Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:58

Lusitana schreef:
Ik kan me een discussie herinneren over Kweenie in de meneer Kaktus show die bijna, zoniet exact, hetzelfde was. Terwijl ze "kleurloos" gecast hebben en per toeval een gekleurde jongen de beste bleek. Die dat bovendien graag en vrijwillig deed, en de kinderen keken echt niet naar een kleur en zagen heus geen verbanden, maar nee, weer een kleine groep VOLWASSENEN sleuren er in eens van alles bij waardoor het slecht was dat Kweenie nou persee weer zwart was. |o

Dat bewijst maar weer eens hoe onnozel dat gezeur over vermeend racisme is.
Donkere mensen mogen dus nooit de rol van een onnozel persoon vertolken.

Sorry meneer u komt niet in aanmerking voor de rol van een domme kweeniet omdat u donker bent.
Is dat dan geen discriminatie?
Als je zo wilt kun je overal wel wat achter zoeken.

Gewoon ophouden om overal racisme achter te zoeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:34

De discussie liep bijna gelijk aan zoals die gaat over Zwarte Piet.
Vandaar dat ik het erbij haal.
Dat er een donker persoon de grappenmaker/sul is heeft echt niets te maken met slavernij, discriminatie of weet ik het wat.

Van oorsprong was een zwart persoon aangstaanjagend voor blanke kindertjes en zo is Zwarte Piet vroeger gebruikt en ja, dat is misschien schandalig, maar klopte voor die tijd. Hij is met de tijd mee veranderd naar een kindvriendelijke Piet en de kleur is gewoon gebleven, waarom niet?

Het spraakgebrek was meegegeven omdat hij zogenaamd uit Spanje kwam. Geen idee waarom Sint dat dan niet had, maar je zou kunnen zeggen dat die ouder en wijzer was ofzo... voor kinderen is het allemaal volstrekt logish.
De ontstane discussie waarbij een heel verleden er bij wordt gehaald, is niet logisch voor hen. En het feest is voor kinderen. Of niet soms?
Het is oud zeer dat bij bepaalde volwassenen speelt. Waar niemand wat aan kan doen trouwens. We kunnen niks terugdraaien. nogmaals , we leven in het hier en nu. En in het hier en nu zit er niks byzonders achter Zwarte Piet.

Als er kinderen zijn die zich agressief uiten tegenover donkere mensen, is ze dat aangeleerd. Dat is geen reden om Zwarte Piet maar af te schaffen.
De redenen die worden aangevoerd voor afschaffing slaan nergens op. ZELFS als het op een slaaf gebaseerd zou zijn. Hij is immers geen slaaf tegenwoordig.

Ik zou willen dat mensen hun blik eens wierpen op wezenlijke problemen. Niemand gaat dood aan Zwarte Piet bezoek.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:28

Het is een hele andere discussie. Er is een verschil tussen een poc die een rol speelt en een blank persoon die zich naar een stereotiep van een poc sminkt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:11

Killyenn schreef:
Het is een hele andere discussie. Er is een verschil tussen een poc die een rol speelt en een blank persoon die zich naar een stereotiep van een poc sminkt.

Waarom heten zwarte mensen opeens poc? dat doet me denken aan een kip en klinkt bovendien hetzelfde als een een heleboel aandoeningen bij mens, dier, kaas en aardappels. Bovendien is het gewoon raar blanke mensen hebben immers ook een kleur, ik ben toch verdorie niet doorzichtig :')

Er zijn trouwens genoeg voorbeelden te noemen waarbij bijv mannen zich verkleden als vrouwen, jongeren als ouderen, rijken als zwervers, slanke mensen als dikke mensen, zelfs zwarte mannen als blanke vrouwen (white chicks) om een stereotype karikatuur uit te beelden, dat is allemaal geen probleem. Alleen als je je verkleed als zwarte word racisme er aan de haren bijgesleept omdat alleen karikaturen/stereotypen van zwarte schijnbaar niet mogen?

Mossje_bobb

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:33

Ik was verander van mening, omdat ik het zwarte piet artikel had gelezen in de elsevier. Dat artikel zette mij echt aan het denken. Je mag niet eens een shirt dragen waarop staat: zwarte piet is racisme ofzoiets. Dat vind ik wel echt erg. Tradities veranderen mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:13

Dat bepaald ieder voor zich. Voor de een veranderd de traditie,voor de ander niet,laat dat ieder voor zich bepalen

Killyenn schreef:

welk verschil bedoel je nu? ik zie ook het verschil wel tussen een blanke en een zwarte persoon(poc?)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:24

Mossje_bobb schreef:
Ik was verander van mening, omdat ik het zwarte piet artikel had gelezen in de elsevier. Dat artikel zette mij echt aan het denken. Je mag niet eens een shirt dragen waarop staat: zwarte piet is racisme ofzoiets. Dat vind ik wel echt erg. Tradities veranderen mee.

