Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:29

Hij is nu volgens mij het langstzittende Kamerlid

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:31

purny schreef:
prompter schreef:
Nou, na gisteravond in Kijkduin (die asielzoekers hebben een zwembad, een grote televisie en gratis eten!) kan ik me hem nog wat minder in de rol van premier voorstellen.

Op tiktok gaat een filmpje rond van een dakloze die vraagt of hij in het hotel mag slapen. Hij wordt echter weggestuurd door de medewerker.
Nu weet ik niet of het echt om een dakloze gaat maar het is natuurlijk van de zotte dat deze groep een hotel krijgt.
En dat degene die in dit land een slaapplaats nodig hebben worden geweigerd

Nee dat was geen echte dakloze maar een (zelfbenoemde) journalist die een rel item zocht. En dat is gelukt zie ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:31

Loretta schreef:
imaudy schreef:
Ik kan mij Wilders nou werkelijk niet als premier voorstellen. Wie wel? :+

Als Trump volgend jaar in Amerika gekozen wordt. Dan klopt het plaatje wel helemaal als premier Wilders een keer bij hem op staatsbezoek gaat in het witte huis.

In het geblondeerde huis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:32

Nou is Kijkduin ook wel de minst handige plek om dat zo te doen..
ik zat, nav het Powned filmpje hierover, te kijken naar asielzoekers die opgevangen worden in Blaricum of T Gooi, maar daar kon ik zo snel geen cijfers over vinden.. (ja, overleg over een ziekenhuis wat een beetje doodgebloed is)... Edit: er waren wel plekken voor Oekraiense vluchtelingen, maar ik weet niet of die daar nog zitten (ik neem aan van wel)

Gelukkig werd in het PowNed filmpje ook mensen aan het woord geladen die het prima vonden, dat ze daar kwamen..

@rien10: is dat een inhoudelijke opmerking? :+
Laatst bijgewerkt door Cer op 29-11-23 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:35

CharleyT schreef:
AppleSter schreef:
Heeft Wilders niet de meeste stemmen gekregen van de kiezer van alle partijleiders? Is het dan logisch om een Dilan of Caroline of wie dan ook als premier neer te willen zetten?

Nederland heeft gekozen voor Wilders, hij heeft het meeste vertrouwen gekregen van de stemmers en dus zou hij premier moeten worden van dit land.
Als het Timmermans was geweest was het hetzelfde verhaal.

Nederland als geheel heeft Niet voor Wilders gekozen. Hij heeft de meeste stemmen binnen gehaald, dat klopt, maar de meerderheid in Nederland heeft NIET voor Wilders gekozen, die hebben op andere partijen
gestemd. Het is hier gelukkig geen USA.

Dat zeg ik ook niet. Even goed lezen; Hij heeft de meeste stemmen gekregen van de kiezer. Maar hoe erg is het als de partijleider met de hoogst aantal stemmen premier zou worden?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:40

rien10 schreef:
Loretta schreef:
Als Trump volgend jaar in Amerika gekozen wordt. Dan klopt het plaatje wel helemaal als premier Wilders een keer bij hem op staatsbezoek gaat in het witte huis.

In het geblondeerde huis.

Jammer dat Boris Johnson ze niet zal vergezellen. :')

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:51

pmarena schreef:
Evalueren is prima :j

Maar altijd maar zeiken over de overheid, als een "captain hindsight" ja dat is wel lekker makkelijk.....
Het was een vervelende tijd. Mèt overheidsingrijpen en het was nog veel erger geweest zònder overheidsingrijpen.

Niks doen was geen optie gezien de ziekenhuizen dan mensen op straat hadden moeten laten creperen.
En dàt is altijd de overtreffende trap vergeleken met niet met je vriendjes een gezellig dagje kunnen hebben op de ouderwetse manier....

Er sterven altijd mensen alleen. Veel mensen willen dat ook liever. Ik vind het erg dat ik oma die laatste weken niet meer heb kunnen bezoeken. Mijn moeder mocht gelukkig wel naar binnen, omdat die altijd al om de dag kwam dus die wilden ze niet weigeren, super lief was dat.

Maar ze hadden groot gelijk dat ze niet hele families naar binnen lieten komen, want je snapt toch ook wel dat dat een ramp is, wanneer er Covid in zo'n verzorgingshuis terechtkomt...? Al die mankerende ouwetjes die tegelijk ziek worden. Wie had daar voor moeten zorgen dan, terwijl het zorgpersoneel ook uitviel door Covid...? Hoe vreselijk het ook is, je kan dan altijd beter hebben dat een handjevol mensen zonder de familie (hopelijk goed gesedeerd...) om hun bedje gaat hemelen, dan dat het halve huis ligt te creperen zonder zorg....

Ook hier had je trouwens weer opties: ik ken mensen die hun familielid naar huis gehaald hebben om er daar zelf voor te gaan zorgen. Is dat voor iedereen makkelijk te regelen? Nee absoluut niet, dat kan een enorme belasting zijn. Maar als je het ècht zo belangrijk vindt om bij je familielid te zijn. Of om die prik niet te halen, of noem maar op.... waar een wil is, is een weg.

