Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:18

Wat wij nu beginnen te zien is dat de CE certificatie van medische producten uit Rusland mogenlijk vanwege de economische sancties onderbroken wordt.
Dat betekend dat ook Europese bedrijven die afhankelijk zijn van een Russische leveracier dadelijk wellicht geen product meer hebben.
Als datzelfde ook gebeurd met pharma dan hebben we mogenlijk belangrijkere tekorten van paardenvoer.

Het is enerzijds begrijpelijk maar ook dieptreurig voor die ondernemers natuurlijk, die hebben net zo min om een oirlog gevraagd. Zich erover uitlaten durven ze ook niet want voor je het weer zit je in een strafkamp.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:21

Komt er veel aan medische producten uit Rusland?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:32

mysa schreef:

Voornamelijk Orthopedie geloof ik maar zeker geen marktleider
De impact op ons zal niet direct voelbaar zijn, omgekeerd uiteraard wel en daarmee dus ook voor de leverende bedrijven wat dan op lange termijn weer een probleem kan zijn in de kosten.

Pharma heeft echter wel vaker de productie of minimaal grondstoffen uit Rusland.

Maar zelfs als de export vanuit Rusland niet het grootste probleem is, is het wel een mogenlijke financiele aderlating voor bedrijven die juist normaal veel naar Rusland leveren. Deze US en EU bedrijven kunnen daarmee dan in de financiele problemen komen. Dat kan dan weer een effect hebben op de kosten en uiteindelijk dis ook de zorgverzekering.

Op het moment gaan ze er nog vanuit dat dit onder een bescherming blijft vallen maar hoe lang..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:51

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb een heel makkelijk no-knead recept gevonden voor brood. Daar hoeft alleen meel, gist, water en zout in, en je hoeft alleen 's avonds het deeg door elkaar te roeren, 's ochtends even dubbel te vouwen en in een gietijzeren pan met bakpapier te gooien, en een paar uurtjes later af te bakken :9 Minder dan 50 cent voor een brood.

Zou ik dat recept mogen :D?

:j
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ead-2.html
Ik maak dit brood altijd als we een weekend of vakantie op de boot zitten, want daar hebben we wat minder plek en een kleine oven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heel lekker: wat uiensnippers, knoflookpoeder, kruiden en gedroogde tomaat er doorheen roeren, en wat geraspte kaas erop. Dan heb je een heerlijk hartig brood wat je ook zonder beleg kan eten en heerlijk is voor bij de soep bv :9

elnienjo schreef:
En de energie die dat kost? Die gietijzeren pan staat op 't gas of in de elektrische oven?

De pan staat in de oven, dus dat ligt er helemaal aan wat voor oven je hebt, maar een gemiddelde oven zal ongeveer 0,5 tot 1 kWh verbruiken voor het bakken van een brood.

SusanH, meel (bloem) kun je nog vrij goedkoop krijgen bij de Lidl onder andere. Een kilo kost rond de 60 cent, en voor een brood heb je meestal een halve kilo nodig.
Ik koop het zelf vaak bij de molen (biologisch meel) en daar betaal ik iets meer dan een euro per kilo. Dat is dan wel echt heel fijn en lekker meel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:55

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Zou ik dat recept mogen :D?

:j
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ead-2.html
Ik maak dit brood altijd als we een weekend of vakantie op de boot zitten, want daar hebben we wat minder plek en een kleine oven.

[ [url=m/VZ4Gmk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FNinz4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0J0aQU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook heel lekker: wat uiensnippers, knoflookpoeder, kruiden en gedroogde tomaat er doorheen roeren, en wat geraspte kaas erop. Dan heb je een heerlijk hartig brood wat je ook zonder beleg kan eten en heerlijk is voor bij de soep bv :9

elnienjo schreef:
En de energie die dat kost? Die gietijzeren pan staat op 't gas of in de elektrische oven?

De pan staat in de oven, dus dat ligt er helemaal aan wat voor oven je hebt, maar een gemiddelde oven zal ongeveer 0,5 tot 1 kWh verbruiken voor het bakken van een brood.

SusanH, meel (bloem) kun je nog vrij goedkoop krijgen bij de Lidl onder andere. Een kilo kost rond de 60 cent, en voor een brood heb je meestal een halve kilo nodig.
Ik koop het zelf vaak bij de molen (biologisch meel) en daar betaal ik iets meer dan een euro per kilo. Dat is dan wel echt heel fijn en lekker meel.

Ziet er goed uit. Ik zit thuis ivm corona, dus een goed moment dat eens te proberen.

Moet de theedoek vochtig zijn?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:56

Ik gebruik de bloem van de molen ook om cake/boterkoek/speculaas te bakken trouwens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:57

Sizzle schreef:
mysa schreef:

Voornamelijk Orthopedie geloof ik maar zeker geen marktleider
De impact op ons zal niet direct voelbaar zijn, omgekeerd uiteraard wel en daarmee dus ook voor de leverende bedrijven wat dan op lange termijn weer een probleem kan zijn in de kosten.

Pharma heeft echter wel vaker de productie of minimaal grondstoffen uit Rusland.

