Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:54

MarlindeRooz schreef:
Niet op elke normale Christelijke school. Dat verschilt denk ik echt heel erg per school en per woonplaats. :)

Als dat niet normaal is, valt het niet onder mijn definitie van een normale christelijke school :')

Maar dat is idd geen vaststaande definitie.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 13:14

Gnome schreef:
Ik vind het echt zorgelijk dat het CDA gewoon openlijk zegt dat iemand die op hetzelfde geslacht valt en daarmee zich niet welkom voelt op een gelovige school, ook gewoon een andere school kan kiezen.

Echt lijp.

Precies, vreselijke uitspraken weer. Vind het echt een vreselijke man.

Mijn stem dit jaar gaat naar nummer 5 van de Groenlinks-pdva, Lisa Westerveld. Die spreekt zich overal ook direct opelijk over uit als het gaat om de lhbti rechten en dat vind ik persoonlijk énorm belangrijk! :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 13:19

ruitje schreef:
nps schreef:
Een hoop teleurgestelde BBB'ers druipen weer af naar het CDA - de voormalig agro-partij bij uitstek, plus mensen vinden Bontenbal erg aardig.

Heb je hier een bron van?

Citaat:
15:28uur

Net als in november 2023 voert de BoerBurgerBeweging (BBB) de verkiezingspeiling van Nieuwe Oogst aan. Dit jaar zegt 52,1 procent van de agrariërs op de partij van Caroline van der Plas te gaan stemmen.

Citaat:
stabiele positie van BBB – 53 procent in 2023 – zijn er wel degelijk opvallende verschuivingen.

Zo is het CDA aan een voorzichtige comeback bezig. Met 16,4 procent van de stemmen is het de tweede partij in deze agrarische peiling. Twee jaar geleden zei nog 11,2 procent op de christendemocraten te zullen stemmen.

Grote verliezers zijn NSC en VVD. De eerste partij houdt van de 7,8 procent in 2023 nog maar 0,3 procent van de stemmers over. De VVD zakt van 10,1 procent naar 4,2 procent.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... in-opkomst

Ik vind het grappig dat niet agrariërs in dit topic negatief zijn over de BBB, maar ik dat beeld helemaal niet herken onder mijn mede agrariërs.

Ik denk dat sommigen dat graag zouden willen, dat men teleurgesteld afdruipt van de BBB, maar het is gewoon niet waar :D

Zou ook gek zijn, BBB zakt niet heel erg in de peilingen, en CDA stijgt wel, veel logischer dus dat die stemmen bij andere partijen vandaan komen toch?

Ik denk zelf eigenlijk zelfs dat de mensen die niet meer op de BBB stemmen vanuit de agrarische kant naar FvD zijn overgestapt, tenminste, als ik de socials volg :)

Ik ben over elke partij negatief. Wat dat betreft kan ik onmogelijk polarisatie stimuleren.
Ik heb aan iedereen evenveel een hekel <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 13:32

OutOfTheWood schreef:
Gnome schreef:
Ik vind het echt zorgelijk dat het CDA gewoon openlijk zegt dat iemand die op hetzelfde geslacht valt en daarmee zich niet welkom voelt op een gelovige school, ook gewoon een andere school kan kiezen.

Echt lijp.

Precies, vreselijke uitspraken weer. Vind het echt een vreselijke man.

Mijn stem dit jaar gaat naar nummer 5 van de Groenlinks-pdva, Lisa Westerveld. Die spreekt zich overal ook direct opelijk over uit als het gaat om de lhbti rechten en dat vind ik persoonlijk énorm belangrijk! :j

Niet alleen op dit punt, zij komt op voor gehandicapten, de ggz disfunctie met alle gevolgen van dien, zou graag de zorg veranderen ( zie mijn eerdere post over bezuinigingen in de zorgsector) leerlingen en vervoer speciaal onderwijs en nog heel veel meer .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 13:51

ruitje schreef:
nps schreef:
Een hoop teleurgestelde BBB'ers druipen weer af naar het CDA - de voormalig agro-partij bij uitstek, plus mensen vinden Bontenbal erg aardig.

Heb je hier een bron van?

Citaat:
15:28uur

Net als in november 2023 voert de BoerBurgerBeweging (BBB) de verkiezingspeiling van Nieuwe Oogst aan. Dit jaar zegt 52,1 procent van de agrariërs op de partij van Caroline van der Plas te gaan stemmen.

