Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:51

lies schreef:
juval schreef:

op dit moment is er geen dreiging, wij hebben al onze vergunningen op orde, maar als we zouden willen vernieuwen of uitbreiden wordt het misschien wel lastig, dat is nu nog niet aan de orde want we durven voorlopig geen nieuwe investeringen aan zolang alles zo onzeker is. Afwachten wat het nieuwe kabinet voor plannen heeft met onze sector.

Je zei een paar/veel pagina's terug dat jullie nog een jaar of 15 door willen gaan en dat er dan niemand is die het over wil nemen, toch? Zou het voor jullie niet juist een zegen zijn, als ze jullie (voor een goed bedrag!) uit zouden kopen?
Misschien heb je het al eens beantwoord, maar sla soms een paar pagina's over.. Ben oprecht benieuwd!

nee, dat is geen optie. Mijn man werkt niet om te leven, maar leeft om te werken op zijn bedrijf, die wil niet stoppen (waarschijnlijk over 15 jaar ook nog niet :') ) We zijn nu begin 50, dus stilzitten is ook geen optie. Ik probeer wel eens wat alternatieven aan te dragen maar dat ziet hij (nog) niet zitten. Hij wil niet verhuizen (en we zitten natuurlijk ook nog met schoonmoeder).
En bij uitkoop komt ook eerst de bank en de belastingdienst kijken, dus of er genoeg overblijft om de rest van ons leven van te rentenieren betwijfel ik :) }:0

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:13

prompter schreef:
Dat mensen zo egoïstisch kunnen denken :

Verbaasd het je nog?

De maatschappij is voor een deel erg egocentrisch en dat wordt bewust aangejaagd en bespeeld.
Dingen die voor een aantal jaar geleden echt niet netjes waren on te zeggen zijn nu redelijk normaal.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:16

In de jaren '80 was er in Nederland veel meer armoede dan nu. Toch vond men het toen heel normaal om anderen die het nog slechter hadden te helpen. Ik ben blij dat ik dat nog meegemaakt heb.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

_Mar3 schreef:
Volgens oud D66-kamerlid Rogier van Boxtel was het plan van Jetten om 10 nieuwe steden te bouwen metaforische bedoeld, lees ik. Dat zou betekenen dat de eerste verkiezingsbelofte sneuvelt...

Een weldenkend mens begrijpt toch dat je niet in hooguit 4 jaar 4 nieuwe steden kan bouwen.
Het is een visionair idee, een proefballon een denkwijze om de huidige situatie los te trekken.

In de geest van projecten zoals de Flevopolder (waarbij 10 steden slechts een fractie is) en bijvoorbeeld Leidsche Rijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:22

prompter schreef:
In de jaren '80 was er in Nederland veel meer armoede dan nu. Toch vond men het toen heel normaal om anderen die het nog slechter hadden te helpen. Ik ben blij dat ik dat nog meegemaakt heb.

Armoede maakt vaak meer saamhorigheid omdat je elkaar daadwerkelijk nodig hebt.
De ikke-ikke en meer-meer-meer komt pas als mensen zich dat kunnen veroorloven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 09:08, in het totaal 3 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:
Volgens oud D66-kamerlid Rogier van Boxtel was het plan van Jetten om 10 nieuwe steden te bouwen metaforische bedoeld, lees ik. Dat zou betekenen dat de eerste verkiezingsbelofte sneuvelt...

Een weldenkend mens begrijpt toch dat je niet in hooguit 4 jaar 4 nieuwe steden kan bouwen.
Het is een visionair idee, een proefballon een denkwijze om de huidige situatie los te trekken.

In de geest van projecten zoals de Flevopolder (waarbij 10 steden slechts een fractie is) en bijvoorbeeld Leidsche Rijn.

