zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:12

jameyskatje schreef:
mooi gesproken nicolletje! en inderdaad iets om over na te denken vind ik. wie zijn we?

Dank u, allen :o

Een paar jaar geleden liep ik hier al mee rond, maar zodra ik het maar in mijn hoofd haalde om de achterlijke ideeën uit zo'n achtergesteld land (als Slowakije in dit geval, want zo modern is het daar niet overal) als 'misschien niet zo heel verkeerd op bepaalde punten' te beschouwen, kreeg ik meteen mensen over me heen die riepen dat we zo hard hebben gevochten voor onze vrijheid, en dat ik dat in 1x van tafel veeg met mijn achtergestelde gedachten, dat de vrouw 'zoveel beter af is' hier in Nederland.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:33

randalinpony schreef:
Tja onze cultuur is mede gevormd door het christendom (hoewel ons cijferstelsel is overgenomen van de arabieren) en een aantal woorden worden dus ook door niet-christenen gebezigd, zoals inderdaad gvd en jezus. Wat mij betreft mag iedereen die woorden ook gebruiken.
Maar klopt, meestal krijg je geen tas tegen je hoofd als je God roept.
Wel een verontwaardigde reactie, en dat is in principe hetzelfde alleen de uitingsvorm is anders omdat een groot deel van de Nederlandse jeugd snapt dat praten beter is dan slaan. K*tmarokkaantjes ontberen dat inzicht nog.

Volgens onze wet mag iedereen trouwens allah of god roepen zoveel hij wil, dus laten we hier verder maar geen issue van maken.

Als de VVD aan de macht komt zal zelfs godslastering uit het wetboek verdwijnen. Dat is namelijk een van hun standpunten.

RoodZonnetje

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:48

Mooie post Nicolletje!
Krijg alleen de indruk dat je de schuld voornamelijk bij links legt, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Niet helemaal, omdat links idd af en toe duidelijker mag zijn, maar mensen ook juist kansen biedt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:30

Het gaat mij er niet om of links kansen biedt ja of nee, het gaat mij erom dat linkse partijen zo 'bang' zijn voor rechts, vreemdelingenhaat, fascisme, dat ze alles wat naar rechts neigt, zwartmaken.

Wie demoniseert wie dan?

Ik vind de linkse partijen + aanhang vaak een "wie niet vóór mij is, is tegen mij" achtig iets uitdragen.
Het begin van het topic was: laten wij ons uitspelen en opstoken?
Ik vind dat de linkse politiek zich net zo schuldig maakt aan demonisering van rechts (in dit geval Wilders, Fortuyn, Janmaat bedoelende als rechts), nog vóórdat er ooit een rechtse partij ook maar de kans heeft gekregen zich al dan niet te bewijzen.

Ik vind dat het demoniseren, zwartmaken en uitmaken voor fascisten en vreemdelingenhaters niet bijdragen aan de problematiek die hier nu speelt.
Je helpt er naar mijn inzien de reeds hier aanwezige allochtonen, Marokkanen, moslims, vreemdelingen, noem het maar wat, juist minder mee als je het maar een beetje wegveegt onder tafel dat er een probleem is.

Om een probleem op te kunnen lossen moet je het eerst durven benoemen en herkennen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:33

Dat problemen benoemd en aangepakt moeten worden ben ik met je eens. Maar je hebt "ik wil dat hoofddoekjes in publieke functies niet meer moeten kunnen" en je hebt "KOPVODDENTAX!". Dáár zit voor mij het verschil. Zoals ik al meerdere keren gezegd heb vond ik Fortuin een sympathieke man en heb ik niets tegen de VVD. Maar wel tegen mensen die doelbewust anderen onnodig kwetsen. Dat kan anders. Dat is niet knuffelen, dat is je medeMENS met respect behandelen :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:36

Ik heb alleen het idee dat Wilders niet gehoord (en zo groot) had geweest als hij het wat aardiger had gebracht.

