Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:34

Nicolletje: je hebt gelijk, maar 'in de volksmond' spreek je in Wilders' geval niet van racisme, ik probeerde ermee aan te duiden dat hij niet specifiek op ras discrimineert maar op geloofsovertuiging. (anders halen mensen dat door elkaar)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:35

Je kan ook gewoon stellen dat Wilders een politieke overtuiging heeft.
Net als die vent in Engeland, maar dan andersom.

CtjeLief

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:36

Dat heeft ie ook, en daarom zal hij wellicht worden vrijgesproken, omdat zijn grenzen wat verder liggen. Maar dat neemt niet weg dat hij discrimineert.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:36

CtjeLief schreef:
Nicolletje: je hebt gelijk, maar 'in de volksmond' spreek je in Wilders' geval niet van racisme, ik probeerde ermee aan te duiden dat hij niet specifiek op ras discrimineert maar op geloofsovertuiging. (anders halen mensen dat door elkaar)

Nee je kan je ook afvragen welke (onderzoeks) methodes Donselaar erop nahoudt ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:38

Er zijn heel veel definities voor Racisme, dus dat is (ook voor mij al professional) soms nog verwarrend..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:41

Dan valt de beschuldiging van Wilders onder de noemer Discriminatie op politieke grond!
Daar maken velen zich inderdaad schuldig aan. Dat is net zo strafbaar als iedere andere discriminatie.

Artikel 1 Grondwet:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

De huidige grondwet
Het huidige Artikel 1 Grondwet is stigmatiserend, stereotyperend en rolbevestigend. Maar belangrijker is dat de grondwet onbedoeld mede een scheiding heeft aangebracht in de samenleving. Dit komt omdat de grondwet zelf onderscheid heeft gemaakt tussen soorten van discriminatie. Dit op basis van internationale verdragen. Daardoor heeft zij naar een expliciete tweedeling toegewerkt in mogelijk wel en niet gediscrimineerden. Een tweedeling in de Grondwet die behoorlijk overeenkomt met de tweedeling zoals die zich thans in de samenleving heeft voltrokken. Om niet te spreken van een perfecte spiegel voor wie het wil zien. De voorlopige eindtoestand van een cybernetisch proces. De tragiek is dan ook dat datgene wat de Grondwet had willen voorkomen nu juist door dezelfde wet is bevorderd. Maar dan als negatief van Artikel 1, of zo u wilt als:

1) aanzet tot positieve discriminatie (AwgB)(gelijke behandeling)
2) de grondwettelijke blokkering van norm- en ordehandhaving en de frustratie van de reconstructie van maatschappelijke wantoestanden.
3) de stelselmatige beloning van wangedrag en ordeverstoring

Lees hele artikel hier >>>
Laatst bijgewerkt door janesmith op 21-07-10 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:42

Nou meid, span een zaak aan ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:48

Ben ik trouwens wel erg benieuwd hoe je dat dan gaat verpakken, want Wilders wordt namelijk niet gediscrimineerd op grond van politieke overtuiging, dus ben benieuwd hoe jij dat dan ziet?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:50

Wilders zal na zijn vrijspraak veel meer kans hebben om een zaak aan te spannen op basis van Belediging, laster en smaad.

Wanneer iemands eer of goede naam wordt aangetast, kan sprake zijn van belediging, smaad of laster. Ook als de bewering feitelijk juist is. Er moet een redelijk belang zijn bij de bewering. Ook iemand belachelijk maken in een parodie mag vaak wel.

Door ICT-jurist Arnoud Engelfriet
Laatst bijgewerkt door janesmith op 21-07-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:52

Wie weet, wellicht, want hij wordt niet gediscrimineerd op grond van politieke overtuiging dus dat gaat hem niet worden.. Nogmaals kun je uitleggen waarom hij volgens jou wordt gediscrimineerd op grond van politieke overtuiging?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:52

CtjeLief schreef:
Ben ik trouwens wel erg benieuwd hoe je dat dan gaat verpakken, want Wilders wordt namelijk niet gediscrimineerd op grond van politieke overtuiging, dus ben benieuwd hoe jij dat dan ziet?

