Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:54

joh dat was ook een dictatuur, zij die het hardst roepen dat de islam het niet gaat overnemen en dat er geen extremisten hier aan de macht gaan komen gezien dat hier niet mogelijk is, vrezen wel voor een WO III die op een soortgelijke manier tot stand kwam, hoezo krom? :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-05-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:54

Citaat:
O mensheid ! Wij hebben jullie van de man en de vrouw geschapen en hebben jullie in volkeren en stammen gemaakt, opdat jullie elkander leren kennen.

de mensheid wordt hier aangesproken, niet enkel de moslims. vind dit ook een hele leerzame les.

Citaat:
Voorzeker, er is geen superioriteit voor een Arabier boven een
niet-Arabier, noch van een niet-Arabier boven een Arabier; noch een
blank persoon boven een zwarte, noch een zwart persoon

Citaat:
Allah heeft van jullie alle trots en hoogmoed van de dagen van
Djaahiliyyah(tijd voor de islam), en het opscheppen over jullie voorvaderen verwijderd.
Gelovigen met taqwa en ongelukkige zondaren, jullie zijn de kinderen
van Adam, en Adam werd geschapen uit klei. Laat de mensen ophouden met het opscheppen over hun gestorven voorvaderen, die nauwelijks brandstof voor het vuur zijn, of zij zullen zeker onbelangrijker bij Allah zijn dan de kever die mest met zijn neus rolt.">

Citaat:
<"Het voorbeeld van de gelovigen in hun wederzijdse liefde en genade,
is zoals het voorbeeld van een lichaam; als een deel van het lichaam pijn voelt, dan lijdt het hele lichaam aan slapeloosheid en koorts.">
- en dit zou de nederlandse bevolking sterk kunnen maken en geen markt voor mensen als wilders vrijmaken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:55

Nou er zijn bepaalde politieke personen die zo'n doel voor ogen lijken te hebben, dus dat is nog niet zo'n kromme gedachte......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:56

Heino schreef:
Ayasha schreef:
uhu, volgens mij gaat dat dus puur over de groep die het niet wil leren, niet over de groep die dat wel doet... :?

Zoals het op mij overkomt worden alle niet-Nederlandssprekenden meteen in het hokje "wil niet" gestopt.

Denk persoonlijk niet dat ie dat bedoelt, wat ik uit de berichten haal is dat het echt gaat over die wat het simpelweg niet wíllen, niet die wat het door omstandigheden nog niet kunnen. :)

Ctjelief: en er zijn geen extremisten die zulke doelen voor ogen hebben? := Want toch wordt dat hier uit Springert's hoofd gepraat onder het mom van "man dat kan hier niet! Zijn we veel te ver voor geëvolueerd :j"

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:56

Er gaat geen WO III komen met de Arabische wereld hoor.

Wat ik wel als potentieel probleem zie, is dat er landen bij de Europese Unie willen komen maar zichzelf niet willen schikken naar de EU-normen die door elk ander EU-land wél worden nagekomen.

Tot een groep behoren om het voor jezelf financieel aantrekkelijker te maken, daar horen regels bij.
Wederom het niet willen aanpassen door eventueel geloof of andere cultuurverschillen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:57

Heino schreef:
jameyskatje schreef:
waar ik wel bang voor ben is dat de geschiedis zich gaat herhalen zoals de aanloop van de 2e wereldoorlog.

Daar ben ik ook bang voor ja... Momenteel komt er alleen maar meer verdeeldheid en grotere kloven. Ben bang dat dat uiteindelijk (weer) tot oorlog gaat leiden.

klopt. daarom is het belangrijk dat we blijven praten. bv hier op bokt, maar ook op school, in mijn werk, binnen de familie, in het ov, overal. om de kloof proberen te dichten.

zo werk ik bv mee aan het organiseren en bedenken van activiteiten door moslims en over religie/maatschappij met als doel allerlei geinteresseerden uit te nodigen (niet-moslims vooral)

agja, het zal de wereld niet redden, maar ik probeer tenminste iets

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:57

Ja klopt, extremisten kunnen deze doelen voor ogen hebben, maar extremisten zie ik als een andere groep dan moslims... Wilders zie ik ook als extremist op zijn manier.. Als zo'n man aan de macht komt, krijgen we een soort apartheid met alle gevolgen van dien.. (mijn gevoel)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:59

Heino schreef:
jameyskatje schreef:
waar ik wel bang voor ben is dat de geschiedis zich gaat herhalen zoals de aanloop van de 2e wereldoorlog.

