Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:33

purny schreef:
Cer schreef:
Nou ja dat ligt er denk aan wat ze willen.
Het ging al eerder over een basisinkomen.. wat ik me toen ook afvroeg:
- wat voor woning kan iemand daarvan betalen? (daar zal dan toch iets voor gefixt moeten worden? Ik las ook al dat er nu in NL teveel mensen in een te kleine (?) woning wonen omdat iemand minstens 20m2 nodig heeft (dus twee kids op 1 kamer, zoals vroeger, is eigenlijk niet wenselijk)

- kan iemand dan wel of niet een dure hobby zoals een paard betalen? Ik lees soms dat dat een soort recht zou zijn, want ook al kan iemand niet werken, mensen hebben toch recht op een leuke hobby, of dieren, want dat is goed voor de gezondheid

- kan iemand dan wel of niet op vakantie? Want ook dat draagt bij aan leefgenot.

Ik denk dat je van een basisinkomen in je basisbehoeften moet kunnen voorzien. Dus dan geen hobby, dieren, sport, vakantie etc.
En hoe ga je dan weer het onderscheid maken tussen mensen die niet kunnen en die niet willen werken
En mensen die niet kunnen werken, hoeveel recht hebben die dan op extra's?

Daarnaast vraag ik me ook af, hoeveel arbeidsongeschikten hebben we, en groeit dat aantal of daalt dat aantal? Als er meer mensen parttime zouden gaan werken, waar worden de uitkeringen (toeslagen etc) dan van betaald?

Ik vraag me dan ook af, maar dat is persoonlijk, wat gaan de mensen die niet willen werken, dan doen? (of wordt er dan nog meer aan nuttig werk op de 'vrijwilligers'-hoop gegooid?) :+

En hoe hoog zal het Basisinkomen zijn? Want de huren lopen nogal uiteen.
Stel het basisinkomen is 1000 euro. Dan nog moet iemand die in een huurwoning zit van 500 euro erbij gaan werken. En wat als diegene niet kan werken wegens ziekte? Dan zit je met een probleem.
Nee doe mij dan maar het verrotte systeem van de toeslagen. Beter iets dan niets.

Er wordt uitgegaan van bestaansminimum. Onder bijstandsniveau zal het dus sws niet zijn. Bijstand voor een eenpersoonshuishouden is momenteel €1300,-

Die €1.300,- zou dus iedereen krijgen. Heb je daar niet genoeg aan of wil je meer luxe kun je werken. Net als nu.

Hoezo vind je het toeslagen systeem beter? Welke voordelen zitten daaraan tov basisinkomen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:36

996981 schreef:
Er wordt uitgegaan van bestaansminimum. Onder bijstandsniveau zal het dus sws niet zijn. Bijstand voor een eenpersoonshuishouden is momenteel €1300,-

Die €1.300,- zou dus iedereen krijgen. Heb je daar niet genoeg aan of wil je meer luxe kun je werken. Net als nu.

Hoezo vind je het toeslagen systeem beter? Welke voordelen zitten daaraan tov basisinkomen?

Is sinds dit jaar verhoogd. Per 1 januari wordt het nog iets hoger: 1705 bruto.
Het is 70% van het minimumloon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:47

@996981: omdat er nu mensen zijn die afhankelijk zijn van toeslagen wegens ziekte of handicap.
Kijk het hele basisinkomen is wellicht een optie, maar dan wel voor de mensen die wel kunnen werken. Voor mensen die niet kunnen werken zal dit geen goed idee zijn.
Toeslagen zullen in dit geval een vangnet zijn voor degene die het nodig hebben

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:53

Maar mensen die niet kunnen werken hebben dan in ieder geval alles wat ze nodig hebben dan toch? Zonder dat ze wel of niet net over een inkomensgrens zitten of wel of niet iets kado krijgen ofzo (althans dat stel ik me voor)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:05

Wanneer je het over wel /niet werken hebt, er zit een hele grote groep op onze zak te teren, de pvv fractie namelijk. Op de vraag aan Wilders waarom ze zo inactief zijn komt het excuus dat ze nieuw zijn :+ . Maar ze cashen wel 10.000 per maand zonder te werken, 37 uitvreters die straks ook nog eens goed zijn voor jaren wachtgeld. Dan kan ik me om mensen die geen fulltime baan accepteren want ze verdienen dan minder dan met parttime werken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:06

Je vergeet de FvD Bigone :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:21

Ik dacht dat het vnl over het basis inkomen ging..