Citaat:
stabiele positie van BBB – 53 procent in 2023 – zijn er wel degelijk opvallende verschuivingen.

Zo is het CDA aan een voorzichtige comeback bezig. Met 16,4 procent van de stemmen is het de tweede partij in deze agrarische peiling. Twee jaar geleden zei nog 11,2 procent op de christendemocraten te zullen stemmen.

Grote verliezers zijn NSC en VVD. De eerste partij houdt van de 7,8 procent in 2023 nog maar 0,3 procent van de stemmers over. De VVD zakt van 10,1 procent naar 4,2 procent.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... in-opkomst

Ik vind het grappig dat niet agrariërs in dit topic negatief zijn over de BBB, maar ik dat beeld helemaal niet herken onder mijn mede agrariërs.

Ik denk dat sommigen dat graag zouden willen, dat men teleurgesteld afdruipt van de BBB, maar het is gewoon niet waar :D

Zou ook gek zijn, BBB zakt niet heel erg in de peilingen, en CDA stijgt wel, veel logischer dus dat die stemmen bij andere partijen vandaan komen toch?

Ik denk zelf eigenlijk zelfs dat de mensen die niet meer op de BBB stemmen vanuit de agrarische kant naar FvD zijn overgestapt, tenminste, als ik de socials volg :)

Excuses, een hoop teleurgestelde ex NSC-ers. Feit is dat de BBB in de Tweede kamer ongeveer halveert (van 8 naar geschat 3-5). Nee hoor, ik vind het vooral sneu voor boeren, die nogal graag geloven dat hun weg vooruit in het omzeilen of ombuigen van regels zit. Een stem voor BBB is een stem voor nog meer onzekerheid, zekere macht voor tussenleveranciers en de supermarkten, en rammelend poedersuiker wat nóg meer onzekerheid verzoorzaakt en waarvan zelfs de eigen beroepsverenigingen van boeren zeggen- doe dit niet. Ik gun de boeren duidelijkheid, gedegen plannen en goede uitkoopregelingen waar nodig.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:03

Klopt, en ze waren al aardig op weg maar toen kwam bbb op cruciale functies. En helaas, die traineren heel veel en gooien de glazen voor een aardig gedeelte in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:07

OutOfTheWood schreef:
Gnome schreef:

Precies, vreselijke uitspraken weer.

Heel objectief gezien is het natuurlijk wel precies zoals deze man het zegt (maar dat geldt ook voor woonplaats en werk bijvoorbeeld of je relatie); als je je ergens niet welkom voelt, kan (ben je vrij om/ heb je de mogelijkheid om) je ergens anders voor kiezen. Je bent niet verplicht om te blijven.
Dat staat volkomen los van het feit dat er 'gewoon' acceptatie zou moeten zijn, maar als het ergens niet matcht, voel je dan vrij iets anders te kiezen.

De emotie die je daaraan hangt kan het een zware opmerking maken, maar heel sec gezien is de opmerking niet gek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:21

Het gevolg van "vrijheid van onderwijs" is dat er Islamitisch onderwijs is en daar zijn veel mensen tegen.

Ik vind het opvallend hoeveel we Mona Keijzer zien op TV; veel meer dan de andere nr.'s 2 van de andere partijen.
Daaraan kun je al zien dat BBB is opgeschoven van "boerenpartij" naar populistisch rechts met als speerpunt vooral Immigratie.
Van der Plas is niet meer alleen het boegbeeld van de BBB

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:24

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:30

Goof schreef:
Heel objectief gezien is het natuurlijk wel precies zoals deze man het zegt (maar dat geldt ook voor woonplaats en werk bijvoorbeeld of je relatie); als je je ergens niet welkom voelt, kan (ben je vrij om/ heb je de mogelijkheid om) je ergens anders voor kiezen. Je bent niet verplicht om te blijven.
Dat staat volkomen los van het feit dat er 'gewoon' acceptatie zou moeten zijn, maar als het ergens niet matcht, voel je dan vrij iets anders te kiezen.

De emotie die je daaraan hangt kan het een zware opmerking maken, maar heel sec gezien is de opmerking niet gek.