In het normale leven kan iedereen ook niet onbegrensd alles doen dat 'ie zou willen. Nu was Covid er nu eenmaal en moesten we ook maar in het moment zien te navigeren in een poging om de totale schade te beperken.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het natuurlijk wel zuur was voor de jongeren, dat zij zelf eigenlijk niet zoveel risico bleken te lopen (weten we nu!) maar wel erg beknot werden in hun normale vrijheden van samenzijn.

Maarja die jongelui zijn natuurlijk ook gewoon enorme verspreiders.... die nemen het virus mee naar huis e.d. waar wèl mensen met een hoger risico op ZH opname zijn. We hebben gewoon allemaal even pas op de plaats moeten maken, er was geen enkele bevolkingsgroep voor wie het een lolletje was :(:)

Ik weet overigens niet hoe het elders geregeld was maar kinderen die echt niet thuis konden blijven mochten hier "gewoon" naar school komen :j En je kon het grootste deel van het hele avontuur toch ook gewoon buiten of op anderhalve meter afspreken. Of zelf op een verantwoorde manier een eigen bubbel maken. Dat deden wij :)

We WETEN niet of het erger of juist minder erg was zonder het extreme overheidsingrijpen. We weten het simpelweg niet omdat onze politici weigeren die tijd te evalueren. Er is dus ook niet teruggekeken op psychische schade die ontstaan is bij mensen door deze maatregelen, wat het bangmaken/ afstand houden tot medemensen etc met mensen (jongeren en kinderen, maar natuurlijk ook ouderen) hebben gedaan, de extreme eenzaamheid bij veel mensen en wat voor verliezen ondernemers hebben geleden. En hoeveel zelfmoorden zijn geweest ten tijde van de lockdowns en andere maatregelen.
Toch is het nodig dit wel zorgvuldig te evalueren, omdat we ervan moeten leren voor de toekomst. Het medicijn moet niet erger zijn dan de kwaal. En omdat alles nu in een wet is ondergebracht kunnen we weer met dit soort maatregelen worden geconfronteerd.

En wat je aangeeft, tuurlijk is het “een ramp” als Corona in een verzorgingshuis terecht komt. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de griep, die echt niet zo onschuldig is. In 2018 (meen ik, kan ook 2017 zijn geweest) lagen de ziekenhuizen ook overvol met griep patiënten die massaal longontstekingen kregen. Mijn inmiddels overleden vader (longpatient) is toen ergens op een chirurgische afdeling geplaatst en we moesten schorten, maskers en al om voor we naar binnen mochten. Toch is daar de samenleving nooit zo voor op slot gezet. Alle griepdoden en ernstige gevolgen van griep voor mensen accepteren we.
Gommers heeft al vaker gewaarschuwd (voor Corona) voor te weinig ziekenhuiscapaciteit voor griep patiënten. Daar is niets mee gedaan.

Nogmaals; wij waren niet eenzaam in coronatijd. Maar heel veel andere mensen, van jong tot oud helaas wel. En een deel daarvan kamt nog steeds met de gevolgen daarvan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:54

Citaat:
Hij heeft de meeste stemmen gekregen van de kiezer. Maar hoe erg is het als de partijleider met de hoogst aantal stemmen premier zou worden?

Gebeurt vaak genoeg, dus zou niet de eerste keer zijn.
Zijn kiezers hebben duidelijk geen problemen met zijn opvattingen over de Islam, koran, moskeeën of als ze die al hebben, dan hebben zij zich er overheen gezet, maar anderen zowel binnen als buiten Nederland hebben dat wel. DAT is het probleem, of beter nog, dat kan het probleem worden.
Nederland wil namelijk ook graag in het buitenland mee doen. En Nederland kent van oudsher een zeer tolerante bevolking als het gaat over godsdienst vrijheid, vrijheid van sexualiteit etc.
Nog steeds is er een behoorlijke grote groep in Nederland die deze waarden en normen in zich dragen. Er hebben ook heel veel mensen niet op hem gestemd, die ook vertegenwoordigd zijn in de Tweede Kamer.
Dus ja, er is een klimaat waarin partijen recht willen doen aan de verkiezing uitslag, maar datgene dat ik hierboven beschreven heb, hangt wel boven Wilders dat alles te maken heeft met zijn gedrag. Dus we gaan het zien. En ook wat Wilders uiteindelijk zelf wil. Deze man is niet gek en weet precies wat hij gezaaid heeft. De verkiezing uitslag waarin de PVV het grootste is, heeft hij geoogst, maar dat andere zaaigoed is er ook nog. Dus we gaan het zien.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-11-23 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:59

Avalanche schreef:
Ja, mondkapjes wilden ze ook niet, want dan kregen ze geen lucht :')

Dat je een pietsie benauwder was als je covid kreeg, maakte dan weer niet uit _O-

Niet vaccineren en niet aan de leefregels houden, maar wél klagen dat hun vrijheid zo ingeperkt werd en zelfs woorden als terreur en dictatuur zijn gebruikt. En ja, dat vind ik grote aanstellerij en vergelijkbaar met een kind van 2 dat een driftbui krijgt om iets onzinnigs.

