Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:05

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Geen traktors in Duitsland? O:)

Veel tractors. Maar de moeite niet waard. Bovendien liggen er (waarschijnlijk) 78 jaar oude mijnen onder die Drakentanden. En die krengen gaan ook nog (in tegenstelling tot die Wagner shyte) 2 meter de grond in. Opruimen kost een godsvermogen en creeert flinke gaten in het landschap. Lekker laten zitten. Levende geschiedenis.

Oh je had het over tank VERSPERRINGEN, ik had het laatste woord niet gelezen. Net voor jouw bericht had ik een foto's van diverse tanks voorbij zien komen, dus zat met een enorme Duitse tank in mijn hoofd die nog in Aken zou staan :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:16

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Veel tractors. Maar de moeite niet waard. Bovendien liggen er (waarschijnlijk) 78 jaar oude mijnen onder die Drakentanden. En die krengen gaan ook nog (in tegenstelling tot die Wagner shyte) 2 meter de grond in. Opruimen kost een godsvermogen en creeert flinke gaten in het landschap. Lekker laten zitten. Levende geschiedenis.

Oh je had het over tank VERSPERRINGEN, ik had het laatste woord niet gelezen. Net voor jouw bericht had ik een foto's van diverse tanks voorbij zien komen, dus zat met een enorme Duitse tank in mijn hoofd die nog in Aken zou staan :')

Nee, die staan in het naburige Huertgenwald. Flinke veldslag in september/oktober 44. 3 kapotgeschoten en sindsdien fleurig beschilderde Amerikaanse Shermans. Geen Duits spul. Was niet zo populair als monument na WW2 :D

Raar genoeg staat inde gemeente Susteren op het marktplein wel een volledig gerestaureerd Duits 88 mm anti-tankkanon (Pak 88 L43/41), gerestaureerd inclusief 4 ‘Abschussringe’. Roept de vraag op of de restaurateurs wisten wat ze nou eigenlijk op de loop van het kanon schilderden….

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:31

Cowboy55 schreef:
Geen Duits spul. Was niet zo populair als monument na WW2 :D

In Breda staat vrij prominent 'de Poolse tank' opgesteld: een Duitse Panther, buitgemaakt en geschonken door de Polen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:35

oomens schreef:
Cowboy55 schreef:

In Breda staat vrij prominent 'de Poolse tank' opgesteld: een Duitse Panther, buitgemaakt en geschonken door de Polen.

Heb ik ook een reden om naar Breda te gaan. :+
Maar wat ik bedoelde was: in DUITSLAND was Duits oorlogstuig als monument niet populair na WW2 (en wellicht zelfs een tijd verboden bedenk ik me nu: verering van militarisme en zo).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:45

oomens schreef:
Cowboy55 schreef:

Klopt Breda is bevrijd door de Polen onder leiding van generaal Maczex. Hij is begraven op het Pools militair ereveld in breda in 1994. De Poolse tank is een monument in de vorm van een tank die de Bredase bewoners herinnert aan de bevrijding. Mijn kinderen zijn er ooit nog opgeklommen en dat mocht gewoon.

Tevens kent Breda ook een mooi herdenkingsplaats, "Het Pools monument" in een klein parkje vlakbij.
Wellicht dat dit de reden is, die bevrijding door de Polen, dat in de hedendaagse tijd, in Breda niet alleen veel Polen wonen, maar ook nieuwe Poolse inwoners gemakkelijk integreren en welkom zijn. Het zijn nl zeer harde werkers en fijne mensen, althans die ik ken, in de omgang en zij hebben voor onze bevrijding gezorgd indertijd :)F .

Zo even off topic. Ik heb in dat hoekje gewoond dus Pien weet ook eens wat te vertellen uit de losse pols := . Dat doet ze dan ook graag goede herinneringen ophalen _O- :)F

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:35

pien_2010 schreef:
Klopt Breda is bevrijd door de Polen onder leiding van generaal Maczex. Hij is begraven op het Pools militair ereveld in breda in 1994. De Poolse tank is een monument in de vorm van een tank die de Bredase bewoners herinnert aan de bevrijding. Mijn kinderen zijn er ooit nog opgeklommen en dat mocht gewoon.

Tevens kent Breda ook een mooi herdenkingsplaats, "Het Pools monument" in een klein parkje vlakbij.
Wellicht dat dit de reden is, die bevrijding door de Polen, dat in de hedendaagse tijd, in Breda niet alleen veel Polen wonen, maar ook nieuwe Poolse inwoners gemakkelijk integreren en welkom zijn. Het zijn nl zeer harde werkers en fijne mensen, althans die ik ken, in de omgang en zij hebben voor onze bevrijding gezorgd indertijd :)F .

Zo even off topic. Ik heb in dat hoekje gewoond dus Pien weet ook eens wat te vertellen uit de losse pols := . Dat doet ze dan ook graag goede herinneringen ophalen _O- :)F

Bekend hoekje ook voor mij, met inderdaad allemaal bekende plaatsen. Omliggende dorpen hebben ook vaak iets van een monument of gedenksteen voor de Poolse bevrijders.
Veel Polen zijn destijds ook gedwongen hier blijven hangen. Ze hadden voor de geallieerden gevochten en waren daarom in het communistische naoorlogse Polen niet meer welkom.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:44

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:47

Ondertussen, alle hosanna over Oekraïnse leger en ´grappige´memes ten spijt, een in-trieste pat-stelling aan het begin van de winter aldaar met de bevolking in een precaire energie-situatie.