Daar ben ik ook bang voor ja... Momenteel komt er alleen maar meer verdeeldheid en grotere kloven. Ben bang dat dat uiteindelijk (weer) tot oorlog gaat leiden.

Die angst delen we dus met zn allen. Mijn opa is nu 98 en hij heeft me al meerdere malen de afgelopen jaren verteld dat hij de tekenen van de aanloop naar de 2e wereldoorlog ziet. Lange tijd heb ik, zeg ik eerlijk, gedacht dat het een oude man was en het zo'n vaart allemaal niet zou lopen. Maar daar ben ik de laatste tijd niet meer zo zeker van. Want net zo goed als het moslim extremisme groeit, zie ik heus ook wel dat het recht extrmisme in heel Europ toeneemt. Ik heb dan wel een voorkeur, maar wil niet zeggen dat ik blind ben voor de andere kant. Maar juist deze twee extreme zijdes zullen in mijn ogen debet zijn aan een evt burgeroorlog. En de neutrale middenmoot is dan het slachtoffer, want zij zitten er midden in, en neutraal blijven is voor weinigen weggelegd in tijd van oorlog. Alleen al vanwege lijfsbehoud zul je een zijde moeten kiezen, of vluchten. Als je daar de kans nog toe hebt, tenminste.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:59

Ayasha schreef:
Heino schreef:

Zoals het op mij overkomt worden alle niet-Nederlandssprekenden meteen in het hokje "wil niet" gestopt.

Denk persoonlijk niet dat ie dat bedoelt, wat ik uit de berichten haal is dat het echt gaat over die wat het simpelweg niet wíllen, niet die wat het door omstandigheden nog niet kunnen. :)

Ctjelief: en er zijn geen extremisten die zulke doelen voor ogen hebben? := Want toch wordt dat hier uit Springert's hoofd gepraat onder het mom van "man dat kan hier niet! Zijn we veel te ver voor geëvolueerd :j"

ik heb springert heel veel pagina's terug al precies uitgelegd hoe dat zit met de taalkwestie. de tijd dat ze naar nederland kwamen, wat voor mensen naar nederland kwamen, hoe de omstandigheden toen waren en waar de prioriteiten aan beide kanten toen lagen. dit hebben we al heel uitgebreid besproken toen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:00

@ Heino en Jameyskatje.

Ja en nee. Ook dat is weer een heel andere situatie dan die van nu. En aan de andere kant komt het heel sterk overeen. De pers van vandaag is veel kritiser. De bevolking ook. De taktiek van Wilders (sorry) komt wel vind ik sterk overeen. Als je kijkt naar de standpunten van Wilders en de kenmerken van facsisme zie je dat Wilders veel van het soort populisme weg heeft. Wel in een veeeeel minder sterke en agressieve vorm. (Gematigd fascisme ;)) Het is vooral de retoriek. De opkomst van Hitler had met veeeeel meer aspecten te maken dan enkel met de zondebok. Er was sprake van een zeeeer sterk nationalisme en sociaal-darwinisme. De economische toestanden waren dramatisch. En het verdrag van Versailles en de Eerste wereld oorlog waren ook grote oorzaken van de Tweede wereldoorlog. Maar ik geloof niet dat er nu zoveel haat gecreerd kan worden als toen. Maar toch is de situatie vind ik indd wel erg eng. En ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat de paralel niet gemaakt mag worden. Ik had pas college over het facsisme en dan vooral politiek strategisch bekeken en ik zag zeker meerdere overeenkomsten. Ik snap wel dat je niet zomaar iemand voor fascist mag uitmaken. En dat is ook niet mijn intentie. Ik vind aanhangers van Wilders niet per defenitie rassistisch of facsistisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:01

