Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:18

8nnemiek schreef:
Welk klimaatgedram wordt er door de strot geduwd dan? Noem eens wat voorbeelden?
Ik zie juist nauwelijks iets gebeuren. Mensen en vooral bedrijven kunnen lekker door gaan met vervuilen, en we gaan never nooit de doelstellingen halen op dit tempo.

we hadden toch al een doelstelling gehaald?
Stikstof zat onder het plafond, en nog iets, dacht ik?

Citaat:
En met BBB en andere rechtse partijen wordt dat alleen maar erger.

Nja, dat weet ik niet...

Ik denk dat er voor alle partijen hoe dan ook een flinke klus ligt.. de oplossing is er denk ik gewoon niet zo makkelijk..
wat dat betreft zouden minder partijen al kunnen schelen, wat eerder geschreven werd, met die kiesdrempel.. Het oeverloos ouwehoeren is alleen maar goed voor mensen die daar geld mee verdienen, maar de rest heeft er verder niet zoveel aan..

Hoe hou je nederland verder ook financieel gezond... dat lijkt me ook best een belangrijk ding?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:19

Cer schreef:
8nnemiek schreef:
Welk klimaatgedram wordt er door de strot geduwd dan? Noem eens wat voorbeelden?
Ik zie juist nauwelijks iets gebeuren. Mensen en vooral bedrijven kunnen lekker door gaan met vervuilen, en we gaan never nooit de doelstellingen halen op dit tempo.

we hadden toch al een doelstelling gehaald?
Stikstof zat onder het plafond, en nog iets, dacht ik?

Stikstof heeft weinig te maken met klimaat. Klimaatverandering wordt oa versneld door uitstoot van CO2 en methaan, niet stikstof. Methaan is een zeer sterk broeikasgas dat voornamelijk vrijkomt bij de vee industrie.

Het wordt inderdaad hoe dan ook heel lastig, met welke coalitie dan ook. Maar met partijen die het vooral hebben over 'klimaatgedram' gaan we er zéker niet komen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-07-23 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:23

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

Dat lijkt niet iedereen in de gaten te hebben. Ik krijg het gevoel dat men denkt dat zij het hele beleid kunnen veranderen en de opdracht die er ligt van tafel kunnen vegen. Lijkt me niet echt realistisch. Ze zouden toch ook met andere partijen in een kabinet komen. c

Vanuit de oppositie kun je natuurlijk heel populair van alles willen, of je het echt voor elkaar krijgt moet nog blijken.

Dat is toch bij elke partij zo.
Ze zullen allemaal water bij de wijn moeten doen.

Ook misschien op klimaat gedram. Daar aan werken prima, maar niet zoals het nu door de strot geramd word.
Logisch dat mensen daar tegenin komen, modaal en daaronder kan dat niet betalen.
Niet dat ze er niets aan willen doen, wat er dan van gemaakt word.
Dus ja een BBB zal niet kunnen doen wat ze willen, maar PVDAGL ook niet

Zeker geldt dat voor elke partij. Maar ik heb het idee dat de verwachtingen bij BBB heel hoog zijn omdat het ook een nieuwe partij is. Bij GL en PvdA heb ik dat idee minder, juist ook omdat ze hierin al samen willen werken om tot zo veel mogelijk resultaat te kunnen komen.

Daarbij heb ik het idee ook wel teleurstelling te zien aan de linkerkant bij het vallen van het kabinet. Niet omdat ze nou zo blij waren met die samenstelling, maar omdat alle plannen nu nog langer in de kast blijven liggen. Bij BBB heb ik het idee dat er vooral blijdschap was. Alles wordt nu beter.