Dat tegen een perspectief van de drie grote wereldleiders; Xi Jinping de Sociopaat, Biden de Seniel en Putin de Veroveraar terwijl Kim Jong-un de Waanzinnige raketten over de zijlijnen aan het schieten is.

Ja, we zijn een stuk ontwikkeld sinds De Muur omgegooid is door Mikhail Gorbachev.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:27

Spoiler:
Huertecilla schreef:
Ondertussen, alle hosanna over Oekraïnse leger en ´grappige´memes ten spijt, een in-trieste pat-stelling aan het begin van de winter aldaar met de bevolking in een precaire energie-situatie.

Dat tegen een perspectief van de drie grote wereldleiders; Xi Jinping de Sociopaat, Biden de Seniel en Putin de Veroveraar terwijl Kim Jong-un de Waanzinnige raketten over de zijlijnen aan het schieten is.

Ja, we zijn een stuk ontwikkeld sinds De Muur omgegooid is door Mikhail Gorbachev.
Waar heb je het in hemels naam over?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:28

*Bericht verwijderd voordat de toon als te negatief wordt gezien*
Laatst bijgewerkt door oomens op 02-11-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:32

Yep Aillill. Hij staat in mijn Foeis. Was net zo rustig :D :D :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:36

Wat is er mis met het bericht van HC?
Ik ben het wel met zijn post eens hoor, is toch zo, het wordt meer en meer een vreemd spel tussen de verschillende leiders.
Biden is gewoon te oud voor zijn taak, is soms helemaal de weg kwijt op een podium bijvoorbeeld. En N korea klatst ff een raket tot vlakbij de grens van Z korea.
Ru heeft nu al een kwart van de energie infrastructuur vernield in Oekraïne, zei Zelensky op Twitter..

Het is en blijft vreselijk dat dit allemaal gebeurd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:37

Bron SkyNews

De grootste dreiging is nu dat Poetin een kerncentrale opblaast of in brand steekt' - voormalig hoofd van het Britse leger

Hamish De Bretton-Gordon, voormalig hoofd van de chemische wapeneenheid van het Britse leger, vertelde Sky News dat we er niet vanuit kunnen gaan dat Vladimir Poetin geen enkele nucleaire aanval zal lanceren - en dat die op verschillende manieren kan komen.

Een paar ogenblikken geleden sprak hij met Niall Paterson: "Het zou ongelooflijk zijn voor Poetin om tactische kernwapens te gebruiken. Poetin blijft echter het ongelooflijke doen.

"Dus ik denk niet dat we het feit weg kunnen nemen dat hij dit soort wapens niet zal gebruiken. Hij benoemde tenslotte Sergei Surovikin - generaal Armageddon, zoals hij bekend staat - die ik van heel dichtbij in Syrië heb gezien tijdens de de laatste paar jaren."

De heer De Bretton-Gordon voegde eraan toe dat, hoewel het "gek" zou zijn als Moskou biologische en nucleaire wapens zou gebruiken, "we hun bedreigingen serieus moeten nemen".

"Het gesprek van de laatste tijd over vuile bommen is echt het belangrijkste gebied waar we ons op moeten concentreren, omdat Poetin heeft gezegd dat hij de lichten en de verwarming in Oekraïne uit zal doen, en alle aanvallen van de afgelopen dagen hebben dit voornemen versterkt", zei hij.

"Maar aan het begin van deze oorlog kwam 60% van die elektriciteit en warmte uit kernenergie."

"Pas op maandag beweerden de Russen dat de Oekraïense troepen een landmijn hadden opgeblazen in Zaporizja, de grootste kerncentrale van Europa. Dat is belachelijk, want de Russen runnen het.

"Ik ben echt bezorgd dat de Russen deze oorlog verliezen, en Poetin kan het zich niet veroorloven hem te verliezen.

"De grootste bedreiging is volgens mij het verder uitschakelen van de stroom en het uitschakelen van kerncentrales, wat Poetin heeft gezegd te zullen doen.

"Om dat te doen, moet hij ze opblazen of in brand steken."

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:38

Rusland gaat weer mee in de graandeal

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:46

oomens schreef:
Niet quoten, dan krijgt iedereen het te zien.
Excuses, ik zal er rekening mee houden.

Babootje schreef:
Yep Aillill. Hij staat in mijn Foeis. Was net zo rustig :D :D :D
Waarvan akte :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:47

irmaz schreef:

Kunnen weinig anders. In dit geval kan ie blaffen wat ie wil.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:48

Marigold schreef:
Ik ben het wel met zijn post eens hoor, is toch zo, het wordt meer en meer een vreemd spel tussen de verschillende leiders.
Biden is gewoon te oud voor zijn taak, is soms helemaal de weg kwijt op een podium bijvoorbeeld. En N korea klatst ff een raket tot vlakbij de grens van Z korea.
Ru heeft nu al een kwart van de energie infrastructuur vernield in Oekraïne, zei Zelensky op Twitter..

