Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:12

Mm hoor net dat mijn vader op Schiphol was. Hij had daar een vergadering in een hotel of zo en heeft wel honderd ambulances gehoord. Hij kon niet weg, alles was afgesloten daar. Pas om half 5 kon hij weer weg zei hij...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:15

Menino schreef:
ik geloof ook niet dat ze gaan bezuinigen op Kerosine, dat risico lijkt me gewoon te groot voor die maatschappijen...

Dit gebeurt zeker wel, althans, dat werd mij letterlijk verteld tijdens de zakelijke rondleiding bij een Nederlandse maatschappij. Dit heeft wel degelijk economische reden. Extra brandstof = extra ballast en kost dus weer extra brandstof om mee te sjouwen.

Er staat me ook iets bij over dat brandstof normaliter geloost wordt voor de landing om het vliegtuig zo leeg mogelijk te laten landen. Lege kerosine tanks of kerosine zelf gemixt met zuurstfof schijnt uiterst brandbaar te zijn.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:22

Ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk de oorzaak zal zijn (als we dat ooit zullen weten). Ik sprak net mijn buurman en die vertelde dat hij vanmorgen een paar minuten voor half elf een vliegtuig héél erg laag over had horen komen die een vreemd ratelend/ronkend geluid maakte. Hij dacht al: dat gaat vast niet goed; dit klinkt heel anders dan anders. Wij wonen in Akersloot en dat is de aanvliegroute voor de Polderbaan (dus we horen dagelijks heeeeel veel vliegtuigen overkomen), maar toch nog wel een flink stuk van de plek waar hij is neergestort... Zou toch kunnen betekenen dat hij al problemen had !

WinSel

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:40

Jan Peter Balkenende is wel bij de families enzo op bezoek geweest
SBS6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:41

Netje schreef:
Ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk de oorzaak zal zijn (als we dat ooit zullen weten). Ik sprak net mijn buurman en die vertelde dat hij vanmorgen een paar minuten voor half elf een vliegtuig héél erg laag over had horen komen die een vreemd ratelend/ronkend geluid maakte. Hij dacht al: dat gaat vast niet goed; dit klinkt heel anders dan anders. Wij wonen in Akersloot en dat is de aanvliegroute voor de Polderbaan (dus we horen dagelijks heeeeel veel vliegtuigen overkomen), maar toch nog wel een flink stuk van de plek waar hij is neergestort... Zou toch kunnen betekenen dat hij al problemen had !

ja, dat zei iemand op Fok ook...
Dat die een gek geluid maakte,

maar mss zit je buurman wel op fok :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:37

Voor iedereen die roept dat de koningin wat moet doen voor haar geld, en dat ze haar skivakantie moet onderbreken.

Op het moment dat ze dat doet, terugkomt van vakantie om haar medeleven te betuigen, heb je geheid mensen die roepen dat ze gerust weg had kunnen blijven en haar bezoek niets toevoegt, dat ze op dat moment op haar beurt ook voor ramptoerist speelt, en alleen maar in de weg loopt.

Bovendien is Balkenellende al op de plek van het ongeluk geweest (en heeft de werkzaamheden daar flink lopen verstoren), wat heeft de koningin daar nog te zoeken dan? Op momenten van rampen, laat de mensen hun werk doen en laat de hoge piefen wegblijven!

Op het moment dat ze haar medeleven betuigd en beslist om niet naar Nederland te komen, is het ook niet goed, want dan moet ze wat doen voor haar centen? Wat dan? De mensen in de weg lopen die wel hulp verlenen? De slachtoffers van de ramp hebben meer aan posttraumatische zorg dan de koningin aan hun bed hoor!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:38

Zat de koningin niet ingesneeuwd in Lech? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:40

Als het echt nodig is, is ze daar met een helicopter zo vandaan hoor...
Maar ook dan krijg je scheve gezichten (dat een helicoptervlucht zoveel kost en ze toch maar beter daar had kunnen blijven zitten).
Wat ze ook doet, er zijn altijd mensen die het er niet mee eens zijn.
Mee eens? :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:56