Hoezo mag je zo'n shirt niet dragen? Je bent toch niet strafbaar ofzo? Je loopt alleen kans op kwade reacties maar dat gebeurt andersom net zo goed, toch ook met een zo'n powed televisie banketstaaf.

Het lijkt me altijd onverstandig om in een menigte met mensen met een duidelijke mening ineens precies de tegenovergestelde mening te gaan roepen. Dat heeft niet zoveel te maken met wie er nu gelijk heeft. Vooral als het om een kwestie met emotionele lading gaat zoals met tradities en racisme het geval is. Als je in spanje bij het stierenvechten voor de stier gaat juichen of als je naar een PETA demonstratie gaat in een bontjas zou ik ook een helm opzetten dat heeft met gekke mensen te maken niet met wie er gelijk heeft :n

Edit: Als het trouwens gaat om die jongen die gearresteerd/aangehouden is bij de intocht vind ik het ook terrecht, er is een tijd en een plaatst om te demonstreren een grote menigte met kinderen is bij uitstek niet die plaats :n
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-10-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:26

Waarheid als een koe liedje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:15

Er zijn ook donkere mensen die zich als Piet schminken rond de Sinterklaas....
En ze spelen toch ook maar gewoon een rol?

Zit het probleem in de stereotypering? Kun je alle verkleedpartijen, sketches, spelletjes etc wel afschaffen denk ik zo...
Zie ook wat liedje89 zegt.

Kinderen spelen nog rustig cowboytje en indiaantje. Over stereotypering gesproken... die pakken kun je het hele jaar door kopen.
Zelfs Disneyfiguren zijn stereotype.. .

Alle negativiteit komt van volwassenen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:22

liedje89 schreef:
Killyenn schreef:

Waarom heten zwarte mensen opeens poc? dat doet me denken aan een kip en klinkt bovendien hetzelfde als een een heleboel aandoeningen bij mens, dier, kaas en aardappels. Bovendien is het gewoon raar blanke mensen hebben immers ook een kleur, ik ben toch verdorie niet doorzichtig :')

Er zijn trouwens genoeg voorbeelden te noemen waarbij bijv mannen zich verkleden als vrouwen, jongeren als ouderen, rijken als zwervers, slanke mensen als dikke mensen, zelfs zwarte mannen als blanke vrouwen (white chicks) om een stereotype karikatuur uit te beelden, dat is allemaal geen probleem. Alleen als je je verkleed als zwarte word racisme er aan de haren bijgesleept omdat alleen karikaturen/stereotypen van zwarte schijnbaar niet mogen?

Omdat dit de term is die mij gevraagd wordt te gebruiken in mijn academische en sociale werk. Uitgesproken als pee-oo-cee en het betekent person of colour. Ik woon in een engelstalig land en dit is de term die door poc zelf opgebracht is en die algemeen geaccepteerd is. Deze term omvat overigens alle non-caucasian huidskleuren. Niet alleen zwart.

Lusitana, er ís ook een groot probleem met indianenpakjes. Ik ken enorm veel native americans die zich hier enorm misbruikt, gekwetst en beledigd door voelen. Persoonlijk word ik er ook ongelukkig van hoe normaal het is om als privileged persoon de cultuur van een ander te appropriëren, stereotyperen en gebruiken voor je eigen plezier. Want het plezier van de Nederlandse kindjes en het gekwetste gevoel van de Nederlandse volwassenen als ze moeten toegeven dat zwarte Piet racistisch is, is belangrijker dan de gevoelens van de mensen die er door geschaad worden. Zelfs als je niet gelooft dat zwarte Piet schadelijk is, dan kun je dat nog niet zeker weten, en zo moeilijk is het niet om zwarte piet in geel, groen en blauw te verven. De kinderen zullen daar geen schade van ondervinden, of er minder plezier door hebben. Dus schijnbaar zijn het dan toch de gevoelens van de Nederlandse volwassenen die het belangrijkste zijn.