Ik geloof prima dat 10 steden hun doel is hoor, dus niet per se filosofisch. Maar inderdaad niet binnen 4 jaar, maar als plannen voor de komende tijd, punt op de horizon etc :j

@Mar3 niet alles in de plannen van politieke partijen is om in de komende 4 jaar te behalen, het is ook een langetermijnvisie/plan. Bij allemaal dus, niet alleen D66.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

@Mar3 - je snapt hoe een coalitie werkt, en dus ook dat geen enkele partij volledig zijn visie waar kan maken? Dat neemt niet weg dat partijen ambitieus mogen zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

IMANDRA schreef:
fransje23 schreef:

Ik geloof prima dat 10 steden hun doel is hoor, dus niet per se filosofisch. Maar inderdaad niet binnen 4 jaar, maar als plannen voor de komende tijd, punt op de horizon etc :j

@Mar3 niet alles in de plannen van politieke partijen is om in de komende 4 jaar te behalen, het is ook een langetermijnvisie/plan. Bij allemaal dus, niet alleen D66.

Daar zullen deze bedrijven dan heel blij mee zijn, als er aan de randvoorwaarden (nutsvoorzieningen en infrastructuur) wordt voldaan, zou er zo maar een redelijk deel van die 10 gerealiseerd kunnen worden. Ja, erg lelijk op die foto maar we moeten wat, denk ik dan.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/258899 ... -doodzonde

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Veel plannen zijn nou eenmaal lange termijn visies en denkrichtingen. Niet zozeer 1 op 1 het absolute doel.
Net als een schip dat koers zet, en als het dichterbij komt steeds meer een exacte koers krijgt, mede afhankelijk van hoe de wind waait en wat de stroming is.

Ik ben er sowieso bang voor dat de partijen die straks in de coalitie komen door de oppositie worden neergezet als ‘zie je wel, die bakken er niks van’ na de regeerperiode (of als het klapt).

En dan ultra rechts weer veel punten krijgt (die ook niet waar maakt wat ze beweren te kunnen doen, maar zich dan in een sterkere positie bevinden omdat ze nog niet bewezen hebben dat ze het niet kunnen waarmaken).

Wat dat betreft hoop ik dat Ja21 en VVD wel in de coalitie komen met D66 en CDA. Dat voorkomt imo een te grote kloof tussen de verschillende zienswijzen (midden/samenwerken/progressief vs rechts/boos/conservatief. )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Marigold schreef:
Veel plannen zijn nou eenmaal lange termijn visies en denkrichtingen. Niet zozeer 1 op 1 het absolute doel.
Net als een schip dat koers zet, en als het dichterbij komt steeds meer een exacte koers krijgt, mede afhankelijk van hoe de wind waait en wat de stroming is.

Ik ben er sowieso bang voor dat de partijen die straks in de coalitie komen door de oppositie worden neergezet als ‘zie je wel, die bakken er niks van’ na de regeerperiode (of als het klapt).

En dan ultra rechts weer veel punten krijgt (die ook niet waar maakt wat ze beweren te kunnen doen, maar zich dan in een sterkere positie bevinden omdat ze nog niet bewezen hebben dat ze het niet kunnen waarmaken).

Wat dat betreft hoop ik dat Ja21 en VVD wel in de coalitie komen met D66 en CDA. Dat voorkomt imo een te grote kloof tussen de verschillende zienswijzen (midden/samenwerken/progressief vs rechts/boos/conservatief. )

het dikgedrukte gebeurt toch altijd, maakt niet uit wat voor coalitie, voor de oppositie doen ze het nooit goed. Dat is van alle tijden en alle soorten kabinetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

Enige partij die er zonder al teveel kleerscheuren afkomt is toch de vvd de laatste decennia, ongelofelijk . Niet alleen Rutte is mister teflon , het lijkt voor de hele partij te gelden.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

nps schreef:
@Mar3 - je snapt hoe een coalitie werkt, en dus ook dat geen enkele partij volledig zijn visie waar kan maken? Dat neemt niet weg dat partijen ambitieus mogen zijn.