Maar dat is dus enkel naar mijn idee, geen feiten ofzo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:28

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:52

Bij het verbranden van fossiele brandstoffen komt er inderdaad zowel stikstof (eigenlijk stikstofoxide, NO/NO2/NOx , want stikstof zit gewoon in de lucht) vrij, en daarnaast ook CO2 (kooldioxide). De stikstof slaat neer en zorgt er oa voor dat arme grond en water te voedingsrijk wordt en daardoor bepaalde flora en fauna zal verdwijnen. Dat heeft dus meer te maken met natuur dan met klimaat. Al is het uiteindelijk allemaal verbonden.
Maar de CO2, dat is een broeikasgas. Dat blijft in de lucht hangen, houdt warmte vast en zorgt dat de temperatuur op aarde opwarmt. Dat is heel simpel gezegd het verschil tussen stikstofoxide en CO2.
Als het gaat over klimaatverandering, dan gaat het dus vooral om broeikasgassen als CO2 en methaan.
Je hebt wel ook N2O (Distikstofoxide oftewel lachgas) als broeikasgas, om het nog wat ingewikkelder te maken :+ Dat wordt nog wel eens verward met stikstofdioxide.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-07-23 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:53

DuoPenotti schreef:
Je bedoelt eerlijk en realistisch volgens hoe het als jou het beste is, niet eerlijk en realistisch via meerdere manieren?

Nu ben ik er echt weg van... kom in 1 topic bewust al niet en dan hier weer dezelfde lp die hangt....

Nee. Eerlijk en realistisch wat betreft de balans van de mens (boer), economie en duurzaamheid.
Ik denk dat het niet eerlijk en realistisch is om vast te blijven houden aan de hoeveelheid die we nu exporteren bijv qua vlees. Niet als je die balans wil bereiken.

Ik zal er wat dat betreft ook vast op achteruit gaan. Ik lust wel een stukje vlees en dit heeft als gevolg dat vlees in Nederland waarschijnlijk wat duurder wordt. Maar dat vind ik geen probleem, als de boer dan een betere prijs krijgt en het systeem minder impact heeft op de omgeving/milieu.

Wat precies die balans is, ga ik geen uitspraak over doen. Dat laat ik echt aan experts over.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:55

DuoPenotti schreef:
Precies dat, mij lijkt het juistpaniekvoetbal bij ieder die niet voor BBB is.
Maar waarom? Alsof BBB ineens alles veranderd. Ja misschien de gekte wat stopt, maar meer niet.

Even alles weggehaald want wil de quote niet verkloten. Welke gekte stopt volgens jou eigenlijk? Ik denk dat het juist start bij hen. Kijk naar PVV hoe dat ging in de provinciale verkiezingen waar ze dik gewonnen hadden. Wat hebben ze bereikt? Niemand wilde met ze werken. Dat was een totale flater.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:56

Fossiele brandstoffen gooien kooldioxide in de lucht.

Stikstof is in principe mest, dus meer plantengroei (en daarmee kun je kooldioxide uit de lucht halen)
... maar in de huidige hoeveelheden gaat het ten koste van de biodiversiteit.
Ofwel: we koersen af op monoculturen.
En monoculturen zijn kwetsbaar.

Vandaar de 'non-discussie' over of de natuur op omvallen staat.
Als je vindt dat monoculturen gewoon planten zijn en dus natuur - dan is er niets aan de hand.
Maar als je graag wil dat je kleinkinderen nog te eten hebben, moet je zorgen dat er zo weinig mogelijk monoculturen zijn.
Denk maar aan corona:
'op een slechte dag ging een vleermuis in de soep'
... en als dan niet de mensen ziek worden,
maar de enige graansoort die nog kan groeien in de stikstof-overvloed opeens het loodje legt,
dan hebben we een wereldwijde hongersnood.

Cer

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:02

Dat ligt eraan waar die monoculturen staan... en of je het op globale schaal bekijkt..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:05

Raineri schreef:
DuoPenotti schreef:
Precies dat, mij lijkt het juistpaniekvoetbal bij ieder die niet voor BBB is.
Maar waarom? Alsof BBB ineens alles veranderd. Ja misschien de gekte wat stopt, maar meer niet.