Er stond overigens een mooi filmpje op de NRC site over racial profiling door de politie wat óók in Nederland voorkomt. Voor wie denkt dat Nederland way beyond geïnstitutionaliseerd racisme is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:53

Natuurlijk kom je ook racisme in Nederland tegen.

Wat betreft de natives, die maken zich meer druk om marketing over hun rug (Jeep Cherokee bv) of scheldnamen (zoals hun probleem met de "Redskins") en ten tweede heb je het dan vaak ook nog over een onheuse afschildering van een bestaande bevolkingsgroep.
Ze hebben inmiddels voor elkaar gekregen dat in films de feiten moeten kloppen en natives alleen door natives gespeeld mogen worden.

Maar laten we wel wezen, Zwarte Piet vertegenwoordigd niet "de zwarte mens".
En kinderen spelen geen "zwart slaafje" op straat.
Het gaat om een figuur die een aantal dagen per jaar in het land is.
Zogenaamd nog wel. Er is niets echts aan.

En nee, ik zie geen bezwaar in gekleurde Pieten, maar ik zie wel een bezwaar in het feit dat men dat op wil leggen ipv het laten groeien. Ik heb dat in een eerder post meen ik al uitgelegd of misschien was het op een ander forum.
Er is een verschil in spontane ontwikkeling (zoals hij ook van de enge boeman reputatie af is gekomen) en dwang.
Ik heb een bezwaar tegen de hele discussie.
Het slavengebeuren erbij sleuren.
De verkeerde argumenten.

Waarom nemen mensen alleen de laatste pak weg tien jaar plots aanstoot aan Zwarte Piet?

En moeten we tantie Lien dan ook erg vinden als je "indisch" bent, omdat ze een stereotype neerzet?

Waar zit het probleem nu eigenlijk?
Men neemt er aanstoot aan omdat?
Omdat een gekleurde persoon stereotype (naar welk type eigenlijk, er zijn zoveel soorten donkere mensen uit alle hoeken van de wereld wordt neergezet?
Waarom is het geen probleem als er een vrouw, een homo, een man, een diva, een meisje uit de ghetto, noem maar op, wordt neergezet?
Waarom is het alleen een probleem als er een figuur in een maf pakje met een zwarte kop rondloopt?

Ik denk dat juist door de discussie mensen veel meer vast klampen dan als er geen discussie was geweest. Dan had men hem waarschijnlijk wel een keer "uit de tijd" gevonden en gemoderniseerd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-10-13 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:55

in 1 woord : BELACHELIJK!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:57

Men schijnt ook niet echt te begrijpen dat aanval automatisch verdediging geeft en geen open gesprek dat kan leiden tot verandering...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:56

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:31

Killyenn schreef:
Omdat dit de term is die mij gevraagd wordt te gebruiken in mijn academische en sociale werk. Uitgesproken als pee-oo-cee en het betekent person of colour. Ik woon in een engelstalig land en dit is de term die door poc zelf opgebracht is en die algemeen geaccepteerd is. Deze term omvat overigens alle non-caucasian huidskleuren. Niet alleen zwart.

Ik ben opzich bekend met de term, ik vind hem gewoon stom en bovendien niet op de situatie slaan. Ik heb ook wel eens sociale/ethiek vakken gevolgd ( op WO niveau en ruim gehaald ook) maar ik vond het vooral een beetje met de wind mee praten dus ik hecht niet zo aan dat soort termen.
Wel een hoog niveau van organisatie bij die poc dat ze die term samen bedacht hebben, hebben ze dat in hun geheime vergadering voor alle mensen die niet wit zijn gedaan :') ? Ik vind het persoonlijk een nogal bizarre aanpak de wereld in witte en niet witte mensen te verdelen om raciaal onderscheid tegen te gaan >;) . Ik vind zo'n tweedeling juist nogal polariserend eerlijk gezegd en bovendien ga je dan een beetje langs de diversiteit af die onder "niet-witte" mensen bestaat en ook onder witte mensen trouwens :list: . Waar zit trouwens de grens heb je zo'n kaartje met tinten net als voor je bij je tandebleekset krijgt ofzo :# . Daarbij vind ik de term feitelijk niet kloppen iemand die blank is is niet vrij van kleuren, zelfs als je een beetje overdreven stelt dat we wit zijn, wit bevat juist de meeste kleuren.

