17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:31

DuoPenotti schreef:
Zijn advocaat doet goed zijn best hoor. :j
Geef de schijn dat je minderjarig bent, zeg dat je stemmen hoort en in de war bent.
En Nederland behandelt je als een zielig slachtoffer ipv als een dader.
En de echte slachtoffers en nabestaanden, ach, die doen er niet toe...
.

Mwa, als je stemmen hoort die zeggen dat hij dit had moeten doen word je niet behandeld als zielig slachtoffer hoor.
Dan krijgt ie ws gewoon TBS en daarmee ben je minstens zo lang zoet als een levenslange gevangenisstraf. Want dan is de kans op herhaling gewoon echt heel groot.

Niet weten hoe oud je bent komt ook echt vaker voor dan je denkt. In veel landen wordt dat niet zo bijgehouden zoals in NL en is ook de registratie niet zo best waardoor je niet kan achterhalen wanneer je geboren bent.
Ik ken eigenlijk best wat vluchtelingen die dat niet weten. En dat komt dan niet alleen omdat ze gevlucht zijn maar ook omdat ze er gewoon geen aandacht aan besteden en geen verjaardagen vieren zoals hier.

Elisa2

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:27

Als ik dit allemaal lees dan denk ik wel dat een fatsoenlijke screening mag gaan plaats vinden op wie er hier binnen komen. Als hij dit allemaal heeft dan hoort hij niet los te lopen, is gewoon echt flinke nalatigheid en wederom gewoon een procedure van de overheid die op deze manier niet werkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:31

jaja, de smoesjes doen het goed voor zo eentje....
En fijn TBS, mogen we allemaal weer betalen, terwijl onze zorg al knapt.
Ook de slachtoffers mogen dat betalen... oh wat doet het recht het goed

Inderdaad Elisa, tig keer al asiel aangevraagd in Europa en uiteindelijk hier.
Europa is hier mede dader, die had hem direct al vast moeten zetten toen hij geen asiel kreeg.
En COA ook, alweer.
Het kan allemaal maar zonder papieren.

Geen papieren is vast, niks anders.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:33

Elisa2 schreef:
Als ik dit allemaal lees dan denk ik wel dat een fatsoenlijke screening mag gaan plaats vinden op wie er hier binnen komen. Als hij dit allemaal heeft dan hoort hij niet los te lopen, is gewoon echt flinke nalatigheid en wederom gewoon een procedure van de overheid die op deze manier niet werkt.

Maar hoe zie je die screening voor je?
Psychiatrisch onderzoek bij de grens?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:42

Of duizenden onschuldige vluchtelingen die niks misdaan hebben jaren in een gevangenis opsluiten tot er tijd is om ze te screenen?

Kunnen we beter alle mannen opsluiten. Ook witte Nederlanders. Want het zijn bijna altijd mannen. Maar dat is dan wel onethisch?

Je kan toch niet een hele grote groep onschuldige mensen straffen voor een paar mogelijke rotte appels.

Dat de procedure anders moet dat klopt. De (radicaal) rechtse regeringen hebben het goed verpest de laatste jaren. Bezuinigen en niet doorpakken.

De procedures moeten sneller en beter.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:51

Pro Forma is een betaalde podcast maar wel echt rete interessant wat betreft eventuele straffen voor deze man. Ook qua hoe het werkt met uitleveren naar landen, en als die landen hem niet willen dat Nederland dan ook geen kant op kan. Zo makkelijk is het allemaal iig niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:54

nevica schreef:
Pro Forma is een betaalde podcast maar wel echt rete interessant wat betreft eventuele straffen voor deze man. Ook qua hoe het werkt met uitleveren naar landen, en als die landen hem niet willen dat Nederland dan ook geen kant op kan. Zo makkelijk is het allemaal iig niet.

Ja ik baal enorm dat ze van Podimo af zijn. :(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:54

Petpa schreef:
Elisa2 schreef:

Maar hoe zie je die screening voor je?
Psychiatrisch onderzoek bij de grens?