Die pvv mensen maken ook gewoon gebruik van wat mogelijk is blijkbaar, net zoals mensen die bewust net zoveel werken om toch toeslagen te krijgen ..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:26

purny schreef:
@996981: omdat er nu mensen zijn die afhankelijk zijn van toeslagen wegens ziekte of handicap.
Kijk het hele basisinkomen is wellicht een optie, maar dan wel voor de mensen die wel kunnen werken. Voor mensen die niet kunnen werken zal dit geen goed idee zijn.
Toeslagen zullen in dit geval een vangnet zijn voor degene die het nodig hebben

Als je gewerkt hebt en dan arbeidsongeschikt raakt zal er nog wel WIA, WGA bestaan. Dat zijn werknemersverzekeringen en geen toeslagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:28

Cer schreef:
Ik dacht dat het vnl over het basis inkomen ging..

Die pvv mensen maken ook gewoon gebruik van wat mogelijk is blijkbaar, net zoals mensen die bewust net zoveel werken om toch toeslagen te krijgen ..

Ja maar die zouden het land moeten besturen, groot verschil!
En idd FvD ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:59

Nou ja ik denk dat ze het beter niet kunnen doen maar ja ze zitten er nu eenmaal ..

Overigens, mensen die zouden kunnen werken en dat niet doen en onterecht geld opstrijken, dan maakt het in mijn optiek geen reet uit wie dat is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:48

996981 schreef:
Jouw uitleg over business controllers in de zorg (en andere “onzin beroepen”) is net zo theoretisch als het feit dat theoretisch iedereen die ziek is de juiste uitkering krijgt :)

Het was een quote van een of ander lijfblad van business controllers zelf - niet mijn theorie maar hun eigen verhaal. Wat me ook doet denken aan iets wat al eens eerder onderzocht was - dat de plannen bij reorganisaties bv vaak pas na een jaar of 7 iets gaan opleveren, maar dat de tijd tussen reorganisaties vaak veel korter is. Veel ervan is pure verspilling. En de mensen die de schade aanrichten gaan door, maar de mensen die erdoor geraakt worden hebben er nog lang last van.

Maar neem het niet van mij aan - lees vooral ook het boek van Michelle van Tongerloo over al die dingen waar 'het systeem' veel tijd besteedt aan het uitstoten van mensen. Kijk de uitzending van Lubach nog eens terug over P5com waar consultants voor duurveel geld het algoritme bespeelden. Dat is geen toegevoegd nut, wij als maatschappij worden daar niet beter van. De man van Edith Schippers is er zelf wel heel veel beter van geworden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:22

Een consultant is héél wat anders dan een business controller.

Jij pakt 1 quote over een deel van een beroep en zegt dan: “zie je, helemaal niet nuttig”. Er zijn ook casussen waarbij het UWV precies doet wat het moet doen. Dan zeg je toch ook niet: “zie je wel, niks mis bij het UWV”.

Verder benieuwd of je je enkel baseert op een boek van een huisarts (is uiteindelijk ook maar een ervaringsdeskundige of iemand met een mening) of dat je bijvoorbeeld zelf ook ervaring hebt met de nutteloosheid van mensen die in een niet cruciaal beroep werken?

Er bestaan onzin banen. Zeker. Maar om recruiters en business controllers daaronder te scharen? Nah. Een goede recruiter kan het verschil maken voor een organisatie. Het is het uithangbord. Verkoopt je organisatie zodat mensen willen komen werken. Denk je dat werknemers gewoon ineens bij bedrijven op de stoep staan met hun CV ofzo? Of dat vacaturehouders zelf tijd hebben om alle voorselecties etc te doen?