CtjeLief schreef:
Ja klopt, extremisten kunnen deze doelen voor ogen hebben, maar extremisten zie ik als een andere groep dan moslims... Wilders zie ik ook als extremist op zijn manier.. Als zo'n man aan de macht komt, krijgen we een soort apartheid met alle gevolgen van dien.. (mijn gevoel)

en als een extremist aan de macht komt hebben we ook miserie. Da's aan het lot om te beslissen. Waarom maak je je niet druk om de ene extremist maar wel om de andere? := Volgens mij is het inmiddels mogelijk om een moslimpartij op te richten (of altijd mogelijk geweest dat weet ik niet, weet wel dat daar een tijd terug nogal ophef over was vandaar dat ik twijfel) dus ze kunnen zich net zo goed in de politiek nestelen hoor. :) Hoe je't ook draait of keert, geen enkele extreme is goed en elk pro moet een contra hebben om af te remmen en te voorkomen dat de extremen de macht grijpen. :) Zonder de contra of de pro is er geen balans.....

js: ik weet onder welke omstandigheden ze hier heen kwamen enz, daar ging het me niet om, het ging er me om dat Phaser's berichten volgens mij fout geïnterpreteerd worden. :)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:02

@Heino;

In België is er een gigantisch taalprobleem.
We zitten met 3 gemeenschappen die erkend zijn (Vlaamse, Franse en Duitstalige).
De taalkwestie is hier altijd al een probleem geweest.

Je kan in Brussel (in Vlaamse wijken) niet meer naar een winkel gaan zonder Frans te moeten spreken.
De Nederlandse taal in België is stilaan aan het verdwijnen.
In de grote steden moet je je al tot andere talen wenden om jezelf nog verstaanbaar te maken.

Daarom dat die kwestie hier zo gevoelig ligt.
Als er dan nog buitenlanders naar hier komen en het nog moeilijker maken dan het al is, is de maat soms echt vol ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:03

Citaat:
Waarom maak je je niet druk om de ene extremist maar wel om de andere?

Dat zijn jouw woorden.. voor alle duidelijkheid: ik wil geen enkele extremist aan de macht.. spreekt voor zich toch?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:03

ok ik begrijp jullie eigenlijk allemaal wel ergens.

toch deel ik een standpunt dat men uit is op 1 grote wereldmacht. het uitdunnen van de wereldbevolking en het uitroeien van religies. klinkt heel extreem, zijn ook complottheorieen.

dus wat mij betreft blijft de geschiedenis zich herhalen, niet omdat we zo hardleers zijn, omdat het gewoon tactiek is.

(nu gaan jullie mij voor gek uitmaken haha, snap ik want het klinkt ook allemaal heel raar, maargoed, dat is mijn standpunt en dat is waar ik me al een tijdje in verdiep)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:04

:j maar je reageert wel op mij omdat ik zeg dat ze hier ontkennen dat de ene extremist aan de macht kan komen en je daar dus niet bang voor hoeft te zijn maar tegelijkertijd wel bang zijn voor de andere extremist. :) Snap je?

Mij zal het voor de rest een worst wezen wie waar voor bang is hoor, maar ik was even verbaast over die logica :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-05-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:05

@ayasha, er is inderdaad een moslimpartij. maar deze heeft 0 zetels haha. lijkt mij inderdaad veel verstandiger om gewoon in de huidige politiek te 'infiltreren', of participeren, dat woord is wat populairder

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:06

Ayasha, ik begrijp je.. maar goed, liever geen extremist aan de macht, op welke manier dan ook.. Ik zie liever iemand aan de macht die zich inzet voor vrijheid, gelijkheid, kortom voor een fijne SAMENleving.. klinkt even erg dromerig, maar ach.. Mensen moeten idealen hebben toch ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:06

CtjeLief schreef:
Wilders zie ik ook als extremist op zijn manier.. Als zo'n man aan de macht komt, krijgen we een soort apartheid met alle gevolgen van dien.. (mijn gevoel)

Die verdeeldheid creëert hij nu al vind ik, door de Islam in een negatief daglicht te zetten. Nu zou ik daar minder problemen mee hebben wanneer het beeld dat hij schetst op waarheid berust. Maar dat doet hij niet, hij pikt heel selectief stukken uit de Koran en leefregels die in elke religie voorkomen. Plus, hij verwart religie en cultuur, bewust of onbewust.

