Blacky94 schreef:Je hoeft niet in grote steden te wonen om overlast te ervaren. En toch waren dat hier vooral de 3e generatie Nederlanders die voor de meeste rotzooi zorgden. Dus dan kan je heel boos tegen "buitenlanders" aan gaan trappen, maar dat zijn het (in dat/ons geval) niet altijd. Ookal hebben ze misschien een getinte huidskleur, bekent niet direct dat alles buitenlands of een asielzoeker is. Ook op mn vorige werk (zorg, wel randstad) voor mn gevoel de meeste problemen met 2e generatie (mannelijke) NLers gehad. De paar vluchtelingen die ik toen eens gezien heb waren over het algemeen juist heel respectvol. Maar N=1.
Maargoed, onderzoek laat idd zien dat het echt niet alleen maar buitenlanders zijn. En als je de cijfers mbt criminaliteit onder asielzoekers afzet tegen Nederlanders met een vergelijkbare SES status, dan scoren Nederlanders toch echt slechter. Maar die cijfers staan wel ergens in 1 van de links die ik hier eerder al eens gedeeld heb.
Verder kan je vrijwel elke asielzoeker wel opsluiten als het op psychische problemen aankomt. Want hoe zou jij (in zijn algemeenheid, niemand specifiek) geestelijk in elkaar zitten als je uit een oorlogsgebied komt en dood en verderf gezien hebt? Er zijn niet voor niks zoveel militairen met PTSS en die zaten er nota bene nog vrijwillig.
En net als iedereen zonder papieren geen asiel bieden; Palestijnse (Syriërs) hebben doorgaans geen paspoort en geen/weinig officiële documenten. Niemand wil ze, iig tot een paar jaar terug erkende NL ze ook niet, dus veel mensen zijn daar vrij letterlijk "statenloos". Maar ik zal de genaturaliseerde Palestijnse Syriërs die ik ken (en ook ooit voor mijn opleiding geïnterviewd heb over hun cultuur) vast even vertellen dat ze alles weer in mogen leveren en maar moeten uitzoeken waar ze dan wel een leven mogen opbouwen.
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen een kritisch asielbeleid. En ik vind ook dat procedures sneller zouden moeten en men niet eindeloos maar door moet kunnen procederen waardoor je situaties krijgt met kinderen die terug moeten naar een land waar ze soms nog nooit geweest zijn en de taal niet van spreken. Ook op het gebied van integratie laat NL imo nog een hoop liggen. Maar misschien mogen mensen soms ook wel iets dankbaarder zijn mbt waar hun wieg gestaan heeft en zou sommige mensen een beetje inlevingsvermogen ook niet misstaan.
Mooi verwoord, en helemaal mee eens.