Ik zie ook niet zo in wat de koningin's fysieke aanwezigheid hier aan zou toevoegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 02:03

Dat de kerosine op was, geloof ik niet zomaar. De vliegtuigen van tegenwoordig zitten vol met electronische hersens die dat allemaal precies uitrekenen. Elk vliegtuig kan in de approach opdracht krijgen tot go 'round, rondjes vliegen dus omdat er even geen plek is om te landen, daarom hebben toestellen altijd brandstof over om dit minimaal een half uur te kunnen doen. Kerosine is trouwens minder brandbaar dan lampolie of benzine, maar àls het vlam vat is het ineens een hel van 1000 graden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 02:26

Vlak menselijk falen niet uit, het zou niet het eerste vliegtuig zijn waar tekort kerosine in is gegaan, of waar door een fout van de piloot en een lek in een leiding ineens tonnen kerosine zomaar verloren gaan tijdens de vlucht. En er wordt altijd kerosine geloosd voor de landing, hij kwam van zee, misschien is er wel teveel geloosd boven zee en zat het vliegtuig echt zonder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 02:41

Als dat zo was, dan wist de captain dat ook en dan had hij dat moeten communiceren met de toren voor een anderen oplossing dan deze. Het is namelijk heel raar dat je als captain - bij wijze van - te lang op het knopje drukt om fuel te lozen en dat dan vervolgens niet tegen de toren zegt voor een noodplan. Nu kwam het voor Schiphol als een totale verrassing en dat had dus niet gehoeven in dat scenario. Hardop denkend :).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 02:50

Het scenario dat jij schildert impliceert dat de captain weet dat hij teveel geloosd heeft, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
En als je bedenkt dat er ook bij het tanken van het vliegtuig wat verkeerd kan zijn gegaan (berekeningen die niet kloppen, meters die verkeerd aangeven) en je op papier denkt een bepaalde hoeveelheid te hebben, daar je verdere berekeningen op baseert en uiteindelijk veel minder overhoudt dan je dacht, kun je hele rare situaties krijgen.

Zoals het er nu uitziet kun je wel stellen dat er een probleem is geweest met de motoren, of misschien de brandstoftoevoer. En dat kan verschillende oorzaken hebben, van vogels in de motoren, tot technische mankementen aan de brandstofleidingen, tot idd te weinig brandstof.
Laten we nu gewoon afwachten wat de resultaten zijn van de onderzoeken, de verhalen zijn sneller de wereld in dan er weer uit.

En dan vind ik het ook heel goed dat men heel voorzichtig is met de informatie die men naar buiten brengt, en zeker is van zijn zaak (in tegenstelling tot Turkije waar meteen geroepen werd dat er geen slachtoffers te betreuren waren bij deze ramp).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 02:53

We weten niet wat er gebeurd is, speculatie is volgens mij zinloos.

Ze hebben de zwarte dozen gevonden, laat ze eerst maar alles netjes onderzoeken voordat we gaan speculeren over wat er allemaal fout gegaan kan zijn. Lijkt me wel zo fair naar de nabestaanden zowel als de overlevenden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:20

inderdaad :j eerst de keiharde waarheid onder ogen zijn dan verder discusieren!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:47

Lovely schreef:
Dat de kerosine op was, geloof ik niet zomaar. De vliegtuigen van tegenwoordig zitten vol met electronische hersens die dat allemaal precies uitrekenen. Elk vliegtuig kan in de approach opdracht krijgen tot go 'round, rondjes vliegen dus omdat er even geen plek is om te landen, daarom hebben toestellen altijd brandstof over om dit minimaal een half uur te kunnen doen. Kerosine is trouwens minder brandbaar dan lampolie of benzine, maar àls het vlam vat is het ineens een hel van 1000 graden.

Ik was zelf een van de aanwezige hulpdiensten en het onderzoek loopt. Er zijn een aantal scenario's die nu onderzocht worden. Er was in ieder geval geen sprake van een kerosine tekort.