En dan alsnog geen garantie voor het nooit krijgen van een psychose :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:01

De maatschappij is nauwelijks te beschermen tegen dit soort geesteszieken. Net zoals bij die vermoorde Oekrainse in de US. Dat was nota bene in een volle metro.
In het geval van Lisa had ze nota bene de politie aan de lijn. Zoiets gaat zo snel. Ik denk niet dat meer licht en het snoeien van bossages daar iets aan helpt.

Het is van een andere orde dan de moord op Anne Faber waarvan de moordenaar al TBS had en het toezicht was verslapt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:08

Mee eens. Ik snap wel de reacties, mijn emoties zeggen ook: hang die klojo gewoon op.

Maar tegelijkertijd ben ik blij dat we een eerlijk rechtssysteem hebben waarbij de algemene rechten van de mens worden gerespecteerd. Als we dat door de plee spoelen omdat iets verkeerd voelt, dan raakt het einde zoek natuurlijk. Wat de straf ook wordt: ik wil gewoon vertrouwen hebben in dit systeem. Ook al zegt m'n hart wat anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:17

MarlindeRooz schreef:
Of duizenden onschuldige vluchtelingen die niks misdaan hebben jaren in een gevangenis opsluiten tot er tijd is om ze te screenen?

Kunnen we beter alle mannen opsluiten. Ook witte Nederlanders. Want het zijn bijna altijd mannen. Maar dat is dan wel onethisch?

Je kan toch niet een hele grote groep onschuldige mensen straffen voor een paar mogelijke rotte appels.

Dat de procedure anders moet dat klopt. De (radicaal) rechtse regeringen hebben het goed verpest de laatste jaren. Bezuinigen en niet doorpakken.

De procedures moeten sneller en beter.

Goh je weet het wederom weer mooi te verdraaien allemaal he?

Hoe ik dat voor me zie is simpel, laat ze eerst maar gewoon beginnen met vragenlijsten invullen die inzichten geven in hun psyche, normen en waarden. Al dan niet met behulp van een tolk.

Dan kunnen degene zonder twijfel gewoon gelijk door en degene waarbij getwijfeld wordt iets langer goed in de gaten gehouden of krijgen gelijk psychische hulp.

Gewoon niet te moeilijk denken maar woorden omzetten in daden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:21

Goh als ik op jou reageerde dan had ik je wel genoemd. Er zijn meer mensen op Bokt. Dat jij erg op mij gefocust lijkt te zijn betekent niet dat deze liefde wederzijds is. :)

Daarbij was mijn bericht een reactie op de algehele tendens die vanuit radicaal rechtse en racistische mensen komt. Allemaal preventief opsluiten en grenzen dicht etc. Het schenden van mensenrechten op basis van iemand zijn huidskleur en afkomst is iets waar ik mij tegen blijf uitspreken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:29

Wat dacht je van geen papieren is geen asiel..

En ja de echte vluchteling is daar heel zuinig op.
Dragen het zelfs op het lijf.

Dus kom niet aan met dat konden ze niet meer meenemen.

Niet willen wel ja..

En radicaal rechts.. Wat deed PvdA, d66 enz al die jaren dan in de kamer?
Juist links is zo soft.
Rechts had door moeten pakken maar dan werd ze discriminatie enz verweten.. Door links..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:34

Jij kan niet bepalen of iemand een echte vluchteling is of niet op basis van of diegene zijn papieren heeft. Dat is echt onmenselijk. Je kan niemand opsluiten omdat ze gevlucht zijn en geen papieren hebben. Heel veel mensen hebben überhaupt geen paspoort of papieren.

En als links zo soft is waarom is er dan niks gebeurd de laatste 1,5 jaar? Toen zat er geen linkse partij hoor. Daarbij vind ik rechts soft dat ze zich als meerderheid door de minderheid laten sturen.

Ik zit trouwens op asielbeleid eerder midden/rechts dan links. Maar ik ben wel realistisch en ik vind dat mensrechten belangrijk zijn. Ik spuug niet op de asielzoekers zelf maar op het wanbeleid.