Wanneer precies niet?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:53

janesmith schreef:
Wilders zal na zijn vrijspraak veel meer kans hebben om een zaak aan te spannen op basis van Belediging, laster en smaad.

Trouwens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel mensen kunnen diezelfde zaak aanspannen tegen dhr. Wilders himself, de rechters gaan het nog druk krijgen :D :Y)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:55

Nicolletje schreef:
CtjeLief schreef:

Wanneer precies niet?

Ok bijv: Eerder werd al gezegd dat hij door andere partijen werd gediscrimineerd o.g.v. politieke overtuiging doordat ze met hem geen kabinet wilde vormen bijvoorbeeld. Daar ga je al, is geen discriminatie, is een politiek besluit o.g.v. agendapunten/politieke standpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:55

Gelukkig zijn er mensen zoals jij die werk moeten houden toch? Wees blij! :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:57

Dat is zeker heel fijn, want je schrikt nog als je ziet hoeveel mensen worden gediscrimineerd (ook op grond van bijv. handicap, leeftijd, homoseksualiteit) dus inderdaad gelukkig dat ik mensen daarmee kan helpen en ze kan ondersteunen, dus ja: blij :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:00

CtjeLief schreef:
Wie weet, wellicht, want hij wordt niet gediscrimineerd op grond van politieke overtuiging dus dat gaat hem niet worden.. Nogmaals kun je uitleggen waarom hij volgens jou wordt gediscrimineerd op grond van politieke overtuiging?

Zijn politieke overtuiging is dat er te veel Islam is en hij wil daar paal en perk aan stellen. Hem uitsluiten op basis van dat punt komt neer op discriminatie van zijn politieke overtuiging.

CtjeLief schreef:
Trouwens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel mensen kunnen diezelfde zaak aanspannen tegen dhr. Wilders himself, de rechters gaan het nog druk krijgen :D :Y)

Zo simpel is dat niet want in Nederland kan niemand tweemaal aangeklaagd worden voor hetzelfde vergrijp. Dat heet precedentwerking. Als hij vrijgesproken wordt van de beschuldigingen die nu op tafel liggen, zal iedere volgende klacht op basis van dezelfde gronden als niet ontvankelijk worden verklaard door de rechter.

Faye schreef:
Gelukkig zijn er mensen zoals jij die werk moeten houden toch? Wees blij! :D

Met een beetje geluk wordt die hele CGB afgeschaft, want dat is wat Wilders wil en als hij in de regering zou komen zal hij daar zeker werk van maken. Het is geen instituut dat wettelijk verplicht is door de Europese Unie daar er ook andere rechtswegen zijn om je gelijk te halen. De CGB is een linkse hobby.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:06

Citaat:
Zijn politieke overtuiging is dat er te veel Islam is en hij wil daar paal en perk aan stellen. Hem uitsluiten op basis van dat punt komt neer op discriminatie van zijn politieke overtuiging.

Ik begrijp dat je zo denkt. Veel mensen die niet bekend zijn in de antidiscriminatie wetgeving komen met deze theorie, maar als hij hierdoor bij de bakker niet wordt geholpen heb je helemaal gelijk. Maar binnen de andere partijen, nogmaals: geen discriminatie.

De overige punten (zoals ook de CGB) zijn zo 100% nonsens dat ik daar niet eens op ga reageren..
Mensen in hun rechten helpen/ondersteunen een linkse hobby noemen, kan alleen iemand zonder respect voor de medemens...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:08

Daarbij: niet voor alle discriminatiegevallen zijn andere rechtswegen, dus mocht men. de CGB afschaffen, zal hij met andere constructies moeten komen :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:10

janesmith schreef:
Met een beetje geluk wordt die hele CGB afgeschaft, want dat is wat Wilders wil en als hij in de regering zou komen zal hij daar zeker werk van maken. Het is geen instituut dat wettelijk verplicht is door de Europese Unie daar er ook andere rechtswegen zijn om je gelijk te halen. De CGB is een linkse hobby.