Prima dat jij daar zo over denkt. Blijf dat vooral zo denken en doe braaf wat de overheid je aan leefregels en vrijheidsbeperkende maatregelen oplegt de volgende keer. Ik ben blij met de mensen die daar anders over denken.

De meeste mensen (98%) hebben Corona gewoon als een griep(je) doorgemaakt, zowel met als zonder die prikken. De mondkapjes zijn totaal niet effectief gebleken, sterker nog; ze waren schadelijk voor je gezondheid bleek uit meerdere onderzoeken. Dus logisch dat mensen die niet op wilden zetten. Ook was de QR een grote grap, toen bleek dat gevaccineerden de besmettingsbron waren van de QR gebruikers. De enige reden dat die niet hoefden testen was omdat er teveel weerstand kwam, mensen was “vrijheid” beloofd als ze de prikken zouden nemen. Eerst 1 prik, later al 3.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:03

Heb je een bron voor die cijfers, 98% van de bevolking?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:07

AppleSter schreef:
Avalanche schreef:
Ja, mondkapjes wilden ze ook niet, want dan kregen ze geen lucht :')

Dat je een pietsie benauwder was als je covid kreeg, maakte dan weer niet uit _O-

Niet vaccineren en niet aan de leefregels houden, maar wél klagen dat hun vrijheid zo ingeperkt werd en zelfs woorden als terreur en dictatuur zijn gebruikt. En ja, dat vind ik grote aanstellerij en vergelijkbaar met een kind van 2 dat een driftbui krijgt om iets onzinnigs.

Prima dat jij daar zo over denkt. Blijf dat vooral zo denken en doe braaf wat de overheid je aan leefregels en vrijheidsbeperkende maatregelen oplegt de volgende keer. Ik ben blij met de mensen die daar anders over denken.

De meeste mensen (98%) hebben Corona gewoon als een griep(je) doorgemaakt, zowel met als zonder die prikken. De mondkapjes zijn totaal niet effectief gebleken, sterker nog; ze waren schadelijk voor je gezondheid bleek uit meerdere onderzoeken. Dus logisch dat mensen die niet op wilden zetten. Ook was de QR een grote grap, toen bleek dat gevaccineerden de besmettingsbron waren van de QR gebruikers. De enige reden dat die niet hoefden testen was omdat er teveel weerstand kwam, mensen was “vrijheid” beloofd als ze de prikken zouden nemen. Eerst 1 prik, later al 3.

Is het geen tijd om deze(offtopic) discussie over covid gewoon te stoppen? Het begint te lijken op een herhaling van alles wat al in de, toen actuele topics, is besproken. Zelfde voor en tegens enz enz enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:12

AppleSter schreef:
pmarena schreef:
Evalueren is prima :j

Maar altijd maar zeiken over de overheid, als een "captain hindsight" ja dat is wel lekker makkelijk.....
Het was een vervelende tijd. Mèt overheidsingrijpen en het was nog veel erger geweest zònder overheidsingrijpen.

Niks doen was geen optie gezien de ziekenhuizen dan mensen op straat hadden moeten laten creperen.
En dàt is altijd de overtreffende trap vergeleken met niet met je vriendjes een gezellig dagje kunnen hebben op de ouderwetse manier....

Er sterven altijd mensen alleen. Veel mensen willen dat ook liever. Ik vind het erg dat ik oma die laatste weken niet meer heb kunnen bezoeken. Mijn moeder mocht gelukkig wel naar binnen, omdat die altijd al om de dag kwam dus die wilden ze niet weigeren, super lief was dat.

Maar ze hadden groot gelijk dat ze niet hele families naar binnen lieten komen, want je snapt toch ook wel dat dat een ramp is, wanneer er Covid in zo'n verzorgingshuis terechtkomt...? Al die mankerende ouwetjes die tegelijk ziek worden. Wie had daar voor moeten zorgen dan, terwijl het zorgpersoneel ook uitviel door Covid...? Hoe vreselijk het ook is, je kan dan altijd beter hebben dat een handjevol mensen zonder de familie (hopelijk goed gesedeerd...) om hun bedje gaat hemelen, dan dat het halve huis ligt te creperen zonder zorg....

Ook hier had je trouwens weer opties: ik ken mensen die hun familielid naar huis gehaald hebben om er daar zelf voor te gaan zorgen. Is dat voor iedereen makkelijk te regelen? Nee absoluut niet, dat kan een enorme belasting zijn. Maar als je het ècht zo belangrijk vindt om bij je familielid te zijn. Of om die prik niet te halen, of noem maar op.... waar een wil is, is een weg.