Als ze eens wat minder druk waren met onethische dingen roepen en willen. Zoals alle vluchtelingen willen weren, hadden ze misschien kunnen kijken naar wat wel haalbaar is. Ze schaffen de spreidingswet af waardoor Ter Apel nog voller loopt. Voor ze überhaupt de toestroom hebben aangepakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:32

MarlindeRooz schreef:
Goh als ik op jou reageerde dan had ik je wel genoemd. Er zijn meer mensen op Bokt. Dat jij erg op mij gefocust lijkt te zijn betekent niet dat deze liefde wederzijds is. :)

Daarbij was mijn bericht een reactie op de algehele tendens die vanuit radicaal rechtse en racistische mensen komt. Allemaal preventief opsluiten en grenzen dicht etc. Het schenden van mensenrechten op basis van iemand zijn huidskleur en afkomst is iets waar ik mij tegen blijf uitspreken.

Mwah, je reageert bijna altijd direct na mij in bepaalde topics.

Anyway, is het niet zo dan nog vind ik de reactie erg uit het verband gerukt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:38

MarlindeRooz schreef:

Meid je doet maar lekker je best. Sluit je ogen. Of zet is een keer vaker een programma op van handhaving en politie. Het overgrote deel wat daar in voorkomt is geen jantje of pietje. En nee ik zeg niet dat nederlanders braaf zijn. Het is wel feit dat veel criminaliteit wordt gepleegd door medelanders. En zeker in de grote steden gezien de meeste medelanders in de steden wonen en niet op het platteland.
Vanavond weer bureau utrecht mocht je die van vorige week gemist hebben. En kom is een keer gezellig een dagje rondrijden in het westen van het land. Rond de grote steden. Kom je er ook gelijk achter waarom men in de westelijke randstad niet zo positief is over medelanders. Keertje centraal station utrecht, amsterdam, rotterdam en leiden is misschien ook een leuke activiteit voor je als je er toch bent.

Dat terzijde. Ongelofelijk triest hoe deze dader er mee omgaat. Tegenwoordig zijn alle daders maar in de war en ontoerekeningsvatbaar, lekker makkelijk, krijg je mooie lage straffen van. Rechtssysteem faalt. Wat mij betreft allemaal hetzelfde straffen, of je nou geestelijk gestoord bent of niet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:25

MarlindeRooz schreef:

Het word ook wat eentonig, zowel het continue inhaken op Elise als het constant uit verband rukken én verdraaien van andermans woorden.
Je laat het altijd zo overkomen alsof jouw waarheid de juiste is met de profetische woorden van een moeder Theresa en een ieder die anders spreekt is racistisch en radicaal. Het wordt echt vervelend om daar continue tegen aan te discussiëren, de discussie komt geen stap verder op deze manier. En als dat niet werkt dan werp je de mannen weer op. Heel jammer dit.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:28

Zullen we dit topic over Lisa houden? Dat is al triest genoeg zonder deze heksenjacht. Er komt nu echt veel onzin voorbij ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:34

Jammer dat de inhoud overgeslagen wordt en er alleen op mij als persoon gereageerd wordt. Dan zet je me lekker op de foei. Als je geen andere meningen wil horen dan moet je op Twitter en Facebook blijven. Nogmaals ik reageerde niet op Elisa dat verzinnen jullie.

Daarbij heb ik in Lombok gewoond in Utrecht. 5 minuten vanaf Utrecht Centraal. Ik ken de problemen. Ik ben niet wereldvreemd. Bedankt.

Ik ben ook voor een strenger asielbeleid. Helaas lezen jullie dat niet. Ik ben alleen niet voor het schenden van mensenrechten van mensen die niks verkeerd doen. En alleen maar gebruik maken van het door onze overheid verpeste systeem. :)

Het is inderdaad makkelijk om mensen met een andere achtergrond de schuld te geven in plaats van te kijken naar hoe Nederland het beter aan kan pakken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 00:29