Anyway, het is allemaal triest genoeg. Wacht gewoon de uitkomst van de onderzoeken af, hier gaan suggereren heeft weinig nut denk ik. Laat dat maar aan de technici over.

In ieder geval wens ik alle slachtoffers en nabestaanden heel veel sterkte toe de komende tijd. Het is gewoon te bizar voor woorden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:35

Ook ik heb begrepen dat het niet aan het tekort aan kerosine lag. Mijn hubbie is motoragent bij de KMAR en een aantal vrienden werken ook bij de KMar en hebben daar hulpverleend en dergelijke..

Ik neem me petje of voor iedereen die daar hulp heeft verleend, want ook voor hun is het een zware en moeilijke dag geweest. :(:)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:07

Krijg nog steeds de rillingen als ik dit allemaal hoor.
Mijn man had anders in Istanbul gezeten en was zeer wss met dit vliegtuig weer terug gekomen.
Hij hoefde gelukkig niet meer.....maar alleen het idee dat hij erin had kunnen zitten.....

Vreselijk voor de mensen die dit overleefd hebben , erger nog de mensen die zijn overleden.....
Wil bij deze ook alle nabestaanden heel veel sterkte wensen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:09

Er zijn altijd "experts" die het al weten voor ook maar het vliegtuig van dichtbij te hebben gezien. Ik vind het respectloos om te gaan lopen speculeren. Laat mensen lekker hun werk doen, horen we er dan nog wat van dan is het mooi, horen we niks, nou ja, pech gehad.. :)

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:34

update nederland 1
Vandaag gaan ze alles fotograveren en komen er mensen kijken,zodat ze kunnen kijken binnen,en waarschijnlijk is er vanmiddag nog een persconferentie.Technische recherche uit heel het land en later op de dag nog uit het buitenland.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:38

Inujojo schreef:
Blackje schreef:
Hallo

Ook ik heb het nieuws vandaag gevolgd, werk op schiphol rijk. Waren al snel op de hoogte.
Ging optijd naar huis, wat een drama om schiphol te verlaten en ons dorp in te rijden. maar het vliegtuig ligt gewoon in/aan zwanenburg (waar ik woon) :wow: Gingen er vandaag een huisje bekijken en vandaar uit konden we hem helemaal zien liggen..
Enkele 100en meters verder en hij had IN het dorp gelegen :oo :n

enkele secondes langer in de lucht blijven hangen en hij had de landingsbaan gehaald en er was niets aan de hand geweest..

ja hoor..
Dan had hij of op de snelweg gelegen of vlak op de landingsbaan, hij was enkele km's van de landingsbaan af en dan heb je ook nog enkele km's nodig om te laden..

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:41

Inujojo schreef:
Blackje schreef:

enkele secondes langer in de lucht blijven hangen en hij had de landingsbaan gehaald en er was niets aan de hand geweest..

ja hoor..
Dan had hij of op de snelweg gelegen of vlak op de landingsbaan, hij was enkele km's van de landingsbaan af en dan heb je ook nog enkele km's nodig om te laden..

En was er misschien sneller kans op brand geweest. Was gister een mooie uitzending bij Pauw en Witteman met die meneer Mustafa

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:42

Ik hoorde net op het nieuws dat er familieleden zijn overgekomen om slachtoffers te identificeren... met het vliegtuig. Weet niet of ik er in zou durven stappen op zo'n moment....

Ze gaan vandaag iig uitgebreid onderzoek doen, ook vanuit het buitenland. Ze zitten er dus bovenop, gelukkig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:45

Blackje: zoals je kunt lezen in de krant, heeft de piloot het vliegtuig zo lang mogelijk hoog gehouden,
je mag blij zijn dat hij zo netjes heeft weten te landen in deze omstandigheden!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:47

Niemand weet wat de piloot heeft geprobeert te doen, de piloot is immers dood en kan het niet meer navertellen.. Het is ook puur een speculatie waar ook de kranten flink aan mee doen..

Niemand kan op dit moment zeggen wat er is gebeurd. Ik laat dit topic maar even voor wat het is, word naar van alle speculaties..