In het normale leven kan iedereen ook niet onbegrensd alles doen dat 'ie zou willen. Nu was Covid er nu eenmaal en moesten we ook maar in het moment zien te navigeren in een poging om de totale schade te beperken.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het natuurlijk wel zuur was voor de jongeren, dat zij zelf eigenlijk niet zoveel risico bleken te lopen (weten we nu!) maar wel erg beknot werden in hun normale vrijheden van samenzijn.

Maarja die jongelui zijn natuurlijk ook gewoon enorme verspreiders.... die nemen het virus mee naar huis e.d. waar wèl mensen met een hoger risico op ZH opname zijn. We hebben gewoon allemaal even pas op de plaats moeten maken, er was geen enkele bevolkingsgroep voor wie het een lolletje was :(:)

Ik weet overigens niet hoe het elders geregeld was maar kinderen die echt niet thuis konden blijven mochten hier "gewoon" naar school komen :j En je kon het grootste deel van het hele avontuur toch ook gewoon buiten of op anderhalve meter afspreken. Of zelf op een verantwoorde manier een eigen bubbel maken. Dat deden wij :)

We WETEN niet of het erger of juist minder erg was zonder het extreme overheidsingrijpen. We weten het simpelweg niet omdat onze politici weigeren die tijd te evalueren.

Nouja, in principe weten we het wèl natuurlijk :j

Omdat verschillende landen het op verschillende manieren aangepakt hebben. En we zelf ook tussen de lockdowns door het steeds weer geprobeerd hebben of het lukte om de ziekenhuizen niet te laten overstromen. Door mensen op het hart te drukken om als-je-blieft thuis te blijven bij verschijnselen. Door thuis te werken. Afstand houden.

Enz. enz. Maar telkens weer lukte ons dat blijkbaar niet goed genoeg (hadden teveel mensen er schijt aan?) en stond het water de ziekenhuizen weer aan de lippen waardoor we tòch weer in lockdown moesten. En keer op keer gingen vervolgens de cijfers omlaag. Voor mij bewijs genoeg dat de lockdowns helaas nodig waren en ik ben echt een zeikerd qua mensen dingen opleggen :=

Overigens heb ik er ook wel zo mijn gedachten over dat het ons zonder lockdown niet lukte om die ZH-opnames laag genoeg te houden. Zijn het juist de mensen geweest die het meest tegen de maatregelen aangeschopt hebben, het minst onachtzaam geweest zijn, die er voor gezorgd hebben dat de cijfers steeds weer dermate opliepen dat er weer een echte lockdown nodig was?

Hebben deze mensen de lockdowns dan niet een beetje over zichzelf afgeroepen?
Je kan het "hogerhand" niet echt kwalijk nemen vind ik, die hebben keer op keer weer geprobeerd om de boel weer een beetje open te gooien in de hoop dat we het zonder dergelijke strenge verplichtingen zouden kunnen.

Evalueren is sowieso goed natuurlijk :j
En heel goed nadenken en overwegen hoe we het een volgende keer beter aan zouden kunnen pakken.
Maar in hoeverre het haalbaar is om blikken vol goed geschoold persoon klaar te hebben staan....

En locaties zoals verzorgingshuizen zullen een probleem blijven.
Ik denk dat we zelf ook een eigen verantwoordelijkheid moeten nemen daarin, dat je beseft dat wanneer je pa / ma / oma / opa / whatever op zo'n plek ondergebracht wordt, je ook rekening zal moeten houden met de andere bewoners en als je dat niet tof vindt dat je ze dan zelf elders huisvest waar je er wel altijd bij kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:27

pien_2010 schreef:
Ja, ik kan me Wilders wel als premier voorstellen als het gaat om mensen toespreken, zaken verklaren voor de camera. Dat zal helder zijn in normale taal en recht door zee.

Ik kan me hem niet voorstellen als een premier die goed leiderschap kan geven in samenwerking met de ander.
Het is niet voor niets dat hij alleen de PVV is als het om de bestuurstructuur van zijn partij gaat .
Tevens op buitenlandse reizen is hij wel besmet door zijn anti moslim uitspraken. Dat komt ook in het westen niet goed binnen als nieuwkomer en ook in het buitenland weten ze van zijn veroordeling.

Dat zal wel mee vallen. In het westen kiest men de laatste jaren immers steeds meer voor rechts

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:30

CharleyT schreef:
Is het geen tijd om deze(offtopic) discussie over covid gewoon te stoppen? Het begint te lijken op een herhaling van alles wat al in de, toen actuele topics, is besproken. Zelfde voor en tegens enz enz enz.

Dat vind ik een heel goed plan. Ik heb het al eerder voorgesteld, maar ik zag dat er weer zoveel reacties waren (met opmerkingen over gedrag van 2-jarigen en dat het allemaal zo erg niet was) dat ik nog op enkele heb gereageerd.

