Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:03

Citaat:
Dat Netanyahu de nieuwe Putin is heb ik een aantal pagina's geleden hier al geconcludeerd ;)

... ik vind net niet dat de heren identiek zijn, maar er zijn wel overeenkomsten.
Citaat:
Maar er is wel een groot verschil tussen de Putins' aanval op Ukraïne en die van Netanyahu op Gaza.

Hmmm, Groot Rusland, Groot Israël,
vroegah was dit van ons, en zo moet het weer worden.
(De positie tov de US of A verschilt.)

Citaat:
Ukraïne is nooit Rusland binnengetrokken om daar huis aan huis mensen te vermoorden en heeft ook geen 5000 raketten naar Russische steden geschoten voordat Rusland Ukraïne binnenviel (en nog steeds niet trouwens).

Ja, en....?

Kort en bondig: dit is vendetta.
"Hamas heeft het er naar gemaakt!"
Zit iets in, hoor.
Maar de staat Israël heeft helaas geen schone handen. (Regelmatig werd 1 kleine bom vanuit Gaza, die nauwelijks schade aanrichtte drie dagen later 'vergolden' met twee of drie gerichte bommen die complete woonhuizen deden instorten.)

...en zo kun je dus tot in het oneindige doorgaan.
Voor een homo sapiens in de 21ste eeuw geen intelligente handelswijze.
Citaat:
Amnesty heeft o.a een nogal discutabele rol gespeeld in het begin van Rusland-Ukraïne oorlog.

ECHT NIET.

... ja, ze hebben een discutabel rapport uitgebracht over mogelijke oorlogsmisdaden aan Oekraïnsche zijde. (En ik eis niet van de Oekraïnse strijdkrachten dat het heiligen zijn, dus wellicht zijn die misdaden er wel degelijk. Zou kunnen.)

Een rapport uitbrengen vind ik iets heel anders dan een rol spelen in een conflict zelf.
'Woorden doen er toe.)

Benzz

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:12

Maar Janneke, Palestina is nooit van Israel geweest. De Britten hebben het veroverd en het her verdeeld........

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:16

Nikass schreef:
Het feit dat joden in Nederland nu bang zijn, en hun feesten en bijeenkomsten afgelasten, vind ik erg. Terecht dat ze bang zijn, want er loopt altijd wel weer ergens een gek rond die de situatie aangrijpt om zich als een idioot te gedragen.
Alleen zouden ze Israël daar op aan moeten spreken:

Nee daar moeten ze Israel helemaal niet op aanspreken :n
Wat hebben Nederlanders met een Joods geloof te maken met Israel? Het is toch gewoon belachelijk dat zij zich zouden moeten verantwoorden voor een ander land alleen omdat ze een bepaald geloof hebben?
Hun veiligheid hoort gewoon gewaarborgd te worden in en door Nederland (of België).

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:25

Lau07 schreef:
FiveSports schreef:
@mysa, hoe ligt die verhouding dan ongeveer? Qua hoeveel Israël financieel gesteund wordt en Palestina?

Ik denk dat je jezelf zult verbazen over de financiële bijdrage van de EU en VS, die is vrij hoog. Onder andere de Palestijnse autoriteit wordt bijna volledig financieel ondersteund door de EU en VS.

Onder andere deze pagina (wel in het Engels, maar als je klikt op het wereldbolletje wordt de pagina vertaald) vertelt je meer over de steunpakketten van de EU aan de Palestijnen: https://neighbourhood-enlargement.ec.eu ... lestine_en

Onderaan de pagina staan ook een aantal fact sheets en links naar andere EU documenten die je mogelijk interessant vindt.

Let wel: bovenstaande documentatie gaat alleen over steun vanuit de EU, veel landen ondersteunen Gaza en de west bank ook op eigen titel, zowel financieel als door middel van humanitaire steun, opleidingen en andere ondersteuning zoals het aanleggen van infrastructuren etcetera.

En dan zijn er ook nog een hoop andere internationale verbanden waar Gaza steun van ontvangt. Niet elke organisatie en overheid is even transparant over de steun die ze aan andere landen verlenen, dus het zal altijd giswerk blijven, maar we komen een eind.

Wel moet ten aanzien van financiële steun aan Gaza worden opgemerkt dat er t.a.v. Hamas natuurlijk ook een grote geldstroom is, die redelijk onzichtbaar is voor de buitenwereld. Dat gaat met name om crypto geldstromen, illegale/verboden financiering vanuit andere organisaties met een terroristisch oogmerk of gesanctioneerde landen zoals Iran. Business insider publiceerde onlangs een interessant artikel over de geldstromen van Hamas, maar ik kan het zo snel even niet vinden.