Tuurlijk. Maar als het inderdaad slechts een metafoor is, dan kan je dat net zo goed transparant aan de voorkant vertellen ipv nét na de verkiezingen.

Edit: en er is nog helemaal geen coalitie gemaakt, dus waarom nú al je punten laten vallen? Strijd dan op zn minst voor 2 nieuwe steden, in plaats van op voorhand je punten laten varen.
Maar goed, wie weet komt Jetten nog met een verrassende move.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

_Mar3 schreef:
nps schreef:

Tuurlijk. Maar als het inderdaad slechts een metafoor is, dan kan je dat net zo goed transparant aan de voorkant vertellen ipv nét na de verkiezingen.

Edit: en er is nog helemaal geen coalitie gemaakt, dus waarom nú al je punten laten vallen? Strijd dan op zn minst voor 2 nieuwe steden, in plaats van op voorhand je punten laten varen.

Wilders zei dat als hij aan de macht kwam dat er dan geen asielzoekers meer zouden komen. :7

Ging niet heel best ook. En dat was wel een harde concrete belofte van hem. Niet een onderdeel van zijn partijplan. Hij beloofde dat hij dat ging doen...

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

MarlindeRooz schreef:
_Mar3 schreef:

Wilders zei dat als hij aan de macht kwam dat er dan geen asielzoekers meer zouden komen. :7

Ging niet heel best ook. En dat was wel een harde concrete belofte van hem. Niet een onderdeel van zijn partijplan. Hij beloofde dat hij dat ging doen...

Jep, daarin geeft Wilders het niet waargemaakt. Ben geen fan van Wilders trouwens. Al ging daar een deel van de andere partijen voorliggen. Dat is in dit geval nog niet gebeurd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

juval schreef:
lies schreef:

Je zei een paar/veel pagina's terug dat jullie nog een jaar of 15 door willen gaan en dat er dan niemand is die het over wil nemen, toch? Zou het voor jullie niet juist een zegen zijn, als ze jullie (voor een goed bedrag!) uit zouden kopen?
Misschien heb je het al eens beantwoord, maar sla soms een paar pagina's over.. Ben oprecht benieuwd!

nee, dat is geen optie. Mijn man werkt niet om te leven, maar leeft om te werken op zijn bedrijf, die wil niet stoppen (waarschijnlijk over 15 jaar ook nog niet :') ) We zijn nu begin 50, dus stilzitten is ook geen optie. Ik probeer wel eens wat alternatieven aan te dragen maar dat ziet hij (nog) niet zitten. Hij wil niet verhuizen (en we zitten natuurlijk ook nog met schoonmoeder).
En bij uitkoop komt ook eerst de bank en de belastingdienst kijken, dus of er genoeg overblijft om de rest van ons leven van te rentenieren betwijfel ik :) }:0

Ah, ok ik begrijp het, dank voor je antwoord!
Voor geen enkele prijs zou hij willen stoppen, denk je?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

_Mar3 schreef:

Er is een hele podcast gemaakt over die tien steden met uitleg.
Hoe transparant wil je het hebben?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

_Mar3 schreef:
nps schreef:

Wie zegt dat hij het meteen laat vallen?

Die 10 nieuwe steden is een metaforische verwoording, betekent niet dat het in aantallen niet gerealiseerd kan worden.
Dit punt uit het verkiezingsprogramma is hier al eerder besproken en gedeeld. D66 geeft in het verkiezingsprogramma zelf aan bestaande kernen te willen uitbreiden, zodat mensen in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven met toereikende voorzieningen i.p.v. dat ze volledig moeten verhuizen naar andere woonplaatsen of provincies om maar aan een woning te kunnen komen, naast dat ze de doorstroming (van groot naar beter wonen bijvoorbeeld zoals het hier in mijn omgeving heet) willen stimuleren zodat ouderen aantrekkelijk kleiner kunnen gaan wonen zonder de vertrouwde omgeving achter te laten en veel meer te gaan betalen.
Dat zijn dus inderdaad niet letterlijk 10 nieuwe steden op een random plek op de Utrechtse Heuvelrug o.i.d. maar kan qua aantallen gewoon hetzelfde betekenen.

