God is voor mij niet de God van het christendom, maar een energie wat iedereen in zich heeft.
Ik geloof dat alles met elkaar in verbinding staat (Zero Point Field) qua energie.
spettic schreef:Ken je het verhaal van de zondeval?
Daarmee is alle ellende begonnen.
Dat is niet de schuld van God toch?
Precies, je kunt je werk niet volmaakt afleveren omdat je zelf niet volmaakt bent, niemand niet.
Alleen God is volmaakt.
Alle 'religies' hebben een scheppingsverhaal, vele volkeren hadden vroeger hun eigen scheppingsverhaal, als je daar een paar van leest zie je vele overeenkomsten met het 'christelijke' scheppingsverhaal. Het zijn verhalen, manieren waarop mensen vroeger probeerden dingen te verklaren.
Hoe je het ook noemt, uiteindelijk (denk ik) gelooft iedereen die gelooft in dezelfde 'kracht', alleen zijn er vele namen voor.
En de zondeval is een mooi stukje verzonnen door mannen waarmee ze vrouwen jarenlang konden onderdrukken.
De duivel is oorspronkelijk afgeleid van de god Pan en de Gehoornde God welke vroeger door 'heidenen' vereerd werd en op deze manier hebben ze deze overgenomen als de slechterik. Samen met de hel een mooi afschrikmiddel om mensen te bewegen hun eigen geloof en goden 'los te laten'.
ik zeg niet hiermee dat God niet bestaat, ik weet het niet. Ik weet alleen dat 'God' vele vele jaren (en nog steeds) door mensen wordt gebruikt om andere mensen te onderdrukken en gedachtengangen op te dringen. En dat vind ik zonde. En áls God op die manier bestaat, lijkt mij niet dat dat zijn bedoeling was

Ondertussen zijn er vele aspecten van de heidenen overgenomen door de christenen omdat ze wel doorhadden dat het niet helemaal lukte mensen van hun eigen geloven af te krijgen en dus hebben we met Kerstmis een kerstboom (de Yuleboom) met lichtjes (viering 21 december dat de langste nacht voorbij is en het licht weer terugkeert) en hebben we konijntjes en eieren met Pasen (representatief voor vruchtbaarheid/komst van de lente) enz.
Er zitten in het christendom dus nog genoeg aspecten die uit andere geloven komen, maar wat mensen niet meer zien.
Ierland is één van de weinige landen waar het 'heidense geloof' en het christelijke geloof hand in hand samen gaan, dat vind ik een mooi voorbeeld van hoe het ook kan.
Mij lijkt dat god staat voor liefde, respect, goed doen, verantwoordelijkheid nemen. Dat je kracht put uit je geloof.
Hmm.. hele gedachtenbrij zo