Even alles weggehaald want wil de quote niet verkloten. Welke gekte stopt volgens jou eigenlijk? Ik denk dat het juist start bij hen. Kijk naar PVV hoe dat ging in de provinciale verkiezingen waar ze dik gewonnen hadden. Wat hebben ze bereikt? Niemand wilde met ze werken. Dat was een totale flater.

In de provincies is er genoeg samenwerking met de BBB. En ik zie het landelijk nog wel gebeuren dat BBB en VVD gaan samenwerken aangevuld met nog een rechtse partij zoals bijvoorbeeld JA21. Nederland is een kneiterrechtsland. En het lukt Links maar niet om met een eigen verhaal te komen. Van de samenwerking tussen PVDA en Groenlinks verwacht ik ook niet zo heel veel.

Op dit moment zijn er nog een aantal onzekere zaken zoals wat Gaat Pieter Omtzigt doen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:05

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Je bedoelt eerlijk en realistisch volgens hoe het als jou het beste is, niet eerlijk en realistisch via meerdere manieren?

Nu ben ik er echt weg van... kom in 1 topic bewust al niet en dan hier weer dezelfde lp die hangt....

Nee. Eerlijk en realistisch wat betreft de balans van de mens (boer), economie en duurzaamheid.
Ik denk dat het niet eerlijk en realistisch is om vast te blijven houden aan de hoeveelheid die we nu exporteren bijv qua vlees. Niet als je die balans wil bereiken.

Ik zal er wat dat betreft ook vast op achteruit gaan. Ik lust wel een stukje vlees en dit heeft als gevolg dat vlees in Nederland waarschijnlijk wat duurder wordt. Maar dat vind ik geen probleem, als de boer dan een betere prijs krijgt en het systeem minder impact heeft op de omgeving/milieu.

Wat precies die balans is, ga ik geen uitspraak over doen. Dat laat ik echt aan experts over.

Dit is wat ik ook in eerste instantie denk. Anders boeren en beter betaald krijgen. Voor jou is het geen probleem om wat meer te betalen voor een stukje vlees, schrijf je. Maar voor andere mensen misschien wel. En zolang je dan nog goedkopere alternatieve hebt zal men dat blijven kopen. (vlees uit het buitenland bijvoorbeeld) Moet dat dan niet meer geïmporteerd worden?

Ik blijf dat een hele lastige vinden. Zolang mensen dierlijke producten willen blijven eten heb ik de voorkeur dat het in Nederland geproduceerd wordt, maar hoe houdt je dat betaalbaar voor iedereen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:08

Als je twee of drie keer per week vlees eet wordt het al een stuk betaalbaarder. Ik heb de indruk dat er nog best wat mensen zijn die dagelijks vlees eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:10

Loretta schreef:
In de provincies is er genoeg samenwerking met de BBB. En ik zie het landelijk nog wel gebeuren dat BBB en VVD gaan samenwerken aangevuld met nog een rechtse partij zoals bijvoorbeeld JA21. Nederland is een kneiterrechtsland. En het lukt Links maar niet om met een eigen verhaal te komen. Van de samenwerking tussen PVDA en Groenlinks verwacht ik ook niet zo heel veel.

Op dit moment zijn er nog een aantal onzekere zaken zoals wat Gaat Pieter Omtzigt doen?

De samenwerking is pas net begonnen, dus daar is nog weinig over te zeggen. De wil is daar ja, maar of het lukt? Verder wel eens met wat je schrijft over BBB met de VVD en nog een andere partij. Maar wie weet verrast PVDA samen met GL en kunnen zij met SP en PVDD ook een vuist maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:10

Cer schreef:
Dat ligt eraan waar die monoculturen staan... en of je het op globale schaal bekijkt..

Monocultuur is op lange termijn funest voor de grond én voor de insectenpopulatie (en daarmee ook weer vogels en amfibieën en vissen enz enz).
Het gaat al slecht met de bijen en hommels. Stel je voor dat die eens een écht slecht jaar hebben, een ziekte/parasiet, en ons fruit niet meer wordt bestoven.. Ik heb daar dit jaar zelfs al last van in mijn moestuin. Gisteren nog met een kwastje zelf staan bestuiven :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:11

mysa schreef:
Als je twee of drie keer per week vlees eet wordt het al een stuk betaalbaarder. Ik heb de indruk dat er nog best wat mensen zijn die dagelijks vlees eten.

