Killyenn schreef:Omdat dit de term is die mij gevraagd wordt te gebruiken in mijn academische en sociale werk. Uitgesproken als pee-oo-cee en het betekent person of colour. Ik woon in een engelstalig land en dit is de term die door poc zelf opgebracht is en die algemeen geaccepteerd is. Deze term omvat overigens alle non-caucasian huidskleuren. Niet alleen zwart.
Ik ben opzich bekend met de term, ik vind hem gewoon stom en bovendien niet op de situatie slaan. Ik heb ook wel eens sociale/ethiek vakken gevolgd ( op WO niveau en ruim gehaald ook) maar ik vond het vooral een beetje met de wind mee praten dus ik hecht niet zo aan dat soort termen.
Wel een hoog niveau van organisatie bij die poc dat ze die term samen bedacht hebben, hebben ze dat in hun geheime vergadering voor alle mensen die niet wit zijn gedaan
? Ik vind het persoonlijk een nogal bizarre aanpak de wereld in witte en niet witte mensen te verdelen om raciaal onderscheid tegen te gaan
. Ik vind zo'n tweedeling juist nogal polariserend eerlijk gezegd en bovendien ga je dan een beetje langs de diversiteit af die onder "niet-witte" mensen bestaat en ook onder witte mensen trouwens
. Waar zit trouwens de grens heb je zo'n kaartje met tinten net als voor je bij je tandebleekset krijgt ofzo
. Daarbij vind ik de term feitelijk niet kloppen iemand die blank is is niet vrij van kleuren, zelfs als je een beetje overdreven stelt dat we wit zijn, wit bevat juist de meeste kleuren.
We verkleden ons ook niet als "poc", dat zijn zoals je zelf zegt alle mensen behalve witte mensen, die dan een ondergeschikte rol uitvoeren, we verkleden ons als een bepaald fictief personage wat "toevallig" een zwarte huidskleur heeft en in een werkgever/werknemer relatie de ondergeschikte is. Als er knechten van allerlei verschillende rassen zou zijn maar expliciet niet blank zou ik dat dubieuzer vinden en zou het toevoegen van blanke personages ook veel minder een struikelblok zijn lijkt mij?
Citaat:
Lusitana, er ís ook een groot probleem met indianenpakjes. Ik ken enorm veel native americans die zich hier enorm misbruikt, gekwetst en beledigd door voelen. Persoonlijk word ik er ook ongelukkig van hoe normaal het is om als privileged persoon de cultuur van een ander te appropriëren, stereotyperen en gebruiken voor je eigen plezier. Want het plezier van de Nederlandse kindjes en het gekwetste gevoel van de Nederlandse volwassenen als ze moeten toegeven dat zwarte Piet racistisch is, is belangrijker dan de gevoelens van de mensen die er door geschaad worden. Zelfs als je niet gelooft dat zwarte Piet schadelijk is, dan kun je dat nog niet zeker weten, en zo moeilijk is het niet om zwarte piet in geel, groen en blauw te verven. De kinderen zullen daar geen schade van ondervinden, of er minder plezier door hebben. Dus schijnbaar zijn het dan toch de gevoelens van de Nederlandse volwassenen die het belangrijkste zijn.
Er stond overigens een mooi filmpje op de NRC site over racial profiling door de politie wat óók in Nederland voorkomt. Voor wie denkt dat Nederland way beyond geïnstitutionaliseerd racisme is.
Ik denk ook niet dat stereotype niet kwetsend kunnen zijn en dat er geen racisme is in Nederland. Ik vind het alleen niet eerlijk om een stereotype karikatuur van een niet blank persoon automatisch als kwetsender voor te stellen door het ook meteen te scharen onder racisme. Alsof de gevoelens van een Chinees of zwart persoon die gekwetst word door een stereotype figuur compleet anders en veel legitiemer zijn dan die van een homo, iemand die dik is, iemand die arm is etc die hetzelfde ervaart
.
Ik heb meer moeite met de slogan dan met hun wens, imo zou bijv "zwarte piet is kwetsend (voor mij)" veel beter zijn dan "zwarte piet is racistisch". Zwarte piet is kwetsend (voor mij) beschrijft namelijk imo feit, sommige mensen voelen zich gekwetst. Dat men gekozen heeft voor zwarte piet is racisme vind ik niet kloppen en nodigt imo ook totaal niet uit toch tot een gezonde discussie of het geleidelijk veranderen van het personage van zwarte piet. Het gooit de deur dicht omdat mensen zich aangevallen voelen als racist
Het is helemaal niet nodig om een negatief waardeoordeel aan de tegenpartij te hangen om je gevoel uit te drukken
. Ik zou ook geen probleem hebben met de verandering van zwarte piet heb alleen moeite met de stelling, het personage zwarte piet is een generaliserend beeld gestaafd op te weinig kennis maar dat is met iedere stereotype, imo is een stereotype niet racistisch puur omdat het om een POC gaat, imo zijn context, intentie en negativiteit daar ook bepalend in en racisme kan ook gericht zijn tegen blanke. Dingen te snel racistisch noemen werkt imo juist polariserend en maakt dat mensen klachten over racisme minder serieus gaan nemen, soort "boy who cried wolf" principe.
EDIT: @papagroom wat bizar dat VVD en CDA zich onthouden van stemming omdat ze de motie redicuul vinden, als je dus een plan door de gemeenteraad wil krijgen moet je gewoon een zo raar mogelijk plan verzinnen want dan heb je maar een stem nodig en de rest onthoud zich van stemming om dat het plan zo belachelijk is. Ik stel een metrolijn naar de maan voor
. Ik denk trouwens dat als er geen intocht komt vanuit de gemeente er een soort protest intocht komt en een heleboel woede, waardoor je dus uiteindelijk niet echt ergens mee opschiet, dit is niet het soort verandering dat je van hogerhand oplegt denk ik