Je hoeft niet in grote steden te wonen om overlast te ervaren. En toch waren dat hier vooral de 3e generatie Nederlanders die voor de meeste rotzooi zorgden. Dus dan kan je heel boos tegen "buitenlanders" aan gaan trappen, maar dat zijn het (in dat/ons geval) niet altijd. Ookal hebben ze misschien een getinte huidskleur, bekent niet direct dat alles buitenlands of een asielzoeker is. Ook op mn vorige werk (zorg, wel randstad) voor mn gevoel de meeste problemen met 2e generatie (mannelijke) NLers gehad. De paar vluchtelingen die ik toen eens gezien heb waren over het algemeen juist heel respectvol. Maar N=1.
Maargoed, onderzoek laat idd zien dat het echt niet alleen maar buitenlanders zijn. En als je de cijfers mbt criminaliteit onder asielzoekers afzet tegen Nederlanders met een vergelijkbare SES status, dan scoren Nederlanders toch echt slechter. Maar die cijfers staan wel ergens in 1 van de links die ik hier eerder al eens gedeeld heb.

Verder kan je vrijwel elke asielzoeker wel opsluiten als het op psychische problemen aankomt. Want hoe zou jij (in zijn algemeenheid, niemand specifiek) geestelijk in elkaar zitten als je uit een oorlogsgebied komt en dood en verderf gezien hebt? Er zijn niet voor niks zoveel militairen met PTSS en die zaten er nota bene nog vrijwillig.

En net als iedereen zonder papieren geen asiel bieden; Palestijnse (Syriërs) hebben doorgaans geen paspoort en geen/weinig officiële documenten. Niemand wil ze, iig tot een paar jaar terug erkende NL ze ook niet, dus veel mensen zijn daar vrij letterlijk "statenloos". Maar ik zal de genaturaliseerde Palestijnse Syriërs die ik ken (en ook ooit voor mijn opleiding geïnterviewd heb over hun cultuur) vast even vertellen dat ze alles weer in mogen leveren en maar moeten uitzoeken waar ze dan wel een leven mogen opbouwen.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen een kritisch asielbeleid. En ik vind ook dat procedures sneller zouden moeten en men niet eindeloos maar door moet kunnen procederen waardoor je situaties krijgt met kinderen die terug moeten naar een land waar ze soms nog nooit geweest zijn en de taal niet van spreken. Ook op het gebied van integratie laat NL imo nog een hoop liggen. Maar misschien mogen mensen soms ook wel iets dankbaarder zijn mbt waar hun wieg gestaan heeft en zou sommige mensen een beetje inlevingsvermogen ook niet misstaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:38

DuoPenotti schreef:
Wat dacht je van geen papieren is geen asiel..

En ja de echte vluchteling is daar heel zuinig op.
Dragen het zelfs op het lijf.

Als ze papieren hebben in het beginsel. Maar ik denk dat je onderschat hoeveel mensen er zijn die niks hebben. Kinderen die op straat leven hebben geen geboorte akte of paspoort. Mensen die in extreme armoede leven hebben dat ook niet. Als je bent geboren in oorlog kunnen je ouders dat ook niet aanvragen.

Als alles overal goed gedocumenteerd werd dan was het bijvoorbeeld voor geadopteerden ook veel makkelijker om informatie over zichzelf en hun ouders te vinden. Maar daar blijkt ook dat er aan alle kanten gaten zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Statelessness
Volgens Unicef waren er in 2013 230 miljoen kinderen onder de 5 niet geregistreerd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:44

Blacky94 schreef:
Je hoeft niet in grote steden te wonen om overlast te ervaren. En toch waren dat hier vooral de 3e generatie Nederlanders die voor de meeste rotzooi zorgden. Dus dan kan je heel boos tegen "buitenlanders" aan gaan trappen, maar dat zijn het (in dat/ons geval) niet altijd. Ookal hebben ze misschien een getinte huidskleur, bekent niet direct dat alles buitenlands of een asielzoeker is. Ook op mn vorige werk (zorg, wel randstad) voor mn gevoel de meeste problemen met 2e generatie (mannelijke) NLers gehad. De paar vluchtelingen die ik toen eens gezien heb waren over het algemeen juist heel respectvol. Maar N=1.
Maargoed, onderzoek laat idd zien dat het echt niet alleen maar buitenlanders zijn. En als je de cijfers mbt criminaliteit onder asielzoekers afzet tegen Nederlanders met een vergelijkbare SES status, dan scoren Nederlanders toch echt slechter. Maar die cijfers staan wel ergens in 1 van de links die ik hier eerder al eens gedeeld heb.