We verkleden ons ook niet als "poc", dat zijn zoals je zelf zegt alle mensen behalve witte mensen, die dan een ondergeschikte rol uitvoeren, we verkleden ons als een bepaald fictief personage wat "toevallig" een zwarte huidskleur heeft en in een werkgever/werknemer relatie de ondergeschikte is. Als er knechten van allerlei verschillende rassen zou zijn maar expliciet niet blank zou ik dat dubieuzer vinden en zou het toevoegen van blanke personages ook veel minder een struikelblok zijn lijkt mij?

Citaat:
Lusitana, er ís ook een groot probleem met indianenpakjes. Ik ken enorm veel native americans die zich hier enorm misbruikt, gekwetst en beledigd door voelen. Persoonlijk word ik er ook ongelukkig van hoe normaal het is om als privileged persoon de cultuur van een ander te appropriëren, stereotyperen en gebruiken voor je eigen plezier. Want het plezier van de Nederlandse kindjes en het gekwetste gevoel van de Nederlandse volwassenen als ze moeten toegeven dat zwarte Piet racistisch is, is belangrijker dan de gevoelens van de mensen die er door geschaad worden. Zelfs als je niet gelooft dat zwarte Piet schadelijk is, dan kun je dat nog niet zeker weten, en zo moeilijk is het niet om zwarte piet in geel, groen en blauw te verven. De kinderen zullen daar geen schade van ondervinden, of er minder plezier door hebben. Dus schijnbaar zijn het dan toch de gevoelens van de Nederlandse volwassenen die het belangrijkste zijn.

Er stond overigens een mooi filmpje op de NRC site over racial profiling door de politie wat óók in Nederland voorkomt. Voor wie denkt dat Nederland way beyond geïnstitutionaliseerd racisme is.

Ik denk ook niet dat stereotype niet kwetsend kunnen zijn en dat er geen racisme is in Nederland. Ik vind het alleen niet eerlijk om een stereotype karikatuur van een niet blank persoon automatisch als kwetsender voor te stellen door het ook meteen te scharen onder racisme. Alsof de gevoelens van een Chinees of zwart persoon die gekwetst word door een stereotype figuur compleet anders en veel legitiemer zijn dan die van een homo, iemand die dik is, iemand die arm is etc die hetzelfde ervaart ^) .

Ik heb meer moeite met de slogan dan met hun wens, imo zou bijv "zwarte piet is kwetsend (voor mij)" veel beter zijn dan "zwarte piet is racistisch". Zwarte piet is kwetsend (voor mij) beschrijft namelijk imo feit, sommige mensen voelen zich gekwetst. Dat men gekozen heeft voor zwarte piet is racisme vind ik niet kloppen en nodigt imo ook totaal niet uit toch tot een gezonde discussie of het geleidelijk veranderen van het personage van zwarte piet. Het gooit de deur dicht omdat mensen zich aangevallen voelen als racist :evaw: Het is helemaal niet nodig om een negatief waardeoordeel aan de tegenpartij te hangen om je gevoel uit te drukken -O-. Ik zou ook geen probleem hebben met de verandering van zwarte piet heb alleen moeite met de stelling, het personage zwarte piet is een generaliserend beeld gestaafd op te weinig kennis maar dat is met iedere stereotype, imo is een stereotype niet racistisch puur omdat het om een POC gaat, imo zijn context, intentie en negativiteit daar ook bepalend in en racisme kan ook gericht zijn tegen blanke. Dingen te snel racistisch noemen werkt imo juist polariserend en maakt dat mensen klachten over racisme minder serieus gaan nemen, soort "boy who cried wolf" principe.

EDIT: @papagroom wat bizar dat VVD en CDA zich onthouden van stemming omdat ze de motie redicuul vinden, als je dus een plan door de gemeenteraad wil krijgen moet je gewoon een zo raar mogelijk plan verzinnen want dan heb je maar een stem nodig en de rest onthoud zich van stemming om dat het plan zo belachelijk is. Ik stel een metrolijn naar de maan voor 8)7 . Ik denk trouwens dat als er geen intocht komt vanuit de gemeente er een soort protest intocht komt en een heleboel woede, waardoor je dus uiteindelijk niet echt ergens mee opschiet, dit is niet het soort verandering dat je van hogerhand oplegt denk ik :n

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:50

Liedje, volgens mij sla je de spijker heel hard en heel recht op zijn kop. Hier valt imo niets meer aan toe te voegen behalve: AMEN

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:06

Ik heb mijn best gedaan respectvol te blijven in deze hele discussie,maar gosh,wat kunnen sommige mensen het bloed onder je nagels vandaan halen.