Je hebt mijn inziens een krom beeld van organisaties. Vandaar dat ik benieuwd ben wat je praktijkervaring is in en in wat voor soort organisaties. Wellicht kunnen we je afkeer dan beter duiden.

Je komt op mij over als iemand onrecht is aangedaan, of in ieder geval dat gevoel heeft. Dat vind ik oprecht vervelend voor je

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:55

996981 schreef:
Verder benieuwd of je je enkel baseert op een boek van een huisarts (is uiteindelijk ook maar een ervaringsdeskundige of iemand met een mening)

Je punt is helder hoor, maar in dit geval wil ik toch even opmerken dat Michelle van Tongerloo al jarenlang bezig is om op te komen voor bepaalde zwakkere groepen in de samenleving. Zij deelt dit ook al heel lang met de rest van de wereld, maar ik snap best dat niet iedereen haar kent. Ze was eerder deze week op televisie, maar ik ken haar via een ander kanaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:47

Veronica2 schreef:
996981 schreef:
Verder benieuwd of je je enkel baseert op een boek van een huisarts (is uiteindelijk ook maar een ervaringsdeskundige of iemand met een mening)

Je punt is helder hoor, maar in dit geval wil ik toch even opmerken dat Michelle van Tongerloo al jarenlang bezig is om op te komen voor bepaalde zwakkere groepen in de samenleving. Zij deelt dit ook al heel lang met de rest van de wereld, maar ik snap best dat niet iedereen haar kent. Ze was eerder deze week op televisie, maar ik ken haar via een ander kanaal.

Helemaal niks mis met opkomen voor zwakkeren (wat een naar woord) in de samenleving. Here for it! Je hoeft echter niet beroepen waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat die mensen doen en kunnen, te kwalificeren als onzin, omdat er zaken niet goed gaan in de samenleving.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:52

Ik ken Michelle van Tongerlo.

Punt is dat een bokker hele beroepsgroepen afzeikt, zonder enig idee te hebben wat zij doen.

Het komt gefrustreerd over en het is onnodig om beroepsgroepen af te zeiken.

Ik hoop dat vanaf volgend jaar, door het strenger handhaven op de Wet DBA het aantal zzp-ers/pnil afneemt en meer zorgpersoneel in dienst komt.
Het is goedkoper, maar vooral kunnen diensten beter en eerlijker verdeeld worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:50

996981 schreef:
Veronica2 schreef:

Helemaal niks mis met opkomen voor zwakkeren (wat een naar woord) in de samenleving. Here for it! Je hoeft echter niet beroepen waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat die mensen doen en kunnen, te kwalificeren als onzin, omdat er zaken niet goed gaan in de samenleving.

Daarom noemde ik het ook "zwakkere groepen", want dat bedoelde ik ook. We hebben van alles wat nodig in onze economie, momenteel heb ik bijvoorbeeld geen nagelstylist of hartchirurg nodig in mijn leven, maar je weet nooit wat morgen je brengt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:13

Electra63 schreef:
Punt is dat een bokker hele beroepsgroepen afzeikt, zonder enig idee te hebben wat zij doen.

Een bokker kwam best wel met wat meer nuance als je de hele discussie leest, maar niet als je steeds een reactie pakt als losstaand van de anderen.

(Neemt overigens niet weg dat het nut van business controllers in de zorg voor zover ik weet niet dubbelblind gerandomiseerd is onderzocht en dat hun handelen vaak niet langs de ethische commissie hoeft, terwijl ze toch invloed hebben op de uitoefening van zorg, dus dubbele maatstaven op z'n minst.)

Citaat:
Ik hoop dat vanaf volgend jaar, door het strenger handhaven op de Wet DBA het aantal zzp-ers/pnil afneemt en meer zorgpersoneel in dienst komt.
Het is goedkoper, maar vooral kunnen diensten beter en eerlijker verdeeld worden.