Zoals gezegd, die keus hebben kinderen niet, die bepalen meestal niet zelf op welke school ze zitten. En zelfs als dat wel het geval was; ik zat vroeger op een openbare basisschool in een klein dorpje, en die school fuseerde uiteindelijk met een christelijke school uit een naburig dorp waarbij de hogere groepen (waar ik dus in zat) daar kwamen te zitten. Enige andere school in dat dorp en enige andere school in mijn dorp waren ook christelijke scholen. Dan houdt het op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:35

Exitium schreef:
Goof schreef:

Zoals gezegd, die keus hebben kinderen niet, die bepalen meestal niet zelf op welke school ze zitten. En zelfs als dat wel het geval was; ik zat vroeger op een openbare basisschool in een klein dorpje, en die school fuseerde uiteindelijk met een christelijke school uit een naburig dorp waarbij de hogere groepen (waar ik dus in zat) daar kwamen te zitten. Enige andere school in dat dorp en enige andere school in mijn dorp waren ook christelijke scholen. Dan houdt het op.

Tuurlijk, praktisch gezien is het niet altijd (makkelijk) te realiseren :j

Ik werk in het voortgezet onderwijs en kan je vertellen dat nagenoeg alle leerlingen zelf, al dan niet in overleg met ouders, kiezen voor onze school. Het gebeurt zelden, misschien wel nooit, dat een ouders beslist zonder kind.
En ook wij hebben leerlingen die meerdere gemeenten verderop wonen, daar geen match hadden met hun school en naar ons komen (en alle reistijd voor lief nemen).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:51

MarlindeRooz schreef:
anjali schreef:
Maar.....dat is toch gewoon de oplossing? Dat er keuzemogelijkheden zijn? In mijn jeugd had je de verzuiling, ook in schooltypes. Ieder kiest gewoon waar hij\zij zich het meeste thuisvoelt.

Een kind kiest dat zelf niet. Dat doen zijn ouders. Daarbij zijn er heel vaak ook geen openbare scholen in de buurt.

En los van dat is iemand discrimineren en pesten om zijn geaardheid, huidskleur of politieke achtergrond echt totaal achterlijk primitief gedrag. Dat we niet goed hoeven te keuren.

Pesten en je ergens niet thuisvoelen zijn 2 verschillende dingen. Iemand kan ook vleeseter zijn terwijl de rest veganist is. Ik Kan me zo voorstellen dat iemand zich daar ook behoorlijk ongemakkelijk bij kan voelen. Elke gemeente is verplicht te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs. Als er geen openbare school in de buurt is, is de gemeente verplicht om vervoer te verzorgen. Veel mensen zijn zich hier echter niet van bewust.

Vroeger werden bijzondere scholen ook niet bekostigd door de overheid. Daar is een hele strijd aan vooraf gegaan. Doordat de overheid de bijzondere scholen bekostigd, heeft de overheid dus ook invloed op wat er onderwezen wordt. Zoals de verplichte burgerschap lessen. In Nederland is het zelfs zo dat als er geen basisschool met jouw levensovertuigingen in een straal van zo'n 8km aanwezig is, je op grond daarvan vrijstelling aan kunt vragen voor school.

In Nederland hebben we verschillende vrijheden zoals vrijheid van onderwijs, vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting. En hoewel bepaalde belangen soms kunnen botsen, denk ik dat het behoud van die vrijheden ook belangrijk is. Zoals Bontebal het formuleerde, hij is beducht voor een samenleving waarin een verschil van denken niet meer geaccepteerd wordt onder het mom van liberalisme.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:44

Persoonlijk vind ik dat wanneer de vrijheid van het ene de andere beperkt in z’n vrijheid een slechte zaak.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:59

Loretta schreef:
De PVV stijgt weer in de peilingen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepa ... ers-161702

Omvoorstelbaar dat er zoveel mensen zijn die gewoon kiezen voor slopen.

Mijn grootste angst is dat links gaat regeren dus ondanks dat ik zelf geen Wilders stem, vind ik dit een veel beter bericht dan dat Pvda/GL of D66 stijgt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 17:05

Jildau schreef:
Loretta schreef:
De PVV stijgt weer in de peilingen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepa ... ers-161702

Omvoorstelbaar dat er zoveel mensen zijn die gewoon kiezen voor slopen.