Financiële steun aan Israël ligt heel anders, dat is immers een land met een economie op een heel ander niveau. Dus het is een beetje appels met peren vergelijken.

Je lijkt me goed geïnformeerd.
Kun je iets zeggen over de totale aantallen?
Dus hoeveel euro/dollar er vanuit ons naar Palestina is gegaan en hoeveel naar Israël? Dat plaats het wel een beetje in perspectief.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:40

irmaz schreef:
Nikass schreef:
Het feit dat joden in Nederland nu bang zijn, en hun feesten en bijeenkomsten afgelasten, vind ik erg. Terecht dat ze bang zijn, want er loopt altijd wel weer ergens een gek rond die de situatie aangrijpt om zich als een idioot te gedragen.

Nee daar moeten ze Israel helemaal niet op aanspreken :n
Wat hebben Nederlanders met een Joods geloof te maken met Israel? Het is toch gewoon belachelijk dat zij zich zouden moeten verantwoorden voor een ander land alleen omdat ze een bepaald geloof hebben?
Hun veiligheid hoort gewoon gewaarborgd te worden in en door Nederland (of België).

Ja je hebt gelijk. Dat klopt niet wat ik zei.
Nederland (in dit geval) hoort hun veiligheid te waarborgen.
En niet de joden zelf, maar de Nederlandse staat zou Israël erop moeten aanspreken dat door hun gedrag ook Nederlandse burgers gevaar lopen.

Dank voor je kritische noot.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 00:19

Nee, ben ik niet met je eens. Antisemitisme is niet ontstaan door Israël. Antisemitisme is iets wat blijkbaar onderhuids sluimert en zo nu en dan de kop op steekt.

Ik denk ook niet dat de Israëlische regering zich bezig houdt met wat voor gevolgen hun oorlog heeft voor de Nederlandse joden, met hun eigen inwoners wordt al geen rekening gehouden.

Desalniettemin hoop ik dat Nederland, samen met andere landen, kan forceren dat er een staakt het vuren komt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 00:38

Veel Israelische joden zijn wel klaar met die oneindige oorlog en proberen naar het buitenland te emigreren.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... en-helpen/

Ik kan het me goed voorstellen. Het is daar altijd al hommeles en met die Netanyahu aan de macht is de chaos helemaal compleet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:53

FiveSports schreef:
Sorry als deze al gedeeld is, ik heb 'm nu meerdere keren gezien.
Vind het echt geniaal hoe deze man een soort dark humor toepast op de situatie om de pijnlijke vragen te stellen. Hebben meer deze gezien?

[ Video ]

Als het goed is is Bassem nog een keer uitgenodigd bij Piers Morgan. Geniale man. _/-\o_

“Let’s imagine a Palestine without Hamas, and let’s call that Palestine the West Bank.” Eén land zonder Hamas en nog steeds geen vrede vanuit de Israëlische kant. :n

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:59

Nikass schreef:
Ik ben het met je eens, ook met je vorige post.
Amerika moet niet praten, ze moeten eisen dat Israël per direct stopt met geweld, en dat Israël de bezetting van de Palestijnse gebieden opheft.

Ik hoor nog steeds op tv mensen zeggen dat Israël zichzelf mag "verdedigen" > als in: Gaza bombarderen. En "ja de gevolgen in Gaza zijn erg, maar wat moeten ze dan?"
Israël wordt zó de hand boven het hoofd gehouden.

Alleen Israël kan het conflict beëindigen, namelijk: door de Palestijnse bevolking vrij te laten.
Ik krijg het bijna niet uit mijn strot, maar Johan Derksen heeft gelijk dat de staat Israël de aanval van Hamas zelf heeft uitgelokt.

(Daarmee praat ik het geweld van Hamas niet goed; sterker nog, het maakt me woest. Niet alleen om de slachtoffers, maar ook omdat ze imo méér hadden bereikt als ze zich anders hadden opgesteld. )

Ik ben benieuwd naar wat dan had gewerkt in jouw ogen, want dit conflict duurt al zo lang waarbij verschillende methodes zijn gebruikt en tja, we zien het nu… Wat zou dan wel werken? In een ideale wereld is er vrede en vallen er geen doden, maar helaas leven we daar niet in.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:08

(Daarmee praat ik het geweld van Hamas niet goed; sterker nog, het maakt me woest. Niet alleen om de slachtoffers, maar ook omdat ze imo méér hadden bereikt als ze zich anders hadden opgesteld. )