Wat mij betreft gaan we nu weer over tot de orde van de dag, met Wilders als grote winnaar die met hulp van Plasterk gaat proberen een kabinet te bouwen. Ik hoop dat het ze lukt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:39

purny schreef:
Op tiktok gaat een filmpje rond van een dakloze die vraagt of hij in het hotel mag slapen. Hij wordt echter weggestuurd door de medewerker.
Nu weet ik niet of het echt om een dakloze gaat maar het is natuurlijk van de zotte dat deze groep een hotel krijgt.
En dat degene die in dit land een slaapplaats nodig hebben worden geweigerd

1) Misschien vind ik het ook wel van de zotte.
Vooral hoe er systematisch is bezuinigd op goede opvang - en dan moet het op gegeven moment in zo'n hotel...

2) Van mij mag die dakloze ook, hoor.
Maar ik neem aan dat er een beveiliger stond met opdracht 'alleen mensen met pasje X binnen laten'. (Op zich ook wel weer zo stom niet.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:56

Oké, nog 1 keer dan. Ik heb getemd op de off-topic discussie, zou het echt fijn vinden als weg gewoon naar de actualiteit kunnen en niet alwéer die hele corona discussie gaan herhalen.

AppleSter schreef:
Over de actualiteit hebben terwijl je iemand wegzet gaat helaas niet lukken.
En ik negeer jou nu? Kijk even naar hoeveel links geklets ik op een dag krijg in dit topic en denk daarbij ook even dat ik nog een (sociaal, werk en paarden) leven heb naast Bokt.

Je word helemaal niet weggezet, vele mensen nemen uitgebreid de tijd om op je in te gaan.

AppleSter schreef:
Het feit dat je zo laatdunkend neerkijkt op mensen met een andere mening; “jij gelooft in onderbuikgevoel en alternatieve feitjes” geeft het niveau van jouw reageren al aan. Vooringenomenheid. Precies waar een groot deel van Nederland meer dan klaar mee is en waarom de PVV nu zo sterk uit de bus is gekomen.

Jij maakt ervan dat het laatdunkend is en voelt je om de een of andere reden supersnel beledigd en weggezet. Je eigen keuze. Ik vind het vooringenomen en arrogant om zó overtuigd te zijn van je eigen gelijk en dat continu in iedereens gezicht te duwen. Zoals IMANDRA terecht zei - weet waar je kennis ophoudt. Als 98% van de wetenschap in grote lijnen met elkaar eens is en data laat keer op keer dezelfde, niet te misinterpreteren conclusie zien kan jij ervoor kiezen om in de uitkomsten van je eigen internet onderzoek te geloven. Daar ben je daar helemaal vrij in, maar de kans dat dat een alternatief feitje is is groot. Je eigen keuze, kan ik niet mooier voor je maken.

AppleSter schreef:
En je vergist je behoorlijk; Mensen die kritisch zijn op de overheid zijn juist degene die het meeste onderzoek doen. Braaf in de kudde meelopen is tenslotte altijd makkelijker en comfortabeler dan tegen de stroom in zwemmen.

Het gaat niet om meelopen, het gaat niet om willen volgen. Het gaat erom dat je vertrouwt dat andere mensen beter weten wat jij zelf niet weet. En ook hier weer vind ik het extreem vooringenomen om je eigen uurtje op Google meer waarde toe te kennen dan kundig uitgevoer, gepeer-reviewed onderzoek. Wat denk je wel niet allemaal te weten? En - wat ik eerder heb gemerkt in dit soort internetdiscussies - lijkt eigen onderzoek vaak al volgt te werken. Iemand heeft al een wantrouwen, een bepaald onderbuikgevoel, en gaat op internet op zoek naar informatie die dat gevoel bevestigd. Dat heet confirmation bias en is heel begrijpelijk. Net als het gevoel dat dingen niet lekker zitten.

AppleSter schreef:
Het feit dat dit topic en andere topics ontwricht zoals je in je voorbeeld noemt komt doordat een bepaalde groep zichzelf boven de rest plaatst en met “feiten” schertst en anderen kleineert of wegzet. En dat is onacceptabel.

Ik zal de nuance aanbrengen die ik vaak mis in je berichten: vind jij. Het valt mij op dat de bepaalde groep zich enorm snel persoonlijk aangevallen voelt als men ingaat op de inhoud. Niemand kleineert jou, niemand zet een bepaalde groep weg. Maar je kan niet verwachten dat als je je onfundeerde, off topic mening overal naar binnen flatst dat niemand kritiek heeft op die mening. Dat is weer dat hele vooringenomen alles willen roepen, maar totaal niet tegen kritiek kunnen. Heb eerder al eens de vergelijking gemaakt, alsof je binnenkomt op een feestje, iemand finaal op z'n bek slaat en vervolgens super verbaasd bent dat iedereen boos op je is.

Mijn advies - probeer het niet zo persoonlijk op te nemen, probeer wat meer ontopic te blijven en zeg wat vaker - ik vind, of ik heb het zo beleefd. Denk bijvoorbeeld - ik voelde me enorm beperkt in mijn vrijheid door de coronamaatregelen ipv we werden enorm beperkt door de coronamaatregelen. Dat eerste houdt het bij jezelf, dat tweede is een mening als feit deponeren. Succes!