Dan trap je wel wat gemakkelijk in de propaganda: de organisaties hebben zelf hun personeel eruit gewerkt (vacaturestops, ook als mensen graag in vaste dienst zouden komen) en daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden zo onaantrekkelijk gemaakt dat mensen wegliepen. Er zijn ook zzp'ers die gewoon diensten willen draaien - maar heel gek willen ze daar dan wel voor betaald worden. Dus wordt het vaste personeel verder onder druk gezet, en is de oplossing nu het verbieden van een situatie waarin mensen voor hun eigen belangen opkomen.

Maar spoiler-alert: dat gaat niet leiden tot meer mensen in slechte contracten, dat gaat leiden tot meer uittocht van personeel en een groter tekort. Als je personeel wilt houden moet je ze iets positiefs bieden, niet meer negatieve gevolgen stapelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:08

Benzz schreef:
Van mij mag er best wat gedaan worden aan mensen die bewust hun uren laag houden zodat ze hun toeslagen blijven behouden. Persoonlijk vind ik, dat als je gezond bent en fulltime kunt werken je dit ook moet doen, een bepaalde verantwoordelijkheid om je eigen broek op te houden.

Niet helemaal mee eens: als je kan rondkomen met minder dan voltijds werken, en nergens toeslagen krijgt, vind ik het helemaal niet verkeerd als je bijv. maar 4/5 of minder zou werken. Zelf heb ik ook jaren halftijds gewerkt in loondienst, naast mijn verlieslatend bijberoep in de paarden, maar ik had geen huur of hypotheek te betalen, dus dat lukte me prima, maar heb hiervoor nooit een cent gekregen of gevraagd. Ik betaalde dan wel weinig of geen belastingen, maar ja, ik had ook minder verdiend, lijkt me ook logisch.

Wat ik van dat basisinkomen moet denken, weet ik niet zo goed, het is dubbel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:14

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Een bokker kwam best wel met wat meer nuance als je de hele discussie leest, maar niet als je steeds een reactie pakt als losstaand van de anderen.

(Neemt overigens niet weg dat het nut van business controllers in de zorg voor zover ik weet niet dubbelblind gerandomiseerd is onderzocht en dat hun handelen vaak niet langs de ethische commissie hoeft, terwijl ze toch invloed hebben op de uitoefening van zorg, dus dubbele maatstaven op z'n minst.)

Citaat:

Dan trap je wel wat gemakkelijk in de propaganda: de organisaties hebben zelf hun personeel eruit gewerkt (vacaturestops, ook als mensen graag in vaste dienst zouden komen) en daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden zo onaantrekkelijk gemaakt dat mensen wegliepen. Er zijn ook zzp'ers die gewoon diensten willen draaien - maar heel gek willen ze daar dan wel voor betaald worden. Dus wordt het vaste personeel verder onder druk gezet, en is de oplossing nu het verbieden van een situatie waarin mensen voor hun eigen belangen opkomen.

Maar spoiler-alert: dat gaat niet leiden tot meer mensen in slechte contracten, dat gaat leiden tot meer uittocht van personeel en een groter tekort. Als je personeel wilt houden moet je ze iets positiefs bieden, niet meer negatieve gevolgen stapelen.

Heel veel zorgpersoneel, sterker nog, allen die ik ken en dat zijn er honderden, zijn zelf weggegaan, omdat het vooral een stuk beter verdiende ( uurloon cao x 3, al is dat relafief) en zij vooral zelf kunnen bepalen welke diensten zij pakken.

Maar, jij werkt niet in de zorg toch? Dus hoe weet jij dit ?
In mijn organisatie krijgt iedereen gewoon een arbeidsovereenkomst aangeboden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:51

De wet DBA bestaat al sinds 2016. Er gaat nu alleen meer gehandhaafd worden. Maar goed, daar heeft de belastingdienst alleen het personeel niet voor en het ministerie heeft al aangegeven de boetes te gaan betalen voor de ZZPers die bij bijv. de belastingdienst zelf ingezet worden. Krommer dan krom dus.