Een tweede Fortuyn is er namelijk tot nu toe niet echt. Die man kon echt goed praten. (vond ik)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:40

Ptries schreef:
Angelita schreef:
Dus jullie vinden het normaal om aldoor lastig gevallen te worden als vrouw zijnde door islamitische mannen en jongens? Jullie vinden het normaal dat Nederlandse vrouwen worden aangesproken met 'hey schatje ga je met me mee naar huis??' om vervolgens kankerhòer genoemd te worden als je ze verteld dat ze eens normaal moeten doen?
Ik voel me ernstig beledigd door dergelijke opmerkingen, net zoals iedere andere vrouw met trots en eigenwaarde. Ik wil niet zo respectloos aangesproken worden en als dit zo door gaat dan komt er een dag dat ik er één edn gebroken neus bezorg. Het zit me echt tot hier, en het ergste vind ik nog dat andere vrouwen een dergelijk mens (vrouw) beeld goed praten. Dít is namelijk hoe zij over vrouwen denken, dat blijkt aan één stuk door en als je dat niet ziet dan heb je gewoon een bord voor je kop.

Als dat hun cultuur is: prima dat is in theorie niet mijn probleem, maar ik wil niet als ''minderwaardige'' vrouw op zo'n achterlijke, respectloze manier behandeld worden. Ik ben namelijk niet minderwaardig aan hen en verdien minstens zoveel respect als ieder ander. En als ik er niet van gediend ben om schatje genoemd te worden dpor één of andere debiel dan moet dat gewoon kunnen zonder dat ik daarna nòg meer beledigingen over me heen krijg.

Hoe kunnen jullie dergelijke 'vrouwbeelden' nou goedkeuren???

Ik vind het niet prettig om lastig gevallen te worden, ik keur het niet goed, maar het is niet zo dat alle islamitische jongens zo zijn. Overigens kunnen Nederlandse hangjongeren ook erg vervelend zijn. Of Antilliaanse, Surinaamse, vul maar in. Groepen jongeren bij elkaar die zich vervelen hebben gewoon de irritante neiging om vervelend te worden. Ik heb ook weleens een hoog oplaaiende discussie gehad met een meneer met een Noord-afrikaans uiterlijk die het nodig vond om mij en een vriendin na te roepen. Maar ik heb ook een keer een vervelende Nederlander een knietje moeten geven omdat hij lastig was. Ik vind dat je met deze post generaliseert. Je kan niet een hele groep aankijken op het gedrag van enkel wat uitschot. Net zoals dat een positieve ervaring met een bepaalde groep ook niet hoeft te zeggen dat ze allemaal leuk zijn.

Een tijdje terug was ik bij mijn oma op visite en ik had (met mijn verstrooide hoofd) mijn sleutels in het contact van mijn auto laten zitten (ja, ontzettend dom, ik weet het). Niet veel later werd er aangebeld door 2 jongeren (Marokkaans?) of wij wisten van wie die Polo was met de sleutels nog in het contact (nou, van mij dus). Betekent dit dat ik nu voortaan altijd mijn auto met sleutels erin in Utrecht-Kanaleneiland laat staan? Zeker niet. Net zoals je er niet van uit kan gaan dat dit altijd goed gaat omdat er nu 2 hele eerlijke jongens voorbij liepen, kan je er bij vervelende jongens ook niet van uit gaan dat ze allemaal zo zijn.

Nederlandse jongeren kunnen absoluut ook vervelend zijn, Surinaamse en Antilliaanse ook (tja bij hun zit het ook in de cultuur dat vrouwen minder zijn en als lustobject gebruikt mogen worden). Maar Islamitische jongens en mannen zijn nou eenmaal vaker vervelend omdat ze zo zijn opgevoed: ze weten niet beter dan dat vrouwen als vuil behandeld mogen worden, en dat doen ze dan ook.
Dit is dus een kwestie die zit 'm in hun cultuur, en dat geeft aan dat een échte Islamiet hoogstwaarschijnlijk geen respect heeft voor (westerse) vrouwen. Ik vind ''ja maar Nederlanders doen het ook'' dus niet helemaal van toepassing, dat zijn er in verhouding namelijk veel minder dan mensen die Islamiet zijn en het dus mogen van hun geloof.