Maar zelfs als de export vanuit Rusland niet het grootste probleem is, is het wel een mogenlijke financiele aderlating voor bedrijven die juist normaal veel naar Rusland leveren. Deze US en EU bedrijven kunnen daarmee dan in de financiele problemen komen. Dat kan dan weer een effect hebben op de kosten en uiteindelijk dis ook de zorgverzekering.

Op het moment gaan ze er nog vanuit dat dit onder een bescherming blijft vallen maar hoe lang..

Dat ligt denk ik maar net aan de ontwikkelingen? Er is ook al gedreigd de gaskraan dicht te draaien. Wat ik persoonlijk niet serieus neem, maar goed.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:57

Het is natuurlijk leuk om zelf brood te bakken maar ook die ingredienten worden natuurlijk duurder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:58

Loretta schreef:
Het is natuurlijk leuk om zelf brood te bakken maar ook die ingredienten worden natuurlijk duurder.

Ik denk vooralsnog wel goedkoper dan brood kopen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:00

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:02

De theedoek zou ik wat vochtig maken inderdaad, dat voorkomt dat het deeg alsnog uitdroogt :j Een stukje folie werkt ook om het deeg af te dekken, maar dan wel lichtjes ingevet met wat olie tegen het plakken.
Ik doe het brood trouwens net 5 tot 10 minuutjes korter in de oven, omdat ik de korst anders net wat te hard vind.

De ingrediënten worden ook duurder inderdaad, maar zelf bakken scheelt toch al snel de helft met het goedkoopste brood in de supermarkt. (en het is leuker en lekkerder :)) )
Als je gewone broodvormen gebruikt kun je er trouwens twee tegelijk afbakken, dat scheelt stroom :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:17

Vind het vaak zelfs nog lekkerder dan bij de bakker vandaan. :o

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:21

Popstra schreef:
Petrichor schreef:
Ik had mijn vraag al in een ander topic gesteld maar werd doorverwezen naar dit topic.

Iemand die hier wat weet over forse verhoging van het paardenvoer? Als blijkt dat het echt zoveel duurder word dan bijvoorbeeld brood ga ik namelijk afhankelijk van de houdbaarheidsdatum heel veel inslaan.

Goed vragen of kijken naar de houdbaarheidsdatum. Maar dan nog, dat voer blijft dan voorlopig wel duurder dus je ontkomt er toch niet aan dat je meer moet gaan betalen. En ik hoop niet dat mensen op hun paarden gaan bezuinigen hierdoor want dat vind ik echt een no go.

Uiteraard ontspring je de dans niet en moet je uiteindelijk meer gaan betalen, toch heb ik vandaag wel voer ingeslagen. Wat het scheelt dat scheelt het en mocht het uiteindelijk niet/weinig duurder worden dan heb ik voorlopig in elk geval een mooi voorraadje.

Bezuinigen op dieren? Voor mij absoluut niet mijn paard krijgt alles wat ze nodig heeft! Maar ik denk dat er wel mensen genoodzaakt zijn om te bezuinigen op dieren, omdat dat absoluut niet kan verwacht ik dat er over een tijdje heel veel paarden aangeboden gaan worden voor kleine prijzen. Waar je nu nog waanzinnig hoge prijzen moet betalen voor een leuk paardje denk ik dat je ze straks weer kan kopen voor lage tot normale prijzen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:25

Afgelopen weekend nog bezuinigd op mijn paard; ik heb de bak/paddock ingezaaid :Y) Die werd toch bijna niet gebruikt, en zo hoef ik minder hooi te kopen volgende winter :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:30

Ik ben blij dat ik die zorgen niet meer heb. Alleen mijn oude hondje nog, daárvoor heb ik pas flink brokken ingeslagen. En desnoods gaat ze op vlees voor menselijke consumptie. Bloem heb ik dadelijk genoeg op voorraad om een tijdje mee vooruit te kunnen. Een zak van 5 kilo blijft lang goed mits droog en dicht opgeslagen :j

Edit oeps te drastisch voor de hond :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-03-22 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:31

Mijn paard krijgt over een paar weken ook weer minder brokken omdat ze anders meer olifant dan paard is. :') Ze staan zolang mogelijk op een grote weide waar dus altijd veel gras staat en ook nog 24/7 hooi, dus ja dan kunnen de brokjes wel ietsje minderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:32

karuna schreef:
.... En desnoods gaat ze op vlees van mensen erbij.

..... drastisch..

:D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:32

Cer schreef:
karuna schreef:
.... En desnoods gaat ze op vlees van mensen erbij.

..... drastisch..

:D

:)). Helpt wel weer mee in het oplossen van het mensenoverschot :+.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:37

_O- _O- heerlijke opmerkingen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:38

Oh jee ik had hem al bij de bloopers gezet

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:38

karuna schreef:
En desnoods gaat ze op vlees van mensen erbij.

Hey pst. Ik kan je nog wel wat namen en adressen doorgeven van mensen die ik niet mag *D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:39

Poetinsteak }>

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:40

Oh heerlijke opmerkingen..eeuh niet letterlijk....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:40

bigone schreef:
Poetinsteak }>

das bedorven, dat kan niet anders....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:41

Met een glaasje

Afbeelding