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, omdat de Palestijnen economisch en op elk gebied volledig uitgeperst worden door Israël. De haven die ooit aangelegd werd met o.a. Nederlands geld, werd door Israël platgebombardeerd. Je kan hooguit zeggen, het geen wat er nu gebeurd ( platbombarderen etc), had anders heel langzaam gebeurd. Vergelijk het maar met het langzaam uitpersen van een sinaasappel. Zolang het westen Israël blijft steunen, is er geen toekomst voor de Palestijnen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 26-10-23 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:18

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:13

princequillo schreef:
Satellietbeelden voor 7 oktober en nu op 21 oktober in Gaza. Heftig verschil. De foto’s zijn interactief, je kunt het peiltje in het midden gebruiken om één van de twee momenten groter te maken.

https://www.cnn.com/2023/10/25/middleeast/satellite-images-gaza-destruction/index.html

Wow, dit is echt bizar..... Mensen denken dat het oorlogsretoriek is als het hebben over "flatten Gaza into a parking lot" maar je ziet hier dat ze het ook echt waarmaken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:26

Opstekertje hieronder. En dan zag ik net ook een video van een Israëlisch meisje/jonge vrouw, overlevende van 7 oktober. Zij zei: we willen niet terug naar de kibboets om onder militaire bescherming te leven. We willen terug met een politieke oplossing. Stop met vechten en ga praten.

https://nos.nl/collectie/13959/video/24 ... zaam-samen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:44

De nos heeft een reportage over twee dorpjes: het Arabische Meiser en de kibboets Metser.

Al 70 jaar delen ze water en vriendschap.
'Het nieuws is voor iedereen moeilijk om te zien.'
'Ik volg het nieuws in het Engels, Hebreeuws en Arabisch.'
'We hebben het hier zo goed met elkaar. Ga toch zitten en verzin een oplossing naar vrede...'

"Vitaminen voor het hart."
Het kan wel.
.... het wordt alleen te weinig gedaan.
En er zijn inmiddels bakken met trauma (en woede, verblindheid - noem maar op).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:00

Nikass schreef:
Ja je hebt gelijk. Dat klopt niet wat ik zei.
Nederland (in dit geval) hoort hun veiligheid te waarborgen.
En niet de joden zelf, maar de Nederlandse staat zou Israël erop moeten aanspreken dat door hun gedrag ook Nederlandse burgers gevaar lopen.

Dank voor je kritische noot.

Geen dank.

Maar om toch nog even door te pakken: Het is niet Israels probleem dat Nederlandse burgers in Nederland gevaar zouden lopen. Dat is een Nederlands probleem, veroorzaakt door een makkelijk 'wij-zij' denken.

Ik heb niemand horen zeggen dat mensen van Russische afkomst in Nederland gevaar zouden lopen nadat Rusland Ukraïne binnen was gevallen, waarom vinden we het wel normaal wanneer het gebeurd met Nederlanders die toevallig een geloof hebben dat het hoofd-geloof is in Israel?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:29

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:33

irmaz schreef:
Ik heb niemand horen zeggen dat mensen van Russische afkomst in Nederland gevaar zouden lopen nadat Rusland Ukraïne binnen was gevallen, waarom vinden we het wel normaal wanneer het gebeurd met Nederlanders die toevallig een geloof hebben dat het hoofd-geloof is in Israel?

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... aamde.html

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:43

Urbanus schreef:
Nee, ben ik niet met je eens. Antisemitisme is niet ontstaan door Israël. Antisemitisme is iets wat blijkbaar onderhuids sluimert en zo nu en dan de kop op steekt.

Ik denk ook niet dat de Israëlische regering zich bezig houdt met wat voor gevolgen hun oorlog heeft voor de Nederlandse joden, met hun eigen inwoners wordt al geen rekening gehouden.

Desalniettemin hoop ik dat Nederland, samen met andere landen, kan forceren dat er een staakt het vuren komt.

Nee ik beweer ook niet dat antisemitisme ontstaan is door Israël. Dat denk ik niet.
Maar een bevolkingsgroep stelselmatig onderdrukken, roept natuurlijk wel wat op.
En als Israël daadwerkelijk geeft om haar volk, dan ook om je volk verder weg lijkt mij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:56

nikkel schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, omdat de Palestijnen economisch en op elk gebied volledig uitgeperst worden door Israël. De haven die ooit aangelegd werd met o.a. Nederlands geld, werd door Israël platgebombardeerd. Je kan hooguit zeggen, het geen wat er nu gebeurd ( platbombarderen etc), had anders heel langzaam gebeurd. Vergelijk het maar met het langzaam uitpersen van een sinaasappel. Zolang het westen Israël blijft steunen, is er geen toekomst voor de Palestijnen.