Even voor de duidelijkheid: ik heb het nou niet over allemaal, maar over een (imo) groot deel ervan. En já Nederlanders doen het ook, maar Turken/Marokkanen/noemmaarop toch even tig keer vaker.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:43

Nicolletje schreef:
Ik heb alleen het idee dat Wilders niet gehoord (en zo groot) had geweest als hij het wat aardiger had gebracht.

Een tweede Fortuyn is er namelijk tot nu toe niet echt. Die man kon echt goed praten. (vond ik)

Je slaat de spijker op zijn kop. Als Wilders niet zo'n stampij had gemaakt, en nog steeds doet, had hij nooit de aandacht van de pers gekregen en nooit zo groot geworden. Of men het leuk vindt of niet, hij is een geniaal politicus die precies weet wat je moet doen om een partij groot te maken.
Heb ook vaak het idee dat het geboren is uit jaloezie, dat partijen met zulke mooie plannen en zuiver gedachtegoed, als D66 en GL, bij elkaar nog niet zo groot zijn als de PVV alleen. Nog even en de PVV is net zo groot als D66, GL en SP bij elkaar!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:47

Nicolletje schreef:

Maar dat praat het toch niet goed???
Respect voor elkander hoort altijd voorop te staan vind ik.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:51

Heino schreef:
Nicolletje schreef:

Maar dat praat het toch niet goed???
Respect voor elkander hoort altijd voorop te staan vind ik.

Wie bepaalt de definitie van respect?
Wat jij respect vindt hoeft dat voor een ander niet te zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:52

jantergouw schreef:

Laat ik het dan zo stellen: vind je iemand doelbewust kwetsen respectvol?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:00

Heino, ik vind het van zowel links als rechts komen, als je het zo bedoelt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:00

Heino schreef:

Dat is niet respectvol.
Echter is kwetsen een moeilijk begrip want mensen worden door vanalles gekwetst ookal is dat vaak niet de bedoeling van de spreker geweest....
Veel mensen worden zelfs gekwetst als de waarheid wordt gezegd, dus die lijn is eigenlijk niet te trekken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:01

superwoman schreef:
Veel mensen worden zelfs gekwetst als de waarheid wordt gezegd, dus die lijn is eigenlijk niet te trekken.

Die mensen heb je inderdaad ook nog ja.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:09

Nicolletje schreef:

Daar gaat het me niet om.
Het gaat mij er om dat Wilders Islamieten generaliseert en Islamieten opzettelijk kwetst. En nee, niet kwetsen door de waarheid te vertellen, maar kwetsen door onnodige termen als Kopvoddentax te gebruiken. Ik begrijp uit een ander topic dat Jan het zelf ook niet prettig vindt wanneer hij als PVV-stemmer gegeneraliseerd wordt. Waarom dan wel hetzelde doen bij Moslims?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:09

Heino schreef:
jantergouw schreef:

kwetsen is een relatieve belevenis. Tegen mij kun je knuffelaar en theedrinker zeggen maar het stoort me niets. Zeg het tegen anderen en ze voelen zich beledigd en gekwetst.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:11

jantergouw schreef:
kwetsen is een relatieve belevenis. Tegen mij kun je knuffelaar en theedrinker zeggen maar het stoort me niets. Zeg het tegen anderen en ze voelen zich beledigd en gekwetst.