Mijn grootste angst is dat links gaat regeren dus ondanks dat ik zelf geen Wilders stem, vind ik dit een veel beter bericht dan dat Pvda/GL of D66 stijgt.

ik ben ook bang voor links, maar als niemand samen met pvv wil, heeft deze stijging ook weinig nut. kan beter de vvd stijgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:09

Blijf me verbazen hoe politiek ongeïnteresseerd veel kiezers zijn. Heb ook liever een progressief rechts kabinet. Maar als de keus links of afbraak van de democratie is dan weet ik het wel.
PvdAgl is tot nu vrij tam dus zoveel heb je er niet van te vrezen. D66 daarentegen heeft in het verleden al bewezen heel handig te zijn, en nu schat ik ze ook meer capabel in dan PvdA gl

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:29

Zijn julie allemaal zou oud ? Diegenen die zo bang zijn voor links? Laatste links progressieve kabinet er was 1973-1977. En ik ben een oudje maar mocht toen nog niet eens stemmen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:29

Jildau schreef:
[

D66 is niet links, die zijn midden progressief.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:31

juval schreef:
Jildau schreef:

ik ben ook bang voor links, maar als niemand samen met pvv wil, heeft deze stijging ook weinig nut. kan beter de vvd stijgen.

Als je een bepaalde visie hebt is het inderdaad veel verstandiger om te stemmen op een partij die de kans heeft om mee te regeren. PVV heeft zijn kans gehad en is (tot twee keer toe) weggelopen. Die beland voorlopig weer in de oppositie, daar lijkt de partij toch beter op zijn plek.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:37

journee schreef:
MarlindeRooz schreef:
Een kind kiest dat zelf niet. Dat doen zijn ouders. Daarbij zijn er heel vaak ook geen openbare scholen in de buurt.

En los van dat is iemand discrimineren en pesten om zijn geaardheid, huidskleur of politieke achtergrond echt totaal achterlijk primitief gedrag. Dat we niet goed hoeven te keuren.

Pesten en je ergens niet thuisvoelen zijn 2 verschillende dingen. Iemand kan ook vleeseter zijn terwijl de rest veganist is. Ik Kan me zo voorstellen dat iemand zich daar ook behoorlijk ongemakkelijk bij kan voelen. Elke gemeente is verplicht te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs. Als er geen openbare school in de buurt is, is de gemeente verplicht om vervoer te verzorgen. Veel mensen zijn zich hier echter niet van bewust.

Vroeger werden bijzondere scholen ook niet bekostigd door de overheid. Daar is een hele strijd aan vooraf gegaan. Doordat de overheid de bijzondere scholen bekostigd, heeft de overheid dus ook invloed op wat er onderwezen wordt. Zoals de verplichte burgerschap lessen. In Nederland is het zelfs zo dat als er geen basisschool met jouw levensovertuigingen in een straal van zo'n 8km aanwezig is, je op grond daarvan vrijstelling aan kunt vragen voor school.

In Nederland hebben we verschillende vrijheden zoals vrijheid van onderwijs, vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting. En hoewel bepaalde belangen soms kunnen botsen, denk ik dat het behoud van die vrijheden ook belangrijk is. Zoals Bontebal het formuleerde, hij is beducht voor een samenleving waarin een verschil van denken niet meer geaccepteerd wordt onder het mom van liberalisme.

Maar met meer seculier onderwijs breng je verschillende manieren van denken juist samen en weet je zeker dat er op scholen kinderen worden uitgesloten. Speciaal onderwijs geeft ruimte on wel uit te sluiten. Stel, we krijgen meer seculier onderwijs, welke vrijheid wordt dan ingeperkt?

Over thuisvoelen - er zijn ook genoeg niet gelovige kinderen die gelovig onderwijs moeten volgen omdat dat het meest dichtbijzijnd is. Maakt dat dan niet uit? Op een school zou iedereen zich imho thuis moeten kunnen voelen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:37

juval schreef:
Jildau schreef:

Waar zit die angst hem toch in?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:43

Wat gebeurd er als de PVV zo groot wordt dat ze bijna geen andere partijen nodig hebben?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:47

Als ze 76 zetels krijgen kunnen ze in hun eentje gaan regeren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:07

nps schreef:
juval schreef:

Waar zit die angst hem toch in?

Twee jaar geleden een melkveebedrijf overgenomen en verhuisd naar het platteland. ;)

Vind iemand politiek ongeïnteresseerd noemen als je een andere mening / denkwijze hebt ook wel weer flauw hoor..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:18

Elisa2 schreef:
Wat gebeurd er als de PVV zo groot wordt dat ze bijna geen andere partijen nodig hebben?

Autocratie!