Zeker, maar ik ken ze inderdaad ook echt wel waarbij je daar niet mee aan moet komen. Daar staat vlees nog echt op nr. 1.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:20

Jessix schreef:
Loretta schreef:

De samenwerking is pas net begonnen, dus daar is nog weinig over te zeggen. De wil is daar ja, maar of het lukt? Verder wel eens met wat je schrijft over BBB met de VVD en nog een andere partij. Maar wie weet verrast PVDA samen met GL en kunnen zij met SP en PVDD ook een vuist maken.

DAt zou best een mogelijkheid zijn. Probleem met PVDD en SP is wel dat beide partijen niet altijd van de samenwerking zijn.

PVDD ziet zich zelf graag als luis in de pels en krijgt vanuit de opositie veel voor elkaar. Ik vraag me af of die wel echt willen regeren omdat een aanzienlijk deel van hun electoraat gewoon maar PVDD stemt omdat ze het wel symphatiek vinden voor de dietjes maar verder ook geen idee hebben waar de partij voor staat.

De SP is ook een partij die weinig van de compromissen is. Ik heb zelf jaren SP gestemd maar ik denk dat ik de komende verkiezingen echt ergens anders op ga stemmen. Zeker nu Renske Leijten de partij heeft verlaten en Lilian Marijnissen wederom lijsttrekker is. Ik vind Lilian Marijnissen een sympathieke vrouw maar onder haar verliest de partij verkiezing na verkiezing. En echt water bij de wijn doen heb ik de SP ook niet zien doen in de afgelopen jaren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:23

Ik denk dat dat ook het probleem van de SP is, wel van alles willen, maar niet bereid zijn tot een compromis, en dat is een heilloze weg als je dingen voor elkaar wil krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:30

Dat denk ik ook, maar wie weet... Als je echt kan aansluiten op een groot links blok. Dan hoef je misschien niet zo veel compromissen te sluiten. Daarom omschreef ik het ook wel als "spannend" een paar pagina's terug, voor mijn gevoel zijn nu wel meerdere scenario's mogelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:33

De grootste onzekere factor op dit moment is vooral. Wat gaat Pieter Omtzigt doen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:41

IMANDRA schreef:
Doelde meer op politiek: Wakker dier noem ik geen politieke partij (ook geen fan van hun trouwens).

Ah oké duidelijk :)

Overigens kunnen de linkse politieke partijen er ook wel wat van, door bijvoorbeeld constant over landbouwgif te praten ipv gewasbeschermingsmiddelen. Begrijp me niet verkeerd, ik ontken de schadelijke effecten van GBM's op volksgezondheid en biodiversiteit niet.

Maar GBM's hebben ook gezorgd voor:

1. Voedselzekerheid
2. Toename opbrengst per hectare

Onderzoekers van KU Leuven stelden in 2019 dat de voedselzekerheid van 11 miljard mensen in de toekomst (2100) bedreigd wordt als er géén GBM's gebruikt worden. Zij stelden ook dat verandering van landgebruik de belangrijkste drijvende kracht is achter biodiversiteitsverlies en de toename van broeikasgassen. Daarom, stellen zij, is verdere landuitbreiding voor landbouw onaanvaardbaar en is de enige andere optie het verhogen van de mondiale opbrengstefficiëntie.

https://www.europarl.europa.eu/RegData/ ... S_IDA(2019)634416_EN.pdf

Door constant de term gif te gebruiken gaat men volledig voorbij aan bovenstaande. De nuance is weg en men doet alsof we zomaar even zonder kunnen. Daardoor wijst een deel van de maatschappij met hun vingertje naar ons, omdat wij dat rottige gif gebruiken.