Overigens: Vacature stops? Die ken ik echt al jaren niet meer. Ja bij de Blokker op het moment, maar niet in de zorg.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:53

hwn schreef:
Benzz schreef:
Van mij mag er best wat gedaan worden aan mensen die bewust hun uren laag houden zodat ze hun toeslagen blijven behouden. Persoonlijk vind ik, dat als je gezond bent en fulltime kunt werken je dit ook moet doen, een bepaalde verantwoordelijkheid om je eigen broek op te houden.

Niet helemaal mee eens: als je kan rondkomen met minder dan voltijds werken, en nergens toeslagen krijgt, vind ik het helemaal niet verkeerd als je bijv. maar 4/5 of minder zou werken. Zelf heb ik ook jaren halftijds gewerkt in loondienst, naast mijn verlieslatend bijberoep in de paarden, maar ik had geen huur of hypotheek te betalen, dus dat lukte me prima, maar heb hiervoor nooit een cent gekregen of gevraagd. Ik betaalde dan wel weinig of geen belastingen, maar ja, ik had ook minder verdiend, lijkt me ook logisch.

Wat ik van dat basisinkomen moet denken, weet ik niet zo goed, het is dubbel.

Maar er staat ook: Het gaat om degenen die fulltime kunnen werken maar dit niet willen ivm de ontvangen toeslagen.

Als je zonder toeslagen parttime goed rond kan komen, mijn zegen heb je!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:13

Benzz schreef:
De wet DBAp bestaat al sinds 2016. Er gaat nu alleen meer gehandhaafd worden. Maar goed, daar heeft de belastingdienst alleen het personeel niet voor en het ministerie heeft al aangegeven de boetes te gaan betalen voor de ZZPers die bij bijv. de belastingdienst zelf ingezet worden. Krommer dan krom dus.

Overigens: Vacature stops? Die ken ik echt al jaren niet meer. Ja bij de Blokker op het moment, maar niet in de zorg.

Wij hebben besloten om geen gebruik meer te maken van ZZP-ers per 1 januar in 2025.
Iedereen heeft een arbeidsovereenkomst aangeboden gekregen.
Wij hebben een eigen flexibele schil en breiden deze uit en we hebben goede afspraken gemaakt met 3 uitzendbureaus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:24

Benzz schreef:

'Jaren' lijkt lang geleden, maar dit soort patronen ontwikkelen zich in de tijd - de zzp'ers zijn niet allemaal gisteren pas begonnen aan hun zzp-schap. 2018 lijkt een eeuwigheid terug, maar toen waren er zeker nog vacaturestops en gaten die men niet duurzaam wilde vullen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:50

Hoe zit dat eigenlijk met dat toeslagensysteem in Nederland? Kennen we niet hier in België. Is dat een gedeeltelijke uitkering die je verdient omdat je te weinig verdient of zo? En krijg je die automatisch of moet je die aanvragen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:02

In Nederland kun je 3 vormen van toeslag krijgen bij een laag inkomen:
- zorgtoeslag voor je zorgverzekering
- huurtoeslag voor je huur
- kinderopvangtoeslag als je kinderen op de opvang hebt

Je moet ze aanvragen via de belastingdienst, en het wordt berekend op basis van je jaarinkomen. (Dat is nog wel eens lastig want als je inkomen tijdens het jaar plotseling verandert wordt de uiteindelijke situatie vrij onvoorspelbaar.)

Overigens is het goed om te bedenken dat die toeslagen ook een compensatie zijn omdat we bepaalde dingen niet aan banden willen leggen of uit algemene middelen willen betalen. Zoals de zorgverzekering of de kinderopvang: we kunnen dat ook gewoon rechtstreeks uit de belastingen betalen, dat maakt de situatie een stuk eenvoudiger en met minder kans op onvoorspelbare uitkomsten en je kunt er ook als overheid meer rechtstreekse eisen aan stellen, maar dat wil men nadrukkelijk niet.