Je moet je woorden op een gouden schaaltje afwegen,want o wee als er iemand zich misschien gekwetst of aangesproken voelt.

Ik ben absoluut tegen racisme,maar word echt schijtziek van mensen die op alle slakken zout leggen en dat er een paar zijn alle mensen die sinterklaas en zwarte piet vieren zonder bijbedoelingen als racisten afschrijven.

Het is goed voor anderen op te komen maar je kan imo ook doorslaan. Alsof jij of je mening er minder toe doet als je 'blank' bent.

Zo,dit was mijn frustratie op de vroege morgen :-P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:46

Inmiddels is duidelijk dat de sinterklaas intocht gewoon doorgaat alleen waarschijnlijk toch met gekleurde pieten... diep triest.. ;(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:25

Welke intocht en is het duidelijk geworden of is het waarschijnlijk?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:29

In Amsterdam. Het is zeker dat de sinterklaasintocht door gaat en WAARSCHIJNLIJk komen er gekleurde pieten dat moet nog overlegd worden. Was op het nieuws.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:32

En als er tussen de gekleuren dan zwarten zitten, want dat is ook en kleur...
dan mag het wel????????????????

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:35

Ja want geel is natuurlijk ook racistisch voor de chinezen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:48

Ik vind het trouwens raar dat ze het goed vinden als de gezichtskleur veranderd, het lijkt mij veel logischer om de outfit te veranderen. De anders gekleurde zwarte pieten dragen (in de voorbeelden die ik heb gezien) nog steeds het zelfde uniform, de lipstift en het kroeshaar wat volgens de tegenstanders toch het probleem is, ze zien er dan dus uit als diezelfde slaaf, want pak en haar etc maar met een laagje verf?

Is het niet vele malen logischer en makkelijker om zwarte piet naar de kapper, de make-up counter en de kleermaker te sturen, je haalt relaxed zijn haar, verwijdert de lipstift en verwisseld het "slavenpak" en het lijkt al veel meer op een blanke die zwart is van roet, dan kan de mythe van zwarte piet ook voor een groter deel intact blijven, het is denk ik ook makkelijker uit te leggen aan kinderen dat iemand andere kleren aanheeft dan dat hij ineens paars is, kinderen weten ook wel dat mensen niet zomaar paars worden :?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:51

Zwart is volgens mij géén kleur. Overigens ziet de kleur zwart van de zwarte piet er niet eens uit als een huidskleur. Althans, ik heb nog nooit iemand met een echt zwarte huid gezien (wel héél donkerbruin). Daarnaast kan ik een spaans pakje nou echt geen slavenkostuum noemen. Die lijken meer op de pakjes die de gemiddelde Nederlander in de 16e en 17e eeuw droegen.

Problematisch met iedere term is dat die na een tijd ook als discriminerend gezien wordt. Kijk maar eens naar gastarbeider, allochtoon, etc. Het is een kwestie van tijd tot ook PoC als een discriminerende term gezien wordt.

Aan de ene kant vinden we het allemaal wel heel fijn dat wel allemaal uniek zijn, maar als we dan gewezen worden op de zaken die ons uniek maken, is het opeens discriminatie. Op betekent discriminatie "onderscheid maken". Door iemand aan te duiden met zijn huidskleur, oogkleur, gewicht, haarkleur, enz. maak je feitelijk onderscheid en discrimineer je dus in de letterlijke zin van het woord.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat indianen niet zo dol zijn op indianenpakjes. Toch storen wij ons niet aan ridderkostuums, hoewel velen van ons ook echt afstammen van ridders. Dan hebben we het nog niet eens over holbewonerpakjes, want daar stammen we "de blanken" allemaal van af..

De clou zit hem een beetje in machtsmisbruik met discriminatie als machtsmiddel. Gediscrimineerden voelen zich uitgesloten van die machtspositie en hebben meer moeite met stereotypen: o, hij is (vul iets in), dus zal hij wel zo (vul een negatieve eigenschap in). Vaak gaat dat door een impliciet statement. Dat mis ik wel bij het zwarte piet verhaal en overigens ook met de indianenpakken tijdens de carnaval. De negatieve eigenschappen van zwarte piet zijn al weggeëvolueerd en met carnaval moet je het al helemaal op een ander niveau zien.

In Amsterdam Zuid-Oost mag men doen wat ze goeddunken. Ik ben benieuwd wat er uit de evaluatie van die optocht komt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:51

rood beledig je de Native Americans (oftewel de Indianen) dan weer mee.