Wacht maar tot jij wordt afgewezen voor een baan omdat je vrouw bent. Of omdat je ouder dan 50 bent.

Of.. misschien iets wat jou meer aanspreekt: dat jij wordt afgewezen omdat ze liever een allochtone vrouw hebben, voor de diversiteit in het bedrijf ofzo.
Dan ben je blij met een commissie gelijke behandeling.

Linkse hobby :')

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:13

Goed gezegd Waves.. zo ver wordt alleen niet gedacht :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:14

CtjeLief schreef:
Citaat:

Ik begrijp dat je zo denkt. Veel mensen die niet bekend zijn in de antidiscriminatie wetgeving komen met deze theorie, maar als hij hierdoor bij de bakker niet wordt geholpen heb je helemaal gelijk. Maar binnen de andere partijen, nogmaals: geen discriminatie.

De overige punten (zoals ook de CGB) zijn zo 100% nonsens dat ik daar niet eens op ga reageren..
Mensen in hun rechten helpen/ondersteunen een linkse hobby noemen, kan alleen iemand zonder respect voor de medemens...

Als je dat als argument neemt dan heeft ook de Moslim geen probleem want die wordt ook nog steeds bij de bakker geholpen. Wilders roept ook niet op om Moslims bij de bakker niet meer te helpen.

Het CGB is een club die selectief zaken behandelt. Als ze eerlijk te werk zouden gaan zouden ze veel meer zaken als positieve discriminatie aanpakken, maar dat doen ze niet omdat ze de linkse hand die hen voert, niet willen bijten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:16

Waves schreef:
janesmith schreef:

Wacht maar tot jij wordt afgewezen voor een baan omdat je vrouw bent. Of omdat je ouder dan 50 bent.

Of.. misschien iets wat jou meer aanspreekt: dat jij wordt afgewezen omdat ze liever een allochtone vrouw hebben, voor de diversiteit in het bedrijf ofzo.
Dan ben je blij met een commissie gelijke behandeling.

Linkse hobby :')

De CGB is een instituut waar misbruik van gemaakt wordt. Bij bijna iedere afwijzing van een allochtoon voor een baan wordt direct hard geroepen dat dat discriminatie is. Bij ontslag precies hetzelfde. Daarmee kweek je dus de weerzin van werkgevers om allochtonen in dienst te nemen, want voor ze het weten hebben ze weer een discriminatie claim aan hun broek.
Precies dat is mijn punt. Gevallen van positieve discriminatie pakken ze helemaal niet aan. Noem mij maar één zaak waar ze de positieve discriminatie te lijf zijn gegaan. Die is er niet.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 21-07-10 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:17

[quote="Waves"]Wacht maar tot jij wordt afgewezen voor een baan omdat je vrouw bent. Of omdat je ouder dan 50 bent.

Dan ben je blij met een commissie gelijke behandeling.[/qoute]

Vind dat toch vreemd zoiets....
Niemand is toch hetzelfde en iedereen moet zich toch "verkopen" tijdens een sollicitatie?
Het bedrijf moet zorgen voor je juiste man/vrouw op de juiste plek, dát is het beste voor het bedrijf!
Vind het maar raar dat een bedrijf zich moet houden aan die "gelijke behandeling" :?
Ik zou wsl (zeg nooit nooit ;) ) niet blij zijn met een baan waar ze me moeten aannemen ipv wíllen aanemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:18

Waarom werkt die quote niet goed???? Wat doe ik verkeerd?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:19

Er zijn meer plaatsen dan alleen de bakker ;) De moslims ondervinden zeker problemen sinds de uitspraken van Wilders.. En nogmaals, dit betreft discriminatie op grond van geloofsovertuiging.

Wat betreft je 2e punt, ik denk dat je niet helemaal weet waar je het over hebt?