En als je nou wéét dat het die anderen kwetst en toch doe je die uitspraken. Is dat respectvol?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:15

Heino schreef:
Nicolletje schreef:

Daar gaat het me niet om.
Het gaat mij er om dat Wilders Islamieten generaliseert en Islamieten opzettelijk kwetst. En nee, niet kwetsen door de waarheid te vertellen, maar kwetsen door onnodige termen als Kopvoddentax te gebruiken. Ik begrijp uit een ander topic dat Jan het zelf ook niet prettig vindt wanneer hij als PVV-stemmer gegeneraliseerd wordt. Waarom dan wel hetzelde doen bij Moslims?

Dat heb je dan helemaal verkeerd begrepen! Mij kun je niet kwetsen met woorden, wat je ook zegt, het glijdt van mijn rug af.
Dat topic ben ik begonnen omdat een moderator dat zei en vanwege de vraag van Krips. Eigenlijk was zij degene die zich dat afvroeg.

JanTergouw schreef:
Heino schreef:

En als je nou wéét dat het die anderen kwetst en toch doe je die uitspraken. Is dat respectvol?

Jazeker, want straks verzint iemand dat hij zich gekwetst voelt als ik hem links noem, of weet ik wat nog meer. Dan moet ik min taalgebruik aanpassen aan de gekwetste? Waarom kan die gekwetste zich niet aanpassen aan mij?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:18

Toch ben je behoorlijk actief in dit soort topics en aardig fel wanneer mensen iets negatiefs over je schrijven. Waarom dan?

Waarom zo zwartwit? Waarom niet aanpassen aan elkáár?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:29

Heino schreef:
Toch ben je behoorlijk actief in dit soort topics en aardig fel wanneer mensen iets negatiefs over je schrijven. Waarom dan?

Waarom zo zwartwit? Waarom niet aanpassen aan elkáár?

Ik heb niet de indruk dat Islamieten bereid zijn om een groot deel van hun cultuur op te geven, iets wat imo nodig is om tot een evenwicht te komen. Zoals bvb het minderwaardige beeld van de vrouw, no way dat ze een vrouw evenveel waard laten zijn. Daar geloof ik niets van. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:30

Heino schreef:

imo kom je daar niet omheen..
Als de waarheid al kwetsend kan zijn, moet je deze dan ook maar niet meer zeggen?

Tuurlijk is het niet fijn als mensen elkaar doelbewust gaan kwetsen, maar imo valt er niks tegen te doen. Het is moeilijk aan te geven of iets doelbewust kwetsend is bedoeld, of dat het volgens die persoon "een waarheid" is.
(geloof is ook ziets wat als waarheid gezien kan worden en voor de ander dus géén waarheid is)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:32

Heino schreef:
jantergouw schreef:

Zulke (sarcastische) opmerkingen worden gedaan om te kwetsen en om mensen te vernederen, geen ontkennen aan anders zouden er andere woorden worden gebruikt.. simpel! Evenals kopvoddentax, ook zo'n kwetsend begrip.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:34

kritiek: prima, goed zelfs zolang het opbouwend is, vernederende kwetsende opmerkingen/woorden zijn daarbij onnodig en overbodig!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:34

superwoman schreef:
imo kom je daar niet omheen..

Waarom niet? Je kan toch ook zeggen dat je hoofddoekjes in openbare plaatsen verboden wilt zien??
En ik heb het niet over het niet vertellen van de waarheid omdat die kwetsend is, ik heb het over uitspraken als bovenstaande.

Angelita, jíj ziet het als minderwaardig, Islamieten zien het als gelijkwaardig. En so what, al zou het ongelijkwaardig zijn. Als wij daar last van hebben (als in minderwaardig behandeld worden door Islamieten in Nederland) moet het van mij bestraft worden. Maar anders niet. Wat ze thuis uitspoken moeten ze zelf weten. Je gaat toch ook geen verbod op SM seks invoeren?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:37

Dan mogen ze wat mij betreft wel mooie straffen gaan verzinnen, want ik voel me niet prettig meer als ik over straat loop. :) Wat ze thuis uitspoken moeten ze inderdaad zelf weten, maar ik wens er niet meer mee lastig gevallen te worden.