Verder kan je vrijwel elke asielzoeker wel opsluiten als het op psychische problemen aankomt. Want hoe zou jij (in zijn algemeenheid, niemand specifiek) geestelijk in elkaar zitten als je uit een oorlogsgebied komt en dood en verderf gezien hebt? Er zijn niet voor niks zoveel militairen met PTSS en die zaten er nota bene nog vrijwillig.

En net als iedereen zonder papieren geen asiel bieden; Palestijnse (Syriërs) hebben doorgaans geen paspoort en geen/weinig officiële documenten. Niemand wil ze, iig tot een paar jaar terug erkende NL ze ook niet, dus veel mensen zijn daar vrij letterlijk "statenloos". Maar ik zal de genaturaliseerde Palestijnse Syriërs die ik ken (en ook ooit voor mijn opleiding geïnterviewd heb over hun cultuur) vast even vertellen dat ze alles weer in mogen leveren en maar moeten uitzoeken waar ze dan wel een leven mogen opbouwen.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen een kritisch asielbeleid. En ik vind ook dat procedures sneller zouden moeten en men niet eindeloos maar door moet kunnen procederen waardoor je situaties krijgt met kinderen die terug moeten naar een land waar ze soms nog nooit geweest zijn en de taal niet van spreken. Ook op het gebied van integratie laat NL imo nog een hoop liggen. Maar misschien mogen mensen soms ook wel iets dankbaarder zijn mbt waar hun wieg gestaan heeft en zou sommige mensen een beetje inlevingsvermogen ook niet misstaan.

Mooi verwoord, en helemaal mee eens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:57

Hoe komt het dan dat de 2e en 3e generatie voor overlast zorgt? Lukt het intergreren niet, hadden ze bij aankomst een ander idee, is er een andere cultuur meegenomen, of valt het allemaal weg te schuiven onder 'ze hebben minder kansen' (en dus veroorzaken ze maar overlast). Dat lijkt mij vrij interessant. Want als dat bij die generaties zo blijft, dan wordt het allicht alleen maar erger? En dan zijn ze op papier wellicht "Nederlander" maar dat voelt dan misschien wel anders? En dat is koren op de molen van PVV en FVD bijvoorbeeld.

maar goed, dat heeft niets met Lisa te maken verder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:59

Terecht opgemerkt Cer.

Blacky, nu scheer je alle psygische problemen over 1 kam..het doel van de screening is natuurlijk degene er uithalen die verwrongen denkbeelden er op na houden. Dat kan ook zonder oorlogstrauma's trouwens..

Dat gezegd hebbende is het ook wel de vraag of het verstandig is om zoveel mensen met psygische problemen hier te laten komen terwijl de GGZ al zo zwaar overbelast is. Werkt dat geen andere problemen in de hand? Van allerlei mensen (ook Nederlanders) die hulp nodig hebben maar het niet krijgen en daardoor rare dingen gaan doen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:27

Cer schreef:
Hoe komt het dan dat de 2e en 3e generatie voor overlast zorgt? Lukt het intergreren niet, hadden ze bij aankomst een ander idee, is er een andere cultuur meegenomen, of valt het allemaal weg te schuiven onder 'ze hebben minder kansen' (en dus veroorzaken ze maar overlast). Dat lijkt mij vrij interessant. Want als dat bij die generaties zo blijft, dan wordt het allicht alleen maar erger? En dan zijn ze op papier wellicht "Nederlander" maar dat voelt dan misschien wel anders? En dat is koren op de molen van PVV en FVD bijvoorbeeld.

maar goed, dat heeft niets met Lisa te maken verder.

Dat integratie faalt is allang bekend. Maar de redenen daarvoor mogen niet benoemd worden, dat is tegen het zere been. Het meeste word ook onder de pet gehouden, als in benoemen is discriminatie en met een beetje pech racisme.