Over Wilders als premier, ik kan het me ook lastig voorstellen. Vooralsnog is alleen Rusland blij met zijn benoeming, en dat zegt wat ;). Hij wordt in het buitenland ook al de Nederlands Trump genoemd, en die was niet al te best voor de internationale betrekkingen :). Groot verschil is wel dat GW geen alleenheerser wordt en ons dus niet zo makkelijke uit de internationale verdragen kan trekken, want volgens mij wil geen enkele andere partij dat. Ik denk wel dat Trump en Wilders uitstekend kapperstips kunnen uitwisselen :). Wat Avalanche zegt - hij mag het waar gaan maken. Ik ben benieuwd, maar wel sceptisch. Maar misschien verrast hij iedereen.

Ik zou liever een Omtzigt zien, maar ook die staat niet bekend om zijn diplomatiek of samenwerkingskunde. Internationaal gezien heet Timmermans wel het beste CV.

Vanochtend op het nieuws - volgend jaar wordt chocolade veel duurder omdat cacao oogsten zijn mislukt vanwege extreem weer :(. Zou dat een reden kunnen zijn om toch wat aandacht aan het klimaat te besteden ;)?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:00

ik begrijp het werkelijk niet.. moet je het laatste woord hebben NPS?
want nu gaat het gewoon weer verder :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:03

Cer schreef:
ik begrijp het werkelijk niet.. moet je het laatste woord hebben NPS?
want nu gaat het gewoon weer verder :j

Ja ;). Sorry, ik hou ermee op. Nee nuancering - ik vind het érg storend dat in mijn favo actualiteiten topic open ik als ik even niet heb gekeken door pagina's off-topic coronadiscussie en gedoe over wie nou de rijkste 1% moet scrollen om weer bij de actualiteit te komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:12

Dat hele offtopic gezeur begint mij nu ook wel te vervelen. Start daarvoor gewoon een corona topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:16

Popstra schreef:
pien_2010 schreef:
Ja, ik kan me Wilders wel als premier voorstellen als het gaat om mensen toespreken, zaken verklaren voor de camera. Dat zal helder zijn in normale taal en recht door zee.

Ik kan me hem niet voorstellen als een premier die goed leiderschap kan geven in samenwerking met de ander.
Het is niet voor niets dat hij alleen de PVV is als het om de bestuurstructuur van zijn partij gaat .
Tevens op buitenlandse reizen is hij wel besmet door zijn anti moslim uitspraken. Dat komt ook in het westen niet goed binnen als nieuwkomer en ook in het buitenland weten ze van zijn veroordeling.

Dat zal wel mee vallen. In het westen kiest men de laatste jaren immers steeds meer voor rechts

Wat mij opvalt is dat Nederland bekend stond bij de Engelsen en Fransen in onze kring, als een vrij en zeer tolerant land.
Zelfs in het koor zijn we 5 minuten later begonnen want de Nederlanders werden bevraagd op de uitslag van Wilders.
Onze whattsapp berichten vanuit onze Engelsen en Fransen vrienden maar ook bekenden werd goed gebruikt. De reacties waren allemaal overal geschokt!
Inderdaad de verrechtsing is in heel Europa. Maar ook in Nederland. De Fransen hier vinden dat met name schokkend daar ze van ons land een ander toleranter beeld had. Velen houden nu hun hart vast voor Frankrijk. Want als het zelfs (letterlijk wordt dit zo gezegd) in Nederland zo rechts is geworden....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:18

Die tolerantie is al sinds de jaren 90 aan het afnemen. Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling. Na WOII riep iedereen "dit nooit meer!" en dat hoop ik ook oprecht, maar als het economisch minder gaat wordt er toch weer een zondebok gezocht, het zal wel de menselijke natuur zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:21

nps schreef:
Oké, nog 1 keer dan. Ik heb getemd op de off-topic discussie, zou het echt fijn vinden als weg gewoon naar de actualiteit kunnen en niet alwéer die hele corona discussie gaan herhalen.

AppleSter schreef:
Over de actualiteit hebben terwijl je iemand wegzet gaat helaas niet lukken.
En ik negeer jou nu? Kijk even naar hoeveel links geklets ik op een dag krijg in dit topic en denk daarbij ook even dat ik nog een (sociaal, werk en paarden) leven heb naast Bokt.

Je word helemaal niet weggezet, vele mensen nemen uitgebreid de tijd om op je in te gaan.

AppleSter schreef:
Het feit dat je zo laatdunkend neerkijkt op mensen met een andere mening; “jij gelooft in onderbuikgevoel en alternatieve feitjes” geeft het niveau van jouw reageren al aan. Vooringenomenheid. Precies waar een groot deel van Nederland meer dan klaar mee is en waarom de PVV nu zo sterk uit de bus is gekomen.