Phaser: ik snap dat zo'n taalkwestie gevoelig ligt, maar ik denk dat het niet altijd onwil is van niet-Nederlandssprekenden. In het gemeentehuis hier liggen folders in het Arabisch. Vind ik belachelijk, want zo stimuleer je Nederlands spreken absoluut niet. Drempel om Nederlands te leren ligt veel te hoog.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:07

Citaat:
Die verdeeldheid creëert hij nu al vind ik, door de Islam in een negatief daglicht te zetten. Nu zou ik daar minder problemen mee hebben wanneer het beeld dat hij schetst op waarheid berust. Maar dat doet hij niet, hij pikt heel selectief stukken uit de Koran en leefregels die in elke religie voorkomen. Plus, hij verwart religie en cultuur, bewust of onbewust.

Amen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:08

haha ach wat niet is kan nog komen. Als ze met goede punten komen, krijgen ze vanzelf ook stemmen :j

C'tjelief: ik wil ook geen extremist aan de macht hoor, sowieso denk ik dat geen enkele politieke partij in staat is om alleen aan de macht te zijn, alles heeft tegengas nodig. :) Het ging me enkel om het idee dat als je niet bang bent voor extremisme van het ene, het dan een klein beetje krom is om wel bang te zijn voor extremisme van het andere... :) Die balans komt er ooit wel... :) We zijn nog niet ZO lang op de aarde.. We hebben nog een hoop te leren :j

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:08

Ik zie niet in welk geloof er nog een WO gaat veroorzaken.

Het Katholieke geloof is teveel in de ban van kindermisbruik en ze zijn te fel geslonken om nog een of andere rol van betekenis te spelen.
De Islam is naar mijn mening dezelfde kant aan het opgaan die het Christendom op gegaan is tijdens de kruistochten.

Extremisten willen iedereen onderwerpen aan de Islam.
Ik zie geen enkele Katholieke leider deze boodschap nog verkondigen.
Idem over het Boeddhisme, niemand die een heilige oorlog wil beginnen.

We zullen door de zure appel moeten doorbijten en hopen dat de Arabische wereld snel lessen trekt uit zaken die er mislopen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:09

wilders is inderdaad al aardig opweg. want mensen die voorheen geen ervaring/mening hadden over de islam hebben dat nu ineens wel. zag pas een stuk op tv met wildersaanhgangers, zij waren ook aan het woord, ik vond het echt eng om te zien..

gelukkig kan wilders actie ook aanzetten tot nadenken, dit is natuurlijk ook postief, als je maar onderzoek doet en niet alles klakkeloos volgt. ik ben ook juist door het negatieve imago van de islam geinteresseerd geraakt in de islam.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:09

Ik ben voor beide gevallen bang alleen zie ik het ene minder snel gebeuren dan het andere.. (als ik even naar het hier en nu kijk) vandaar...
Al vertrouw ik op mijn mede-Nederlanders dat we niet de verkeerde persoon aan de macht brengen ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:11

Ayasha schreef:
We zijn nog niet ZO lang op de aarde.. We hebben nog een hoop te leren :j

You never know. het leven kan zo over zijn. dat is 1 van de weinige dingen die mensen niet onder controle hebben. ik vind het alleen maar prijzenswaardig dat ze deelneemt aan deze discussie en meedenkt/nadenkt. een reactie als 'dat komt nog wel' vind ik een beetje kinderachtig en belerend overkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:12

jameyskatje schreef:
Ayasha schreef:
We zijn nog niet ZO lang op de aarde.. We hebben nog een hoop te leren :j

You never know. het leven kan zo over zijn. dat is 1 van de weinige dingen die mensen niet onder controle hebben. ik vind het alleen maar prijzenswaardig dat ze deelneemt aan deze discussie en meedenkt/nadenkt. een reactie als 'dat komt nog wel' vind ik een beetje kinderachtig en belerend overkomen.

:? Geloof dat jij nog een keer moet lezen want zo was het niet bedoelt :')