij de Lidl
- Heeft geen tv
- Heeft geen telefoonabonnement
- Heeft een 4dehands wasmachine, geen droger
- Heeft een koelkastje van familie gekregen
- Heeft geen auto voor de deur, enkel een fiets
- Heeft een paard gekregen en deze zeer goedkoop gestald.

Mijn oprechte vraag is; vinden jullie dat persoon A en B teveel geld krijgen aan uitkering? Of alleen persoon B omdat deze een paard heeft?
Edit; Ongeacht over het verstandig is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:02

Robijntjah schreef:
Ik geef het op. Men leest hier wat ze willen lezen, de rest wordt genegeerd. Ik schrik echt van het stigma wat er nog rust op dit onderwerp. Het is verdorie 2015....

Mag ik vragen waarom jij niet kan werken, of vind je dat te persoonlijk :-) ?