IMANDRA schreef:
We hoeven wat mij betreft ook niet alleen voor Nederlandse consumptie te verbouwen hoor. Ik stel alleen dat het helemaal niet zo verkeerd is om eens kritisch te kijken naar wat de impact is van wat we verbouwen / verzorgen, waarvan een groot deel export is. Dus nee ik weet dat niet ieder land alles (rendabel) lokaal kan verbouwen of verzorgen. En nee verplichten tot een bepaald dieet hoeft ook niet.

Maar wat meer de balans opzoeken? Graag.

Gelukkig :D

Een deel van Nederland bestaat uit zware kleigrond of veengrond. Dat is praktisch gezien alleen maar geschikt voor de teelt van gras. Ik las eens een onderzoek (ga even zoeken waar ook alweer) waarin men stelde dat in een 100% biologische landbouw de enige productie van dierlijke eiwitten op deze plekken plaats kan vinden.

Als we in Nederland dan meer plantaardig voedsel gaan verbouwen ten koste van bijvoorbeeld melkveebedrijven, zullen we er ook rekening mee moeten houden dat het gebruik van GBM's (drastisch) gaat toenemen. In de melkveehouderij wordt gemiddeld per hectare 0.4 kg werkzame stof gebruikt, in de akkerbouw is dat 9 kg en in de fruitteelt 31 kg per hectare.

https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... emaID=2275

Cer schreef:
Mij lijkt het precies andersom, sommige mensen lijken zo bang voor de BBB en dat zij alle liggende afspraken van tafel kunnen vegen, dat ze vergeten dat er ook nog andere partijen meedoen...

Het was altijd zo "nou, je kunt Rutte niet overal de schuld van geven want hij doet het niet alleen", "nou nou de VVD doet het niet alleen hoor, er zijn ook nog anderen".. en nu wordt misschien de BBB de grootste en dan is er paniek want dan gaat het land naar de klote en gaat alles alleen maar over de boeren...
wat maakt het gevoel dat het nu anders zal gaan dan eigenlijk? Het blijft toch een samenstelling van meerdere partijen?

Beter had ik het niet kunnen zeggen. Bijzonder welke aannames er gedaan worden hier. Ik verwacht niet dat met de opkomst van BBB onze problemen opgelost gaan worden. Ik ben slechts blij met een beetje meer boerenverstand in Den Haag, en dat er eindelijk weerwoord komt op de polariserende woorden vanuit D66/GL/en co.

That's all *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:43

Loretta schreef:
De grootste onzekere factor op dit moment is vooral. Wat gaat Pieter Omtzigt doen?

Ja is dat zo? Ik verwacht eigenlijk niet dat hij zelf met een lijst gaat komen of zichzelf op de lijst zet. En hij wil niet aansluiten bij een andere partij heeft hij aangegeven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:47

Jessix schreef:
Loretta schreef:

Ja is dat zo? Ik verwacht eigenlijk niet dat hij zelf met een lijst gaat komen of zichzelf op de lijst zet. En hij wil niet aansluiten bij een andere partij heeft hij aangegeven.

Hij moet nog definitief aan gaan geven wat hij gaat doen. Zelf vrees ik dat hij inderdaad op gaat stappen. Maar hij zal het binnenkort definitief bekend maken.

Wanneer hij met een lijst gaat komen dan moet hij daar al lang mee bezig zijn. Ik zou het wel knap vinden dat al die mensen op de lijst dan zo goed gezwegen hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:50

@ Loretta, nou hij heeft wel aangegeven niet bij een andere partij aan te sluiten en dat hij er verder na de zomer op terug komt. Ik zie hem inderdaad ook eerder opstappen dan doorpakken. En dat vanuit gezondheidsoverwegingen. Zou jammer zijn, ik vind hem wel heel goed in wat hij nu doet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:52

jessix schreef:
Dit is wat ik ook in eerste instantie denk. Anders boeren en beter betaald krijgen. Voor jou is het geen probleem om wat meer te betalen voor een stukje vlees, schrijf je. Maar voor andere mensen misschien wel. En zolang je dan nog goedkopere alternatieve hebt zal men dat blijven kopen. (vlees uit het buitenland bijvoorbeeld) Moet dat dan niet meer geïmporteerd worden?

