cooper schreef:Eigenlijk eerlijk:
Stel dat die mevrouw nooit eerder in contact kwam met een man, en dus niet weet wat het betekent. Stel dat zij door een geneacoloog eventjes 'gebruikt' wordt zonder dat ze bij bewustzijn is, zonder dat iemand anders het zag en zonder dat ze het ooit te weten zou komen...Dan zou het aan de vrouw inderdaad geen (emotionele) schade aanbrengen.
Het is een probleem van de moment dat je er een probleem van maakt.
In onze maatschappij is het (gelukkig!!!) een probleem wanneer mannen ongevraagd aan je lichaam zitten. In een ander land worden vrouwen gewoon ongevraagd betast. Die lijden daar echt niet zo'n emotionele schade van als iemand 'van ons' dat zou doen.
Het is omdat er bij ons zo'n negatieve lading heerst over misbruik dat het automatisch zo'n negatieve lading krijgt.
Een kind in een armer land zal helemaal niet dezelfde gedachtengang hebben als wij. Die zal het misschien als onprettig ervaren, maar doordat het daar 'normaler' is, schikt het kind zich in de situatie, dat denkt er helemaal niet aan dat wat die man doet verkeerd is, nee dat hoort bij hen gewoon zo....
Op een stageplaats van me was er ook een kindje van 3 jaar dat misbruikt werd door een familielid.
Wat moesten wij doen?
Het laten links liggen.
Hoe meer aandacht wij aan het kind zouden besteden hierover, hoe getraumatiseerder het zou raken.
Het kind heeft namelijk nog geen besef van goed of kwaad. Zouden wij het duidelijk maken dat er iets ernstigs gebeurt is, dan zou het kind het als zodanig ervaren....Vandaar dat we dus zelf niet beladen mochten reageren.
Wij mensen bekijken alles altijd vanuit ons eigen referentie-kader, maar met 7 miljard mensen op de wereld met daarin tig aantal verschillende culturen, die elk allemaal verschillende normen en waarden hebben kan je gewoon NIET oordelen over wat normaal is of wat niet.
Je kan het maatschappelijk normaal noemen, maar je kan het niet als DE waarheids-normaal noemen (om het maar een naampje te geven :p )
Er zijn in de afgelopen jaren mondjesmaat stukjes documentaires geweest waarin wel degelijk door dergelijke vrouwen en kinderen werd aangegeven dat ze het afschuwelijk vinden. Ze hebben alleen geen recht van spreken (iets wat wij hier in Nederland weer raar vinden) en mogen zich over dit soort zaken niet uiten. Kan me alleen even niet meer herinneren hoe die programma's heetten. Het heeft ook in een bepaald boek gestaan, waarin interviews met dergelijke kinderen en vrouwen zijn uitgewerkt. Ik baal ervan dat ik de titel niet meer weet.