Jij maakt ervan dat het laatdunkend is en voelt je om de een of andere reden supersnel beledigd en weggezet. Je eigen keuze. Ik vind het vooringenomen en arrogant om zó overtuigd te zijn van je eigen gelijk en dat continu in iedereens gezicht te duwen. Zoals IMANDRA terecht zei - weet waar je kennis ophoudt. Als 98% van de wetenschap in grote lijnen met elkaar eens is en data laat keer op keer dezelfde, niet te misinterpreteren conclusie zien kan jij ervoor kiezen om in de uitkomsten van je eigen internet onderzoek te geloven. Daar ben je daar helemaal vrij in, maar de kans dat dat een alternatief feitje is is groot. Je eigen keuze, kan ik niet mooier voor je maken.

AppleSter schreef:
En je vergist je behoorlijk; Mensen die kritisch zijn op de overheid zijn juist degene die het meeste onderzoek doen. Braaf in de kudde meelopen is tenslotte altijd makkelijker en comfortabeler dan tegen de stroom in zwemmen.

Het gaat niet om meelopen, het gaat niet om willen volgen. Het gaat erom dat je vertrouwt dat andere mensen beter weten wat jij zelf niet weet. En ook hier weer vind ik het extreem vooringenomen om je eigen uurtje op Google meer waarde toe te kennen dan kundig uitgevoer, gepeer-reviewed onderzoek. Wat denk je wel niet allemaal te weten? En - wat ik eerder heb gemerkt in dit soort internetdiscussies - lijkt eigen onderzoek vaak al volgt te werken. Iemand heeft al een wantrouwen, een bepaald onderbuikgevoel, en gaat op internet op zoek naar informatie die dat gevoel bevestigd. Dat heet confirmation bias en is heel begrijpelijk. Net als het gevoel dat dingen niet lekker zitten.

AppleSter schreef:
Het feit dat dit topic en andere topics ontwricht zoals je in je voorbeeld noemt komt doordat een bepaalde groep zichzelf boven de rest plaatst en met “feiten” schertst en anderen kleineert of wegzet. En dat is onacceptabel.

Ik zal de nuance aanbrengen die ik vaak mis in je berichten: vind jij. Het valt mij op dat de bepaalde groep zich enorm snel persoonlijk aangevallen voelt als men ingaat op de inhoud. Niemand kleineert jou, niemand zet een bepaalde groep weg. Maar je kan niet verwachten dat als je je onfundeerde, off topic mening overal naar binnen flatst dat niemand kritiek heeft op die mening. Dat is weer dat hele vooringenomen alles willen roepen, maar totaal niet tegen kritiek kunnen. Heb eerder al eens de vergelijking gemaakt, alsof je binnenkomt op een feestje, iemand finaal op z'n bek slaat en vervolgens super verbaasd bent dat iedereen boos op je is.

Mijn advies - probeer het niet zo persoonlijk op te nemen, probeer wat meer ontopic te blijven en zeg wat vaker - ik vind, of ik heb het zo beleefd. Denk bijvoorbeeld - ik voelde me enorm beperkt in mijn vrijheid door de coronamaatregelen ipv we werden enorm beperkt door de coronamaatregelen. Dat eerste houdt het bij jezelf, dat tweede is een mening als feit deponeren. Succes!

Over Wilders als premier, ik kan het me ook lastig voorstellen. Vooralsnog is alleen Rusland blij met zijn benoeming, en dat zegt wat ;). Hij wordt in het buitenland ook al de Nederlands Trump genoemd, en die was niet al te best voor de internationale betrekkingen :). Groot verschil is wel dat GW geen alleenheerser wordt en ons dus niet zo makkelijke uit de internationale verdragen kan trekken, want volgens mij wil geen enkele andere partij dat. Ik denk wel dat Trump en Wilders uitstekend kapperstips kunnen uitwisselen :). Wat Avalanche zegt - hij mag het waar gaan maken. Ik ben benieuwd, maar wel sceptisch. Maar misschien verrast hij iedereen.

Ik zou liever een Omtzigt zien, maar ook die staat niet bekend om zijn diplomatiek of samenwerkingskunde. Internationaal gezien heet Timmermans wel het beste CV.

Vanochtend op het nieuws - volgend jaar wordt chocolade veel duurder omdat cacao oogsten zijn mislukt vanwege extreem weer :(. Zou dat een reden kunnen zijn om toch wat aandacht aan het klimaat te besteden ;)?

Wat een aanvallende reactie! Ik word (en met mij velen die een andere mening dan dit vaste clubje aanhangen) wel weggezet. Opmerkingen als extreem rechts, gedrag van een 2-jarige die z’n zin niet krijgt (op vrijheidsbeperkende maatregelen die niet geëvalueerd worden nota bene :+ ) en “desinformatie” etc etc.
Alles wat het vaste groepje brengt zijn “feiten”. Zo werkt het in het echte leven (gelukkig) niet en dus ook niet op een openbaar forum als bokt.

Ja, mensen nemen uitgebreid de tijd voor een reactie, maar deze is vaak niet inhoudelijk maar in wegzet vorm. “De feiten” “Feit is” En het ellenlang kleineren van kiezers op rechts als “dom” “racistisch” en “slecht op de hoogte” en “laag niveau”.
Om die reden plaats ik berichten in topics als dit.

