purny schreef:Cer schreef:Nou ja dat ligt er denk aan wat ze willen.
Het ging al eerder over een basisinkomen.. wat ik me toen ook afvroeg:
- wat voor woning kan iemand daarvan betalen? (daar zal dan toch iets voor gefixt moeten worden? Ik las ook al dat er nu in NL teveel mensen in een te kleine (?) woning wonen omdat iemand minstens 20m2 nodig heeft (dus twee kids op 1 kamer, zoals vroeger, is eigenlijk niet wenselijk)
- kan iemand dan wel of niet een dure hobby zoals een paard betalen? Ik lees soms dat dat een soort recht zou zijn, want ook al kan iemand niet werken, mensen hebben toch recht op een leuke hobby, of dieren, want dat is goed voor de gezondheid
- kan iemand dan wel of niet op vakantie? Want ook dat draagt bij aan leefgenot.
Ik denk dat je van een basisinkomen in je basisbehoeften moet kunnen voorzien. Dus dan geen hobby, dieren, sport, vakantie etc.
En hoe ga je dan weer het onderscheid maken tussen mensen die niet kunnen en die niet willen werken
En mensen die niet kunnen werken, hoeveel recht hebben die dan op extra's?
Daarnaast vraag ik me ook af, hoeveel arbeidsongeschikten hebben we, en groeit dat aantal of daalt dat aantal? Als er meer mensen parttime zouden gaan werken, waar worden de uitkeringen (toeslagen etc) dan van betaald?
Ik vraag me dan ook af, maar dat is persoonlijk, wat gaan de mensen die niet willen werken, dan doen? (of wordt er dan nog meer aan nuttig werk op de 'vrijwilligers'-hoop gegooid?)
En hoe hoog zal het Basisinkomen zijn? Want de huren lopen nogal uiteen.
Stel het basisinkomen is 1000 euro. Dan nog moet iemand die in een huurwoning zit van 500 euro erbij gaan werken. En wat als diegene niet kan werken wegens ziekte? Dan zit je met een probleem.
Nee doe mij dan maar het verrotte systeem van de toeslagen. Beter iets dan niets.
Er wordt uitgegaan van bestaansminimum. Onder bijstandsniveau zal het dus sws niet zijn. Bijstand voor een eenpersoonshuishouden is momenteel €1300,-
Die €1.300,- zou dus iedereen krijgen. Heb je daar niet genoeg aan of wil je meer luxe kun je werken. Net als nu.
Hoezo vind je het toeslagen systeem beter? Welke voordelen zitten daaraan tov basisinkomen?