Ik blijf dat een hele lastige vinden. Zolang mensen dierlijke producten willen blijven eten heb ik de voorkeur dat het in Nederland geproduceerd wordt, maar hoe houdt je dat betaalbaar voor iedereen?

(edit: quote verkloot, hoop dat die nog klopt zo!)

Voor mij is het geen probleem, voor anderen inderdaad wel. Maar moeten we eraan vasthouden dat iedereen dagelijks meerdere malen vlees kan eten? Bij ontbijt, lunch, avondeten? Ik denk dat het echt niet zo'n issue is om het duurder te maken en daardoor ook iets meer luxeproduct. Dat je het bijv. alleen als avondeten kan pakken (en dan een 'nette' portie, bijv. 100-150 gram). Of niet elke dag 's avonds, maar een paar keer per week. Dan is het ook betaalbaar, maar heb je wel de consequentie dat het niet meer elke dag kan.

Edit: wat Mysa zegt dus. Bij mensen bij wie vlees echt op nr. 1 staat.. tja, dan zal je er andere dingen voor moeten laten als je dat per se in stand wil houden maar het budget niet (meer) hebt om dat te doen. Eigenlijk net als met roken: als jij per se wil (blijven) roken moet je dat vooral doen, maar het is duurder geworden en dus zal je er dingen voor moeten laten. (even afgezien van alle andere nadelen van roken overigens).

@Typfoudt: Je hebt gelijk, het komt van beide kanten :j. Ik vind wat je schrijft interessant, maar heb echt te weinig kennis om daar inhoudelijk op in te gaan. Ik ben in principe voor een betere balans, maar wat die balans is en wat ons voedingspatroon als gevolg wordt, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

@Cer: Eens hoor, maar als er heel rechts wordt gestemd en je krijgt bijv. een coalitie tussen VVD, BBB en Ja21 (ik roep maar wat), dan ben ik wel bang dat de balans heel erg helt naar economie en het boerenbedrijf (of zelfs de megastallen), in plaats van ook te kijken naar klimaat en de impact daarop. Dus nee, de BBB doet het dan zéker niet alleen, maar het wordt als ze groot worden wel waarschijnlijker dat er best dingen kunnen gaan veranderen die wellicht niet altijd in het voordeel van het klimaat/aarde zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:55

IMANDRA schreef:
Voor mij is het geen probleem, voor anderen inderdaad wel. Maar moeten we eraan vasthouden dat iedereen dagelijks meerdere malen vlees kan eten? Bij ontbijt, lunch, avondeten? Ik denk dat het echt niet zo'n issue is om het duurder te maken en daardoor ook iets meer luxeproduct. Dat je het bijv. alleen als avondeten kan pakken (en dan een 'nette' portie, bijv. 100-150 gram). Of niet elke dag 's avonds, maar een paar keer per week. Dan is het ook betaalbaar, maar heb je wel de consequentie dat het niet meer elke dag kan.

Edit: wat Mysa zegt dus. Bij mensen bij wie vlees echt op nr. 1 staat.. tja, dan zal je er andere dingen voor moeten laten als je dat per se in stand wil houden maar het budget niet (meer) hebt om dat te doen. Eigenlijk net als met roken: als jij per se wil (blijven) roken moet je dat vooral doen, maar het is duurder geworden en dus zal je er dingen voor moeten laten. (even afgezien van alle andere nadelen van roken overigens).

Met je eens, maar dat kan dan alleen als je geen goedkoper vlees meer importeert vanuit het buitenland. Dus dan moet er ook een stop op de import komen. Dan neem je de keuze weg en kun je niets anders dan gewoon minder vlees eten, tenzij je het je dagelijks kan veroorloven.