Politieke partijen moeten gewoon campagne voeren en daar hoort soms grootspraak bij, daar zijn alle partijen "schuldig" aan, niet alleen D66, niet alleen links/midden. Ook Wilders doet dat, ook rechts doet dat. Mensen moeten geprikkeld worden.

De zin "10 extra steden" heeft mij ook geprikkeld om hun verkiezingsprogramma te gaan lezen omdat ik wel eens benieuwd was wat ze er nou mee bedoelden, waardoor ik last minute van GL/PvdA naar D66 ben geswitcht. Ik ben dus wel beïnvloed, voor D66 in positieve zin. :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

BigOne schreef:
Enige partij die er zonder al teveel kleerscheuren afkomt is toch de vvd de laatste decennia, ongelofelijk . Niet alleen Rutte is mister teflon , het lijkt voor de hele partij te gelden.

In 2012 haalde de VVD nog 41 zetels, nu 22 zetels, dus ze zijn inmiddels zo'n beetje de helft van hun zetels weer kwijt geraakt. De bewering dat VVD er steeds zonder veel kleerscheuren vanaf komt, zie ik dan toch heel anders, met zoveel zetelverlies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

journee schreef:
BigOne schreef:

In 2012 haalde de VVD nog 41 zetels, nu 22 zetels, dus ze zijn inmiddels zo'n beetje de helft van hun zetels weer kwijt geraakt. De bewering dat VVD er steeds zonder veel kleerscheuren vanaf komt, zie ik dan toch heel anders, met zoveel zetelverlies.

Dat is vergeleken met de dieptepunten van PvdA, D66 en CDA echt minimaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Als je ziet hoe slecht de VVD in de peilingen stond en de uiteindelijke verkiezingsuitslag dan is het toch verbazingwekkend dat al die VVD stemmers op het laatst toch weer terug keerden naar de partij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

_Mar3 schreef:

Wie een beetje geluisterd had, had allang kunnen begrijpen dat het er niet om gaat om zomaar 10 nieuwe Almere-achtige plaatsen neer te plempen in lege stukjes Nederland. Het kan natuurlijk best dat er ergens iets compleet nieuw wordt opgetrokken, maar het zal vooral gaan om uitbreiding van bestaande kernen en zo kan een dorp ook een stad worden op den duur. Nieuwe wijken, straatjes erbij, hoogbouw waar het kan en nodig is, dat soort dingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:29

Eigenlijk vind ik het wel een beetje een vreemde uitspraak van die 10 steden. Aangezien het bouwen van nieuwe wijken, steden uitbreiden, dorpen die uitgroeeien tot steden en de ontwikkeling van nieuwe Vinex wijken niets nieuws in Nederland is.

Feitelijk gebeurt dit al eeuwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Loretta schreef:
Als je ziet hoe slecht de VVD in de peilingen stond en de uiteindelijke verkiezingsuitslag dan is het toch verbazingwekkend dat al die VVD stemmers op het laatst toch weer terug keerden naar de partij.

Maar 59 % van vorige kiezers stemde vvd , 15 % komt van pvv !! en 10 % van nsc.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Loretta schreef:
Eigenlijk vind ik het wel een beetje een vreemde uitspraak van die 10 steden. Aangezien het bouwen van nieuwe wijken, steden uitbreiden, dorpen die uitgroeeien tot steden en de ontwikkeling van nieuwe Vinex wijken niets nieuws in Nederland is.

Feitelijk gebeurt dit al eeuwen.

Daarom zeg ik dat ze dat waarschijnlijk in aantallen bedoelen, niet letterlijk. Vandaar ook het metaforische.