Waar ben je het niet mee eens?
Ik vind het verzet an sich terecht. En dat dat niet helemaal zonder (bedreiging van) geweld gaat, begrijp ik ook nog.
Misschien ben ik soms te idealistisch, maar ik denk dat als Hamas op 7 oktober Israël was binnengevallen en 200 mensen had gegijzeld en daarbij daadwerkelijk zo min mogelijk geweld had gebruikt (dus zeker geen wrede excessen) dat ze dan meer respect en sympathie van de wereld hadden gekregen, en meer steun.
Genadig zijn is machtiger dan wraak.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:59

Nikass schreef:
Urbanus schreef:

Nee ik beweer ook niet dat antisemitisme ontstaan is door Israël. Dat denk ik niet.
Maar een bevolkingsgroep stelselmatig onderdrukken, roept natuurlijk wel wat op.
En als Israël daadwerkelijk geeft om haar volk, dan ook om je volk verder weg lijkt mij.

Eens idd, maar ik denk dat het conflict weinig tot niets met antisemitisme te maken heeft.

Het jammere is dat mensen niet nadenken en dingen door elkaar halen of gewoon ziek in hun hoofd zijn, als land moet je daar rekening mee houden.
Israel profileert zich als joodse staat, terwijl er genoeg joden zijn die anti-zionisme zijn en alles wat er nu gebeurt verafschuwen.
Je hoeft alleen maar één gek te hebben die wél gelooft dat een jood gelijk is aan een zionist en een zionist vervolgens weer gelijk is aan een Israeliër die onschuldige mensen vermoord. Als land moet je er wel zoveel mogelijk aan doen om de joden te beschermen tegen zieke geesten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:09

Citaat:
Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een resolutie goedgekeurd waarin het Israël expliciet steunt. De tekst van de resolutie luidt "het naast Israël staan terwijl het land zich verdedigt tegen de barbaarse oorlog die door Hamas en andere terroristen is begonnen".

https://nos.nl/liveblog/2495401-leger-i ... ben-gedaan

Bravo

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:52

Citaat:
Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een resolutie goedgekeurd waarin het Israël expliciet steunt. De tekst van de resolutie luidt "het naast Israël staan terwijl het land zich verdedigt tegen de barbaarse oorlog die door Hamas en andere terroristen is begonnen".

Afdeling teksten kritisch lezen.

De aanval op 7 oktober mag van mij barbaars heten.

Maar het klinkt alsof het voor 7 oktober pais en vree was, geen vuiltje aan de lucht - en dan komt er opeens een moorddadige aanslag,
nee, 'Hamas en andere terroristen beginnen een oorlog'.

Zo kun je het uiteraard zien, maar dan negeer je hoe de bezetting is voor de Palestijnen.
(In een aantal opzichten mag dat van mij ook barbaars heten...)

De tekst spreekt zelfs van een interessant concept:
'zich verdedigen tegen een oorlog'.
In principe ben ik daar zeer in geïnteresseerd.
(De praktijk van het Israëlische leger vind ik geen interessant concept: één van de beste legers ter wereld tegen een gewapende groep te midden van een ongewapende burgerbevolking. Ongelijke strijd en niet echt volgens de Geneefse conventie.)

En het woordje 'beginnen'....
"De ander is begonnen, dus nu mag ik...." houdt vendetta's eeuwenlang gaande.
(Niet slim... Homo sapiens in de 21ste eeuw kan beter weten.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:19

mysa schreef:
Opstekertje hieronder. En dan zag ik net ook een video van een Israëlisch meisje/jonge vrouw, overlevende van 7 oktober. Zij zei: we willen niet terug naar de kibboets om onder militaire bescherming te leven. We willen terug met een politieke oplossing. Stop met vechten en ga praten.

https://nos.nl/collectie/13959/video/24 ... zaam-samen

Mooi!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:32

Urbanus schreef:

<KNIP>

Antisemitisme en daarmee samenhangende geweldsuitbarstingen tegen Joden zijn meer dan 2000 jaar oud:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:37

Nou, wilde ik net schrijven!

En het enge vind ik zelf: niet alleen mensen die de joodse religie aanhangen worden als jood beschouwd. Maar iedereen wiens ouders/grootouders/overgrootouders joods genoemd werden heet ook jood. Al is ie zo seculier als maar kan. De Nazi's spanden daarin wel de kroon: volgens hen zou ik bijvoorbeeld een 'mischling in de tweede graad' zijn. Omdat ik een joodse opa heb. Seculierder dan hij vond je ze niet.
Assimilatie was zo ongeveer zijn lijfspreuk.