Wat er mis mee is? Alleen al de toon v.d. intro, behoorlijk laatdunkend, lijkt me niet de goede wijze. Daarnaast, zoals ik al zei, ik kan er geen touw aan vastknopen.

Maar ik volg anderen hier, foei-lijst en het probleem is ook opgelost.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:49

irmaz schreef:

Natuurlijk, wanneer de schepen van de oekraine wel uitvaren heeft hun terugtrekken niet geholpen. En dan kunnen ze hun eigen graan ook niet transporteren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:19

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:56

Laatst bijgewerkt door martichr op 02-11-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:03

@Irma: op zich een nuttig interview.
Wat mij trof: hoe door de samenwerking van heel veel landen mbt hun 'intelligence' (informatie) eigenlijk alle claims van het Kremlin in 'no time' ontmaskerd worden als onwaar.
Ik vind het persoonlijk wel eens soort van geruststelling - zij het dat ik wel denk dat Poetin zelf zich in een net van leugens kan verstrikken.

En even off topic: wat een '.....' dat iemand gaat beweren dat president Biden niet goed functioneert.
Vooral het argument 'dat hij het op het podium niet zo goed doet'.

Ik vermoed dat de man een facelift heeft gedaan, en dat dat m geen goed heeft gedaan.
Verder vind ik wat hij op het podium doet irrelevant, wat hij in The Oval Office doet telt voor mij.

Verder: gewoon foeilijst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:10

Citaat:
En even off topic: wat een '.....' dat iemand gaat beweren dat president Biden niet goed functioneert.
Vooral het argument 'dat hij het op het podium niet zo goed doet'.

De man heeft zware operaties gehad in het verleden. Daar komt zijn "facelift" vandaan en daarom praat hij zo raar (ik geloof met behulp van iets in zijn keel moet hij praten, want daarna kon hij niet meer praten). Maar er mankeert niets aan zijn bovenkamer. Verder is hij zijn hele leven al behoorlijk extrovert, vanaf jonge man, en ook dat is niet verandert. Dus ook niet altijd handig als president.
Tja, we willen geen marionetten, die nooit iets zeggen en o m de hete brei heen draait en als dan iemand recht voor zijn raap zegt dat iedereen denkt, is hij dement want het is niet president waardig om te zeggen dat Rusland debiel bezig is. Zo is het dus ook nooit goed.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:14

martichr schreef:
irmaz schreef:
Beeldmateriaal van de loopgraven in Kherson, geeft een helder inzicht hoe de situatie daar nu is, geen drama en goed georganiseerd: https://www.youtube.com/watch?v=EuDxm9LsIYo

Ik denk dat je een andere link wilde plaatsen?

https://www.youtube.com/watch?v=vCHOvScWTlw

O magic :oo
Beide is waar, ik wilde de link plaatsen met het interview met Ben Hodges maar was die link kwijt, dacht ik. Vervolgens kwam ik op de link met de loopgraven, inderdaad die jij er bij hebt gezet. Thx!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:27

:o heel efkes off topic:

1) Dank je wel, Pien!
Dat wist ik niet, van die zware operaties.
2)... en dan denk ik 'die facelift deed m geen goed'
3) en persoon X denkt dat de bovenkamer niet goed werkt.

'Hoe gaan we om met herstelde ex-patiënten, waarbij niet alle schade te verhelpen bleek....?'
:o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:36

Marigold schreef:

Ach ja :roll:
Ik mag niet aangeven dat een atoomoorlog voorkomen MOET worden en dat er een spel gespeeld wordt met een paar ordes van grootte meer mensenlevens/-toekomst.

Citaat:

Exact.
Oekraïne is simpelweg een pion. Een van beíde kanten geweldadig en onverantwoordelijk machtsspel waarbij het humanitaire aan beide kanten slechts een marketingaspect is. Ja, ik weet het Rusland is de agressor maar hoe de rest reageert is geen detail.

Citaat:
Biden is gewoon te oud voor zijn taak, is soms helemaal de weg kwijt op een podium bijvoorbeeld. En N Korea klatst ff een raket tot vlakbij de grens van Z korea.

De VS en Z.Koera gaan fijn door met hun machtsvertoon met een zogenaamd al lang geplande oefening en Z.Korea heeft een heel stel raketten in de zee van het noorden geschoten. Ja, dát de-escaleert.

Net als bij Oekraïne als een steeds hoger stijgende watermassa achter een gammele dam.
Zie de russische raketten die door Oekraïne uit de lucht geschoten in Moldavië vallen.

Japan terecht in paniek nu.
N.Korea gaat zéker een proef met een nucleaire raket uitvoeren.

Citaat:

En nu is Polen een soort ´Berlijnse Muur´ rond Kaliningrad aan het opwerpen. Zínloos opvoeren van de spanning.
Zal wel een ´grappige´ meme over komen. Haha, eigen schuld van de Russen. Tsk >;)