Wilders is de grootste geworden, niet Timmermans (veel PVDA/GroenLinks stemmers stemden bewust niet op hem }> dus zó populair is de man al niet binnen eigen gelederen) en dat heeft een oorzaak. Het grootste deel van de Nederlanders wil Timmermans niet als leider, zelfs veel van de kiezers van zijn eigen partij! Gun het rechtse geluid ook ruimte hier, net als in de samenleving. Je hoeft het niet met alles eens te zijn maar hou op met dat wegzetten. Discussiëren is iets anders dan mensen wegzetten en met “feiten” schermen alsof er geen andere inzichten zijn.

Ik vind het heel arrogant om altijd maar vanuit de hoogte te reageren. Als links alle wijsheid in pacht had waren er inmiddels wel meer overtuigd dan die 24 zetels die ze gehaald hebben met het samengaan van PVDA/GroenLinks. Het grootste deel van de kiezers (mensen die niet zijn gaan stemmen tellen niet mee, ze hebben hun kans gehad op meebeslissen) willen geen links beleid. Dan kun je hier wel doen alsof dat de enige mogelijkheid is voor Nederland; de werkelijkheid is anders. En die werkelijkheid mag ook gehoord worden op Bokt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:36

Nouja het is ook niet met zekerheid te zeggen of het grootste deel wèl Wilders wil als MP. Als er veel protest-stemmen bj zitten.... en sowieso hebben er meer Nederlands NIET dan wèl op Wilders gestemd.

We hebben er volgens mij dus helemaal niet goed zicht op wie de meeste Nederlanders het liefst als leider zouden zien, want dat is niet echt specifiek gevraagd volgens mij. Wellicht dat er wel door deze of gene gepolld is onder een zeer algemeen deel van de populatie? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:38

Tja, ik wil Wilders niet als premier.
Ik wens het mij niet voor te stellen.
Behalve het modderfiguur in het buitenland (we hebben als Nederland 'veel buitenland') is het ook nog een kwestie van kwetsbaarheid. Van beveiliging en een safe house en parlementaire onschendbaarheid
(binnen de orde van de vergadering mag je in het parlement / ps/gemeenteraad zeggen wat je wil zonder kans op strafvervolging)
volop in het echte leven, midden in de volle publiciteit, geen onschendbaarheid meer - het lijkt me gewoon niet slim.
(Net zoals zijn bezoek aan Kijkduin niet slim was. 'De mensen een hart onder de riem steken' - mijn hoela. Mensen laten barsten,
Wilders doet NIETS voor mensen in de hoek waar de klappen vallen,
en dan efkes meehuilen en de boel opstoken als er asielzoekers tijdelijk worden gehuisvest.)

Oh ja: migratie.
Asielzoekers zijn maar een klein deel.
En 'de instroom indammen' KAN niet, hè. Eerst de wereldvrede, en de woestijnen laten stoppen met oprukken - daarna kan het. Eerder niet.
(En ik blijf weg van stigmatiserende termen als tsunami.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-11-23 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:38

Citaat:
extreem rechts,

Wat heb je als probleem met deze term AppleSter?

Volgens mij is het gewoon een benaming zoals je ook het midden hebt, links en extreem links.

Hoe zie jij dan de PVV?

Blijkbaar ontgaat mij iets. Ik zie veel zorgen, onderbouwd met feiten vanuit het verleden.
Ik zie geen bashen eerlijk gezegd, maar gewoon feiten genoemd.

Inderdaad is GL/ PvdA met 26 zetels de tweede grootste partij geworden. Een winst van 6 zetels met de vorige keer.
Dus zo'n grote verliezers zijn het niet. Maar je hebt gelijk dat 35 zetels van Wilders een enorme prestatie is. Waarvoor de PVV-ers door mij in elk geval gefeliciteerd zijn.

Ik zelf ben 65 jaar en ben al 47 jaar stemgerechtigd. Het politieke klimaat is enorm gepolariseerd en of jij dat nu leuk vindt of niet, het schofferen van een hele bevolkingsgroep was toen 47 jaar geleden echt not done.
Mijn generatie hadden ouders, leerkrachten die de gevolgen daarvan blootlegden (denk aan holocaust), of zoals eerder genoemd, in die tijd was de slogan :" dat nooit meer", springlevend.

Ik heb niet het idee dat de PVV de laatste bladzijde zo gebasht wordt. Wel wordt de vinger, imo, op de pijnlijke plek gelegd.

Het is fijn en belangrijk dat Wilders voor ALLE Nederlanders de premier wil zijn, het is fijn dat hij niet (meer) uitspraken gaat doen die tegen de wet zijn, maar eerst zien dan geloven.

Wilders is intelligent genoeg om te weten dat dit wel tijd vraagt! Dat is ook de oogst van wat hij gezaaid heeft.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-11-23 11:40, in het totaal 4 keer bewerkt