IMANDRA schreef:Doelde meer op politiek: Wakker dier noem ik geen politieke partij (ook geen fan van hun trouwens).
Ah oké duidelijk
Overigens kunnen de linkse politieke partijen er ook wel wat van, door bijvoorbeeld constant over landbouwgif te praten ipv gewasbeschermingsmiddelen. Begrijp me niet verkeerd, ik ontken de schadelijke effecten van GBM's op volksgezondheid en biodiversiteit niet.
Maar GBM's hebben ook gezorgd voor:
1. Voedselzekerheid
2. Toename opbrengst per hectare
Onderzoekers van KU Leuven stelden in 2019 dat de voedselzekerheid van 11 miljard mensen in de toekomst (2100) bedreigd wordt als er géén GBM's gebruikt worden. Zij stelden ook dat verandering van landgebruik de belangrijkste drijvende kracht is achter biodiversiteitsverlies en de toename van broeikasgassen. Daarom, stellen zij, is verdere landuitbreiding voor landbouw onaanvaardbaar en is de enige andere optie het verhogen van de mondiale opbrengstefficiëntie.
https://www.europarl.europa.eu/RegData/ ... S_IDA(2019)634416_EN.pdf
Door constant de term gif te gebruiken gaat men volledig voorbij aan bovenstaande. De nuance is weg en men doet alsof we zomaar even zonder kunnen. Daardoor wijst een deel van de maatschappij met hun vingertje naar ons, omdat wij dat rottige gif gebruiken.
IMANDRA schreef:We hoeven wat mij betreft ook niet alleen voor Nederlandse consumptie te verbouwen hoor. Ik stel alleen dat het helemaal niet zo verkeerd is om eens kritisch te kijken naar wat de impact is van wat we verbouwen / verzorgen, waarvan een groot deel export is. Dus nee ik weet dat niet ieder land alles (rendabel) lokaal kan verbouwen of verzorgen. En nee verplichten tot een bepaald dieet hoeft ook niet.
Maar wat meer de balans opzoeken? Graag.
Gelukkig 
Een deel van Nederland bestaat uit zware kleigrond of veengrond. Dat is praktisch gezien alleen maar geschikt voor de teelt van gras. Ik las eens een onderzoek (ga even zoeken waar ook alweer) waarin men stelde dat in een 100% biologische landbouw de enige productie van dierlijke eiwitten op deze plekken plaats kan vinden.
Als we in Nederland dan meer plantaardig voedsel gaan verbouwen ten koste van bijvoorbeeld melkveebedrijven, zullen we er ook rekening mee moeten houden dat het gebruik van GBM's (drastisch) gaat toenemen. In de melkveehouderij wordt gemiddeld per hectare 0.4 kg werkzame stof gebruikt, in de akkerbouw is dat 9 kg en in de fruitteelt 31 kg per hectare.
https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... emaID=2275
Cer schreef:Mij lijkt het precies andersom, sommige mensen lijken zo bang voor de BBB en dat zij alle liggende afspraken van tafel kunnen vegen, dat ze vergeten dat er ook nog andere partijen meedoen...
Het was altijd zo "nou, je kunt Rutte niet overal de schuld van geven want hij doet het niet alleen", "nou nou de VVD doet het niet alleen hoor, er zijn ook nog anderen".. en nu wordt misschien de BBB de grootste en dan is er paniek want dan gaat het land naar de klote en gaat alles alleen maar over de boeren...
wat maakt het gevoel dat het nu anders zal gaan dan eigenlijk? Het blijft toch een samenstelling van meerdere partijen?
Beter had ik het niet kunnen zeggen. Bijzonder welke aannames er gedaan worden hier. Ik verwacht niet dat met de opkomst van BBB onze problemen opgelost gaan worden. Ik ben slechts blij met een beetje meer boerenverstand in Den Haag, en dat er eindelijk weerwoord komt op de polariserende woorden vanuit D66/GL/en co.
That's all